Nvidia avvecklar NV48

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avvecklar NV48

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia avvecklar NV48</b></font> <small class="small">torsdag 2 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
ATi lanserade som bekant igår sin Radeon x850-serie som kommer att bana vägen för ATi-baserade grafikkort på PCI-Express-plattformen. <a href="http://www.theinquirer.net/?article=19992" target="_blank" >The Inquirer</a> rapporterar idag att Nvidia inte kommer släppa sin uppdatering på NV40-serien. Grafikprocessorn som skulle komma som kallas NV48 har tydligen avvecklats helt. <br /><br />Enligt källorna hos The Inquirer var det svårt att pressa NV40-arkitekturen ytterligare och tydligen vill inte Nvidia höja frekvenserna med ett par megahertz (som ATi gjort) utan istället satsa på nästa generation grafikkort.<br /><br />Nvidia har dock, som The Inquirer påpekar, ett äss i ärmen som heter SLI. Trots att det är förhållandevis få som kommer unna sig ett SLI-system så kommer det fortfarande gynna Nvidia ur ett prestanda- och marknadsperspektiv. Vi skall försöka nosa upp litet mer i detta ämne och få en officiell kommentar från Nvidia.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Helt rätt av nVidia att inte gå samma väg som ATI, det ger lite snurr på grafikkortsmarknaden. Förhoppningsvis får de ut nästa generation grafikkort ännu tidigare nu också.

Permalänk

exakt så man inte behöver köpa den här generationens kort

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det stämmer blir jag mycket glad. Det är inte kul att köpa det senaste och dyraste och snabbaste grafikkortet för ett antal tusenlappar och sedan ett par månader senare dyker det upp något ännu häftigare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nästa generations grafikkort lär väl inte dyka upp på ett bra tag. Några månader är väl lite och ta i... Det kan mycket möjligt dröja 1.5 år så vitt som vi vet innan nästa generations grafikkort kommer. Denna generations grafikkort har varit ute lite mer än ett halvår nu. Hur länge höll inte R300 familjen?

Kr^PackMan, vart har du fått info om att nVidia (kanske) släpper deras nästa generations grafikkort om "ett par månader"?

Och vad har ATI gjort för fel egentligen? Det är samma mönster här som det var med 9700 Pro ----> 9800 Pro. Och det fungerade klockrent för ATI.
ATI behöver släppa nya grafikkort för PCI-E, och istället för att släppa samma version som APG korten så har dom gjort en mindre uppgradering.
Jag förstår heller inte varför så många tycker att det är komplicerat med alla X800 korten ute på marknaden? Om man använder APG så finns det några kort, och om man använder PCI-E så finns det ett antal andra kort. Om man använder PCI-E så behöver man inte tänka på AGP korten (och vice versa)... Jag tycker personligen att det bara är trevligt med att PCI-E och APG korten har annorlunda namn (till skillnad från nVidias 6800 serie).
Dom har även gett X800XL 16 pipes och 0,11 mikrometersteknik (och ett billigt pris). Vilket jag anser är väldigt attraktivt om man tycker om att överklocka något billigt så att det presterar som topp modellerna.

Och om jag får säga det själv så är jag besviken på de prestanda tester jag har sett på SLI. Visserligen kan jag tänka mig att det beror på nVidias drivers, för på vissa tester så var SLI trögare än 1x 6800Ultra. Sen att många spel inte fungerar med SLI gör att det känns mindre kul, med tanke på att 2 x 6800 GT kostar cirka 8 500 kronor.
Men men, dessa är mina personliga åsikter, och jag anser att jag har belägg för mina åsikter.

Jag är medveten om att jag har varit en aning "off topic" med mitt inlägg.

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Avstängd

Tycker detta verkar bra.
Längtar tillbaka till den tiden då man bara behövde bry sig om några få olika versioner av samma serie, typ GF 1-4. Det var tider det.
Sen kom ATI och lanserade flergrafikkort än det fanns siffror mellan 9000 och 9800. Då brakade helvetet lös. Ingen människa i världen kan ranka upp ATIs grafikkort i prestanda ordning. Dom har rört till det för mycket för det.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Matrox

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Om det stämmer blir jag mycket glad. Det är inte kul att köpa det senaste och dyraste och snabbaste grafikkortet för ett antal tusenlappar och sedan ett par månader senare dyker det upp något ännu häftigare.

Samma här jag har ett 6800GT kort som ligger på posten och väntar, hade känts lite ruttet om de hade lanserat ett nytt nu...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Tacka vet jag Matrox

Har haft ett Matrox-kort, G400Max. Ett mycket trevligt kort och också snabbast på sin tid, synd bara att GeForce 1 kom 2-3 månader senare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Bra av Nvidia, undrade hur de tänkte matcha R520 med en uppdatering av 6800 Ultra...

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Samma här jag har ett 6800GT kort som ligger på posten och väntar, hade känts lite ruttet om de hade lanserat ett nytt nu...

Då köper man båda 2. För vi är sweclockare

Naj men nästa kort man köper blir väl PCI-E format och idag så kör man ju på AGP så det låter väl rimligt. Mitt system klarar sig några år till, lagom tills Nvidia har släpt sitt GK och då köper man xxxx-mhz processor från AMD, x-senaste tekniken inom moderkort. Undra vad som kommer att finnas om typ 1,5-2 år. Så det är helt lungt att köpa GK nu, Cyberhof tänk inte på det för du kommer att njuta av ditt kort just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Då köper man båda 2. För vi är sweclockare

Naj men nästa kort man köper blir väl PCI-E format och idag så kör man ju på AGP så det låter väl rimligt. Mitt system klarar sig några år till, lagom tills Nvidia har släpt sitt GK och då köper man xxxx-mhz processor från AMD, x-senaste tekniken inom moderkort. Undra vad som kommer att finnas om typ 1,5-2 år. Så det är helt lungt att köpa GK nu, Cyberhof tänk inte på det för du kommer att njuta av ditt kort just nu.

Jo jag kommer nog att njuta!
Sitter ju på ett gamalt 9000 Pro kort nu med 64mb.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Jo jag kommer nog att njuta!
Sitter ju på ett gamalt 9000 Pro kort nu med 64mb.

Hehe den passar inte in i din sign. Resten är toppen komponenter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är fan egentlgien så förbannad på alla dessa grafikkort...

Det började i slutet på gf4 generationen...

GF4 MX(olikamodeller), Ti 4200, Ti 4400, Ti4600, så lång var det fan logiskt.
Mx var budget, som fanns i olika klasser, Ti var prestanda, i 3 olika klasser.
Helt logiskt klart och tydligt, man visste vilket som var bäst och vilket som var sämst. Sen var det att kolla priset så visste man vilket som var prisvärdast!

Sen kom AGP8x och GF4 Ti 4800SE och Ti 4800 lanserades.
Ti 4800SE är ett Ti4400 med AGP8x, Ti 4800 är ett Ti4600 med AGP8x...

Vilken logik finns det bakom att 4800SE är långsammare än 4600?

Och nu är det 6600, 6600GT, 6600 Ultra, 6800SE, 6800GT, 6800Ultra, 6800Ultramegamongobongodeluxe. Och olika egna variatner från tillverkarna, säg att Asus väljer att döpa sitt 6800SE till 6800SE Ultra Deluxe, hur fan ska man veta vad som rä vad?
Nä, fan, bojkotta dom jävla grafikkorten tills dom får en vettig angivning om vad som döljer sig under huven!

Permalänk
Medlem

Att ATi släpper ett kort som är snäppet bättre är ju bara bra, det lär sänka priset på X800 PRO och/eller XT.
Och att nVidia kommer med nåt nytt och fantastiskt inom närmaste tiden är ju inte så troligt, då skulle man ha hört om det för det är ganska uppenbart att de vill skryta om sina kommande kort långt innan de släpps.

Permalänk
Medlem

nog smartare att hålla käften att man ska släppa ett kort snart då ati blir nog stressade o öker pressen på sina designers...
Skulle jag iaf gjort som företag, hålla käften så länge som möjligt o sedan släppa en bomb eller flera för att stressa ut mina fiender..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Och nu är det 6600, 6600GT, 6600 Ultra, 6800SE, 6800GT, 6800Ultra, 6800Ultramegamongobongodeluxe.

6600 Ultra? Det har jag aldrig hört talas om. Vart har du sett det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Och nu är det 6600, 6600GT, 6600 Ultra, 6800SE, 6800GT, 6800Ultra, 6800Ultramegamongobongodeluxe.

6800Ultramegamongobongodeluxe? Det har jag aldrig hört talas om. Vart har du sett det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
6600 Ultra? Det har jag aldrig hört talas om. Vart har du sett det?

Men 6800Ultramegamongobongodeluxe känner du till?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, jag är fan egentlgien så förbannad på alla dessa grafikkort...

Det började i slutet på gf4 generationen...

GF4 MX(olikamodeller), Ti 4200, Ti 4400, Ti4600, så lång var det fan logiskt.
Mx var budget, som fanns i olika klasser, Ti var prestanda, i 3 olika klasser.
Helt logiskt klart och tydligt, man visste vilket som var bäst och vilket som var sämst. Sen var det att kolla priset så visste man vilket som var prisvärdast!

Sen kom AGP8x och GF4 Ti 4800SE och Ti 4800 lanserades.
Ti 4800SE är ett Ti4400 med AGP8x, Ti 4800 är ett Ti4600 med AGP8x...

Vilken logik finns det bakom att 4800SE är långsammare än 4600?

Och nu är det 6600, 6600GT, 6600 Ultra, 6800SE, 6800GT, 6800Ultra, 6800Ultramegamongobongodeluxe. Och olika egna variatner från tillverkarna, säg att Asus väljer att döpa sitt 6800SE till 6800SE Ultra Deluxe, hur fan ska man veta vad som rä vad?
Nä, fan, bojkotta dom jävla grafikkorten tills dom får en vettig angivning om vad som döljer sig under huven!

Det värsta är väl att GF4 MX korten i grund och botten är GF2 kort. GF2 MX har i alla fall samma funktioner som GF2 GTS även om prestandaskillnaden är ganska stor.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men 6800Ultramegamongobongodeluxe känner du till?

Ja, de korten har man hört talas om. Det är väl dom med 1024MB DDR4 och 32 pipes?

Permalänk
Medlem

Helt rätt Nvidia. Bättre att lägga allt krut på nästa generations grafikkort NV50. Som förhoppningsvis kommer antingen i vår eller i början av sommaren, nästa år. Då ska jag slå till och köpa en ny dator i samband att de nya grafikkorten släpps.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Helt rätt Nvidia. Bättre att lägga allt krut på nästa generations grafikkort NV50. Som förhoppningsvis kommer antingen i vår eller i början av sommaren, nästa år. Då ska jag slå till och köpa en ny dator i samband att de nya grafikkorten släpps.

Om det nu kommer något NV50

http://www.theinquirer.net/?article=20034

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA