Permalänk
Melding Plague

ThrottleWatch

<font style="font-size: 10pt"><b>ThrottleWatch</b></font> <small class="small">torsdag 25 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Jag fick ett mycket intressant tips om ett program som kan identifiera när Pentium 4- samt Xeon-processorer sänker sin frekvens när processorn blir för varm, även känt som "throttling".
<br />
<br />Programmet heter <a href="http://www.panopsys.com/throttlewatch.htm" target="_blank" >Throttlewatch</a> och är för tillfället freeware från mjukvarutillverkaren. Det har en ikon nere i aktivitetsfältet vilket indikerar när processorn "throttlar" och det finns även möjlighet till en logg.
<br />
<br />"Throttling" har blivit ett känt begrepp sedan Intel introducerade Pentium 4-processorerna på sockel 775. Enligt flertalet artiklar är det mycket vanligt att Pentium 4-processorer "throttlar" och därmed sänker sin prestanda.
<br />
<br />Programmet finns för nerladdning antingen hos <a href="http://www.panopsys.com/throttlewatch.htm" target="_blank" >Powerleap</a> eller från filarkivet nedan.
<br />
<br /><a href="ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Optimering och överklockning/Processor/ThrottleWatch.zip">ThrottleWatch</a> (154 kilobyte)

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bra grej vet man om den är för varm lr inte (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Stort tack till Tommy för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vore snarare bättre att formulera det så här: "Det har en ikon nere i aktivitetsfältet vilket indikerar när processorn INTE "throttlar". Hehe

Permalänk

bra och enkelt sätt att kolla om märkesdatorer har tillräckligt bra kylning.

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara bra för dom som sitter med Pentium4 560 3.6GHz och 570 3.8Ghz processorer som throttlar med orginalkylaren i många fall.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Hur mycket systemresurser använder det då?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

De kan byta ut HT i p4:a loggan mot TH

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Hur mycket systemresurser använder det då?

Får mig använder det drygt 3 MB av minnet. CPU typ 0..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Kan ju vara bra för dom som sitter med Pentium4 560 3.6GHz och 570 3.8Ghz processorer som throttlar med orginalkylaren i många fall.

det var så jag menade, tänkte inte på att folk som bygger själv använder orginalkylaren.

Permalänk
Medlem

Den fungerar givetvis bara på Intels processorer inte på AMD...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Den fungerar givetvis bara på Intels processorer inte på AMD...

Men AMDs throttlar väl inte alls på samma sätt om ens något?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Vafasen... min CPU trottlar riktigt ofta... och då upp emot 100% =(

Har en kass tempstyrd A-C cpu fläkt... den ligger runt 60 grader hela tiden..

har en p4 1,8 Northwood...

Är det värmen som gör att den trottlar tror ni?

Visa signatur

Therse T-shirts were tested on animals. They didn't fit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirManseman
Vafasen... min CPU trottlar riktigt ofta... och då upp emot 100% =(

Har en kass tempstyrd A-C cpu fläkt... den ligger runt 60 grader hela tiden..

har en p4 1,8 Northwood...

Är det värmen som gör att den trottlar tror ni?

Japp, det är när det blir för varm som den throttlar.
Kollade nyss på min 1.6NW@2.4 med swiftech och ADDA fläkt. Throttlar inte alls.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

dags o titta på hur mycked min P4 3.0E@3.6 med orginalkylning throttlar då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min 3.0@3.52 throttlade inte något, jag måste ha haft tur med min då den aldrig går över 45grader i full load. (Använder en Zalman CNPS7000B-CU)

Permalänk
Medlem

Och om processorn throttlar mycket, ska man då klocka ner den, fastän den ligger i originalfrekvenser? Eller ska man bara köpa ny kylning?

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MosK
Min 3.0@3.52 throttlade inte något, jag måste ha haft tur med min då den aldrig går över 45grader i full load. (Använder en Zalman CNPS7000B-CU)

Och det är en prescott processor du har?

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Programet verkar fungera okej hos mig men det står

"Thermal Monitor - None"

Det kan väl aldrig vara bra?

Permalänk
Medlem

Min Prescott throttlade inget

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirManseman
Vafasen... min CPU trottlar riktigt ofta... och då upp emot 100% =(

Har en kass tempstyrd A-C cpu fläkt... den ligger runt 60 grader hela tiden..

har en p4 1,8 Northwood...

Är det värmen som gör att den trottlar tror ni?

Du har något annat fel än AC fläkten.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du har något annat fel än AC fläkten.

Fast jag moddade fläkten genom att kortsluta tempsensorn. Nu throttlar processorn ingenting MEN enligt MBM har inte tempen sjunkit någonting... fortfarande runt 60 grader exakt hela tiden. Jäkligt mystiskt..

Visa signatur

Therse T-shirts were tested on animals. They didn't fit.

Permalänk
Medlem

Du har något annat som ställer till det, min fru har en likadan fläkt till sin P4 2,53Ghz & efter 3 timmar i prime95 håller den ca~54grader.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless