Pentium 4 560 för varm?

Permalänk
Melding Plague

Pentium 4 560 för varm?

<font style="font-size: 10pt"><b>Pentium 4 560 för varm?</b></font> <small class="small">måndag 15 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.se/cpu/20041114/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> har idag publicerat en intressant artikel, eller kanske undersökning, som simpelt heter "Värmen från Pentium 4 560 dödar". Som bekant är Intels nya processorer med LGA775-formatet väldigt varma, trots en 92-millimeters kylfläns och uppgraderad sockel. <br /><br />Toms Hardware har byggt en normal dator med ett Chieftec-chassi, en Pentium 4 560 på 3,6 gigahertz och ett Nvidia Geforce 6800GT-baserat grafikkort och sedan utfört lite tester. Detta via en anledning - de lyckades få sämre och sämre resultat vid varje prestandatest av Pentium 4-processorer på sockel 775. Det visar sig att de temperaturer som Intel rekommenderar knappt kan hållas i ett normalt chassi med denna processor. Vilket i sin tur betyder att processorn klockar ner sig själv och ger sämre prestanda.<br /><br /><I>"Det tog oss flera veckor att förstå oss på detta fenomen. Det hela började med att benchmarkresultat med Pentium 4 560 bara blev sämre och sämre vid varje körning. Vi misstänkte att vårt exemplar var konstigt och kontaktade Intel. Den tyska mediarepresentanten Christian Anderka och en termotekniker, Benson D. Inkley, spenderade minst en dag i vårt labb för att kunna lösa mysteriet."</I><br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.tomshardware.se/cpu/20041114/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hehe, detta skrev jag ju i forumet runt lunch, synd att jag inte har mail där jag sitter på dagarna...

Permalänk
Medlem

Men hur går det här ihop? Är inte han köpt av intel? Har AMD köpt honom nu??

Visa signatur

MSI P45 Platinum, E8500, Corsair XMS2 4GB, Gainward HD4870, 36GB raptor, Zalman GT1000
Konverterat tillbaka till intel

Permalänk
Medlem

Intel halkar efter ännu mer, vad är det som sker?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz(Newcastle) | ASUS A8V Deluxe | Western Digital Caviar 80GB |Leadtek GeForce 6800GT 256MB | 1024MB PC3200 Corsair VS |

Permalänk

Haha detta var vad alla trode om AMD, men nu uppfyller INTEL kraven för denna myt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså, Tom har varit något intervänlig, men inte alls så överdrivet som det har framstått, framförallt från amd-fanboys som grillar alla som skrivet ett enda ont ord om AMD...

Permalänk
Medlem

Vet inte direkt om jag litar på det där testet..... GF6800 gt på pci-express? Ofta....

Permalänk
Medlem

ojojoj, intel, skärpnig....

(visserligen skulle väll inte en vanlig människa bygga en dator med en sån snabb processor, ett gf6800gt och 2 hd UTAN chassifläktar, men ändå...)

Permalänk
Medlem

Men en normalt funtad kylfläns-installatör tar väl alltid bort thermal paden, rengör ordentligt och använder arctic silver 5 direkt från början?

Permalänk
Medlem

Äh, det är ju bara att stänga av throttlingen i BIOS

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men en normalt funtad kylfläns-installatör tar väl alltid bort thermal paden, rengör ordentligt och använder arctic silver 5 direkt från början?

Hinner man detta på större företag där monteringen ska gå snabbt?

Permalänk
Medlem

Opss ser för första gången att Toms Hardware har fått upp sidan även på Svenska. .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Hinner man detta på större företag där monteringen ska gå snabbt?

ett större företag har not inte GF6800GT..

Permalänk
Medlem

Ska man behöva vara en insatt nörd för att kunna bygga en intel maskin, trodde det gälde AMD men va fel man kan ha. Otroligt att ens folk föreslår AS 5 o chassifläktar. Ska man inte kunna få en processor som funkar utan super kylning?

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Äh, det är ju bara att stänga av throttlingen i BIOS

Och bränna processorn då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
Ska man behöva vara en insatt nörd för att kunna bygga en intel maskin, trodde det gälde AMD men va fel man kan ha. Otroligt att ens folk föreslår AS 5 o chassifläktar. Ska man inte kunna få en processor som funkar utan super kylning?

Tydligen inte

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

Det värsta är väl att folk som inte kan så mycket om datorer kommer att sitta och köra på ned-throttlade datorer.

Permalänk

Tror jag hittade en bild på Intels nästa processor, den med dubbla kärnor men jag är lite osäker...
Faan vad stor den ser ut att vara.

Hittade den på blocket men finns de ute redan nu?

Edit: Var visst en Elektrolux bänkspis från -86

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Äh, det är ju bara att stänga av throttlingen i BIOS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuba-cola
Det värsta är väl att folk som inte kan så mycket om datorer kommer att sitta och köra på ned-throttlade datorer.

Måste fråga, har undrat det länge. Vad är CPU Throttle?

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phazi0
Måste fråga, har undrat det länge. Vad är CPU Throttle?

Det är när processorn klockar ner sig själv för att den blir för varm.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Prollen går ned i hastighet för att skydda sig mot överhettning!

Edit: 2 sekunder efter dig

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN

Det är när processorn klockar ner sig själv för att den blir för varm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johnny
Prollen går ned i hastighet för att skydda sig mot överhettning!

Edit: 2 sekunder efter dig

Okej, tack.. men vad "ska" den stå på i BIOS då? tror min står på 50 eller 75% som standard :/

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Tror jag hittade en bild på Intels nästa processor, den med dubbla kärnor men jag är lite osäker...
Faan vad stor den ser ut att vara.

Hittade den på blocket men finns de ute redan nu?

Edit: Var visst en Elektrolux bänkspis från -86

Haha humor!

Permalänk

Det var rolig och intressant läsning.

Skapade den här tråden i lördags efter lite diskussion med en admin där.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=36643...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Haha, så oväntat? Njee... =/
Är det jag som är blind eller? Eller gav dom inga värden hur det blev efter dom applicerade AS5 på processorn!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phazi0
Okej, tack.. men vad "ska" den stå på i BIOS då? tror min står på 50 eller 75% som standard :/

Nedklockingen av frekvensen på P4an styrs inuti kärnan av sensorer som sitter på vissa utsatta punkter (sk hotspots) och kan aldrig stängas av eller styras via BIOS eller liknande program

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk

Jag tror vi snart sett slutet på högre klockfrekvenser med dagens teknik.
Om inte man extrem kyler förstås och det kommer att höja prisnivån rejält.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.

Permalänk
Avstängd

Otroligt pinsamt, att Prescottprocessorerna knappast går att överklocka utan kompressorkylning visste vi ju. Men att de inte ska gå att köra i stockfrekvenserna!

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
Ska man behöva vara en insatt nörd för att kunna bygga en intel maskin, trodde det gälde AMD men va fel man kan ha. Otroligt att ens folk föreslår AS 5 o chassifläktar. Ska man inte kunna få en processor som funkar utan super kylning?

Det är en fördel om man vet vad man sysslar med när man sätter ihop en dator oavsett fabrikat på komponenterna. Det är väl inte särskilt otroligt att folk ger goda råd. Jag tycker inte att chassifläktar och kylpasta är superkylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hallstahammar
Jag tror vi snart sett slutet på högre klockfrekvenser med dagens teknik.
Om inte man extrem kyler förstås och det kommer att höja prisnivån rejält.

Vad menar du med dagens teknik? För Prescott-kärnan börjar det onekligen ta emot.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk

Det måste till ett helt annant sätt att tillverka en arkitektur som inte skapar så mycket värme osv.

Kanske dags att flytta ut en del processer till olika kärnor.
Den som lever få se.

Mvh. /LEE Cordon Bleu

Visa signatur

LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism. Thermaltake V6000A
Intel 540 Prescott - Asus P5AD2 Premium - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD raptor 74 + Seagate 200 GB - Antec Neo Power 480 Watt.