Geforce 6600-jämförelse

Permalänk
Melding Plague

Geforce 6600-jämförelse

<font style="font-size: 10pt"><b>Geforce 6600-jämförelse</b></font> <small class="small">onsdag 15 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digit-life.com/articles2/gffx/nv43-3.html" target="_blank" >Digit-Life</a> har publicerat en mycket lång och detaljerad jämförelseartikel där sju stycken Geforce 6600-baserade grafikkort jämförs. Grafikkorten kommer från Albatron, Gainward, Gigabyte, Leadtek, Inno3D samt Palit.
<br />
<br />De jämför bland annat typ av minne som grafikkorten skeppas med. Där får vi bland annat veta att två tillverkare, Inno3D och Gainward, har 1,6-nanosekundersminnen på sina grafikkort. Som en notis skall det sägas att det är samma typ av minnen som sitter på Radeon x800 XT-baserade grafikkort vilket gör dessa grafikkort extremt överklockningsbara i teorin.
<br />
<br />Vidare ser vi gigantiska testdiagram i alla typer av spel och syntetiska prestandatester. Kort och gott en komplett guide till er som planerar att köpa ett Geforce 6600-baserat grafikkort. De har även med ett Geforce 6200 i testet:
<br />
<br />"<I>You can try to unlock 4 pipelines in GeForce 6200 using the latest version of RivaTuner, but unfortunately these cards are really equipped with rejected chips, their disabled pipelines being inoperable. So after we unlocked them, there appeared a lot of artifacts in 3D.</I>"
<br />
<br />Läs den stora jämförelsen hos <a href="http://www.digit-life.com/articles2/gffx/nv43-3.html" target="_blank" >Digit-Life</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Gainward kortet, riktigt trevligt för att vara ett mittensegment kort.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Känns grymt onödigt att köpa ett 6600GT då man lika gärna kan köpa ett 9800Pro... Presterade ju bättre i t.ex. HL2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Känns grymt onödigt att köpa ett 6600GT då man lika gärna kan köpa ett 9800Pro... Presterade ju bättre i t.ex. HL2.

Eller hur? Har man en skärm som inte klarar mer än 1024*768 så ska man heller inte ha ett bättre grafikkort. Du har helt rätt.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Känns grymt onödigt att köpa ett 6600GT då man lika gärna kan köpa ett 9800Pro... Presterade ju bättre i t.ex. HL2.

Känns grymt onödigt att folk skriver meningslösa inlägg som inte tillför någonting då man lika gärna kan låta bli.

Permalänk
Medlem

Skumt med bara tester på 128MB kort. Finns ju typ 1år gamla spel som inte går att köra med högsta texturer om man inte har 256MB, så vem fan vill spara nån hundring på ett 128MB 6600-kort istället för ett 256MB???
Men jaja, de korten lär väl testas också, om tester inte redan finns nånstans. Ska ändå inte köpa idag så...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Skumt med bara tester på 128MB kort. Finns ju typ 1år gamla spel som inte går att köra med högsta texturer om man inte har 256MB, så vem fan vill spara nån hundring på ett 128MB 6600-kort istället för ett 256MB???
Men jaja, de korten lär väl testas också, om tester inte redan finns nånstans. Ska ändå inte köpa idag så...

Doom3 som helst vill ha 512mb ram på grafikkortet för att må bra med högsta inställningarna? Nej, inte det spelet?
/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var en fråga vilket spel jag tänkte på, men gamla gamla Call of Duty tex krävde (eller rekommenderade iallafall) 256MB för att få de riktigt fina texturerna, och ett år senare är ju knappast 128MB något man vill nöja sig med när nån hundring extra ger 256MB, men av nån anledning ville dom visst bara testa dessa kort så visst....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Vet inte om det var en fråga vilket spel jag tänkte på, men gamla gamla Call of Duty tex krävde (eller rekommenderade iallafall) 256MB för att få de riktigt fina texturerna, och ett år senare är ju knappast 128MB något man vill nöja sig med när nån hundring extra ger 256MB, men av nån anledning ville dom visst bara testa dessa kort så visst....

Ah, jag högg på ditt "inte går att köra", nu såg det bättre ut där.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Känns grymt onödigt att köpa ett 6600GT då man lika gärna kan köpa ett 9800Pro... Presterade ju bättre i t.ex. HL2.

so? har du läst överhuvudtaget några mer tester än det? ett Gainward Geforce6600GTDDR3 128MB AGP8X Golden Sample får du för bara 2700 och det slår både Radeon 9800PRO 128MB och Radeon 9800XT 256MB i nästan samtliga 20 tester (bla halo,painkiller,cs:source,bättre p i 3dmark01,03,05 - bättre i aquamark, mycket bättre i doom3, osv. Prisvärt tycker iaf jag.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rekord
so? har du läst överhuvudtaget några mer tester än det? ett Gainward Geforce6600GTDDR3 128MB AGP8X Golden Sample får du för bara 2700 och det slår både Radeon 9800PRO 128MB och Radeon 9800XT 256MB i nästan samtliga 20 tester (bla halo,painkiller,cs:source,bättre p i 3dmark01,03,05 - bättre i aquamark, mycket bättre i doom3, osv. Prisvärt tycker iaf jag.

Vill bara flika in med att tester i 3dmark01, 03, 05 och Aquamark inte är intressanta.
Inte för mig iallafall. Om grafikkort X ger mer poäng i syntetiska tester än Y bryr jag mig inte om.
Däremot om Y ger fler FPS än X i spel är väldigt intressant.

Om man inte tävlar om flest poäng d.v.s.