DVI-standarden förklaras

Permalänk
Melding Plague

DVI-standarden förklaras

<font style="font-size: 10pt"><b>DVI-standarden förklaras</b></font> <small class="small">torsdag 9 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.se/graphic/20041209/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> har skrivit en intressant artikel som handlar om DVI-standarden som finns på de flesta TFT LCD-monitorer på marknaden. Hela standarden, från utgångar till pixelfrekvens förklaras väldigt grundligt. Sedan testas hur pass bra signaler olika grafikkort har. Det verkar som ATi har lyckats med sin DVI-implementering om man får tro Toms Hardware.<br /><br />"<I>Vad måste man ha i åtanke när en platt skärm används? Frågan innebär att man måste lära sig grunderna om hur DVI (Digital Visual Interface) fungerar, ett gränssnitt som börjar ta över efter VGA allt mer. Det vi fokuserar på är grafikkortet, den enhet som är ansvarig för att generera en DVI-signal. Vi har också testat DVI-funktionaliteten för sex grafikkort som använder NVIDIA- och ATI-komponenter.</I>"<br /><br />För er som planerar att köpa en TFT-monitor är denna <a href="http://www.tomshardware.se/graphic/20041209/index.html" target="_blank" >artikel</a> mycket läsvärd.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så trevligt då att man har ett ATI X800 till sin UXGA 20" TFT

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

DVI är ingen nyhet direkt. Och inte heller är det någon nyhet att branschfolk skriver om dess funktion. Ganska bra info om hur det fungerar finns på Kjell & Company t.ex.

Jag vet redan vad DVI är och hur DVI fungerar. Och jag förstår inte hur DVI kan påverka prestandan. Givetvis finns det olika typer av DVI. Men DVI av en typ på fabrikat A grafikkort ger samma prestanda med samma DVI typ på fabrikat B grafikkort. I varje fall vad gäller själva anslutningen. Om grafiken är bättre från ett grafikkort än från det andra så beror det mest på grafikkortet och/eller skärmen (men mest grafikkortet) och inte på själva anslutningen. Själva sättet att föra över digitala signaler är densamma. Det är lika dumt som att säga att några nollor och ettor som är bättre eller sämre än andra, en del är oranga, andra gröna, tekniken är densamma. Jag förstår mig inte på detdär.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
DVI är ingen nyhet direkt. Och inte heller är det någon nyhet att branschfolk skriver om dess funktion. Ganska bra info om hur det fungerar finns på Kjell & Company t.ex.

Jag vet redan vad DVI är och hur DVI fungerar. Och jag förstår inte hur DVI kan påverka prestandan. Givetvis finns det olika typer av DVI. Men DVI av en typ på fabrikat A grafikkort ger samma prestanda med samma DVI typ på fabrikat B grafikkort. I varje fall vad gäller själva anslutningen. Om grafiken är bättre från ett grafikkort än från det andra så beror det mest på grafikkortet och/eller skärmen (men mest grafikkortet) och inte på själva anslutningen. Själva sättet att föra över digitala signaler är densamma. Det är lika dumt som att säga att några nollor och ettor som är bättre eller sämre än andra, en del är oranga, andra gröna, tekniken är densamma. Jag förstår mig inte på detdär.

Om du får ut en grådisig bild redan vid kontakten på kortet så är ju det sämre än någon som får ut en perfekt bild.

Sättet att föra över signalerna är desamma, men frågan är ju om signalerna är desamma.

Det har ju inte direkt med själva kontakten att göra men nog har det med DVI att göra tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
DVI är ingen nyhet direkt. Och inte heller är det någon nyhet att branschfolk skriver om dess funktion. Ganska bra info om hur det fungerar finns på Kjell & Company t.ex.

Jag vet redan vad DVI är och hur DVI fungerar. Och jag förstår inte hur DVI kan påverka prestandan. Givetvis finns det olika typer av DVI. Men DVI av en typ på fabrikat A grafikkort ger samma prestanda med samma DVI typ på fabrikat B grafikkort. I varje fall vad gäller själva anslutningen. Om grafiken är bättre från ett grafikkort än från det andra så beror det mest på grafikkortet och/eller skärmen (men mest grafikkortet) och inte på själva anslutningen. Själva sättet att föra över digitala signaler är densamma. Det är lika dumt som att säga att några nollor och ettor som är bättre eller sämre än andra, en del är oranga, andra gröna, tekniken är densamma. Jag förstår mig inte på detdär.

"Jag förstår mig inte på detdär."

Nej precis, du förstår inte. Då kan det ju vara läge att läsa artikeln? Varför börjar du uttala dig om saker du inte förstår innan du har satt dig in i vad artikeln faktiskt handlar om?

Permalänk

Alla 6 korten klarade tydligen DVI standarden utan problem. Som jag fattat det så är det kvalitén på TDMS sändaren som är avgörande om DVI standarden uppfylls eller inte, den kan variera från kort till kort beroende på hur den är tillverkad.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Alla 6 korten klarade tydligen DVI standarden utan problem. Som jag fattat det så är det kvalitén på TDMS sändaren som är avgörande om DVI standarden uppfylls eller inte, den kan variera från kort till kort beroende på hur den är tillverkad.

Jo, men nVidias kort fixade det ju bara genom att reducera blankningstiden.
De fixade ju inte DVI standarden i rätt frekvens.

Finns ju skärmar som kräver att du minskar blankningstiden vid högsta frekvensen och då hänger inte nVidias kort med helt enkelt och det är ju riktigt trist när man köpt en dyr skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Alla 6 korten klarade tydligen DVI standarden utan problem. Som jag fattat det så är det kvalitén på TDMS sändaren som är avgörande om DVI standarden uppfylls eller inte, den kan variera från kort till kort beroende på hur den är tillverkad.

Nej det gjorde dem inte. Nvidias grafikkort klarade i dem flesta fall bara upp till 141 mhz innan det blev för mycket störningar. Ati klarade dock 162 mhz utan några som helst problem.

Electrogeeza, läs artikeln innan du kommer med ett uttalande nästan gång!