Permalänk
Medlem

Plasma 42PF9966

Tjo!
Vi (familjen) tänkte köpa en plasma.
Tyvärr så har jag inte sett så mycket recenseioner av denna tv.
Det råkar inte vara någon som har den eller vet något kul om den ?
T.ex. så har jag hört att den har stöd för utbyggnad till HDTV. Om det nu är någon uppgradering av programvaran som behövs eller så.

Det ni inte behöver tipsa om är att jag borde titta på projektor istället, eller att vänta. För jag får denna tv till ett bra pris och vi vill ha en plasma
Tänkte mest kolla om någon annan har nåt kul å säga om den.

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

Alis panel i den så jag skulle inte rekommendera den, köp en plasma som är (minst) 1024*768 istället. Bilden på philipsen är helt klart bra, men jag hade föredragit en som var anpassad för HDTV.

Kolla på http://www.prisjakt.nu i deras forum, finns en tråd om just 9966

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Alis panel i den så jag skulle inte rekommendera den, köp en plasma som är (minst) 1024*768 istället. Bilden på philipsen är helt klart bra, men jag hade föredragit en som var anpassad för HDTV.

Kolla på http://www.prisjakt.nu i deras forum, finns en tråd om just 9966

Vad är alis panel? för nåt?
Den är 1024*1024..
Jag läste runt lite på sidan och även recensionerna. Den verkar ju rätt bra ändå och tydligen så kan man få HDTV i framtiden.

"Ambilight aside, the Philips 42PF9966 is an HDTV monitor, which means you'll need an outboard digital tuner to watch HDTV programs, although you can receive analog TV stations with the TV's built-in tuner."

Egentligen så skulle jag kunna titta runt hur mycket som helst och dregla och komma på bättre alternativ. Men faktum är nog att jag redan bestämt mig
Synd bara att det alltid ska vara något fel på prylar. Läste lite i forumet där och det var ju lite smågrejer som de klagar på.

Visa signatur

|| Intel Quad Core i7 @ 2.8GHz || Corsair XMS3 DDR3 1.6GHz 4GB || ATI HD4350

Permalänk
Medlem

HDTV är 1280x720 och 1920x1080. (720p och 1080i/p)

1024x1024 har inte tillräckligt hög horizontell upplösning för att visa något HDTV-format alls.
Dessutom måste den skala upp den vertikala upplösningen till 1024 från 720 vilket knappast är helt optimalt. (Helst ska man inte skala något alls men om man tvunget måste göra det är det ganska vesäntligt att det är samma ratio på upplösningarna i alla fall.)

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Eftersom plasmapriserna går stadigt nedåt är det läge för att avvakta.
En bra plasma som klarar hdtv kostar runt 40 000:-.
Det priset kommer att gå ned kraftigt framåt.

Permalänk

Re: Plasma 42PF9966

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibson
Tjo!
Vi (familjen) tänkte köpa en plasma.
Tyvärr så har jag inte sett så mycket recenseioner av denna tv.
Det råkar inte vara någon som har den eller vet något kul om den ?
T.ex. så har jag hört att den har stöd för utbyggnad till HDTV. Om det nu är någon uppgradering av programvaran som behövs eller så.

Det ni inte behöver tipsa om är att jag borde titta på projektor istället, eller att vänta. För jag får denna tv till ett bra pris och vi vill ha en plasma
Tänkte mest kolla om någon annan har nåt kul å säga om den.

Skaffade mig en plasma för någon månad sen och delar gärna med mig av mina erfaranheter...

Till och börja med så har de flesta plasmaskärmar i den normala prisklassen bara 16.7 miljoner färger dvs. 256 steg av varje färg. Det ger väldigt "kantig färger" (svårt att förklara) som liknar spel som körs på 65.000 färger. Filmer med stor kontrast ser man inte problemet men tex. där ansikten syns så skiftar ansiktet i ca 5-10 färger och man ser färgskillnaden mycket tydligt istället för mjuk färgskiftning. Har man mörka bakgrunder ger det en tendens att försvinna helt i svart precis som projektorer lider av. Det finns plasmaskärmar som har 1.07 miljarder färger som inte av detta, men de kostar de en bit över hundra tusen så har man inte en överdrivet fet plånbok får man nöja sig med 16.7 miljoner färger.

Responstiden: man ser släpeffekten på snabba rörelser som en spökskugga. Inte så farligt men jämfört med CRT så finns den där...

Sist och inte minst bränns bilden in i plasman. Dock inte så allvarligt som man kan tro. Tex. om du tittar på en film med text så ser du efter filmen slut ljusare partier på bildytan där själva texten har varit. Det färsvinner dock efter efter några timmars tittaden av något annat utan text. Det står i manualen att om man har samma bild i mer än 12 timmar i sträck finns det risk at man får permanent "skugga"

HDTV: Ett kapitel för sig... De skärmar som verkligen klarar av HDTV kostar skjortan men och andra sidan den dagen (om 10 år eller så) när HDTV är mer verklighet än en våt dröm för tv älskare kan man nog köpa en ny TV som klarar HDTV utan att runiera sig.

I verkliga livet: För TV som sänds i 4:3 och har pissig kvalitet (typ TV3s dåliga serier)duger en CRT utmärkt, men för filmälskaren som tittar på DVD film är upplevelsen en helt annan dimension. DVD ger kanonbild, äkta 16:9 format på en stor härligt yta.

Slutord: För TV tittaren, spara pengarna. För filmälskaren är plasma eller projektor ett måste! Pga. platsbrist valde jag Plasma och nöjd. "Dock" så hade jag haft plast hemma hade det nog blivit projektor istället trots alla de brister de lider av...

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Re: Re: Plasma 42PF9966

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
HDTV: Ett kapitel för sig... De skärmar som verkligen klarar av HDTV kostar skjortan men och andra sidan den dagen (om 10 år eller så) när HDTV är mer verklighet än en våt dröm för tv älskare kan man nog köpa en ny TV som klarar HDTV utan att runiera sig.

Min HDTV-kapabla (1280x720p native upplösning) TV kostade bara 25k. Den ligger på 50 tum.
I princip alla LCD-skärmar större än 26 tum har också riktigt HDTV-stöd.

Angående "om 10 år" så är det extremt överdrivet.
SVT börjar sina testsändningar efter nyår. HD-DVD och Bluray lanseras under det kommande året.
Microsoft har redan ett utbud av HD-filmer (WMV-HD DVD's) på amerikanska marknaden och det lär komma till europa snart får man väl hoppas.
D-VHS finns att få tag på, kanske lite väl exotiskt för de flesta dock finns det.
Det finns redan en europeisk HD-kanal och fler lanseras under 2005.

Sen om man är en såndär olaglig typ så finns det ju en stor uppsjö av piratkopierade HDTV-sändningar att ladda ner.

Vidare har Xbox:en HDTV-stöd för spel, Xbox 2 lär ha stöd även för HDTV-film.
PS3 och Nintendos nya lär också ha HDTV-stöd och de släpps inom 2005.
Vill man spela (PC-) spel på en stor skärm är det ju också ruggigt nice med hög upplösning.

Kort sagt jag skulle nog raka bort 0:an i de där "om 10 år".

Visa signatur

Från den andra sidan. :)