Permalänk
Avstängd

Får se vad lite tysk ingengörskonst kan göra med en Pentium M och ett lagom elakt grafikkort. Skulle kunna bygga en riktigt liten men ändå jävlig maskin med en sån där.

Permalänk
Medlem

Det där kortet är ju inte likadant som det som visas på deras sida...

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Inaktiv

vad är det för sockel till M-pentium? Helt egen eller delar den med någon annan processor?

Permalänk
Medlem

Varför är det inte tillräckligt med två nätverkkort om man skall använda den som en router/gateway/brandvägg?

Visa signatur

Test

Permalänk

För att man vill dela upp det i WAN (stora elaka internet),
DMZ (DeMilitarized Zone där man kan ha sina publika servrar) så man inte kommer eventuella hemligheter om man hackar dem (risken är stor med en publik server) och till slut sitt
LAN där man sitter och drömmer på sina rosa moln medans alla hemligheter är "säkra".

Visa signatur

Artificial intelligence is not a match for natural stupidity

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyve
vad är det för sockel till M-pentium? Helt egen eller delar den med någon annan processor?

Sockel 479, helt egen alltså.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Billig routerdator?!?
1400kr kostar den billigaste Intel Pentium M 1,4GHz 400/1M BOX.
Aopens liknande moderkort fast i MATX kostar 2250kr.
Sedan tillkommer låda, ram och hårddisk.

Oj vilken BILLIG routerdator det blev.. Liten och tuff men skriv inte BILLIG!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
Det han menar är att det är 855 chipset = Dothan

Aopen´s moderkort är hittills(?) det enda desktopmoderkort som stödjer dothan.

Mvh dabean

DFI finns oxå, dock inte i sverige, men i tyskland

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Inte tänkt på att man kan använda datorn som router =/

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Billig routerdator?!?
1400kr kostar den billigaste Intel Pentium M 1,4GHz 400/1M BOX.
Aopens liknande moderkort fast i MATX kostar 2250kr.
Sedan tillkommer låda, ram och hårddisk.

Oj vilken BILLIG routerdator det blev.. Liten och tuff men skriv inte BILLIG!

Håller med, billigt blir det ju inte. När det dessutom är mycket enklare och man får fler funktioner i en router för 500-1000 kronor förstår jag inte riktigt poängen med att ha det här som router.

Men för servrar och små speldatorer är detta idealiskt...

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

Kortet kommer kosta runt 2-2500:- det tror jag också, men oj om jag hade pengar... VIA har priset som enda argument, men då får man hålla sig till Q3.

Det är faktiskt lite intressant att spekulera i varför man gör ett sånt moderkort. Marknaden måste ju vara väldigt smal (rätta mig om jag har fel) En liten gamerrig är ju vad alla drömmer om, men till det priset? Givetvis kommer inte alla använda AGP porten och jag förstår att kortet har andra bra egenskaper, men varför vill man ha en Pentium-M (när det finns ViA för en billigare penning) om man ändå inte skall köra tunga grafiska program? Kanske en trångbodd fotograf? *skrockar för mig själv*

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Håller med, billigt blir det ju inte. När det dessutom är mycket enklare och man får fler funktioner i en router för 500-1000 kronor förstår jag inte riktigt poängen med att ha det här som router.

Men för servrar och små speldatorer är detta idealiskt...

Fler funtioner i en router? Enklare må vara hänt men inte har du mer funktioner och sen har jag inte sett nån konsumentrouter på marknaden som klarar högre througput än 60Mbit.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Kanske det, men jag tror en router för 10.000 kronor har en del bra funktioner och bra thorughput.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Kanske det, men jag tror en router för 10.000 kronor har en del bra funktioner och bra thorughput.

Så dyr är ju inte den där ens komplett med cpu minne etc och den lär iaf greja mer med nån trevlig prgvara.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Sen har en router byggd på vanliga datordelar en stor fördel iom att du har frihet att byta programvara på ett helt annat sätt än vad du kan göra på en färdig routerlösning. Men nu snackar vi inte en lösning som vem som helst kommer ha nytta av eller ens klara av, den stora massan klarar sig givetvis med de vanliga konsumentprodukterna som redan finns på marknaden.
En brandvägg/router baserad på en produkt som denna kan däremot ses som ett alternativ till bla Soekris och andra tillverkare av brandväggar (kanske rent ett alternativ till tex Ciscos Pix brandväggar).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

"Tre gigabit-nätverkskort borde vara perfekt för de som letar efter en billig routerdator." Billig var nog att ta i - skulle gissa på att denna blir hyfsat dyr

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Billig routerdator?!?
1400kr kostar den billigaste Intel Pentium M 1,4GHz 400/1M BOX.
Aopens liknande moderkort fast i MATX kostar 2250kr.
Sedan tillkommer låda, ram och hårddisk.

Oj vilken BILLIG routerdator det blev.. Liten och tuff men skriv inte BILLIG!

Man kan ha den som CS-server också!!

Hittade denna http://www.kontron.com/products/pdproductdetail.cfm?keyProduc...

ännu mindre, 102x147mm.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|