Ebay + PayPal-FAQ kanske vore något?

Permalänk
Avstängd

Ebay + PayPal-FAQ kanske vore något?

Hej!

Jag är på gång och ska börja "ebaya" hade jag tänkt. Och oftast som betalning på Ebay är det ju PayPal som gäller. Något jag skulle vara intresserad av är en FAQ med tips&trix, vad man ska tänka på osv. gällande både Ebay-handel och PayPal. Kanske är fler än jag som är intresserade? Isåfall kanske det finns några veteraner på ämnena Ebay och PayPal här som har lust att knåpa ihop en FAQ?

Ja, det var en liten idé jag fick.

//A

Permalänk
Medlem

Svårt att veta vad som är intressant för andra... Ställ frågorna i den här tråden så kan vi försöka svara... Sen kan man ju sammanställa det till en FAQ när det har blivit några frågor.

F: Kan man bli blåst när man handlar på Ebay
S: Såklart man kan, men jag tror risken är mindre än på t.ex. blocket av den enkla anledningen att man kan se statistik över säljares tidigare affärer. Jag har handlat ett tiotal gånger på Ebay och aldrig blivit lurad.

F: Vad bör man tänka på?
S: Se till att läsa allt i annonsen. Det finns säljare som lägger upp en billig produkt och sedan tar ut hutlösa frakt och hanteringsavgifter. Om ni är osäkra så släng iväg ett mejl för att kontrollera vad den sammanlagda kostnaden för ert köp komer bli.

F: Vad kan man göra för klipp på Ebay?
S: Jag har handlat mycket billiga skivor, toner och batterier på ebay.

F: Hur funkar PayPal som betalningshjälpmedel?
S:
1. Man skapar ett konto på PayPal
2. Man registrera sitt kontokort. Detta kostar en liten summa (några kronor bara)
3. När pengarna har dragits från kortet (kan ta några dagar) så tittar man på kontoutdraget ochser där en fyrsiffrig kod som kommentar till dom dragna kronorna.
4. koden används för att slutföra aktiveringen av kortet. Struntsumman som man betalade vid aktiveringen får man tillbaka vid det första köpet.
5. Shop till you drop

F: Är Paypal ett säkert betalningshjälpmedel?
S: Jag har inte kollat upp PayPal särskilt noga men om man tittar på hur stora dom är så är dom nog mycket måna om att det inte skall startas ryckten om att dom skulle vara osäkra. Således kan man tänka sig att dom är mycket seriösa och säkra. Jag har aldrig upplevt någit strul med PayPal.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

Har precis nyligen börjat handla på ebay och det funkar riktigt smidigt med paypal. Enkelt och snabbt och betala för de saker man köper. Det går knappt att göra fel.

köpt minneskort, batterier och andra tillbehör till min pda riktigt billligt.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

F: Jag vill köpa en pryl på ebay men säljaren har skrivit att han bara skickar inom USA.
S: Detta är inget igentligt hinder, utan säljarna skriver detta för att slippa folk från något avlägset land som köper prylen och blir förvånad över att fraken blir lite dyrare till hans lilla land, samt att köpare har svårt att utrycka sig riktigt på proper engelska. I 8 fall av 10 har jag lyckats få säljaren att skicka hem varan till mig istället, förklara att du är intresserad i varan och det är tråkigt att han/hon bara skickar nationellt, men du är beredd att betala den fulla fraktkostnaden. Försök att utrycka dig på så bra engelska du kan och kolla igenom en eller två gånger innan du skickar iväg mailet. Detta brukar som sagt oftast fungera bra, var inte rädd för att prata med säljaren!

F: Men frakten är ju så jä*** dyr från staterna?
S: Detta är en "myt" som inte jag förstått mig på än, jag beställde en sak stor som lagboken och jag fick pröjsa 5 dollar för att få en postsnubbe att springa upp till dörren och lämmna den personligen. Det finns två vanligt förekommande fraktsätt.

Via båt, Billigt och segt (upp till två mån) passar bra till stora saker (Surface)
Via flyg, Dyrare men snabbare (4-10 dagar) och passar bra till mindre saker som kläder, cdskivor mm. (Airmail)

En annan sak är att Ungdomskreditkort INTE fungerar med paypal.
Och att snacka med banken om "dispans" fungerar i regel inte.
"Du ska AAALDRIG lämmna ut kreditkortsnumret på internet"

Permalänk
Korsordsguru

Q: Jag har inget VISA-kort eller liknande, hur gör jag för att kunna handla från eBay (och även andra sidor på internet)?
A: Skapa ett PayPal konto på www.paypal.com. För att få in pengar på ditt PayPal-konto sedan kan du be någon vuxen att gå in på internetbanken (om de har sådan) och överföra pengar till PayPals svenska post- eller bankgirokonto. Kom ihåg att skicka med din kod (som du kan se när du loggar in på PayPal och klickar på Transer funds) som meddelande när du sätter in pengar! Sedan letar du upp auktioner som accepterar PayPal som betalningsmedel. På PayPals hemsida kan du även kolla på affärer världen över som accepterar PayPal.

Q: Jag skulle behöva mina grejor jäkligt snabbt! Hur snabbt kan man få grejor från USA egentligen?
A: Med DHLs och UPS express-alternativ får du sakerna på under 48 timmar eller något i den stilen. T.ex: Du har vunnit en auktion en måndag och säger åt säljaren att du vill frakta med express. Han går till närmaste DHL/UPS-kontor och skickar iväg grejorna. Paketet anländer till Sverige troligast på tisdag kväll eller natt och paketet körs ut till dig på onsdag. Se till att du är hemma bara så du kan ta emot paketet. (UPS kan dock ställa paketet vid dörren eller lämna till grannen eller liknande och så får du en faktura på moms och tull senare.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Q: Om jag köper nånting från USA via ebay tillkommer det nån mer kostnad än det som listas där, inklusive frakt. Det jag främst tänkte på då är moms, tillkommer det nån momskostnad när "saken" kommer in i sverige, läggs det på ytterliggare 25% eller nått på allting?
Det där som DaLys nämde i ovanstående post... hur mycket är det där "...så får du en faktura på moms och tull senare." ?

Visa signatur

C2D E6600 | Scythe Ninja | AW9D-MAX | Corsair Dominator 2x1024MB PC2 6400 | Antec P180B | Seasonic M12 600W | Sapphire x1950pro

Athlon XP2500+ Barton | EP-8RDA+ | TwinMOS 2x512ddr PC3200 | Sapphire Radeon 9600pro Fireblade | Seagate 200gb, 160gb, 80gb | WinXP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76

F: Är Paypal säkert?
S: Jag har inte kollat upp PayPal särskilt noga men om man tittar på hur stora dom är så är dom nog mycket måna om att det inte skall startas ryckten om att dom skulle vara osäkra. Således kan man tänka sig att dom är mycket seriösa och säkra. Jag har aldrig upplevt någit strul med PayPal.

Ptjaaneej, det är inte säkert. PayPal kan vara ett enda jävla bekymmer om det vill sig illa, i varje fall när du ska ta emot en betalning. Har själv blivit drabbad av personer som använder stulna kreditkort och för över pengar vid PayPal, som efter ett par dagar reverseras. Så ska du sälja ngt: handla med personer med bra feedback eller vänta helt enkelt med att skicka grejerna ett par dagar efter du fått betalningen om du skulle vara osäker. Visserligen har säkerheten förbättrats sen eBay köpte PP, men det skadar aldrig att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rince
Ptjaaneej, det är inte säkert. PayPal kan vara ett enda jävla bekymmer om det vill sig illa, i varje fall när du ska ta emot en betalning. Har själv blivit drabbad av personer som använder stulna kreditkort och för över pengar vid PayPal, som efter ett par dagar reverseras. Så ska du sälja ngt: handla med personer med bra feedback eller vänta helt enkelt med att skicka grejerna ett par dagar efter du fått betalningen om du skulle vara osäker. Visserligen har säkerheten förbättrats sen eBay köpte PP, men det skadar aldrig att vara på den säkra sidan.

Jag har förtydligat min fråga och mitt svar så att den gäller bara PayPal som betalningshjälpmedel. Att ta emot pengar har jag ingen erfarenhet av.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morticus
Q: Om jag köper nånting från USA via ebay tillkommer det nån mer kostnad än det som listas där, inklusive frakt. Det jag främst tänkte på då är moms, tillkommer det nån momskostnad när "saken" kommer in i sverige, läggs det på ytterliggare 25% eller nått på allting?
Det där som DaLys nämde i ovanstående post... hur mycket är det där "...så får du en faktura på moms och tull senare." ?

A: (;)) Om vi tar UPS/DHL som exempel; Säljaren som skickar prylarna anger ett värde på alltihopa, t.ex $X som motsvarar ~100 SEK säger vi, då du köpt prylarna på ebay för ~100 SEK. Sedan låtsas vi att frakten går på 110 SEK. När paketet kommer till Sverige så tullar UPS/DHL det ALLTID och lägger på något i stil med 25% moms och 3% tull. (Varierar beroende på vad det är för deklarerat innehåll.) Sedan tillkommer 25% moms (tror jag det är) på frakten också. Så 128 (för varan) + 127,5 (för frakt) = 255,5 SEK. Sedan kan ju säljaren som skickar allt säga att värdet på innehållet är 25 spänn eller något så det blir mindre moms och tull. Men om paketet kommer bort eller liknande så är paketet bara "försäkrad" för det angivna värdet. En försäkring kostar ibland typ 10-15 spänn extra och du kan säga till säljaren att du vill ha det. Jag vet inte riktigt hur det är när (t.ex amerikaner skickar med USPS (United States Postal Service) och) svenska posten tar hand om paketet i Sverige, om man ALLTID måste tulla eller liknande och om de kollar innehållet på paketet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Deklarerat innehåll, är det det som säljaren skriver som paketets värde utanpå paketet? Blir det dyrare tull ju större det deklarerade värdet är eller är det tvärtom?

Det där att säljaren skriver att värdet är 25:- men det igentligen är 100:- (för det värdet inkluderar inte frakt väl?) är inte det momsbedrägeri eller nått annat olagligt? Om då tullen skulle ta sig en titt på det paketet och märker att värdet är mycket mer, kan man drabbas av rättsliga påföljder då?

Blev bara fler frågor där, men jag tackar för ditt svar DaLys. Jag förstår lite mer nu

Visa signatur

C2D E6600 | Scythe Ninja | AW9D-MAX | Corsair Dominator 2x1024MB PC2 6400 | Antec P180B | Seasonic M12 600W | Sapphire x1950pro

Athlon XP2500+ Barton | EP-8RDA+ | TwinMOS 2x512ddr PC3200 | Sapphire Radeon 9600pro Fireblade | Seagate 200gb, 160gb, 80gb | WinXP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morticus
Om då tullen skulle ta sig en titt på det paketet och märker att värdet är mycket mer, kan man drabbas av rättsliga påföljder då?

Skulle något sådant hända så hävdar du att du köpte produkten för det priset som är deklarerat. Men risken för något sådant är minimal. Vem skulle orka starta en rättsprocess på 20-30kkr för en vara som kostar 1-2kkr.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Är det nån som lyckats få sin adress "confirmed" med Paypal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av affa
F: Jag vill köpa en pryl på ebay men säljaren har skrivit att han bara skickar inom USA.
S: Detta är inget igentligt hinder, ...

Du kanske tänkte att det var underförstått, men jag vill påpeka att man för all del kan fråga säljaren om de kan skicka till Sverige ändå -- och det går de ofta med på -- men man ska göra det innan man bjuder. Annars riskerar man förstås en jobbig situation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Q: Jag har inget VISA-kort eller liknande, hur gör jag för att kunna handla från eBay (och även andra sidor på internet)?
A: Skapa ett PayPal konto på www.paypal.com. För att få in pengar på ditt PayPal-konto sedan kan du be någon vuxen att gå in på internetbanken (om de har sådan) och överföra pengar till PayPals svenska post- eller bankgirokonto. ...

Jag försökte detta en gång, med en lite större summa, och pengarna kom inte fram. Jag fick kontakta banken och tjata väldigt mycket på PayPal innan de ordnade det. Jag är ganska säker på att jag gjorde allting rätt.

Rimligen är detta inte normalfallet, men den enda erfarenhet jag har. DaLys, har du gjort det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Är det nån som lyckats få sin adress "confirmed" med Paypal?

ja, de drog någon krona från kontot, sedan skrev man av referensnummret som kom på kontoutdraget, tog kanske en vecka eller så?

Permalänk
Medlem

Jag inte haft några problem med paypal, har använt det i över 3 år. En sak som dock är jobbig är att om man har mottagit mer än 6500 Euro så måste man faxxa in en massa skit till paypal.

Dear ***** ********,

We are sending you this notice because you have received more than 6,500.00
EUR (about 60,000.00 SEK) in total payments to your PayPal account.

PayPal is required by law to comply with European Union Anti-Money
Laundering regulations to collect information from customers when they
receive more than the set limit in total payments. Please log into your
account, go to the Account Overview page, and follow the instructions there
about how to provide the required information. These steps need to be
completed as soon as possible to comply with this regulation.

Fick det emailet iom att paypal flyttade mitt account till den Europeiska avdelningen. Lite jobbigt men annars har det fungerat bra. Har förresten ett annat konto också som jag inte har fått Confirmed Address på, däremot är det ett Confirmed Account.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
ja, de drog någon krona från kontot, sedan skrev man av referensnummret som kom på kontoutdraget, tog kanske en vecka eller så?

Jag har gjort detsamma och mitt konto har blivit "verified", men min adress har inte blivit "confirmed".

Permalänk
Avstängd

Jag har nu lyckats sätta in pengar på mitt PayPal-konto med hjälp av min pappas internetbank. Gjorde överföringen i söndags, och har nu pengarna på mitt PayPal-konto. Dock har jag en fråga. Jag satte nämligen över 400:- till PayPal-kontot, men när jag loggar in på PayPal står det såhär:

Current Total in Euros: €42.82 EUR
Current Total in Swedish Kronor: 380.22 SEK

Det fattas ju 20:-, var är de?

Permalänk
Medlem

Dem 20kr'na som saknas är Paypal's provision.
Närmare bestämt 5%.

Visa signatur

,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scoc
Dem 20kr'na som saknas är Paypal's provision.
Närmare bestämt 5%.

Okej. Det är en engångssumma för varje överföring från bank till PayPal eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Jag har gjort detsamma och mitt konto har blivit "verified", men min adress har inte blivit "confirmed".

Är det detta tro?

http://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_help-ext&eloc=392&l...

https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_help-ext&leafid=16...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Okej. Det är en engångssumma för varje överföring från bank till PayPal eller?

Paypal tar 5% vid alla överföringar.

Visa signatur

,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Är det nån som lyckats få sin adress "confirmed" med Paypal?

Det är bara amerikanska adresser som blir Confirmed i Paypal.
Det är därför många amerikanska säljare inte vill ha betalt via paypal från folk utanför usa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scoc
Paypal tar 5% vid alla överföringar.

Jaha... Även mellan PayPal-konton, eller bara mellan bank och PayPal?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fairyland
Det är bara amerikanska adresser som blir Confirmed i Paypal.
Det är därför många amerikanska säljare inte vill ha betalt via paypal från folk utanför usa.

Vad jag vet så tar paypal 5 % i provision om du får betalt av någon som betalar med kreditkort och ditt kontp är uppgraderat att ta emot kreditkort. Vet ej hur det är vid överföring från bank till paypal. Vad jag vet dock är att man får en dålig valuta kurs om man kör banköverföring till paypal, rent utav usel.

Permalänk

kolla in denna sida: www.paypalsucks.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farbror_ragnar
kolla in denna sida: www.paypalsucks.com

Problemet är bara att Paypal är störst och lättast av alla betallösningar som finns och så gott som alla säljare på Ebay använder just Paypal. Vilket gör att det blir svårt att använda en annan betallösning, som inte säljaren accepterar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fairyland
Problemet är bara att Paypal är störst och lättast av alla betallösningar som finns och så gott som alla säljare på Ebay använder just Paypal. Vilket gör att det blir svårt att använda en annan betallösning, som inte säljaren accepterar..

Bidpay.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rince
Bidpay.

Bidpay är något som till och med Western Union, som äger tjänsten avråder folk att använda om du inte vet vem personen är, för när pengarna är skickade så är de skickade och går aldrig att få tillbaka, alltså, blåser nån dig på Ebay och vill använda Bidpay, då kan du aldrig få tillbaka pengarna vilket du kan mend Paypal. Ej heller Ebay rekommenderar tjänster som Bidpay. Bidpay accepterar ej heller längre Mastercard.

Permalänk
Avstängd

Har hittat en första grej på ebay som jag är intresserad av att bjuda på! Säljaren skickar varsomhelst, med "USPS Global Priority Mail". Fungerar det bra? Fraktpriset är på 25$ för 3 tröjor, är det mycket?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Har hittat en första grej på ebay som jag är intresserad av att bjuda på! Säljaren skickar varsomhelst, med "USPS Global Priority Mail". Fungerar det bra? Fraktpriset är på 25$ för 3 tröjor, är det mycket?

Låter dyrt om det bara är ett par tröjor, men det beror på hur snabbt det tar för att tröjorna ska komma hit, titta närmare på www.usps.com
Där står det mer om de olika fraktsätt som finns.