Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Varför skulle spel- och programtillverkarna göra spel till Linux? Så att de kan piratkopieras?
Ser inget sammanhang där riktigt.

Om 30% använder Linux är det en ganska lukrativ marknad, och något spel- och programtillverkarna inte kan se mellan fingrarna på.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Förstår ni inte? TCPA är MS strategi för att få fler Xbox 2:ar sålda.

/ S.

Haha... smart ;)... MS gör allt för pengar

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Om 30% använder Linux är det en ganska lukrativ marknad, och något spel- och programtillverkarna inte kan se mellan fingrarna på.

Tror du är för optimistisk.

De flesta datorer här i Sverige är företagsdatorer.

Troligtvis är det bara 10% av av marknaden som kommer sitta på Linux och faktiskt veta vad de sysslar med 2006.
Dessutom är det smartare att inte skicka ut det på ett osäkert OS och riskera piratkopiering utan bara att locka med spelen och säga:
"Taskigt att ni inte använder TCPA, då hade ni nämligen kunnat spela alla de senaste spelen..."

Sen tvivlar jag starkt på att chippet kommer få den innebörden som många tror dock kommer det inte vara så enkelt att koppla förbi.

Visst idéer om att sätta en "falsk" server emellan datorn och internet kanske kan fungera till viss del. Förutsatt att inte programvaran kollar med flera olika servrar slumpmässigt.
Eller att servern behöver kontakta datorn lite då och då för att kolla så allt står rätt till.

Vi vet inte hur det kommer implementeras, vet inte hur mycket och vi vet inte hur det kommer se ut.

Dock vet vi att alla stora tillverkare av mjukvara och hårdvara är med och utvecklar för att stoppa piratkopiering och liknande.
Vad ska några hackers kunna göra när det är skaparna själva som bestämmer reglerna.

Tidigare har tillverkarna alltid varit tvungna att hålla sig till en simpel gammal standard för hur en PC fungerar.
Nu kan de själva skapa standarden och "Svenssons" kommer inte bry sig efter att de blivit färdigtuggade av MS reklam.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det är alltid skoj när multibolag själva vill stödja open source med sina skumma påhitt. snacka om att döda sig själva

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tror du är för optimistisk.

De flesta datorer här i Sverige är företagsdatorer.

Troligtvis är det bara 10% av av marknaden som kommer sitta på Linux och faktiskt veta vad de sysslar med 2006.
Dessutom är det smartare att inte skicka ut det på ett osäkert OS och riskera piratkopiering utan bara att locka med spelen och säga:
"Taskigt att ni inte använder TCPA, då hade ni nämligen kunnat spela alla de senaste spelen..."

Sen tvivlar jag starkt på att chippet kommer få den innebörden som många tror dock kommer det inte vara så enkelt att koppla förbi.

Visst idéer om att sätta en "falsk" server emellan datorn och internet kanske kan fungera till viss del. Förutsatt att inte programvaran kollar med flera olika servrar slumpmässigt.
Eller att servern behöver kontakta datorn lite då och då för att kolla så allt står rätt till.

Vi vet inte hur det kommer implementeras, vet inte hur mycket och vi vet inte hur det kommer se ut.

Dock vet vi att alla stora tillverkare av mjukvara och hårdvara är med och utvecklar för att stoppa piratkopiering och liknande.
Vad ska några hackers kunna göra när det är skaparna själva som bestämmer reglerna.

Tidigare har tillverkarna alltid varit tvungna att hålla sig till en simpel gammal standard för hur en PC fungerar.
Nu kan de själva skapa standarden och "Svenssons" kommer inte bry sig efter att de blivit färdigtuggade av MS reklam.

Nej, du har rätt.

Men var det inte lite så här runt Microsofts "aktivering"? Skulle vara omöjligt att piratkopiera Windows XP, det är ju inte riktigt så idag

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Siten Againsttcpa.com litar jag inte på. Den drivs troligen av virusmakare och haxxors som är rädda för att miljontals vidöppna datorer på internet som de nu leker med kommer att försvinna.
Framtiden blir snarast som i XP, där du nu kan ställa in hyr XP skall uppträda vid installation av osignerade drivrutiner, vägra eller fråga hur du vill göra.

På arbetsplatser kan administratören ställa in att okänd programkod ej körs, vilket är en klar fördel. På hemdatorerna har du kontrollen och väljer sannolikt att du skall bli tillfrågad så fort ny programkod vill köras.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Eller människor som tycker det är otrevligt att Microsoft kan läsa ens mejl och övervaka och styra deras datorer.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Nej, du har rätt.

Men var det inte lite så här runt Microsofts "aktivering"? Skulle vara omöjligt att piratkopiera Windows XP, det är ju inte riktigt så idag

Inte samma sak. Var ju inget snack om att det skulle gå att piratkopiera eftersom corporate versionerna inte behövde någon aktivering.

Det som aktiveringen stoppar och antagligen det som det var gjort för var för att folk inte skulle låna ut xp-skivan till en kompis eller installera samma windows på flera datorer hemma eller på (det mindre) företaget.

Men jag tycker att den största boven idag borde vara internet, och det stoppar inte aktieringen och det hoppas jag att Microsoft förstod långt innan.

I mina ögon var det bara en massa strul för inget. Som datorintresserad så var det ju verkligen inge kul att höra att man inte fick installera windows mer än 5 ggr per år eller nåt (normalt installerar jag visserligen bara om windows varje/vartannat år (pga. ny hårdvara, antingen ny hårddisk eller dator)) men det var störigt i alla fall och sen att behöva aktivera det lät onödigt och struligt.

Permalänk
Avstängd

Ja, men jag misstänker att det kommer bli samma sak här. Att det går att stänga av på något sätt. Typ ett program som körs i bakgrunden och blockerar TCPA i Windows.

EDIT: Tänk så att säga ett program som säger till TCPA-processen att internet inte funkar. Windows måste ju funka även utan internet, jag menar det kan ju inte vara så att man inte kan starta datorn om internet har pajat.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Kommer inte massa företag gnälla när MS/intel/ibm/amd läser deras mail?

Permalänk
Avstängd

Precis. Jag tror och hoppas att detta kommer gå åt helvete.

I annat fall ska jag försöka komma i kontakt med EU typ, de tillät ju inte Microsoft att ha Windows Media Player integrerat till exempel, för det här strider ju mot konkurrenslagstiftningen, rätten till privatliv, och kan förstöra Internet som ett demokratiskt verktyg som det är idag. Microsoft kan ju stänga av hemsidor de inte gillar, det är fullständigt sjukt!

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
Kommer inte massa företag gnälla när MS/intel/ibm/amd läser deras mail?

Om det är vad som händer nu så kommer det att upphöra så snart TCPA kommer och används korrekt. All information kan krypteras mot just det fritz-chip som finns i din dator. Filer blir bara mumbojumbo om de öppnas på en annan dator.

Säkerhetstänkandet står så högt att med rätt tangentbord börjar krypteringen redan i tangentbordet. Du kan logga in på dina banktjänster och veta att det enda sättet som en hacker kan komma över din inloggning/pw är att rigga en videokamera bredvid ditt tangentbord.

Kan tilläggas att distributed.net lyckades knäcka 64-bitars RC5-krypteringe efter några år. Tiotusentals datorer deltog i den uppgiften. För varje extra bit man lägger till fördubblas tiden det tar att knäcka en kryptering med brute force, så det finns krypteringar som är så gott som helt säkra.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Intressant..
Först tänkte jag "Det är ju bara att jag byter till Linux och kör med Open source program".
Men det kommer tydligen inte heller fungera.
Fast med Linux kanske det kan göra det. Det är ju så pass stort så man skulle säkert kunna ha någon slags insamling eller nåt för att betala avgifterna.
Sen så skulle man ju kunna ta betalt för ett operativsystem. Cirka 250kr så har alla råd att köpa det. Det är skillnad när det kostar flera tusen kronor, då svider de att betala dom pengarna.

Iaf. så ser jag inte hur detta skulle gynna företagen som går med.
I början kommer dom säkert tjäna mycket pengar men vad händer sen när folk börjar inse att flera program utvecklas för tex Mac än PC och det dessutom finns freeware program och warez osv.
Självklart kommer folk börja använda Mac och andra system.
Rebirth of the mighty Amiga ;).

Nä men jag tror iaf inte att det kommer fungera. Dom kommer nog inte vara sådär hårda.
Isf gräver dom sin egen grav.

Permalänk
Medlem

[D]

Vem har sagt att det kommer kosta?

Det finns idag TPM i IBMs laptop och linuxdrivare för den, under GPL.
Varför behöver det kosta i framtiden, största aktören i TCG-gruppen är just IBM och de är inte för MS egna version av fritz som lades ner för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
[D]

Vem har sagt att det kommer kosta?

Det finns idag TPM i IBMs laptop och linuxdrivare för den, under GPL.
Varför behöver det kosta i framtiden, största aktören i TCG-gruppen är just IBM och de är inte för MS egna version av fritz som lades ner för länge sedan.

Jag uppfattade det som att det skulle kosta att gå med i TCPA. Och att all softvara och hårdvara var tvugna att gå med i det. Men du har säkert rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Om det är vad som händer nu så kommer det att upphöra så snart TCPA kommer och används korrekt. All information kan krypteras mot just det fritz-chip som finns i din dator. Filer blir bara mumbojumbo om de öppnas på en annan dator.

Säkerhetstänkandet står så högt att med rätt tangentbord börjar krypteringen redan i tangentbordet. Du kan logga in på dina banktjänster och veta att det enda sättet som en hacker kan komma över din inloggning/pw är att rigga en videokamera bredvid ditt tangentbord.

Kan tilläggas att distributed.net lyckades knäcka 64-bitars RC5-krypteringe efter några år. Tiotusentals datorer deltog i den uppgiften. För varje extra bit man lägger till fördubblas tiden det tar att knäcka en kryptering med brute force, så det finns krypteringar som är så gott som helt säkra.

Jag tror (tyvärr) inte på din teori. Microsoft och andra inblandade kommer kunna komma åt allting i alla fall. TCPA-servrarna har ju koll på alla Fritz-chip och då bör de även kunna dekryptera allt som det chipet skickar. De har ju facit hand så att säga.

Nästa steg blir väl att lagar ändras/läggs till så att myndigheter får tillgång till allas datorer för att undersöka allt från grövre brott till om det finns något på din dator som tyder på att du har tv men inte betalar tv-licens Eller låta datorn anmäla saker och ting själv. Böter dras direkt från kontot, snabbt och smidigt eftersom datorn kan logga in på din bank. Ok, lite "worst case" kanske, men det är absolut ingen omöjlighet. Lite i taget så folk hinner vänja sig så sitter vi där.

För min del är inte piratprogramaspekten särskilt viktig (jag betalar uteslutande för programvara), utan just den personliga integriteten. Visst, man kan tänka sig att Microsoft/annan tillverkare inblandad i TCPA inte bryr sig ett dugg om vad jag har på min dator, men alla sådana här system kan och kommer att missbrukas via t.ex. mutade/hotade anställda osv.

Det är tillräckligt illa att NSA/CIA lyssnar av i princip all datatrafik till/från USA (Echelon) och i luften m.m. Det var ju lite rubriker om att de misstänkte att NSA hade hjälpt amerikanska Boeing till ett stort kontrakt genom att avlyssna mail från en konkurrerande europeisk flygplanstillverkare. Jag vet inte om de hade bevis, men det är ju inte det lättaste när USA hävdar att Echelon inte ens finns Sådana "åtgärder" lär ju inte bli svårare med TCPA, snarare fruktansvärt enkelt.

På alla plan håller det på att bli ett extremt övervakningssamhälle. Kameror överallt, registreringar och register, TCPA, PKU-registret används som DNA-register i brottsutredningar trots att det är ett avtalsbrott osv. osv. 11 september gjorde ju inte saken bättre eftersom det gav alla "övervakare" ett starkt argument: Terroristbekämpning.
För det kan man ju inte ha några invändningar emot, då är man ju "wannabe-terrorist" eller bara rent dum om man inte vill ha högre säkerhet mot attentat. Eller?

Boken "Datorernas död" nämndes längre upp i tråden, och jag kom på att jag faktiskt har läst den. Då (kan ha varit 1994 eller något sånt) tänkte jag att det var en hemsk värld som beskrevs, men det var så pass avlägset då att jag inte kunde tänka mig att det skulle bli så. Nu tio år senare är vi betydligt närmare än jag vågat tro...

Visa signatur

Har Du läst hela tråden innan du postar?
"You can't cheat an honest man. Find someone that wants someting for nothing. Then give him nothing for something."
| Stoppa "storebror" | www.againsttcpa.org |www.protectprivacy.org |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor
Jag vet inte om de hade bevis, men det är ju inte det lättaste när USA hävdar att Echelon inte ens finns

Bara en liten notis. Australien och Nya Zeland har gått ut officielt med att Echelon finns.

http://www.echelonwatch.org/

Permalänk

Rätta mig om jag har fel.. Utgå från att TCPA ej kräver licens från freeware/sharewhare/opensource-applicationer utan endast betraktar dessa som ocertifigerade och osäkra... Varför skall man då behöva knäcka en massa dunderfrippelmegaultra-säkra hårdvarukrypteringar istället för att "endast" få det licensierade programmet i fråga att tro att det är freeware?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Det ingen av er verkar ha läst/fattat är att:
All data som skapas med TC kommer att krypteras med 2048 bitars RSA.
Så glöm iden med att man byter "kontrollserver" det är just därför det inte räcker med att köra linux. För visst du kommer att FÅ STÄNGA AV TC men då får du klara dig utan allt som kommer från en TC dator. Det är just pga denna avstängnings möjligheten som inga konkurrenslagar biter.

För dagen när M$ aktiverar TC så kommer alla att sitta där med 2-3 års arbete/material som blir oanvändbart om man inte hostar upp en massa pengar.

Från trusted computing Groups hemsida:
"To enable open standards development, the group is incorporated, has a patent policy"

Hum... Hur kan man hävda Open development i samma mening som Patent Policy??

EDIT:
Har kommit på en ny stark målgrupp vi kan börja informera!
Fristående musiker! även deras material kommer att bli stoppat om TCG blir av.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

nu har inte jag läst mer än första sidan, men Motorola har ju gått med, dom gör Apples processorer? (inte säker, men dom gjorde det förut iaf)

Och Apple kommer ju ffs inte gå i konkurs, snarare tvärt om eftersom alla någorlunda intelligenta personer kommer köpa deras grejer...

Visa signatur

Server 1 - P2 233MHz 224MB RAM. | | Server 2/Laptop 1 - P3M 933MHz 256MB RAM. | | Laptop 2 - P4HT 3.2GHz 1024MB RAM. | | Laptop 3 - PM 1.86GHz 512MB RAM. | | Stationär 1 - P4 1.7GHz 256MB RAM. | | Stationär 2 - P2 400MHz 512MB RAM.

Permalänk

har också bara läst första sidan och instämmer att motorola gör (eller har gjort) apples processorer. Så jag vet inte om det gör någon skillnad att köpa en apple om dom ochså har detta hemska "virus" sig..