Asus väljer bort VIA

Permalänk
Melding Plague

Asus väljer bort VIA

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus väljer bort VIA</b></font> <small class="small">måndag 6 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Den tyska hårdvarusajten <a href="http://www.hardtecs4u.com/?id=1102005766,7250,ht4u.php" target="_blank" >Hardtechs4u</a> rapporterar att världens största tillverkare av moderkort, Asus, inte kommer producera något moderkort med VIA:s PCI-Express-styrkrets K8T890 - åtminstone just nu.
<br />
<br />Asus har producerat moderkort med samtliga av VIA:s styrkretsar till Athlon64-plattformen, från K8V-serien till SK8V för servrar. Men nu verkar de VIA-baserade moderkorten försvinna ur Asus roadmap. Detta är ett mycket hårt bakslag mot VIA som tidigare haft en mycket stor marknadsandel när det gäller styrkretsar till Athlon64-plattformen men som har svängt rejält sedan Nvidia nForce3 250GB-baserade moderkort har blivit tillgängliga.
<br />
<br />Det minskar också antalet tillverkare som har valt att producera moderkort med K8T890. Tillverkaren Abit är en av dem som har lanserat och inom kort kommer skeppa K8T890-baserade moderkort. Ett mycket bra citat i sammanhanget från sajten X-Bit Labs:
<br />
<br />"<I>In case VIA’s K8T890 is considerably slower and/or less stable compared to NVIDIA’s nForce4 product series, VIA may lose numerous designs with mainboard makers as well as its positioning among enthusiasts. Historically NVIDIA offered faster chipsets compared to VIA’s products, but was not really popular among mainstream end-users and system builders with its nForce products because of higher stability VIA could offer. However, if NVIDIA had tackled all possible nForce4-related issues, customers may now shift to NVIDIA because of higher speed and more sophisticated I/O features.</I>"
<br />
<br />Nvidia har definitivt hämtat sig från floppen med nForce3-150-styrkretsen till Athlon64-plattformen vilket gav VIA stora marknadsandelar. Moderkort som Asus K8N och MSI K8N har sålt väldigt mycket i detaljhandeln medan andra moderkort som Abit AV8/KV8 visserligen har sålt hyfsat, men inte i närheten av nForce3 250GB-baserade moderkorten.
<br />
<br />Det återstår hur det går för resten av styrkretstillverkarna (ATi, ULi, SiS) men just nu är det Nvidia som har övertag på styrkretsmarknaden till Athlon64.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bah, jag kan ju inte ett dugg tyska.
Står det någon anledning till varför Asus väljer bort VIA?

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

ganska konstigt med tanke på att kortet säljs..

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305263&cks=PRL

de får visserligen inte in det förrän den 21e dec

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
ganska konstigt med tanke på att kortet säljs..

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305263&cks=PRL

de får visserligen inte in det förrän den 21e dec

Japp, på datorbutikens sida finns det även en bild på kortet.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=ASA8V-EDLX

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

hoppas verkligen det släpps, känns trevligare att köra VIA chipset + ATI grafikkort. utan att bland in nVIDIA i smeten..

Permalänk
Medlem

Sett bilder på en del tyska saiter på kortet, så det skulle vara riktigt skumt. Synd att det bara har 2xSATA portar. Hade gärna sett 4.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Kan ju bero på att Asus jobbade nära ihop med nvidia på sli, och kom ut "flera" veckor före sina konkurenter med ett "SLI moderkort", så, nvidia och asus har väll inte överenskommelser kanske...

Permalänk
Medlem

Har mycket hellre en komination Nforce(Nvidia) och ATI ärn VIA och ATI mycket pågrund av att jag tycker Vias drivrutiner är skit rent ut sagt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Har mycket hellre en komination Nforce(Nvidia) och ATI ärn VIA och ATI mycket pågrund av att jag tycker Vias drivrutiner är skit rent ut sagt.

skulle vara intressant om du kunnde specifiera dig.. har kört ett antal VIA kort både och nya och lite äldre, och drivrutinerna (VIA4in1) har fungerat klockrent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Har mycket hellre en komination Nforce(Nvidia) och ATI ärn VIA och ATI mycket pågrund av att jag tycker Vias drivrutiner är skit rent ut sagt.

Måste faktiskt hålla med, har haft 2 VIA modekort själv, och hjälpt ett par stackare med VIA kort. Deras drivrutiner är nog det värsta jag har upplevt. Jag kommer aldrig att köpa ett VIA kort igen.
Massor av saker som inte fungerar som det ska osv.

Men det finns då säkert många som har fått det att fungera bra, men som sagt, dom korten jag har haft har inte fungerat, och då går jag bort ifrån VIA.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Måste faktiskt hålla med, har haft 2 VIA modekort själv, och hjälpt ett par stackare med VIA kort. Deras drivrutiner är nog det värsta jag har upplevt. Jag kommer aldrig att köpa ett VIA kort igen.
Massor av saker som inte fungerar som det ska osv.

Men det finns då säkert många som har fått det att fungera bra, men som sagt, dom korten jag har haft har inte fungerat, och då går jag bort ifrån VIA.

Dock rätt bra drivrutiner för fria operativsystem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Kan ju bero på att Asus jobbade nära ihop med nvidia på sli, och kom ut "flera" veckor före sina konkurenter med ett "SLI moderkort", så, nvidia och asus har väll inte överenskommelser kanske...

Troligen inte, fick precis pressmeddelande från Asus; "[ASUS] A8V-E Deluxe, ASUS launches enhanced edition motherboard with PCI Express graphics and onboard wireless connection". I och för sig vet man aldrig i den här branshen, kan likväl komma ett pressmeddelande imorgon där man säger att man lagt ner kortet...

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem