Permalänk
Medlem

Värmeproblem med Hushbox till projektor

Jag har en Infocus 4805 projektor som låter lite för mycket enligt mitt tycke så jag starta på ett stort hushbox bygge till den. Det har blivit en massa modifieringar efter hand så det ser kanske lite knepigt ut på vissa ställen.

http://ahlman.homeftp.net/4805/hushbox.htm (bilder på bygget)

Problemet jag har är att jag inte får det tillräckligt kallt i lådan. För närvarande har jag 2st 120mm Enermax (65-95cfm) till utblås som ni kan se på bilderna. Jag har just ni inga inblåsfläktar utan luften tas in genom att det blir undertryck i lådan. Jag kan känna vid utblåset att varm luft blåses ut men tydligen inte tillräckligt. En annan detalj jag märkte var att det inte var så stor skillnad mellan low och max på fläkte med lådan stängd vilket kan tyckas konstigt, förmodligen orkar inte fläktarna dra in tillräckligt med luft genom bara undertryck i lådan.

Så jag ska nog testa installera 2st 90mm inblåsafläktar, finns hål för det som ni kan se.

Finns det någon annat som ni kan se på bilderna som man kan förbättra eller om ni vet varför jag inte kan få ut varmluften tillräckligt fort?

kom gärna med kommentarer på bygget så jag kan förbättra det.

Utblåset på projektorn sitter där fram där fläktarna är och den tar in luft där bak.

Säkert något jag glömt nämna men det kommer väl senare då.

Visa signatur

----AMD POWER----

Permalänk
Medlem

Det bästa är att skapa ett flöde över projektorn, har en z3;a själv med hushbox som är byggd på liknande sätt, jag har dock gjort kanalerna hela vägen ut mot vägg och inte låter fläktarna arbeta i lådan.

De gamla insugshålet du har skulle jag montera så att du tar luft från rummet, inte från kammaren, samma med den andra som blåser ut, ut med luften i rummet, inte kammaren.
Arbetar man med undertryck krävs mycket större arbete för att få det rätt, såklart, det går, hushboxen ska ju inte låta som ett mindre propellerplan

Steg 1 är väl att sätta till dom fläktarna så du får flöde inuti, en sug, en blås, testa gärna vänd på dom också, eller kör båda blås, båda sug, labba labba så får du det snart optimalt

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hedersmedlem

höj volymen på tvn / stereon?

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.