Problem med extern USB2.0 hårddisk!

Permalänk
Medlem

Problem med extern USB2.0 hårddisk!

Jag har köpt en extern HDD med 7200rpm 200Gb.

Problemet är att den inte går i USB2.0-fart utan i ~1meg i sekunden......

När jag ansluter disken till datorn så kommer det upp ett meddelande om att en highspeed disk är ansluten till datorn men det blir ändå dålig fart.....

USB-portarna är 2.0 och det står Enhanced Pci to USB Host Controller i enhetshanteraren.

Moderkortet är ett ABIT NF7-S 2.0 och disken är även provad på en annan dator med USB 2.0 (Soltek-kort) farten var samma på den.

Hur hög fart ska man komma upp i i praktiken med USB 2.0?

Någon som har ett tips vad som kan vara fel?

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Kör du XP så måste du ha Service Pack 1 installerat för att få fullt USB2.0 stöd.

Permalänk
Medlem

Jo, jag kör SP1 (och SP2) och eftersom det står Enhanced Pci to USB Host Controller i enhetshanteraren så borde det betyda att USB2 är aktiverat. (Enligt vad jag läste i en tråd någonstans i forumet).

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Jo, jag kör SP1 (och SP2) och eftersom det står Enhanced Pci to USB Host Controller i enhetshanteraren så borde det betyda att USB2 är aktiverat. (Enligt vad jag läste i en tråd någonstans i forumet).

hmm, det är inte säkert att det är 2.0 då va?
Du ska kunna se det i sisoft sandra tex. (om de är 2.0 alltså)

ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Prestandamätning/Allt%20i%20all...

Har du kollat i bios att 2.0 är aktiverat oxå? Jag kan välja i min bios.

Permalänk
Medlem

Jag är tacksam för hjälpen!
När jag kollar i SiSoft så ser det ut så här:

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Det kan mycket möjligt vara så att du bara har en enhet som är USB2, testa alla uttagen du har, om det inte hjälper, så slit fram moderkortsmanualen och leta.

Permalänk
Medlem

Jag kör just nu min Maxtor som extern genom en hårddiskkabinett med USB 2.0 stöd, funkar fint i SP2 så jag förstår inte hur du kan långsam hastighet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

en av mina usb2 portar bråkar med min HD, fick ta den andra kontakten.. så kan vara ISB kontakten som är lite buggig i 2.0

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag har aktiverat 2.0 i bios men det blev ingen skillnad....har provat alla usb-portar...
Har provat på två andra datorer också med samma resultat....

EDIT: Det löste sig, det var fel på den externa hårddisklådan! Jag fick en ny och då funkar det perfekt!

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."