AMD förbättrar Opteron

Permalänk
Melding Plague

AMD förbättrar Opteron

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD förbättrar Opteron</b></font> <small class="small">måndag 13 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104..." target="_blank" >AMD</a> tillkännagav idag att de i samarbete med IBM har utvecklat en ny typ av uttöjd kisel som skall vara 24 procent snabbare än tidigare uttöjd kisel med ingen förlust i värmeutveckling. Denna nya teknik i kombination med SOI (Silicon On Insulator)-teknik skall forma de första AMD Opteron-processorerna med dubbla kärnor som enligt AMD själva kommer lanseras i mitten på nästa år.
<br />
<br />Den praktiska vinsten av denna nya typ av uttöjd kisel är ännu inte avslöjad, men i takt med att det blir dyrare och svårare att förminska tillverkningsprocessen måste processortillverkarna ta andra medel för att göra sina processorer snabbare. Kan dessa vara lösningen? Om ett halvår lär vi veta.
<br />
<br />"<I>SUNNYVALE, CA and EAST FISHKILL, NY -- December 13, 2004 --AMD and IBM today announced that they have developed a new and unique strained silicon transistor technology aimed at improving processor performance and power efficiency. The breakthrough process results in up to a 24 percent transistor speed increase, at the same power levels, compared to similar transistors produced without the technology.</I>"
<br />
<br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104..." target="_blank" >AMD</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett stort tack till Tommy för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Hoppas detta kommer till skrivbordsprocessorerna också!

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem

The INQ raporterar att alla 90nm processorer ska få Straind Silicon under första halvan 05. Det exakta citatet: "And so will AMD, which said it wil gradually phase in strained silicon SOI for its 90 nanometre AMD64 chips during the first half of next year"

FX-55'an använder redan SS och det ser ju väldigt lyckat ut. För den klockar flera hundra MHZ mer än FX53.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Ser ut som det är AMD som fortsätter att briljera ett tag till. Vart tog Intel vägen?

Permalänk
Medlem

Värst vad AMD kommer med nya lösningar. Intel har fan somnat känns det som. De börjar tappa greppet om processormarknaden. De liter på att sin breda kundkrets som blir mindre och mindre att de ska köpa deras processorer.

Permalänk
Medlem

AMD jobbar starkt med utvekling. Känns som en sattsning för att öka produktionen börjar bli aktuell

Permalänk
Medlem

AMD måste vara innovativa och ligga på, på utvecklingen för att vara med.
Intel är så stora så dom tjänar pengar ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
AMD måste vara innovativa och ligga på, på utvecklingen för att vara med.
Intel är så stora så dom tjänar pengar ändå.

sant, men OEM markladen börajar gå mer i AMDs rikting, forsätter intel så här så kommer dom snart att tappa stora andelar
men jag tror nog intel kontrar med nått snart, kan ju alltid hoppas på dorthan...

Permalänk
Medlem

gillar starkt AMD mer än Intel, men jag hoppas även på att Intel snart kontrar med något som kan resultera till ett möjligt priskrig som alltid gynnar konsumenterna.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Intel har inte tid med att ligga främst med prisvärd teknologi - dom har bara tid med att tjäna pengar med sina leveranser till OEM. Intel levererar 5 ggr mer än AMD inom serversegmentet.

AMD kommer, enligt insatta bedömares spekulationer, att innan sommaren att knäppa Intel på näsan med att brett lansera Hammer-prollar till hyfsade priser. Hoppas Intel kontrar - mao den kloke avvaktar övergången till 64-bit till sommaren, så snart Intel kommer med en desktop 64-bittare släpps den första skarpa versionen av 64-bit Windows XP från Microsoft - vilket sammanträffande! Historien upprepar sig för oss som varit med ett tag.

Permalänk
Medlem

tror att Intels centerino liknande grejjer som kommer till stationära i vår kommer rikta sig rätt mycket till OEM.

så jag tror inte intel sitter o rullar tummarna, snarare så att de sitter o funderar på vilken av alla de tekniker de ska använda. de utveklar ju flera olika sorters prodotyper, o väljer sen vilken de ska satsa på, de projekt de inte satsar på läggs i malpåse.

ibland väljer de lite fel projekt att satsa på, så som Prescott ändå får anses vara.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Eller så väntar Intel på att AMD ska uppfinna något nytt sedan gör Intel samma typ av cpu lite senare visst kommer de att förlora viktig tid men det är inte så farligt sålänge de har större delen av OEM marknaden, folk som inte vet bättre och folk som köper Intel CPU för att de var bättre förr.

Sålänge folk köper Intel behöver de inte bry sig om att uppfinna nya saker utan kan spara värdefulla milioner på att avakta och ta andras(AMDs) teknik.

Detta var endast spikulationer, men låter för mig spm fullt logisk sak att göra av Intel.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem

hade en tyst bojkott mot AMD tills för två år sen , bl a för värmen mm. min Duron 1600 slår vilken P4 upp till 2,4 ghz som helst och jag köpte cpu:t för 300

har en xp200 oxå , plus en Cel D330 som snart skall bort och skaffas en Semprom istället.

Budget datorer e mitt motto, byggde min AsRock K7S8X m. Duronen när dem nådde datorbutiken.com och WOW vilket system det blev (sweclockers lovordade samma config)

Go AMD

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Är nog ingen fara för Intel, de satsar lite i det tysta nu och de lever gott under tiden på sina oem-försäljningar. De har ju fortfarande näst intill monopol på detta.
AMD kommer nog att fortsätta briljera ett tag till och förhoppningsvis kommer de att ta förtjänta marknadsandelar också men Intel har oerhörda resurser att ta fram så de kommer igen, frågan är inte om utan när.

Permalänk
Medlem

Alltså, man blir bra nyfiken på vad Intel har i rockärmen, jag bara väntar på att det sak komma som en bomb:
"DualCore 2.5GHz Dothan For desktops!"
Eller något liknande...

Men enligt deras roadmaps så sker det först i andra halvan av 2005, så, jaa, något måste dom väll ha att sätta emot tycker man...

Men en sak som är rätt intresant, AMD är inte alltid prisvärdast just nu, Athlon64orna är rätt dyra faktiskt tycker jag...
Jaja, jag bara väntar på att XP 64-bitars ska släppas i skarp version så ska jag köpa mig ny burk, min TB1200a håller inte riktigt alltså, Doom3 var ingen idé ÖHT, HL2 gick bra, men knappast smärtfritt, Vampire - The Masquerade Bloodlines är riktigt riktigt jobbigt när man slåss mot flera stycken.
Etc...

Permalänk
Avstängd

Tack vare Silicon On Insulator så behöver man inte vara orolig för värmeutvecklingen i alla fall. Mycket positivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Intel har inte tid med att ligga främst med prisvärd teknologi - dom har bara tid med att tjäna pengar med sina leveranser till OEM. Intel levererar 5 ggr mer än AMD inom serversegmentet.

AMD kommer, enligt insatta bedömares spekulationer, att innan sommaren att knäppa Intel på näsan med att brett lansera Hammer-prollar till hyfsade priser. Hoppas Intel kontrar - mao den kloke avvaktar övergången till 64-bit till sommaren, så snart Intel kommer med en desktop 64-bittare släpps den första skarpa versionen av 64-bit Windows XP från Microsoft - vilket sammanträffande! Historien upprepar sig för oss som varit med ett tag.

Att Intel skulle leverera 5 gånger mer serverprocessorer än AMD är inte sant. Visa mig den källan. Kan upplysa dig om att:

http://www.sun.com/amd

Du kanske vet vad Sun Microsystems är och hur stora dom är?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
tror att Intels centerino liknande grejjer som kommer till stationära i vår kommer rikta sig rätt mycket till OEM.

så jag tror inte intel sitter o rullar tummarna, snarare så att de sitter o funderar på vilken av alla de tekniker de ska använda. de utveklar ju flera olika sorters prodotyper, o väljer sen vilken de ska satsa på, de projekt de inte satsar på läggs i malpåse.

ibland väljer de lite fel projekt att satsa på, så som Prescott ändå får anses vara.

Får se om Intel verkligen släpper dothan eller Centrino. Jag tror att det ligger en rädsla bakom det ändå då Intel alltid valt att köra hög frekvens på sina processorer. Centrino kommer inte alls att klocka lika högt som P4:a men är ack en så mycket bättre processor ändå. Dock kommer människor som inte förstår vad effektiv prestanda är (MHz*IPC tänkande) att rynka på näsan när dom får se en "snabbare" processor som går i 2.0-2.1Ghz som dagens Centrino gör.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!