Permalänk
Medlem

Batteridrift Mini-itx

Efter att ha lyckats installera Linux på min gelé dator ville jag prova något annorlunda. Hur länge skulle det gå att driva denna på vanliga alkaliska LR20 batterier.

Första steget var att försöka lista ut hur mycket ström datorn skulle dra.
Det finns en strömsimulator för itx kort på nätet och enligt den skulle strömförbrukningen bli c:a 22w

För att få detta bekräftat kopplade jag in multimetern.

Batterierna på bilden används inte här utan den går på den vanliga transformatorn.

1,18A x 12v = 14w utan diskaktivitet
1,5A x 12v = 18w vid disksökning

det är ganska stora strömmar att ta ut ur vanliga batterier, Morex 55w nätdelen som sitter i datorn är inte känd för att vara förlåtande vid spänningsdippar,

Första försöket…
Åtta Ikea batterier, det var de billigaste jag kunde hitta.

Resultat: ca. 5 sekunders drifttid när disken försöker spinna upp så startar datorn om
antagligen sjunker spänning för mycket den ökade belastningen av disken.

Andra försöket…
Sexton Tudor batterier från ÖB orkade inte åka till Ikea för att köpa fler så det fick bli de näst billigaste jag kunde hitta.

Resultat: Datorn startar men hittar ingen hårddisk under självtesten, försökte hårdknacka inställningarna i biod men disken är borta. Antagligen för lite ström för att Morexen ska kunna lämna korrekt 12v till disken, konstigt nog fungerar datorn förövrigt utan problem.

Tredje försöket…
Alla ovanstående, åtta Ikea batterier samt 16 Tudor.

Resultat: Det funkar!
För att testa hur länge, skrev jag två små script det första dumpar två olika textfiler på skärmen om varanat, för att få lite diskaktivitet under testet.
Det andra skriver OK i en textfil en gång i minuten, detta för att kunna se hur länge datorn går utan krascha.

Slutresultat:138 minuter med 24 batterier, vilket blir en kostnad på ca. 1,7 kronor per minut.

Datorn:
Epia 5000
128MB noname minne
40GB Samsung HD
Länk till bygget
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=243364

edit: pillat med länken ovan

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

intressant test!

Du får testa att lagra en hel väska full med sådana batterier

Permalänk
Medlem

Du kanske kan spinna upp disken med färre batterier om du sätter en fet kondning mellan batterierna och mobot?

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Bra laddningsbara borde väl hålla längre tid? Finns ju AA-batterier på ca 2200 mA om inte mer.

Permalänk
Medlem

Med ett par bilbatterier skulle det nog gå bättre!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmmm... för att få en mer garanterad 12v konstant spänning, så kanske ett strömreglage från elfa som håller strömmen till 12v, så ger du 14v så har du lite över så att man får en jämn ström... e iof inte expert men det verkar najs, många bärbara datorers batterier brukar ligga på 14v, så ett sånt kan du ju sno...

EDIT: Hmmm.... klockbatterier ger väl ganska bra kräm för sin storlek? en massa sånna kanske är något, de är iof svindyra, men då kan du klämma in ruggigt många i ett rör utan att det blir allt för stort... om du har pengar dvs...

Permalänk
Medlem

Tjacka ett 100A bilbatteri istället

Visa signatur

Linux is like living in a teepee. No Windows, no Gates, Apache in house.

Permalänk
Avstängd

Biltema har blyacc för billigt peng... tänkt att bygga en powerpack till laptopen och priset blev runt 150kr för 10Ah medans Compaqs sketna försäljare vill ha 1500kr för 3Ah

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47488

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

hur länge skulle det gå att driva en 55watts mini-itx på ett sådant batteri? (10Ah)
jag har länge funderat på att göra en bärbar mp3spelare av en gammal boombox..

Edit:

jag har en sådan här..

bara att byta ut elemeten till lite fräshare samt montera epian på höjden..

/Anders

Visa signatur
Permalänk
Medlem

köp 12V ack laddningsbara. och en bra laddare!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
hur länge skulle det gå att driva en 55watts mini-itx på ett sådant batteri? (10Ah)
jag har länge funderat på att göra en bärbar mp3spelare av en gammal boombox..

Om den tar 55W så fungerar den i runt 1,5h... ren gisning men dela Watt med Volt så får du fram Ampere.. men minus lite då det är 12V man vill ut och det får man inte hela tiden

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kul test! Dom där Accarna till radiostyrda bilar pallar att ge ganska många amp på en gång... De tillsammmans med en spänningsregulator skulle nog ge ett grymt resultat!

Permalänk
Medlem

Skaffa ett större batteri som t.ex. ett motorcyckelbatteri eller ett annat större batteri som inte innehåller syra.
En stor kondensator kommer nog att hjälpa mot spänningsfall

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

138minuter kan ju jämföras med vissa sämre bärbara.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk

håller med hez...köp en batteriack från en radiostyrdbil...eller kasnke 2 men där bör du nog inte spara in pengar...ska du ha ett braså kostar dom men kom int ihåg hur mkt..kanske runt 300-400 spänn...du får ut mkt kräm för pengar dock..

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

haha.. fan va fräckt..

men somsagt.. prova nån blyacc istället.. jag har en 12V 4Ah som ja leker med ibland.. prova sätt två sånna paralellt..

Permalänk
Medlem

Först och främst är det ett impulsbygge. Alkaliska batterier äör väl ungefär det sämsta man kan använda för en sån här lösning, om man ser urladdnings kurvan för liknande batterier så skulle jag gissa att det är 2/3 av kapaciteten kvar i dom.

Om jag skulle ha gjort det seriöst skulle jag nog använt en gel/bly ackumaltor istället. Dessa klarar att levera högre ström och har höge max kapacitet.

nu till några specefika svar.

CyberVillain: jag gissar att du har en morex nätdel, samma som jag har. I min så skulle det teoretiskt fungera i ca 7 timmar. 10AH / 1,5 ampere = 6,6666
Kolla på www.epiacenter.com dom har en strömsimulator för itx kort i sin vänster kolumm. Annars gäller det att mäta hur myck ström som den drar.

the_guru: det är inte riktigt rättvist eftersom jag inte kör skärmen via batterierna. Om jag skulle göra det hela seriösare så skulle jag inkludera min 10" TFT skärm, men enligt databladen drar den för mycket ström för att det ska gå med den här lösningen.

carlsson86: det är ett alternativ, men det blir nog för låg kapacitet per krona jämfört med blyaccar. Så om inte vikten är ett för stort problem skulle jag nog välja bly.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kanske kan spara battrei på att byta ut din hdd ? det kanske finns strömsnålare saker

hur mycket utrymme behöver du ? skaffa en CF->IDE adapter och kör antingen en Microdrive eller ett CF kort
(en muvo2 är ett billigt sätt att få tag på 4gb microdrive)

(är det bara batteritid som räknas så går det utmärkt, men skall du ha lagring får många mp3 faller det lite)

sedan kanske du kan tjäna lite på att inaktivera saker i bios som tex ljudkortet om du inte använder det
(har ingen aning om det drar ström om det är inaktiverat)

länken till ditt projekt funkar inte...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köra knoppix från cd och spara filer på ett cf minne eller som någon innan sa att köra på bara ett cf minne. 512 mb är väl ganska billigt

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardin
Hmmm... för att få en mer garanterad 12v konstant spänning, så kanske ett strömreglage från elfa som håller strömmen till 12v, så ger du 14v så har du lite över så att man får en jämn ström... e iof inte expert men det verkar najs, många bärbara datorers batterier brukar ligga på 14v, så ett sånt kan du ju sno...

EDIT: Hmmm.... klockbatterier ger väl ganska bra kräm för sin storlek? en massa sånna kanske är något, de är iof svindyra, men då kan du klämma in ruggigt många i ett rör utan att det blir allt för stort... om du har pengar dvs...

Intressant inlägg... för att få en mer garanterad 12v konstant spänning, så kanske ett strömreglage från elfa som håller strömmen till 12v....

Störm är fortfarande inte spänning, så antagligen mäts inte strömmen i volt i dag heller.

Det är troligen också spänningen man vill hålla konstant med hjälp av en SPÄNNINGSREGULATOR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Maniac
Intressant inlägg... för att få en mer garanterad 12v konstant spänning, så kanske ett strömreglage från elfa som håller strömmen till 12v....

Störm är fortfarande inte spänning, så antagligen mäts inte strömmen i volt i dag heller.

Det är troligen också spänningen man vill hålla konstant med hjälp av en SPÄNNINGSREGULATOR

Hehe... Go get'em...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

vad är de för gelé du har kladdat in den med?
och kommer den inte bli ganska varm i det?

Permalänk
Medlem

gOry, det är ljusgele om jag inte missminner mig, vänta ska jag leta reda på en länk om bygget.

Här kommer den: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=243364&h...

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Skulle jag bygga mp3 spelare eller liknande (har haft funderingar) skulle jag undvika alla rörliga delar så långt det går.
sätta i mycket ram minne.
bota från compactflash och köra OS/spelare från ramdisk.
lagra mp3 på CF ellet 1,8-2,5" hårdisk beroende på hur mycket lagringsutrymme som behövs. Om jag skulle använda rörlig lagring skulle jag kopiera upp skivan/mappen i ramminne och stänga av hd medans musiken spelas från ramdisk.
Processorn C3/Eden på itx korten har helt mjukvarustyrd klockfrekvens så det är ganska enkelt att underklocka den för att spara mer ström.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Maniac

Vadåå, sa jag nåt dumt eller?

Permalänk
Medlem

Så här funkar det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gardin
Vadåå, sa jag nåt dumt eller?

Nä, de fattade vad du menade och inte begriper bättre än att märka ord.

Jag förklarar för de okunninga som aldrig byggt ett oswitchat nätagg.

Att sätta upp fler batterier i serie för att få ut en högre spänning som sedan minskas ner via en regulator till jämn spänning ger ingen vinst vid låga strömuttag.
MEN! När man sedan ökar strömmen så sjunker ju spänningen på grund av batteriernas urladdningskurva (Fysik, årskurs 8 i skolan).
Snabbt förklarat: vid 0 ström är spänningen max, vid max ström är spänningen 0. Slutsats, ju mer ström ju lägre spänning från batterierna.

Om man då har överspänning på batterierna kan man plocka ut mer ström ur dem innan de passerar 12v tröskeln och allt stannar.

Förbrukaren (datorn) tror det är 12v hela tiden eftersom regulatorn fixar det, men baterierna levererar kanske 14v första minuten, sedan sjunker den efter hand som batterierna blir sämre.

Har man bara 12v från batterierna kommer det ganska snabbt att sjunka till en oacceptabel nivå.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

är datorn inolvad i gele?

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweCarn
är datorn inolvad i gele?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=24336...