Permalänk
Avstängd

Precis, ett test i Doom 3 i 640x480 LQ är ganska missvisande.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

vill man visa just processorns kapacitet ska man ju köra i låga upplösningar så inte grafikkortet påverkar resultatet nåt. Kör man i högre upplösningar blir det däremot missvisande, för då börjar förmodligen den enkanaliga minneskontrollen och den låga busshastigheten sig påmind.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Dessutom är benchmarksen missvisande i detta test på DFIs sida. Vid tex 1024x768 HQ så vinner AMD.

Hur vet du det? Vart finns detta test?
Som ovanstående talare just sagt, så bevisar detta test i D3 w/ LQ vad CPU:n går för. Dock är det inte bra om CPU:n inte pallar högre upplösningar p.g.a. en dålig minnescontroller.
the_guru, visa mig test i D3 med denna processor med inställningar 1024x768 HQ så jag vet vad jag ska tro.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Hur vet du det? Vart finns detta test?
Som ovanstående talare just sagt, så bevisar detta test i D3 w/ LQ vad CPU:n går för. Dock är det inte bra om CPU:n inte pallar högre upplösningar p.g.a. en dålig minnescontroller.
the_guru, visa mig test i D3 med denna processor med inställningar 1024x768 HQ så jag vet vad jag ska tro.

Generellt så kan man säga att AMD64 är snabbare än Pentium 4 vid högre upplösningar och kvalité, så brukar det vara i de flesta benchmarks. Ett par exempel här: http://www.tomshardware.com/cpu/20041019/athlon64_4000-08.h...
http://www.tomshardware.com/cpu/20041101/925xe-07.html#opengl...

vid 640x480 så ligger Pentium 4 mycket bättre till än vid 1024x768. Detta behöver dock inte stämma för dothan, men jag tror att det är så. Vi får helt enkelt vänta på lite fler benchmarks.

Pentium M är en riktigt bra processor, det bästa Intel gjort på länge. Jag tvivlar dock på att den slår AMD64 i prisvärdhet. Däremot kan man ju helt klart säga att Prescott är ett fiasko i förhållande till dothan.

Ett äldre test med Dothan och bla AMD64. Värt att tilläggas är att dothanprocessornena sitter i bärbara i testet.

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=dothan20&page=...

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Generellt så kan man säga att AMD64 är snabbare än Pentium 4 vid högre upplösningar och kvalité, så brukar det vara i de flesta benchmarks. Ett par exempel här: http://www.tomshardware.com/cpu/20041019/athlon64_4000-08.h...
http://www.tomshardware.com/cpu/20041101/925xe-07.html#opengl...

vid 640x480 så ligger Pentium 4 mycket bättre till än vid 1024x768. Detta behöver dock inte stämma för dothan, men jag tror att det är så. Vi får helt enkelt vänta på lite fler benchmarks.

Pentium M är en riktigt bra processor, det bästa Intel gjort på länge. Jag tvivlar dock på att den slår AMD64 i prisvärdhet...

Eftersom Dothan != P4 vilket du antyder i andra stycket i ovan citerad text.
Skulle nu Dothan visa sig prestera bra (bättre än AMD64) även i högre upplösningar så spelar priset inte så stor roll för en äkta entusiast.

Lite tråkigt att Dothan verkar prestera sämre på mediaapplikkationer än P4-arkitekturen dock. Detta har ju varit ett av Intels större fördelar gentemot AMD. Att Intel skall ha så svårt att fixa fram en processor som presterar bra på samtliga områden. Suck. Iofs så är denna procesor skapad för att sitta i en laptop, men väntar vi lär vi får se vad Intel kan göra med denna arkitektur om dem lanserar den på desktopmarknaden.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar det röra på sig på PM sidan, skall bli kul att se vad det dyker upp för moderkort så småning om, lite nya mer anpassade chipset vore inte helt fel för desktopmarknaden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Hela: http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp...

Det grymma: http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp...

Är grymt imponerad över deras resultat efter voltmoddningen.

Tänk på att det är översatt från franska

Fint, processorn verkar skala bra. Det kanske dock beror på nära dubblering av FSB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Dothan på 2.8GHz, SuperPi = 25 sekunder

Det motsvarar tydligen en Athlon64 FX på 3.5GHz, eller Pentium4 på 5GHz.

Spöar dessutom A64 4000+ rejält i Doom3, vad säger du om det, Sledgehammer?

Jag säger att det är fina resultat. Dock så gillar jag inte x86 secret. Inte tillförlitlig sida tycker jag. Dock kul med lite resultat och screenshots ändå. Tycker det är konstigt att den skalar så kraftigt men det beror nog som jag sa innan på nära dubblering av FSB. Dothan har samma IPC som Athlon64 med 1MB cache så en 2.8Ghz Athlon64 1MB cache skall ligga ungefär samma, speciellt om du lyckats pressa upp FSB lika högt. Det krävs ju inte speciellt mycket klockning för att Athlon64 skall köra förbi i Doom3. Hur som helst, alla processorer går att klocka och visst är dothan snabb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Restless
Snälla bespara oss dina intelhat inlägg. Det är inte bara värmeutvecklingen som är fördelen med Dothan och det borde även du veta.

OSS? Tala för dig själv och skippa ditt jäkla BS om "Intelhat" som jag aldrig har nämnt. Säg någonting som jag inte vet istället. Dessutom så skrev jag den enda egentliga fördelen. Varför jag skriver så är för att den inte är snabbare än en Athlon64 med 1MB cache. Dom ligger på samma IPC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
så länge det inte finns ett 64 bitars windows så är det ju ingen motivering. :D:D

om ett år kanske, då har det förmodligen kommit ut något. visst kommer windows xp med 32/64-bitars i skarp version snart, men det komemr nog dröjja innan det är inarbetat och tills det finns ett stort utbud av program som utnyttjar 64-bitars.

Jag vill då ha detta moderkort o en Dothan.

som Kinc säger så finns de på www.shg.biz och inte var Dothan SÅ dyr

1. Det finns *nix
2. Jag tror definitivt att MS kommer släppa XP64 fortare än ett år som du skriver.
3. Bara för att du sitter med en 32-bitars Intel CPU så skall det alltid låta som att "det nog kommer dröja länge innandet är inarbetat och tills det finns ett stort utbud av program som utnyttjar 64-bitars".

Det kommer gå fort tror jag med tanke på att det redan idag finns mjukvaruföretag som har fördiga fullversioner av sina program i 64-bitars kod. Du ser inte 64-bitare OS/program som någon stort tydligen med vänta bara tills du har fått se det så kommer du förstå att det är ett fruktansvärt stort steg.

Jag faststår fortfarande vid det jag sa. Den är fortfarande dyr och är ingen 64-bitars processor. Dock bra när det gäller värmeutvecklingen. Prestandan är den samma som A64 med 1MB cache om du jämför bägge oklockat. Hur bra två olika ex klockar får man ju se.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att Dothan kommer konkurrera med A64 i dagsläget, men detta är ett steg mot en stationär Dothan.

För att Dothan ska slå igenom behövs både högre klockfrekvenser och lägre pris. Jag menar en Dothan @ 2.0 GHz kostar drygt 4000 kr, en A64 vid samma klockfrekvens hälften så mycket. Enda fördelen för Dothan här är ju en lägre värmeutveckling och större cacheminne, det sistnämnda kan ge den högre prestanda. Men för 2700 får du en Winchester @ 2.2 GHz.

Men det är ingen tvekan om att Dothan är framtidens desktopprocessor från Intel, även om Intel inte verkar ha fattat det. Men en sak de måste fatta är att Netburst är en arkitektur utan framtid, de har ju dragit in både Tejas och 4 GHz Prescott.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
OSS? Tala för dig själv och skippa ditt jäkla BS om "Intelhat" som jag aldrig har nämnt. Säg någonting som jag inte vet istället. Dessutom så skrev jag den enda egentliga fördelen. Varför jag skriver så är för att den inte är snabbare än en Athlon64 med 1MB cache. Dom ligger på samma IPC.

Hehe tala för dig själv? Så du menar att du inte har haft denna diskussion med andra här på forumet. Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktist att du föraktar Intel, men det är min personliga åsikt. Jag tänker inte fortsätta i den här tråden eftersom jag vet att det inte kommer att leda någonstans.

Ha det gött

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

OK att P4 3.4Ghz EE och A64 4000+ inte får mer än 72.6FPS och 87.8FPS med 640x480 Low Quality inställning säger väl allt om x86 secret benchmarkssifror vilket knappast är första gången dom presenterar siffror som är helt uppåt väggarna och eftersom testet inte är GPU bundet så kan vi ju jämföra med anandtech
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2149&p=7
här och om någon här anser att dom här siffrorna från x86 secret stämmer förklara då för mig varför P4an och A64 ligger runt 70-90 FPS istället för 120FPS+

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Dothan på 2.8GHz, SuperPi = 25 sekunder

Det motsvarar tydligen en Athlon64 FX på 3.5GHz, eller Pentium4 på 5GHz.

Spöar dessutom A64 4000+ rejält i Doom3, vad säger du om det, Sledgehammer?

Eller rättare sagt en A64FX @ 3.3GHz och Prescott @ 4.9 - 5.4GHz.

Annat exempel på hur snabb Dothan är i Super PI 2.5GHz @ 29s

Verkar dock slöare/jämnare i ScienceMark och har jämt verkat jämnsnabb med A64 hela tiden i övriga benchmarks.

Permalänk
ASUS Nordic

Några punkter som inte gör Pentium-M Dothan till en konkurrent för Athlon 64 - aldrig förpackad som S479.

- Tillgången kommer att vara ytterst begränsad på detta moderkort. Kanske overclockers.se, kylning.com osv tar in det.
- Det faktum att chipsetet som moderkortet använder inte är anpassat för ett high-end desktopsystem (AGP4X/PC2700).
- Det krävs en av de dyrare Pentium-M för att nå stora överklockningar.
- Även fysisk voltmodd krävs för att nå stora överklockningar. Hur påverkar detta värmen? Vad använder x86-secret som kylare egentligen? DFI:s medföljande?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Några punkter som inte gör Pentium-M Dothan till en konkurrent för Athlon 64 - aldrig förpackad som S479.

- Tillgången kommer att vara ytterst begränsad på detta moderkort. Kanske overclockers.se, kylning.com osv tar in det.
- Det faktum att chipsetet som moderkortet använder inte är anpassat för ett high-end desktopsystem (AGP4X/PC2700).
- Det krävs en av de dyrare Pentium-M för att nå stora överklockningar.
- Även fysisk voltmodd krävs för att nå stora överklockningar. Hur påverkar detta värmen? Vad använder x86-secret som kylare egentligen? DFI:s medföljande?

Att kortet kör AGP4x är ju knappast någon prestandaskillnad. Skillnaden mellan 8x och 4x är ju löjlig. 1%+-. Minnet går även att ställa om. Det tråkiga är att dothan går upp i värme fort när man drar upp den i frekvens/spänning.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!