Pentium 4 3.46 GHz - 1066 MHz FSB

Permalänk
Melding Plague

Pentium 4 3.46 GHz - 1066 MHz FSB

<font style="font-size: 10pt"><b>Pentium 4 3.46 GHz - 1066 MHz FSB</b></font> <small class="small">söndag 31 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2261&p=1" target="_blank" >Anandtech</a> har idag publicerat en artikel som handlar om två nya tekniker/produkter från Intel. Det har talats länge om att Intel var tvungna att höja systembussfrekvensen i och med lanseringen av LGA775-plattformen som stödde DDR2-minne på 533 megahertz. Då det ej skedde vid lanseringen var det många som höjde röster om att det är ineffektivt att köra minnet asykront mot systembussen om man är ute efter maximal bandbreddsnyttjande.<br /><br />Intel har dock i dagarna skeppat ut Intel-moderkort samt processorer som använder sig av en 266 megahertz QDR-systembuss vilket genererar en effektiv systembussklockfrekvens på 1066 megahertz.<br /><br />Processormässigt ser vi Pentium 4 3.46 Extreme Edition med två megabyte nivå 3-cache samt Intel D925XECV2-moderkort som är byggt med Intels i925XE vilket lägger till stöd för 1066 megahertz systembuss. Det sägs att det kommer dröja minst till årsskiftet innan vi ser 1066 megahertz systembuss på vanliga processorer i Pentium 4-familjen. Det kommer också komma en snabbare processor i Extreme Edition-familjen på 3.73 gigahertz. Här kommer ett citat från den länkade artikeln nedan:<br /><br /><I>The Pentium 4 3.46EE replaces the 3.40EE as the fastest Extreme Edition CPU from Intel. However with only a 66MHz clock speed advantage, we would expect almost all of any performance increase we see to be caused by the 1066MHz FSB. But how much performance can we expect from a FSB increase on a processor that isn't the best choice for a FSB increase? Given the simplicity of today's launch (just one slightly faster chip with a slightly modified chipset), let's just find out.</I><br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2261&p=1" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Tommy för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ser man på. Undrar varför Intel ens släpper en sådan produkt? Visst är den bra, men inget som är märkbart bättre.
Förresten, är det bara jag som tycker att recensionen försöker på så många sätt som möjligt favorisera Intel?

Permalänk
Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Nog trodde jag att den extra FSB'n skulle ge lite mer än 0.5%...

Litet fel i nyhten bara, den har 2 MB L3, inte L2, chase vilket betyder att den är baserad på gallatin coren (vandlig Northwood med 2Mb L3 altså) vilket förvånade mig, jag trodde 130nm var hel dött hos intel. http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/pentium4/346EE/... för den som vill ha bevis

flaskis: Nja, det håller jag inte riktigt med om, dom poängterar flera gånger hur värdelös 1066 FSB'n är. Fast för övrigt är orden snälla och kritken förvånasvärt tyst så det kanske ligger något i det du säger...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Inte särskilt imponerande, tyvärr. Ny processor, nytt chipset och högre FSB, men knappt någon prestandaökning alls. Med risk att imitera en repad LP-skiva: Dothan är intels snabbaste/bästa processor, inte P4. Varför släppa en massa nya P4or som inte är snabbare än föregångaren?

Väntar bara på att Sledgehammer ska hitta tråden och skriva hur mycket bättre A64 är

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Väntar bara på att Sledgehammer ska hitta tråden och skriva hur mycket bättre A64 är

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att se vilken förkrossande seger AMD gör mot Intel när det gäller spel: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2261&p=16

Ännu roligare är det att peta detta test i ögonen på alla Intel-fanatiker.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Ser man på. Undrar varför Intel ens släpper en sådan produkt? Visst är den bra, men inget som är märkbart bättre.
Förresten, är det bara jag som tycker att recensionen försöker på så många sätt som möjligt favorisera Intel?

Jag har kanske varit Intelfanatiker väldigt länge men på senaste tiden har jag börjar gå mot AMD hållet. Anledningen till detta är just prestandan och priset!, jag kommer lätt köpa en A64 vid mitt nästa köp. Seriöst vem vill lägga ut så mycket pengar ionödan på en Intel EE tex?, när man får en A64:a 3500+ för ingenting i penning och dessutom får bättre prestanda.

Sedan så håller jag med om just "favorisera". Intel är lite som Sony och dess PS2, rätt så usel prestanda och dyra komponenter, det ligger som ett "lyxigare" moln över Intel. Nej AMD är helt klart bättre med dess nya lanseringar.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer en ökad bus att ge mer på vanliga p4:an, en northwood med 2,5mb/L2/L3 blir ju naturligt inte lika begränsad av minnesbandbredden.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE

Sedan så håller jag med om just "favorisera". Intel är lite som Sony och dess PS2, rätt så usel prestanda och dyra komponenter, det ligger som ett "lyxigare" moln över Intel. Nej AMD är helt klart bättre med dess nya lanseringar.

Håller inte med där. Att man favoriserar en konsol kan bero på dess spelutbud. I dagsläget är det ju så att en hel del speltillverkare släpper spel enbart till en konsol. Samma resonemang funkar inte riktigt med Intel - AMD

ps. Kommer GTAserien till X-Box kanske man kan köpa en

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Inte särskilt imponerande, tyvärr. Ny processor, nytt chipset och högre FSB, men knappt någon prestandaökning alls. Med risk att imitera en repad LP-skiva: Dothan är intels snabbaste/bästa processor, inte P4. Varför släppa en massa nya P4or som inte är snabbare än föregångaren?

Väntar bara på att Sledgehammer ska hitta tråden och skriva hur mycket bättre A64 är

Jag såg den 1min och 31sek efter att nyheten postades men har inte skrivit någonting för det Jag skriver inte bara så rakt av utan svarar dock på folk som talar saker om processorer som inte stämmer eller någon som skall köpa ny dator och undrar vad som är bäst att köpa.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redhawk
Håller inte med där. Att man favoriserar en konsol kan bero på dess spelutbud. I dagsläget är det ju så att en hel del speltillverkare släpper spel enbart till en konsol. Samma resonemang funkar inte riktigt med Intel - AMD

ps. Kommer GTAserien till X-Box kanske man kan köpa en

Hehe jo det är ju sant, försökte bara ge ett exempel, uttryckte mig lite fel... <-- trött

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

intel är det stort suck

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

FX-53 är ju inte med

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Avstängd

Kul att se att dom försöker göra det jämnare genom att i sin slutsats rääkna bort spel-resultatet och proffessionella resultatet för att sedan säga att det var jämt.
Tycker det vore bättre om dom räknade bort erkänt partiska syntettester istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE

Sedan så håller jag med om just "favorisera". Intel är lite som Sony och dess PS2, rätt så usel prestanda och dyra komponenter, det ligger som ett "lyxigare" moln över Intel. Nej AMD är helt klart bättre med dess nya lanseringar.

Det där var det dummaste jag hört på länge! Folk väljer inte konsol efter märke de väljer endast efter spelutbud, när de andra konsolerna kan knyta till sig spelserier som Finalfantasy, Metal Gear och Gran Turismo så kanske andra väljer bort Sony. Sony har aldeles för bra spel för att man skall välja bort den.

kom nu inte och säg att jag är en sony fanboy för jag äger alla tre konsolerna i dagen generation och "köper" spel frekvent till alla konsoler.

On topic: Tycker att Intel borde sluta försöka pressa ut mer ur p4 och istället satsa allt på Dothan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kul att se att dom försöker göra det jämnare genom att i sin slutsats rääkna bort spel-resultatet och proffessionella resultatet för att sedan säga att det var jämt.
Tycker det vore bättre om dom räknade bort erkänt partiska syntettester istället.

Jag läste bara speltestet och där fick Intel pisk i alla teser utom i Battlefield Vietnam

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
FX-53 är ju inte med

AMD försöker antagligen fasa bort FX53:an då den egentligen är samma CPU som A64 4000+ fast med upplåst multipel. Tror man inte kommer se mycket mer av FX53:an.

Edit: Angående recensionen så tycker jag att dom är rätt hårda mot intel trots allt som verkligen poängterar hur kass denna FSB-ökning är.

Permalänk
Medlem

Vadå hårda? Håller inte företaget måttet så är det bara att sätta sig vid ritbordet igen och designa något nytt som ska "klå" motståndaren. Samma hårda läxa fick nVidia lära sig, och nog satte de sig ner allt

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky
Vadå hårda? Håller inte företaget måttet så är det bara att sätta sig vid ritbordet igen och designa något nytt som ska "klå" motståndaren. Samma hårda läxa fick nVidia lära sig, och nog satte de sig ner allt

Det är en betydande skillnad.. en grafikkorts design ska hålla 6-12 månader medans en cpu-design ska hålla 4-5 år. Ta A64 3800+, det är i stora drag samma design som den gamla athlonen på 500mhz.

Så det är inte bara att sätta sig ner och rita något nytt.

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem

Are you impressed?
I am impressed
not...

EDIT: Angående livstid på CPU arkitektur...
"Ta A64 3800+, det är i stora drag samma design som den gamla athlonen på 500mhz."
Och Athlon har i sin tur i princip samma design som Pentium 2 266mhz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Are you impressed?
I am impressed
not...

EDIT: Angående livstid på CPU arkitektur...
"Ta A64 3800+, det är i stora drag samma design som den gamla athlonen på 500mhz."
Och Athlon har i sin tur i princip samma design som Pentium 2 266mhz.

Och Pentium 2 266 mhz har i sin tur i princip samma design som Pentium pro.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Nästan 1% förböttring. Fiiint intel

Nja. Det var väl inte så bra :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Are you impressed?
I am impressed
not...

EDIT: Angående livstid på CPU arkitektur...
"Ta A64 3800+, det är i stora drag samma design som den gamla athlonen på 500mhz."
Och Athlon har i sin tur i princip samma design som Pentium 2 266mhz.

Nej... det har den inte...

däremot så är P2/p3/pentium M byggda på på gamla p6-kärnan.

AMD athlon innehåller inget från p2.. förutom att de råkade ha en snarlik kapsling på processorn. MMX är det enda gemensamma som de har, på samma sätt som senare generationer har SSE och SSE2 hämtat från Intel.

Ur-K7 bygger dels på amds egna design från k6, alphas flyttalsprocessor och alphas systembuss EV6. Lite teknik kommer från NexGen som AMD köpte upp straxt innan arbetet med k6 påbörjades. FPUn är fortfarande den snabbaste i x86 (x87 egentligen) kompatibla flyttalsdelen..

P4EE är jag inte speciellt imponerad av... För mycket pengar för för lite prestanda.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

inte konstigt intels VD bad om ursäkt på knän i direktsänd TV. De vet att de kommer halka efter nu ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag har totalt tappat intresset för Intel.

Var totalt begeistrad när dom kom med Northwood C kärnan och 875 chipset. Det var en riktig guldprestation av Intel. Sen kom Prescott tramset med värmeproblem, milslång pipeline och en massa tomma megahertz.

Jag lär inte uppgradera på ett bra tag.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Förmodligen kommer en ökad bus att ge mer på vanliga p4:an, en northwood med 2,5mb/L2/L3 blir ju naturligt inte lika begränsad av minnesbandbredden.

Nja det du säger stämmer nog men kollar man intels roadmap så kommer den snabbare bussen bara till EE modelen eller Prescott XE som också har 2Mb (L2) cache minne totalt
Gallatin har också 2Mb cache totalt (effektivt) eftersom dom 512Kb L2 kopierar eller skuggar sig i L3 Intel använder alltså inclusive cache

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2256

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

AMD kommer roffa åt sig en del marknadsandelar om inte Intel får ordning på sina grejer snart. Med det sagt så tycker jag det är löjligt att favorisera olika tillverkare, ju jämnare det är emellan dem desto bättre är det för oss konsumenter tycker jag. Intel kommer komma tillbaka, frågan är bara när. Tills dess så står AMD med de mest kostnadseffektiva lösningarna för nya persondatorer idag.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av right
Nja det du säger stämmer nog men kollar man intels roadmap så kommer den snabbare bussen bara till EE modelen eller Prescott XE som också har 2Mb (L2) cache minne totalt
Gallatin har också 2Mb cache totalt (effektivt) eftersom dom 512Kb L2 kopierar eller skuggar sig i L3 Intel använder alltså inclusive cache

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2256

Hur är det med L1 cachen?

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA