SLI på nForce4 Ultra?

Permalänk
Melding Plague

SLI på nForce4 Ultra?

<font style="font-size: 10pt"><b>SLI på nForce4 Ultra?</b></font> <small class="small">tisdag 14 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Jag fick tips om en mycket intressant tråd borta hos <a href="http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=47627&hi..." target="_blank" >Xtreme Systems</a>. Den handlar om att köra SLI på ett nForce4 Ultra-baserat moderkort.<br /><br />"Men SLI går väl bara att köra med nForce4 SLI-baserade moderkort?" - Nej, med MSI:s nForce4 Ultra-moderkort K8N Neo4 går det utmärkt. Han lyckas köra SLI-drivrutiner och jämför resultat från ett "riktigt" SLI-system med nForce4 Ultra-systemet i SLI och skillnaden är faktiskt marginell. Det är dock bara ett resultat och vi kommer säkerligen se mer tester på det inom kort.<br /><br />Rent tekniskt kör han ett grafikkort i den vanliga PCI-E x16-porten medan det andra körs i en PCI-E x4-port. Bandbredden på en PCI-E x4-port är bara 800 megabyte per sekund i full duplex, men verkar vara tillräckligt för en prestandavinst.<br /><br />Se tråden hos <a href="http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=47627&hi..." target="_blank" >Xtreme Systems</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Pender för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Låter lysande! Då får vi även godiset från Ultra versionen blandat med lite SLI

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

se även när samma kille får as högt 3dmark03 score med samma mobo (tror jag) här:

http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=47735&page=1...

Positivt får man väll säga

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Blir Nvidia arga nu tror ni?

Permalänk
Medlem

Nu vill jag fråga vad som är hela meningen med att ha en 16x port om inte grafikkorten använder den ?

Visst dom kanske gör det i framtiden, men hur långt fram blir det ?
Jag vill minnas att dagens kort inte ens avnänder hela AGP 8x full ut ?

Tycker det borde vara bättre och dela upp dom 16x till 4st 4x så fall så man kan ha flera krävande PCI-E kort.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Flera grafikkort skulle inte fungera på samma sätt. Prestandan per grafikkort skulle inte alls vara lika effektiv. Du måste förstå att man måste börja från grunden innan man hoppar till något mycket mer advancerat.

Men detta var en fiffig grej iaf

Visa signatur

DFI LP UT nF4 Ultra
GSkill @ 2-8-12-2-2-5-2-2-1-1

Permalänk
Medlem

Fan vad coolt! Jag hade precis tänkt köpa ett NEO4. En annan sak som oxå var coolt är att man kan överklocka grafikkortet inifrån NEO4 bioset.

Men jag fattar inte hur han kan ha en PCI-E 8x port? (den gula 4x?), Alla bilder jag sett av kortet + en review så då fanns den inte med:confused: Kan han ha en senare version tro? Versions numret är ju tyvärr täckt på bilden Ver.1.?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ojoj, suveränt. Beställde bla en sån bräda igår så detta kom ju som en fin bonus.

Gambit_2k: Han kör det andra kortet i en 4x-port inte en 8x.

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

Ngn som kan uttala sig om kvalitén på det medföljande Creative Onboard-chippet? http://www.devilsword.com/ms7100/sli09.jpg

EDIT: Lite bilder mm, MSI nf4 diamond- oxå från xtreme: http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=47501

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns tester på lite olika versioner av kortet, den modell av kortet som endast har två 1x portar är inte den slutgiltiga versionen och kommer inte att kunna köpas. Enligt MSI så är en av de stora skillnader med den "slutgiltiga" versionen introduktionen av den gula 4x porten, har förproduktions revisionen så jag har inte testat

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Ytterliggare ett bevis på att den bandbredd som PCI-E erbjuder oftast är onödig och att AGP duger hur bra som helst.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Ytterliggare ett bevis på att den bandbredd som PCI-E erbjuder oftast är onödig och att AGP duger hur bra som helst.

Bandbredd är ju dock långt ifrån det enda skälet att byta gränssnitt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det finns tester på lite olika versioner av kortet, den modell av kortet som endast har två 1x portar är inte den slutgiltiga versionen och kommer inte att kunna köpas. Enligt MSI så är en av de stora skillnader med den "slutgiltiga" versionen introduktionen av den gula 4x porten, har förproduktions revisionen så jag har inte testat

Aha kanon, och den tidiga versionen fick tom. bra betyg så den här måste ju vara ännu bättre

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hmm. Då kanske detta även funkar på Intel-baserade moderkort?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Han kör 16x på ena och 2x på andra porten inte 4x, vilket gör det hela mer imponerande.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

Det har ju dock visat sig att bandbredden inte gör speciellt mycket i just 3DMark. Men i vissa spel så ser man större skillnad. Läs mer här:

http://www.tomshardware.se/graphic/20041122/pcie-analyse-03.h...
http://www.tomshardware.se/graphic/20041122/pcie-analyse-07.h...

2x är något långsamt men 4x är helt ok. Dock föredrar jag ändå dual 16x portar vilket blir 2*8x i SLI. ASUS A8N-Deluxe kostar bara 1549Kr:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=ASA8N-SLIDLX

Klarar man sig utan DELUXE modellen så kostar det bara 1349Kr:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=ASA8N-SLI

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Offtopic men ändå.. Enligt MSI:s hemsida http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_... kommer följande i ljudväg finnas på kortet:

• Creative sound Blaster Live 24-bit H/W audio
- 24-bit / 96KHz audio quality
- 100db SNR clarity
- Up to 7.1 CH Surround Sound, Dolby Digital ready

I vilken prisklass ligger ett motsvarande separat ljudkort? 400? 700? Och vinner/torskar man prestanda med onboard ljud?

Permalänk
Medlem

Kör med inbyggt AC97 på ett nForce3 moderkort och ärligt talat så märker jag ingen skillnad mot mitt audigy..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insider
Kör med inbyggt AC97 på ett nForce3 moderkort och ärligt talat så märker jag ingen skillnad mot mitt audigy..

Man märker inte någon skillnad på 400MHz och 3GHz när man spelar harpan heller.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Man märker inte någon skillnad på 400MHz och 3GHz när man spelar harpan heller.

Exakt vad är det man ska märka?? Kör med 5.1 ljud i film och spel och det låter varken bättre eller sämre... Men du kan säkert visa massa fina diagram över hur mycket bättre ett separat ljudkort är men det känns ganska orelevant eftersom dom moderna inbyggda ljudkorten mer än väl täcker dom behov en normal användare kan tänkas ha...

Permalänk
Medlem

Borde fungerar på andra mobos tex intelmoderkort fast man kör 1x porten då
Men om principen fungerar så är det synd om nvidia

Permalänk
Avstängd

kommer ati-kort fungera med nforce4 (ej sli)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iori yagami
kommer ati-kort fungera med nforce4 (ej sli)?

Självklart.

Permalänk
Medlem

Problemet här blir väl att om man använder de resterande 4 PCI-E banorna till en PCI-E 4x så får man inga lediga PCI-E banor kvar till 1x portar för t.ex. nätverkskort, kontrollerkort och annat som har fördelar av PCI-E istället för PCI.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Problemet här blir väl att om man använder de resterande 4 PCI-E banorna till en PCI-E 4x så får man inga lediga PCI-E banor kvar till 1x portar för t.ex. nätverkskort, kontrollerkort och annat som har fördelar av PCI-E istället för PCI.

Inte så många gamers som använder extra nätverkskort och sånt kraffs ändå

Permalänk
Medlem

Nä, men mer och mer av tillbehörskorten i framtiden lär väl använda sig av PCI-E och då kan det ju vara bra att iaf ha en port om man hittar nåt intressant kort man vill ha.
Sen verkar det iaf finnas ett flertal här på forumet som har en hel drös med hd:s i burken, och vill man köra några sådana i raid så är det också trevligt att avlasta PCI-bussen.
Integrerade saker kopplas ju också på PCI eller PCI-E och t.ex. integrerat GB-Lan finns det ju stora fördelar med att koppla till en PCI-E port än en vanlig PCI.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinboy
Flera grafikkort skulle inte fungera på samma sätt. Prestandan per grafikkort skulle inte alls vara lika effektiv. Du måste förstå att man måste börja från grunden innan man hoppar till något mycket mer advancerat.

Men detta var en fiffig grej iaf

Avancerat svar men begrep du vad du skrev ens?

Nåväl det låter ju bra iafall:-)

Magistern:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

PCI-E SLI Moderkorten körs 16x, med ett grafikkort & med 2st grafikkort körs den 2x 8x, asså 16x Bandbredden delas upp i 2. Men frågan e, om det blir samma visa för han?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insider
Exakt vad är det man ska märka?? Kör med 5.1 ljud i film och spel och det låter varken bättre eller sämre... Men du kan säkert visa massa fina diagram över hur mycket bättre ett separat ljudkort är men det känns ganska orelevant eftersom dom moderna inbyggda ljudkorten mer än väl täcker dom behov en normal användare kan tänkas ha...

Jag vill inte verka tråkig, men jag är glad att jag inte har din hörsel. Personligen hör jag stor skillnad på till exempel ett sound storm och ett soud blaster live. Hur man inte kan höra skillnad mellan ett Audigy och Ac97 är för mig helt oförståeligt, AC97 är ju så pass mycket sämre att jag tror till och med ej musikaliska personer med nedsatt hörsel kan märka det.

Koppla in ett par bra lurar, gå igenom inställningarna, lyssna på lite musik. SÅ ska du se att du också märker stor skillnad.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB