Ta bort det grovmaskiga fläktgallret på chassit. Vinst på ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Ta bort det grovmaskiga fläktgallret på chassit. Vinst på ljudnivån?

Sitter och funderar på om man ska ta och kapa bort det grovmaskiga gallret som sitter framför fläktarna på mitt Antec chassi, kommer man att tjäna nåt på det genom sänkt ljudnivå?

Isåfall är ju valet lätt=)

Permalänk

Ja det kommer bli en rejäl skillnad på ljudnivån..kanske till och med bättre flöde. god jul

Permalänk
Medlem

Nice, ska gräva fram Dremel och kolla om jag har några kapskivor till den, annars blir det sladdande till Clas Ohlson=)

Permalänk

gör som jag gjorde inte så bra kanske men det funkar.
ta en avbitartång

Visa signatur

Säljer lite prylar på
http://jocke2k.myftp.org

Permalänk
Medlem

Jag tog en sån där man knipsar buskar med (glömt ordet), funkade bra tills jag tog i för mycket och hela sidan flög av, men då var det så lite kvar att jag bara drog av plåten.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Hmmm, känns som att plåten är alldeles för grov för att en avbitare ska funka, kanske en hovtång. Annars får det fan bli vinkelkapen, muahah=)

Permalänk
Medlem

blir det mycket bättre luftflöde då??

Permalänk

jag körde avbitartång på ett noname chassi typ det funkade om man tog i lite

Visa signatur

Säljer lite prylar på
http://jocke2k.myftp.org

Permalänk
Medlem

Var ute och kollade nyss och jag hade kapskivor till dremeln så det blir lite pillande senare ikväll, uppesittarkväll helt enkelt.

Permalänk

Återkom gärna med resultat då jag precis ska göra samma sak. Tycker du att det inte blir någon skillnad kanske jag inte orkar

Lycka till och god jul

Permalänk
Medlem

Ska iväg och handla dom sista julklapparna bara sen sätter jag igång, härligt att vara ute tidigt för en gångs skull=)

Permalänk
Medlem

Att köra sitt chassie med stansade plåtgaller för fläktarna kvar borde vara straffbart

Du får gratis både klart tystare och dessutom kallare i datorn.

----

Födelen att knipsa bort stansade plåtgaller med en biffig avbitare är att du i princip slipper små metallspån. Men man kan få träningsvärk och väldigt vassa metallkanter. Dremel har ju sina fördelar då...

/Magnus Thomé
-------------------------------------------------------
http://rejsa.nu - Sveriges största banåkasite!
http://tystpc.nu - nytt projekt...

Permalänk
Medlem

Men du lägg upp bilder.. Alltig kul att se

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

jag knipsade bort de bakre gallren på mitt chieftech dragon chassi med en avbitartång. Hade ont i handen i flera timmar efter men de vare lätt värt

Fick både tystare och ett bättre luftflöde. Har dock inte kommit till skott med att få bort gallrena fram ännu, ska nog skaffa en dremmel till det jobbet så slipper jag slita med avbitartången igen.

tycker iaf det är värt att fixa bort gallerfanskapet, illa att chassitillverkarna inte levererar med borttagbara galler numera.

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

haha gjorde ochså så med en avbitartång och de blev hur bra som hällst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Jag tog en sån där man knipsar buskar med (glömt ordet),

Menar du kanske säckatör? (stavning?)

Permalänk
Medlem

Nu är alla fyra gallrena borta och jag tycker att det blev skillnad i ljudet, den låter ju fortfarande men inte alls lika mycket, så säntke det system tempen med 3-4 grader.

Rekommenderas starkt!!!

Permalänk
Medlem

någon som har gjort samma sak med ett sonata chassi?
Resultat?

Permalänk
Medlem

BÌLDER???
kan man få se lite bilder på vad ni menar??

God jul!!

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ezco=
Ja det kommer bli en rejäl skillnad på ljudnivån..kanske till och med bättre flöde. god jul

det blir väl snarare rejäl skillnad på flödet först sen kanske bättre ljudnivå

Visa signatur

I R teh s0eT

Permalänk
Medlem

När jag gjorde de på mitt chassi så sänktes tempen 2 grader rekomenderas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kickmen
BÌLDER???
kan man få se lite bilder på vad ni menar??

God jul!!

Jag har lite bilder men vete fan hur jag ska få in dom:confused:

Permalänk
Medlem

ladda upp dom någon stans och sen

GOD JUL!

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bart112
Jag har lite bilder men vete fan hur jag ska få in dom:confused:

http://upl.silentwhisper.net/

Visa signatur

shazzam!

Permalänk
Medlem

Så här blev det utan galler, har tyvärr ingen bild på hur det såg ut innan (tagna med en z1010 därav kvaliteten, vill ni ha bättre bilder så säg till)

Permalänk
Medlem

Men du hur hade du tänkt att sätta andra fläkt galler där på sen?? De e de som bekymmrar mig mest...

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

Hade väl inte tänkt göra det, men man kan ju sätta det framför fläkten i hållaren isåfall, kanske blir för tjockt men det går nog att modda lite=)

Permalänk
Medlem

Tack vare den här tråden försvann mina idag(30min sen) också

Edit: lite bilder för er som vill se

Här har jag klippt en bit med tången

Fortfarande samma bit

Här är den på väg att lossna

Här klipper jag med tången

Ena är borta

Och den andra

Här är tången jag använde inte vass för fem öre och trasig i ena änden, allt som behövdeds var lite muskler:cool:

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

jag funderar på att göra det i min front då det e en 120 mm där men jag vill ha ett nutt galler så jag får la modda dit det

Visa signatur

Klart du ska!

Permalänk
Medlem

RoleX: Jag gillar din rigg med fläktarna=) Kör likadant på mitt Antec. Märkte du nån skillnad på ljudet? Märkte idag att den faktiskt var rätt mycket tystare iaf.