Intel Pentium M och Aopen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Dom skriver TDP på processorerna helt fel till Intel's fördel. En Athlon64 0.09u med Cool 'n Quiet ligger för fasen på 20-30w TDP.
Intel's 3.6Ghz ligger på 170w eller mer.

Du är rolig. Du klagar på att intel anger TDP för 75% load, och så anger du den för 0%-x% load.
Såg att du ändrade till genomsnitt, då får man nog definera vad genomsnittlig CPU användning innebär.

Siffran på 170W har jag för mig att du fick från något test av första generationens prescott (hittade ingen källa på det). Det är 66W mer än FX-55 (MAX 104W) vilket inte återspeglas i temperaturerna. I GamePC's test är Pentium 4 3.6 GHz (775) 26% varmare än FX-55 medan effekten enligt dig är 63% högre. Även om kylare osv inte är identiska så kunde man vänta sig lite närmare värden.

Dothan drar 21W vid 75% load och även om man så skulle dubbla det så är ingen Athlon64 i närheten.

--

Vad gäller intels planer så kan man inte bortse från ekonomiska själ. Intel har investerat i pengar i prescott, Pentium 4 fabriker osv och vill förmodligen inte ställa om produktionen och endast sheppa Dothan till Dell och Co inom den närmsta framtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
I GamePC's test är Pentium 4 3.6 GHz (775) 26% varmare än FX-55 medan effekten enligt dig är 63% högre. Även om kylare osv inte är identiska så kunde man vänta sig lite närmare värden.

Vad har det med saken att göra? Ju varmare kylaren är desto mer värme avger den vilket betyder att om kylflänsen ska bli 63% varmare så måste processorn ha bra mycket mer än 63% högre värmeutveckling.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
På en site jag läste så såg jag dom siffrorna. Jag skrev även 20-30w för att jag inte kom ihåg det exakta värdet.

Det var fel av mig att ange det i TDP, dock så ligger den på 20-30w i genomsnittlig värmeutveckling. För dom som vill ha den snabbaste möjliga AMD processorn och lägsta värmeutveckling så finns Opteron HE och EE. Även AMD's Athlon64 på 90nm SOI är väldigt svala.

genomsnittlig värme är ju rätt stor skillnad skulle inte förvåna mig om Dothan är ner mot 12 eller nått där.

så du menar att Opteron HE och EE har en snittvärmeutvekling under 20? 12 kanske?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Problem? Vad för slags problem? Det går utmärkt att köpa den till desktop i dag, moderkorten till exempel är ett bevis på det.

Jo men, varför kontrade inte intel med dothan tex när Athlon64 kom ut? så de kunde behålla sin marknadsandel istället för nu när det tappar istället

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

blev väldigt tyst här

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Hörde någon nämna Cool & Quiet och fulload i samma mening.
Hmm, är inte meningen med Cool & Quiet att processorn sänks i hastighet när den inte jobbar? Vilket borde innebära att Cool & Quiet och Fulload är lite av varandras motsatser?
En AMD64 i Cool & Quiet och fulload borde innebära en kraftigt hastighetsreducerad processor som arbetar för fullt, då är det inte konstigt att temperaturerna sjunker, likaså effekten.

Tänker Högt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
blev väldigt tyst här

Det kanske är så att att andra har fler saker än att sitta på SweClockers.com's forum och dräggla. Jag vill minnas att det var någon tråd där du även talade något om att åka utomlands och du istället sa "sweclockers.com såklart.". Är det här du vill hänga jämt så gör det, jag gör det inte utan svarar när jag känner för det eller har tid.

Opteron EE ligger på 45w TDP och det är 130nm modellen också. Vad 90nm kommer hamna på vet jag inte. Dessutom så stör jag mig fortfarande på testet där dom skriver likt: "dothan har en värmeutveckling på 1/5 av prescott OCH Athlon64. Prescott och Athlon64 är helt olika världar när det gäller den saken. Kortfattat då låter det som att AMDäs Athlon64 processorer är "jättevarma".

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Opteron EE ligger på 45w TDP och det är 130nm modellen också. Vad 90nm kommer hamna på vet jag inte. Dessutom så stör jag mig fortfarande på testet där dom skriver likt: "dothan har en värmeutveckling på 1/5 av prescott OCH Athlon64. Prescott och Athlon64 är helt olika världar när det gäller den saken. Kortfattat då låter det som att AMDäs Athlon64 processorer är "jättevarma".

Temperaturer vid full load:

AMD Athlon64 FX-55 2.6 GHz
53 ° C / 127 ° F

Intel Pentium 4 3.6 GHz (775)
67 ° C / 152 ° F

Pentium-M 2.0 GHz (Dothan) med liten kylfläns och fläkt med 1800rpm som maxhastighet
35 ° C / 95 ° F

Jo A64 är ju lika kall

Vill du sen börja jämföra med Cool'n Quiet, så visst, men då ska Dothan ha Speedstep igång med, och hamnar på 3.2W...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Temperaturer vid full load:

AMD Athlon64 FX-55 2.6 GHz
53 ° C / 127 ° F

Intel Pentium 4 3.6 GHz (775)
67 ° C / 152 ° F

Pentium-M 2.0 GHz (Dothan) med liten kylfläns och fläkt med 1800rpm som maxhastighet
35 ° C / 95 ° F

Jo A64 är ju lika kall

Vill du sen börja jämföra med Cool'n Quiet, så visst, men då ska Dothan ha Speedstep igång med, och hamnar på 3.2W...

Jag vet inte vad för kylare som kör med i testet men jag antar att det är orginalkylarna. Visst är dothan bra mycket svalare. Dock vill jag säga att AMD har 90nm SOI processorer som är bra mycket svalare än 130nm SOI. FX-55 är 130nm SOI och är alltså varmare. Dock så verkar dom köra med bra kylning på prescotten. Det är ju bara att kolla här om man undrar:

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Jag vet inte vad för kylare som kör med i testet men jag antar att det är orginalkylarna. Visst är dothan bra mycket svalare. Dock vill jag säga att AMD har 90nm SOI processorer som är bra mycket svalare än 130nm SOI. FX-55 är 130nm SOI och är alltså varmare. Dock så verkar dom köra med bra kylning på prescotten. Det är ju bara att kolla här om man undrar:

Läs testen

De kör med Aopens minikylare, med 1800rpm (maxvarv) fläkt. Fläkten följde med moderkortet.

Tempen för prescott var väl rätt "normal". A64 också (0.13). Vad jag vet finns det ingen FX tillverkad i 0.09, så det hade ju varit lite svårt att testa

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

känns som nån här känner att han måste försvara amd´s färger i alla väder, oavsett va test säger, talar de emot amd äre nå fel.

menar inget illa, men snälla, va lite objektiv. och visst athlin64 är bra, athlon 64 är i förhållandevis sval, MEN den är fortfarande mycket varmare än Dothan. därmed inte sagt att den är ruskigt varm eller ruskigt dålig.

men kom då ihåg att de temperaturerna som du anger för athlon64 osv. knappast är med en så litens fläns som Dothanen kördes med.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Nu har SBS- Data listat kortet bland sina varor, kommer in i slutet av denna månad om man får tro deras info....

Permalänk
Medlem

kan vi sammanfatta med att vissa håller på fotbollslag och andra på processortillverkare?

ser fram emot ett sött system när ekonomin tillåter

Permalänk
Medlem

Dothan är dyr. Den ger inte lika mycket värde för pengarna som en A64. Så därför är den inte kostnads effektiv för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Dothan är dyr. Den ger inte lika mycket värde för pengarna som en A64. Så därför är den inte kostnads effektiv för konsumenten.

kanske, men den blir ju inte mindre sval för det tror knappast någon sagt att det är den processor som ger mest för pengarna när det gäller prestanda. MEN den är sval och har inte dålig prestanda så som t.ex. Via´s cpu.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Moderkortet finns att beställa hos www.sbs.o.se och kostar 2310kr. Någon mer som funderar på att bygga en dator med Dothan?

Såg också att DFI hade ett 855-moderkort.

http://www.dfi.com.tw/Product/xx_product_spec_details_r_us.js...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Dothan är dyr. Den ger inte lika mycket värde för pengarna som en A64.

Eh, beror ju på vad man ska göra, ska du bygga en htpc, slimmad server eller extremt tyst dator så är ju Dothan oftast ett bättre val, den ger minst lika mycket värde för pengarna.

Men inte om man bara kollar på prestanda...

Permalänk
Medlem

Siffran 170Watt är från dagens generations Prescott, dvs alla LGA775 Prescotts modell 3.4 och 3.6GHz.

Mev

Effekt räknar du med P = U*I. Alltså Vcore * Amper (Spänning * ström). Räkna Max Vcc * Max Icc i Intels datablad (det jag länkade, sid 23) så får du 169,575W Max. 75% 127,18125W. 115W som är TDPn är ~68% av Max.

Spaic

Mobile Athlon 64 Oakville 90nm drar 35W Max 2GHz (1.8-2.0).
Intel Mobile Dothan drar 21W TDP, 27,468W - 28,476W Max @ 1.5-2.1GHz 1.308-1.356V Vcore 21A Icc, fast rekommendationen för mobotillverkare är 25A. + Mer logik i nordbryggan + minneskontrollern i nordbryggan.

Tycker då att det är väldigt jämt.

För övrigt ang Intels TDP eller Thermal Design Power så står det klart och tydligt att det inte är något man ska jämföra mot något annat. Det är synd att stora sidor som annars är bra på tekniska saker gör det misstaget så som x86-secret har gjort.
Citering ur databladet ang Intels TDP:
"1. Thermal Design Power (TDP) should be used for processor thermal solution design targets. The TDP is not the maximum power
that the processor can dissipate."

Vad AMD skriver ang DERAS TDP:
"1. Thermal Design Power (TDP) is measured under the conditions of TCASE Max, IDD Max, and VDD=VID_VDD,
and include all power dissipated on-die from VDD, VDDIO, VLDT, VTT, and VDDA."
Dvs det Intel skriver på Sidan 23 plus att de räknar in Minneskontrollern och Hypertransportbryggorna. Det är vad den drar Max.

Edit:
Snälla sluta jämföra high-end desktop/workstation processorer med en mobile processor rakt av. Då kan ni likagärna jämföra med 3.6GGHz LGA775 Prescott med Dothan.
Kollar ni vad dagens A64 Mobile processorer drar så är det mycket jämt. Se mitt exempel.
A64 Mobiles kan man dessutom köra i ett vanligt S754 moderkort.

En 2GHz Oakville Mobile Athlon 64 kan man köpa för 2250:- SEK.
En 1.5GHz Dothan kan man köpa för 2250:- SEK.

Permalänk
Avstängd

Tycker ni ska lyssna på Petterk.
Gäller att inte jämföra rätt av.
En anledning till att Dothan är så sval är att den hålls på låga frekvenser. Som ni ser i Petterks siffror så har den inte så stort övertag mot A64. Men temperaturerna ökar snabbt med frekvenserna.

En anledning till att dom inte släppt Dothan till Desktop är nog att den är dyrare än P4 att tillverka. Och ger inte samma inkomster. Vi vet ju sedan tidigare att inkommster är viktigare än prestandatronen i längden. Annars skulle Intel aldrig lansera Prescott.
Nu vet jag ju inte hur mycket en Dothan kostar att tillverka, men gissningsvis är den dyrare än Prescott.
Har någon lite siffror på kärn-storleken och Yield så blir jag glad. Kan vara så att dom har ganska låg yield om dom ska klara av en desktop marknad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Siffran 170Watt är från dagens generations Prescott, dvs alla LGA775 Prescotts modell 3.4 och 3.6GHz.

Mev

Effekt räknar du med P = U*I. Alltså Vcore * Amper (Spänning * ström). Räkna Max Vcc * Max Icc i Intels datablad (det jag länkade, sid 23) så får du 169,575W Max. 75% 127,18125W. 115W som är TDPn är ~68% av Max.

Jag kan vara ute på tunn is men P = U*I gäller enligt vad jag lärt mig bara i likspänningsfall eller i enbart resestiva kretsar. I en processor kärna har du kapacitiva laster med, alltså går det inte att räkna ut effektförbrukningen (medel-) som du gör. Mest korrekta värden bör man få genom mätningar på system (typ som anandtech har gjort).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Jag kan vara ute på tunn is men P = U*I gäller enligt vad jag lärt mig bara i likspänningsfall eller i enbart resestiva kretsar. I en processor kärna har du kapacitiva laster med, alltså går det inte att räkna ut effektförbrukningen (medel-) som du gör. Mest korrekta värden bör man få genom mätningar på system (typ som anandtech har gjort).

Det är ändå vad de mätt eller räknat från systemet. Dessutom är det Max och inte medel.

Tidigare så skrev de effekten som blir av U*I av värdena i databladen(AMD gör det fortfarande), så det går fint. Vill man räkna med kapacitiv last så kan man självklart göra det, men det är förmodligen det de gjort (fast det är mer än bara kapacitiv last såklart), då man inte har någon resistiv krets som du säger och då får man fram A vilket som.. Lite krånglit men med en power factor på nästan 1 så ser jag ingen nackdel att räkna U*I på de värdena man har i slutändan.
Man kommer dock till samma problem om man mäter hur mycket datorn drar då nätagget också har en reaktiv last! Det är inte den man vill ha fram för det heller, för den strömmen/energin används ju inte i lasten.
Eftersom båda tillverkarna gör samma sak så kan man jämföra dock jämföra.

Det Anandtech mäter är ju inte vad processorn i eller ens moderkortet och cpun i säg drar, vilket är synd, men sådanna testa är iaf bra, fast har som sagt samma problem med reaktiv last. Så man får inte mest korrekta värden(med en ampermätare), bara de enklaste sättet att jämföra strömförbrukning på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker ni ska lyssna på Petterk.
Gäller att inte jämföra rätt av.
En anledning till att Dothan är så sval är att den hålls på låga frekvenser. Som ni ser i Petterks siffror så har den inte så stort övertag mot A64. Men temperaturerna ökar snabbt med frekvenserna.

En anledning till att dom inte släppt Dothan till Desktop är nog att den är dyrare än P4 att tillverka. Och ger inte samma inkomster. Vi vet ju sedan tidigare att inkommster är viktigare än prestandatronen i längden. Annars skulle Intel aldrig lansera Prescott.
Nu vet jag ju inte hur mycket en Dothan kostar att tillverka, men gissningsvis är den dyrare än Prescott.
Har någon lite siffror på kärn-storleken och Yield så blir jag glad. Kan vara så att dom har ganska låg yield om dom ska klara av en desktop marknad.

självklart ska man kanske inte jämföra, men kan bara tala för mig själv. jag tar hellre en sval processor även om den inte skulle vara bäst, sålänge den inte presterar direkt dåligt. vilket inte Dothan gör. sen beror det ju på vad man ska använda sin processor till.

jag komprimerar film, var därför ja köpte Pentium 4 (northwood) istället för amd. sen må amd vara bättre på spel, men jag spelar som sagt inget.

allt beror på vad man ska ha den till. att en processor klarar 64 bitar skiter jag t.ex. i just nu av 2 anledningar.

1. finns ännu inget windows.

2. även om windows så kommer i januari så kommer inte programutbudet för 64 bitars vara så stort inom närmaste året, eller kanske närmaste åren.

säg att om 1,5 år finns men hel del program, då köper jag hellre en processor som klarar 64 bitar då. eftersom den 64 bitars cpu jag kan köpa nu då får anses vara "ute".

har dock en fråga, hur kommer det sig att athlon64 mobile drar så mycket mindre än motsvarande athlon64 (samma mhz)? visst den har ju instruktioner osv. som ska spara ström, men minskar inte prestandan då?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

När det gäller Athlon XP-m är det så att den är av högre kvalité än vanliga Athlon XP. Den har lägre FSB och den har inte en låst multipel. Den kan därför klockas ner när det inte behövs prestanda och när det behövs mer kräm klockas den upp.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

jojo, men när den "klockas upp" o går på fullvarv, drar den då samma eller precis under vad desktop versionen gör?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Man jag förstår ändå inte jens argument. Om han vill ha en svalare processor varför då välja P4? Eller om man vänder på det, om man vill ha en processor som är snabbare i decoding, varför då välja Dothan.
Du valde P4 för hastigheten men väljer sedan Dothan för tempen. När Du kunde valt något annat för tempen första gången och en A64/P4 för hastigheten andra gången. Med andra ord har du bytt kriterium för vad din processor ska klara?

När en Athlon XP-M ligger på samma frekvens som en desktop så behöver den generellt sett inte alls lika hög spänning. Och är därför betydligt svalare. Vad nu Athlon M hade med saken att göra.

Permalänk
Medlem

nejnej, menade inte så. jag valde P4 före amd för att ja kodar mycket film, detta var över 1 år sedan. då P4 var outstanding på kodning, vilket den nog inte är längre. när jag bytte fanns inte så många svalare alternativ o sanningen var väll att jag då inte brydde mig lika mycket som jag gör nu. nu är det nästan prioritet ett att den är tyst, men det får inte vara på bekostnad av allt för mycket prestanda.

så har väll bytt kriterium lite, men i dagens läge är de flesta processorerna bra på kodning. så tror inte jag skulle bli missnöjd me en Dothan.

det där me 64-bitars sa jag bara för att jag just nu inte ser någon mening med det. när det finns så många program att det verkligen kan sägas att man tagit steget över har det hunnit hända så mycket att dagens 32/62-bitars processorer är ganska omoderna. t.ex. kommer ju dual core ha kommit då.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
självklart ska man kanske inte jämföra, men kan bara tala för mig själv. jag tar hellre en sval processor även om den inte skulle vara bäst, sålänge den inte presterar direkt dåligt. vilket inte Dothan gör. sen beror det ju på vad man ska använda sin processor till.

jag komprimerar film, var därför ja köpte Pentium 4 (northwood) istället för amd. sen må amd vara bättre på spel, men jag spelar som sagt inget.

allt beror på vad man ska ha den till. att en processor klarar 64 bitar skiter jag t.ex. i just nu av 2 anledningar.

1. finns ännu inget windows.

2. även om windows så kommer i januari så kommer inte programutbudet för 64 bitars vara så stort inom närmaste året, eller kanske närmaste åren.

säg att om 1,5 år finns men hel del program, då köper jag hellre en processor som klarar 64 bitar då. eftersom den 64 bitars cpu jag kan köpa nu då får anses vara "ute".

har dock en fråga, hur kommer det sig att athlon64 mobile drar så mycket mindre än motsvarande athlon64 (samma mhz)? visst den har ju instruktioner osv. som ska spara ström, men minskar inte prestandan då?

Svar på dina frågor/punkter:

1. Nej, det finns inget 64-Bitars Windows OS än. Dock så finns Linux och du som inte spelar något skulle klara dig ypperligt bra på linux. Vill man spela så finns även schyssta emulatorer och ganska många native versioner av spel till linux.

2. Det är inget du vet. Jag tycker inte att man skall ha förutfattade meningar som innebär något negativt för något, dvs i detta fallet x86-64 som finns i AMD64 processorer vilket jag ser som något mycket stort. Det är knappast processorns fel att du som användare väljer att vänta på MS som slappar i ett hörn med sitt 64-Bitars OS. Även Intel har ju sina Xeon processorer med x86-64, även där är det ju väldigt synd. Det jag har hört är att många mjukvaruföretag har färdiga versioner av sina programvaror till 64-bitars processorer/OS. Det är bara fördelar, se bara här vad 64-Bitars teknologin har att erbjuda prestandamässigt:

http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_a64fx51/26.shtml

Kolla även nästa sida, testerna är gjorda med en FX-51 och WinXP 64-bit Beta

3. En Mobile AMD Athlon64 processor är samma processor som dom stansionära bara att dom testas och dom processorer som klockar högst på lägst spänning blir Mobile processorer.

Vill man ha en sval processor idag som presterar grymt och är billig så är Athlon64 ett givet val.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Svar på dina frågor/punkter:

1. Nej, det finns inget 64-Bitars Windows OS än. Dock så finns Linux och du som inte spelar något skulle klara dig ypperligt bra på linux. Vill man spela så finns även schyssta emulatorer och ganska många native versioner av spel till linux.

2. Det är inget du vet. Jag tycker inte att man skall ha förutfattade meningar som innebär något negativt för något, dvs i detta fallet x86-64 som finns i AMD64 processorer vilket jag ser som något mycket stort. Det är knappast processorns fel att du som användare väljer att vänta på MS som slappar i ett hörn med sitt 64-Bitars OS. Även Intel har ju sina Xeon processorer med x86-64, även där är det ju väldigt synd. Det jag har hört är att många mjukvaruföretag har färdiga versioner av sina programvaror till 64-bitars processorer/OS. Det är bara fördelar, se bara här vad 64-Bitars teknologin har att erbjuda prestandamässigt:

http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_a64fx51/26.shtml

Kolla även nästa sida, testerna är gjorda med en FX-51 och WinXP 64-bit Beta

3. En Mobile AMD Athlon64 processor är samma processor som dom stansionära bara att dom testas och dom processorer som klockar högst på lägst spänning blir Mobile processorer.

Vill man ha en sval processor idag som presterar grymt och är billig så är Athlon64 ett givet val.

1.
Multimediaalternativen i linux då?
Filmredigering och sådant?.

Sen om man jobbar med 3D renderingar så har ju P4an varigt väldigt stark där. Nu med A64an så är väl inte skillnaden lika stor, men förr var den stor.
Och vad gäller 3D så är ju inte linux ett lika bra val heller.
Det är inte bara spel som linux ligger efter på (vad gäller programutbud) och bara för att det finns alternativ så är de inte säkert att de är lika bra (och då menar jag dessutom i ett subjektivt perspektiv eftersom det är väldigt viktigt när det kommer till mjukvara).

2.
Det är inte alltid man väljer OS, man kanske väljer program och om de programmen inte finns till linux eller om man helt enkelt tycker att windows är bättre för sina ändamål.
Att windows 64bitars version dröjjer gör inte processorn i sig sämre, men dess användningsområden och kapacitet minskar (om man tänkt använt windows) - det är väl självklart att man tar hänsyn till det när man väljer processor?

Om nu A64an är bäst i 64 bitar men snäppet sämre än P4an i 32 bitar och man ska köpa processor idag för windows så väljer man ju inte A64an bara för att den har möjligheten att vara bättre. Sen är det upp till var och en och bestämma om 64bitar är värt investeringen.
(det där var ett exempel (strunta i hur sanningsenligt exemplet är)).

Ang. programutbudet i 64bitar så kommer det definitivt att vara mycket mindre än utbudet till 32 bitar. Och att skaffa ny mjukvara är kanske inte alltid möjligt även då möjligheten finns.
Det är klart att det kommer ta ett tag innan 64bitar har slagt igenom, och även om miljontals program redan är redo för 64 bitar så är det inte säkert att de program man använder är redo för det.

Permalänk
Medlem

hade moderkortet varit 1000kr billigare, hade jag köpt en 1700mhz dothan och klockat

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
1.
Multimediaalternativen i linux då?
Filmredigering och sådant?.

Sen om man jobbar med 3D renderingar så har ju P4an varigt väldigt stark där. Nu med A64an så är väl inte skillnaden lika stor, men förr var den stor.
Och vad gäller 3D så är ju inte linux ett lika bra val heller.
Det är inte bara spel som linux ligger efter på (vad gäller programutbud) och bara för att det finns alternativ så är de inte säkert att de är lika bra (och då menar jag dessutom i ett subjektivt perspektiv eftersom det är väldigt viktigt när det kommer till mjukvara).

2.
Det är inte alltid man väljer OS, man kanske väljer program och om de programmen inte finns till linux eller om man helt enkelt tycker att windows är bättre för sina ändamål.
Att windows 64bitars version dröjjer gör inte processorn i sig sämre, men dess användningsområden och kapacitet minskar (om man tänkt använt windows) - det är väl självklart att man tar hänsyn till det när man väljer processor?

Om nu A64an är bäst i 64 bitar men snäppet sämre än P4an i 32 bitar och man ska köpa processor idag för windows så väljer man ju inte A64an bara för att den har möjligheten att vara bättre. Sen är det upp till var och en och bestämma om 64bitar är värt investeringen.
(det där var ett exempel (strunta i hur sanningsenligt exemplet är)).

Ang. programutbudet i 64bitar så kommer det definitivt att vara mycket mindre än utbudet till 32 bitar. Och att skaffa ny mjukvara är kanske inte alltid möjligt även då möjligheten finns.
Det är klart att det kommer ta ett tag innan 64bitar har slagt igenom, och även om miljontals program redan är redo för 64 bitar så är det inte säkert att de program man använder är redo för det.

Det man kan göra i Linux kan man göra i Windows. Dock om man nu känner för att arbeta med en viss programvara som kanske inte finns till Linux så är det helt okej att göra det om man känner så. Vad jag enkelt sagt försökte skriva var att Linux är ett alternativ och att processorn i sig ligger före om man jämför med dagens programvara. Mycket har vi att tacka Intel för som har fetmutat Microsoft att inte släppa Win64. Istället höll dom inne XP64 för AMD64 och la in stöd för Intel's kopierade "EM64T" som är AMD64. Nu har ju Intel EM64T Xeon's och det är mycket märkligt att dom inte släpper på det än. Intel är väl mer oroliga över att dom inte har några desktop CPU's som är 64-bitars processorer. Det är ju där som Intel har ett visst övertag med nöd och näppe tack vare microsoft.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!