Permalänk
Melding Plague

Radeon Xpress 200

<font style="font-size: 10pt"><b>Radeon Xpress 200</b></font> <small class="small">torsdag 4 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/bits_chips/a20041104A7045.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att ATi kommer att börja skeppa sin nya generation moderkortskretsar i mitten på denna månad.<br /><br />Bland andra hittar vi RX480 och RS480 vilket är två stycken styrkretsar för Athlon64-plattformen. Produktnamnen för respektive krets kommer att bli Radeon Xpress 200 och Radeon Xpress 200<b>G</b>. ATi med sina RX480 och RS480 kommer tävla med Nvidia med sitt nForce4 samt VIA med sitt K8T890 om Athlon64-ägarnas hjärtan. VIA har traditionellt haft en stark position på Athlon64-plattformen men i och med Nvidias lansering av nForce3 250GB har försäljningen för Nvidia ökat rejält.<br /><br />Enligt de senaste ryktena har flertalet moderkortstillverkare visat mycket intresse för Radeon Xpress-styrkretsarna, så det skall bli mycket intressant att se hur det kommer att gå för ATi. Tillverkare som samarbetar med ATi när det gäller grafikkort som också producerar moderkort, exempelvis Sapphire, kommer troligen släppa moderkort med Radeon Xpress-kretsarna.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någo specc på kretsen?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Någo specc på kretsen?

Vill jag också se.
Kommer det att komma något "high end" moderkort med ATIs kretsar måntro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...Nvidias lansering av nForce2 250GB har de knappat in alltmer...

Finn 1 fel

läs även anandtechs artikel från igår som bla. handlar om ATI's moderkorts kretsar http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2264&p=4

Det står att moderkorts tillverkare inte är särskillt intreserade av A64-kretsarna medans intresset för P4-kretsarna är mycket stort.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ni som hittar stavfel, särskrivningsfel eller andra "fel", rapportera det istället för att spamma tråden med en massa onödigt prat. Finns en liten knapp längst ned till höger i varje inlägg som är till för det.

"VIA har traditionellt haft en stark position på Athlon64-plattformen men i och med Nvidias lansering av nForce2 250GB har de knappat in alltmer."

Den meningen motsäger sig själv. Först har de en stark position på marknaden, sen knappar de in allt mer? Eller missuppfattar jag det hela?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Avstängd

Han menar att Nvidia har knappat in allt mer. Lite konstigt formulerat, dock.

Intressant det här, känns som en början till en dual-gpu-lösning från ATI.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Det här har jag väntat på. För ca 1 år sedan kollade jag på moderkort baserade på Atimoderkortskretsar, men till min besvikelse var de kretsarna ungefär som kt266a. Blir väldigt trevligt att kunna köra Ati på på moderkortet och grafik så slipper man Nvidia. Nvidia nforce2 etc. har varit bra men jag väljer gärna en uppstickare än en jätte som på Intelvis lägger beslag på hela marknaden och säljer kretsar utan att blinka. Jag föredrar Ati då deras certifikering av tillverkare ger ett mer förtroende.

Permalänk
Medlem

du jämnför nvidia mot intel? det är nvidia som inte gillar intel och microsoft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f#ect
du jämnför nvidia mot intel? det är nvidia som inte gillar intel och microsoft

Off topic:
Det är möjligt att de inte gillar intel och ms. Men man såg hur Nvidia fortfarande favoriserades då 9800-serien släpptes. Datoraffärer fick gigantiska affischer för att med ren propaganda övertyga kunder att Nvidia var fortfarande bäst(under den tid då fx lät som en damsugare). Fanns och finns forfarande företag och affärer som endast kör med Intel och Nvidia. Kom ihåg när jag gick in i butiker i Stockholm där det fanns ca 10 skyltexemplar med Nvidia och 1 exemplar av Ati. Jag anser att Intel och Nvidia kör med samma typ av propaganda. De har kvalitetsprodukter, men de bryr sig inte lika mycket Ati.

Permalänk
Medlem

jaja alla har sina favoritföretag

Permalänk
Medlem

Jo det verkar onekligen trevligt! Nu fattas det bara att det bli lite mer strid inom processor marknaden

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Amen LOL... som om inte ATi snackar lika mycket skräp... bryr sig!?!.. pyttsan... det enda de bryr sig om är sin egen röv... och ATi är inte någon liten uppstickare längre... de är ett jävligt stort företag.. och har varit det nästan lika länge som nVidia... bara att nvidia har bättre PR-avdelning än ATi behöver ni inte anklaga dem för att vara "datorernas nazister" eller nått åt det hållet... =P... dessutom så har affärer så många Nvidia eftesom de helt enkelt sålde bättre.... de har funnits längre med en prestandaprodukt... de har definitivt ett mer kraftfullt namn som varit med länge.... klart att butiker skyltar med ett GeForce som folk lärt känna som en bra produkt ända sen.... hur länge sen det var sedan de släppte första GeForce...

Permalänk

Om de har lika bra linuxstöd för dessa kretsar som de har för sina grafikkretsar blir dessa totalt ointressanta.

Visa signatur

Finis coronat opus.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Master[B]
Om de har lika bra linuxstöd för dessa kretsar som de har för sina grafikkretsar blir dessa totalt ointressanta.

...för Linuxanvändare.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Amen LOL... som om inte ATi snackar lika mycket skräp... bryr sig!?!.. pyttsan... det enda de bryr sig om är sin egen röv... och ATi är inte någon liten uppstickare längre... de är ett jävligt stort företag.. och har varit det nästan lika länge som nVidia... bara att nvidia har bättre PR-avdelning än ATi behöver ni inte anklaga dem för att vara "datorernas nazister" eller nått åt det hållet... =P... dessutom så har affärer så många Nvidia eftesom de helt enkelt sålde bättre.... de har funnits längre med en prestandaprodukt... de har definitivt ett mer kraftfullt namn som varit med länge.... klart att butiker skyltar med ett GeForce som folk lärt känna som en bra produkt ända sen.... hur länge sen det var sedan de släppte första GeForce...

Snackar inte om att Nvidia snackar skräp, det är säljarna som gör det. Dra tillbaka tiden 1 år och gå på någon datoraffär i en vanlig stad så skulle de flesta säljare snacka bra om Nvidia även fast deras fx-kort var ett sämre val just då. Nvidia liksom intel, dell mfl. kör på ren propaganda som det inte finns någon större sanning i. Det är sannt att Geforce är kraftfullt namn, men jag anser att marknaden styr konsumenterna för mycket i deras val. De som är naiva går i deras fälla. Jag kunde bara beklaga då en bekant till mig klagade på Geforce 2 tv-ut, jag sa vad var det jag sa. Nu har Nvidia verkligen skärpt till sig på alla områden, de har förbättrat sig på alla punkter de tidigare varit svaga på och det förtjänar deras kunder som blivit lurade på dåliga kort typ geforce4 mx440 som var gammal teknik i ny förpackning.

Permalänk
Avstängd

Haha, Geforce 4 MX var en jävla bluff. Vet en kompis till mig som köpte en dator, hmm kommer jag ihåg rätt, en P4 2.0 GHz, 512 MB RAM, rätt bra på den tiden, och så ett... Geforce 4 MX. Sen undrade han varför min dator var snabbare, f.ö. samma dator som jag har nu så när som på minnet. Jag sa inget.

Samma fenomen som på Siba, de bygger in *häftiga* processorer och nu på senare tid lite mer minne, runt 1 GB, och sen Radeon 9600 Pro. En annan kompis köpte en liknande dator och blev sur när han inte kunde köra några nyare spel, trots den fantastiska Celeron-processorn och det gigantiska minnet på 256 MB. Datorköpcentren har verkligen ingen skam i kroppen, lura människor som kanske inte vet så mycket om datorer så där.

En annan kompis... (:)) han köpte en dator för inte så länge sen, minns jag rätt så var det en 2,8 GHz P4 och 512 MB RAM på Inet. Och så fick han ett *extremt* bra deal, ett FX5600 för 800 spänn, som *måste* vara fantastiskt bra för det hade 256 MB RAM. Suck.

Slutsats, människor som kanske inte vet så jättemycket om datorer borde rådfråga människor som vet lite mer innan de går och köper dator.

Och datortillverkarna... ja Dimension 2300 är ju inte världens kraftfullaste dator, oavsett vad Dell säger.

Visa signatur

Ingsoc rules.