Permalänk
Medlem

Alla utom chaintech verkar köra med 24 pinnars nätanslutning till moderkortet...
Betyder det att man behöver nytt nätagg, eller kan man fixa adapter eller liknande för det? (utnyttja molexkontakten som nämndes tex?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NX Nitro
Jag vill ha DFIn med 2 x 6800GT , AMD 4000+ och 2gig i RAM. =P
Men varför har dom placerat DDRminnena åvanför processorn och inte brevid? Blir det bättre så? ( jag menar då på DFIn )

Om man hade satt minnesplatserna på traditionellt vis så hade det kunnat vara så att grafikkortet vart i vägen om man ville byta minnen, exempelvis om man hade en stor kylflens, så att man blir tvungen att ta löss grafikkortet först, detta hände mig så sent som igår ;), men eftersom DFI har satt minnesplatserna däruppe har det problemet eliminerats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DFI skiljer sig mer och mer från mängden *dräglar*, om bara Abit kunde droppa det där Guru-tjaffset och sattsa på saker som räknas.

En billig 0.09 A64 och ett par överklockade budget pciE kort och sen är det HL2 party!

Hoppas bara att DFI kortet kommer ut snart, typ början av nästa månad iaf.
Vilket kort skall ni köpa? Eller nöjer ni er med det ni har?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojo46

Och så får man väl hoppas det kommer fungera med standardkort.
Så man inte måste köpa en specialmodell av t.ex X600 som kostar 2000:- extra bara för att det är gjort för SLi
Skulle vara skojj att kunna köpa 2 st budgetkort för ca 1200:-/st
som presterar motsvarande prestanda ett kort för 4000:- gör.

ATi har ju inte sagt flaska om SLI, så det är ju ganska troligt att standardmodellen av X600 inte kommer att kunna SLI:as.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Kommer SLI att ge "dubbel" prestanda på allt som skickas till korten, eller kommer SLI kräva att mjukvaran stöder det?

Permalänk
Medlem

är det nödvändigt men två kort i sli, eller kan man använda bara ett?

Permalänk
Medlem

Jag vill veta om det kommer till 754 ifall man ska vänta på nytt moderkort eller om man måste köpa ny dator igen. :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sb
är det nödvändigt men två kort i sli, eller kan man använda bara ett?

För att utnyttja den extra kraft som SLI erbjuder måste man ha två kort (minns du voodoo2 korten?) Men det går fint att bara använda ett kort med ett SLI mb men då blir prestandan likadan som ett kort utan stöd för SLI. Hoppas det var tydligt nog

Har sett lite här och där att om man har två kort i SLI så blir bussarna till korten halverade, dvs 8x per kort, inte för att det skulle vara nått negativt (ännu) då 8x räcker gott. Men i framtiden kan det kanske vara ide att ha två chipsets på moderkorten (men det kommer nog chipsets med stöd för 2x16x innan dess. jaja...)

Skall bli kul att se om det blir just dubbelprestanda med SLI, antar att man måste ha två prollar, två graffa etc för att det verkligen skall gå.. *bladder bladder* Skall nog fortsätta räkna matte istället...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sb
är det nödvändigt men två kort i sli, eller kan man använda bara ett?

Ja du kan köra med ett grafikkort, då kommer hastigheten över bussen vara 16x.
Kör du med två kommer dom köras i 8x.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om ATI kommer andvända SLI med sina GFX kort? 2x X800XT skulle inte sitta helt fel.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Jag vill veta om det kommer till 754 ifall man ska vänta på nytt moderkort eller om man måste köpa ny dator igen. :>

Bara den enklaste versionen kommer till socket 754 och den kommer man inte kunna överklocka om jag förstått det rätt.

Har VIA SLI stöd på sina kommande chipset? Eller är det bara att man kan använda 2 PCI-E grafikkort?:confused:

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som undrar varför de placerat molexen längst upp till vänster?

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem

Ska lätt ha det DFI kortet i mitt nästa system!

Visa signatur

AMD 64 3500+ Winchester | MSI K8N Neo4 | 2x512 Pc 3200 Corsair Value Select | Connect 3D x800xl | 120GB Maxtor SATA | Chill 400w | Coolermaster Centurion 5

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av murak
[B]För att utnyttja den extra kraft som SLI erbjuder måste man ha två kort (minns du voodoo2 korten?) Men det går fint att bara använda ett kort med ett SLI mb men då blir prestandan likadan som ett kort utan stöd för SLI. Hoppas det var tydligt nog

glasklart!

Permalänk

Vad är det för skillnad mellan nforce4 och nforce 4 ultra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tripodz
Det kommer komma en variant med AGP och 2 varianter med PCI-x.

Nforce4 SLI kommer ha 2 st PCI-x för grafik.
Nforce4 Ultra kommer ha 1 st PCI-x för grafik.
Nforce4 kommer ha 1 st AGP för grafik.

Själv kommer jag med största sannolikhet satsa på Nforce4 ultra med en amd64 3500+ och ett radeon x800xt pci-x. Fast har sett lite positivt om 6800ultra så kanske skulle köra på det istället.

PCI-E, inte PCI-X. PCI-X är _inte_ samma som PCI Express.

//DjDiff

Permalänk
Medlem

Lanparty kortet är så vacker! Vill ha men har inte råd :(.

Den stora frågan med SLI är om processorkraften räcker till för att utnyttja båda korten. Eftersom en enda 6800gt är ganska cpu-krävande då måste processorkraften halveras om man använder en kort till?

Då tycker jag att man ska skaffa bara ett kort så länge och en till sedan när A64 kommit upp i 3000MHz+. Annars blir cpu:n en rejäl flaskhals. Så billigt blir det inte ifall man vill använda paketet till 100%.

Permalänk
Medlem

Kommer det något kort med både pci-e och agp så man slipper byta ut sitt agp-grafikkort direkt?

De ser mörkt ut för agp: http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tripodz
Det kommer komma en variant med AGP och 2 varianter med PCI-x.

Nforce4 SLI kommer ha 2 st PCI-x för grafik.
Nforce4 Ultra kommer ha 1 st PCI-x för grafik.
Nforce4 kommer ha 1 st AGP för grafik.

Själv kommer jag med största sannolikhet satsa på Nforce4 ultra med en amd64 3500+ och ett radeon x800xt pci-x. Fast har sett lite positivt om 6800ultra så kanske skulle köra på det istället.

Vad jag har läst så ska alla Nforce4 ha PCI-Express. Kollar man på bilderna verkar det stämma.

För er som undrar om SLI så är det bara nVidas kort som klarar det.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg men tog inte nVidia patent på deras SLI teknik? Har för mig jag läste det i någon artikel om SLI.

Permalänk
Medlem

Kan man bara dubbelkoppla geforce kort?

Visa signatur

Yeah right

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maua
Kan man bara dubbelkoppla geforce kort?

Så vitt jag uppfattat det ja.. (gforce 6600/6800)

Permalänk
Medlem

Då ska man ju satsa helt klart på ett Nforce 4 MB med en AMD 4000+ och dubbla 6800U.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
Kommer inte ihåg men tog inte nVidia patent på deras SLI teknik? Har för mig jag läste det i någon artikel om SLI.

Det var 3dfx-patent som Nvidia fick på köpet när de köpte upp 3dfx.

Permalänk
Medlem

Känner mig lätt efterbliven med mitt system =( Jag som nyss var så glad att få uppgradera till nforce 2.

Stort plus till desigen på korten. T.o.m ASUS kortet var ju hyffsat snyggt!

Permalänk
Medlem

Foxconn ? Dom gör väl mest kontakter, socklar och sånt?

Hur blev det med ljuddelen förresten, kommer soundstorm tillbaks?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Foxconn ? Dom gör väl mest kontakter, socklar och sånt?

Hur blev det med ljuddelen förresten, kommer soundstorm tillbaks?

nein, inget soundstorm i nforce4 (dd-licensen för dyr?)

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R3v3
Känner mig lätt efterbliven med mitt system =( Jag som nyss var så glad att få uppgradera till nforce 2.

Stort plus till desigen på korten. T.o.m ASUS kortet var ju hyffsat snyggt!

Har du soundstorm så kan du vara nöjd eftersom det har inte nForce4.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Ge mej ett moderkort med dual FX-55 + SLI möjligheter + ett mindre kärnkraftverk så ska ni få se på 3Dmark scores

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch
Ge mej ett moderkort med dual FX-55 + SLI möjligheter + ett mindre kärnkraftverk så ska ni få se på 3Dmark scores

Vad ska du ha för grafikkort då? S3 Virge?

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|