Copyswede stämmer Jens of Sweden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Visar bara hur patetiska anti piraternas metoder är. Dom kan inte komma åt vi som kopierar så då ger dom sig på företag som dom kan ge sig på men inte har någon rätt att göra det. Helt sjukt. Det är ju fan som i en diktatur.

Kassettersättningen fanns långt innan piratkopiering blev något problem (som det ser ut idag), har du ens läst tråden?

Seriöst, känns som 90% av alla som skriver inlägg här inte har brytt sig om att läsa tråden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
I framtiden hoppas jag vi slipper distrubitörer, det skulle gyna alla (utom distrubitörerna) för dom är bara mellanhänder som tar sin del av kakan...

Jaha, och vem ska betala utvecklingen av spelet?

Permalänk
Medlem

Spel????.....
vem har sagt något om spel?
btw. när jag säger distrubitörer menar jag all form av mellan händer (lite generalisering) inklusive skivbolag, affärer, posten etc.

Kassettersättning låter som en ersättning för kopiering till kassetter... och det är en form av kopiering. Pirat kopiering är idag ett missbrukat utryckt och jag kanske skulle använt ett annat.

Sedan finns det fortfarande andra sätt att få pengar.. banker etc. och andra investerare, bara för att skiv bolag etc. inte finns betyder inte det att det finns ont om pengar. Dessutom skulle det leda till att folk var mer försiktiga när dom skapar spel eller skivor och då skulle vi kanske slippa den mängd skräp som finns idag. Det tycker jag skulle vara bra.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squalo
När jag går till en kompis och tar med MP3-spelaren, så kan jag lägga över lite låtar från hans dator och ta med dom hem. Jag slipper köpa samma skivor som min bästa kompis. I andra länder så är det olagligt att ta hem lite musik från kompisar. Och du kan få stora stygga skivbolag och deras intresseorganisationer i hasorna... I sverige är det lagligt. Du kan ju ta en titt på breven som olika advokatbyråer skrivit till de som har hand om BT-trackern "The Pirate Bay". De avfärdas med svensk lag som grund. Svensk lag som tillåter personer att kopiera musik.

Det har inget med det som diskuteras om här. Anledningen till varför TPB gör det dom gör är ett utslag i högsta domstolen om att det är att okej att länka till vad du vill och på TPB är det bara länkar.
Det är inte lagligt att kopiera musik hur som helst i Sverige. Det är okej för personligt bruk men inte mycket mer. Det är olagligt att ladda upp till andra personer som inte ingår i din närmaste krets. Så att ladda hem en låt från TPB, vilket blir att du samtidigt laddar upp låten till andra okända människor, är olagligt. Svensk lag tillåter inte att folk kopierar musik hursomhelst.

Citat:

Den som vill främja den fria musiken bör betala Kassettavgiften. Med kassettavgift så kan vi kopiera musik, och vi slipper få stora amerikanska skivbolag och deras intresseorganisationer efter oss. Utan en kassettavgift så kanske inte Sverige kan ha den lagstiftning vi har idag.

Fri musik??? Den är ju knappast fri då vi har en massa avgifter och skatter som kör att du betalar dubbelt för det du köper och lyssnar på.
Varför skall jag betala en "skatt" (som det är enligt min mening och ingen avgift) på skivor då jag inte använder dom till att kopiera musik på? Vilka musiker förlorar på att jag bränner en skiva med "Familjebilder Jul 2004"??? Jag bränner skivor med program till mina kunder som jag gjort och för det skall jag betala Copyswede en massa pengar... Helt sjukt...

Citat:

Dessutom går inte kassettavgiften till de stora "onda" skivbolagen, utan till artisterna. När man vill ge ut en skiva så går man till ett skivbolag, och dom trycker skivor, säljer och distribuerar. Själv får man några kronor. Men kassettavgiften betalas till musikerna. Liksom musiken som spelas på radio.

Då skall dom pengarna som jag betalar gå till dom musikerna vars musik jag köper (och kopierar ut på en MP3 spelare och enligt dom flesta här definition då förlorar på det) och inte till någon jävla tomte som gör sjukt dåligt musik (enligt min smak och var musik jag aldrig skulle köpa eller lyssna på ens under tortyr) men nu blir dessa (fortfarande enligt mitt tycke)usla musiker gödda med dessa pengar då världen allt kunde blivit en bra mycket trevligare plats utan deras oljud. Att pengar går till musiker vars musik spelas på radio är helt som det skall men inte kassettskatten som går till musiker utan någon form av motprestation.

Vad om alla dator program som kopieras på cd och dvd? Varför skall enbart musiker få pengarna då kopiering av program faktiskt är ett större bekymmer och kostar mjukvarubolagen mer pengar är vad musikerna förlorar på det? Kopierar du mina program så blir jag inte kompenserad en skiten liten spänn för det men den där snubben som gjorde låten om monika (bläääurrggg) får allt pengar för att du brännt mitt program på en skiva.
Här har politikerna helt och hållet ställt sig på dom usla musikernas (som borde skaffa sig ett annat jobb) sida och skiter fullständigt i programmerarna som försöker livnära sig med.
Snacka om korruption. Helt rätt av JOS att vägra betala då skatten till stor del går till fel personer.

Citat:

Det är värt 6 kronor för att känna sig som en privatkopierare och inte en piratkopierare, som med gott samvete kan ta med några sköna låtar hem från kompisen, utan att musikern blir utan ett korvöre.

Du kanske aldrig tagit hem låtar från din polare om du inte hade behövt betala snuskigt dyrt för dom låtarna. Förvisso ren spekulation från min sida.
Hela musik branschen är helt sjuk och man bör kapa navelsträngen och låta den självsaneras genom att bolag som inte kan fixa sina egna problem helt enkelt går under.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Spel????.....
vem har sagt något om spel?
btw. när jag säger distrubitörer menar jag all form av mellan händer (lite generalisering) inklusive skivbolag, affärer, posten etc.

Du nämnde steam och jag byggde vidare på det som ett exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack

Kassettersättning låter som en ersättning för kopiering till kassetter... och det är en form av kopiering. Pirat kopiering är idag ett missbrukat utryckt och jag kanske skulle använt ett annat.

Ja, och kassettersättning kommer ju ifrån kassetternas tid också..
Visst är det en form av kopiering, men det en LAGLIG form av kopiering - och det är kassettersättningen som gör det lagligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Sedan finns det fortfarande andra sätt att få pengar.. banker etc. och andra investerare, bara för att skiv bolag etc. inte finns betyder inte det att det finns ont om pengar.

Och på vilket sätt är de bättre än distributörer?
Tror du att investerare investerar miljoner i ett projekt men avsäger sig någon vinst om det hela skulle gå bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Dessutom skulle det leda till att folk var mer försiktiga när dom skapar spel eller skivor och då skulle vi kanske slippa den mängd skräp som finns idag. Det tycker jag skulle vara bra.

Snarare tvärtom.
Företagen skulle inte våga göra något innovativt utan bara köra på samma gamla beprövade koncept (teori i alla fall, vad får dig att tro att det skulle bli som du säger?). Precis som det blivigt mycket idag redan.

Då får vi antagligen färre spel att välja bland men det betyder ju verkligen inte att kvaliten på dem höjs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Har du läst inläggen ovan Dracon eller är du ett troll? Copyswede är en paraplyorganisation för t.ex. fotografer, illustratöter, kompositörer osv. Varför skulle de fördela pengarna på ett orättvist sätt? Du verkar tro att pengarna går rakt ner i Sonys ficka. Det är svensk lag, inte några direktörer som har skrivit den.

Jerka De förlorar ju genom att du inte köper ett exemplar av deras produkt.

Visst är det direktörer som indirekt skriver lagar. Kan nog tänka mig att Copyswede själva har lobbyister. Som tur är finns det fortfarande en hel del i riksdagen som tycker att kultur inte ska ha en prislapp.

Visa signatur

TheLV

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipper70
Det har inget med det som diskuteras om här. Anledningen till varför TPB gör det dom gör är ett utslag i högsta domstolen om att det är att okej att länka till vad du vill och på TPB är det bara länkar.
Det är inte lagligt att kopiera musik hur som helst i Sverige. Det är okej för personligt bruk men inte mycket mer. Det är olagligt att ladda upp till andra personer som inte ingår i din närmaste krets. Så att ladda hem en låt från TPB, vilket blir att du samtidigt laddar upp låten till andra okända människor, är olagligt. Svensk lag tillåter inte att folk kopierar musik hursomhelst.

Fri musik??? Den är ju knappast fri då vi har en massa avgifter och skatter som kör att du betalar dubbelt för det du köper och lyssnar på.
Varför skall jag betala en "skatt" (som det är enligt min mening och ingen avgift) på skivor då jag inte använder dom till att kopiera musik på? Vilka musiker förlorar på att jag bränner en skiva med "Familjebilder Jul 2004"??? Jag bränner skivor med program till mina kunder som jag gjort och för det skall jag betala Copyswede en massa pengar... Helt sjukt...

Du kan begära att slippa avgiften om du är professionell användare.

Citat:

Då skall dom pengarna som jag betalar gå till dom musikerna vars musik jag köper (och kopierar ut på en MP3 spelare och enligt dom flesta här definition då förlorar på det) och inte till någon jävla tomte som gör sjukt dåligt musik (enligt min smak och var musik jag aldrig skulle köpa eller lyssna på ens under tortyr) men nu blir dessa (fortfarande enligt mitt tycke)usla musiker gödda med dessa pengar då världen allt kunde blivit en bra mycket trevligare plats utan deras oljud. Att pengar går till musiker vars musik spelas på radio är helt som det skall men inte kassettskatten som går till musiker utan någon form av motprestation.

Vad om alla dator program som kopieras på cd och dvd? Varför skall enbart musiker få pengarna då kopiering av program faktiskt är ett större bekymmer och kostar mjukvarubolagen mer pengar är vad musikerna förlorar på det? Kopierar du mina program så blir jag inte kompenserad en skiten liten spänn för det men den där snubben som gjorde låten om monika (bläääurrggg) får allt pengar för att du brännt mitt program på en skiva.
Här har politikerna helt och hållet ställt sig på dom usla musikernas (som borde skaffa sig ett annat jobb) sida och skiter fullständigt i programmerarna som försöker livnära sig med.
Snacka om korruption. Helt rätt av JOS att vägra betala då skatten till stor del går till fel personer.

Det är inte enbart musiker som får ersättning, Copyswede har många olika medlemmar
http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2148

Att ersättningen går till precis den artist man kopierat är ohållbart, då får man gå över till att all kopiering är olaglig och man måste köpa vartenda exemplar man vill ha. Att JOS struntar i lagen tycker jag är fel.

TheLV Som sagts många gånger innan så är Copyswede paraplyorganisation för journalister, skådespelare etc föreningar. Inte en lobbygrupp för skivbolagsdirektörer. Att de som gör immateriella saker ska få ersättning genom en avgift när vi kopierar deras verk tycker jag är helt ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inf00n3

Inse hur dålig all musik skulle vara om det inte fanns skivbolag med fina studios. Inse att mycket, mycket få skulle hålla på med musik om det inte fans pengar i branchen.

Gud så trött jag blir!

Så musiken var sämre förr när de inte hade dagens studios? Skulle inte tro det.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Organisationen skall sedan fördela ersättningen mellan rättighetshavarna.

Rättighetshavarna brukar oftast vara skivbolagen OM det inte är stora etablerade världsartister som t.ex Madonna så dom här pengarna påstår jag lik förbenat går till skivbolagen till största delen. har jag fel så ber jag om ursäkt men hittils har jag inte fått nått bevis på att jag är ute och cyklar

Permalänk
Inaktiv

Olirc: Titta på medlemmarna i Copyswede:

http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2148

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Jerka De förlorar ju genom att du inte köper ett exemplar av deras produkt.

Nu är jag inte 100%-igt insatt, men det är ju därför man får privatkopiera. Om man har en orginal-CD hemma och vill ha en i bilen också är det ju inte direkt så att man går och köper två exemplar av skivan, när man får privatkopiera till sig själv.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Du kan begära att slippa avgiften om du är professionell användare.

Kan jag även ansöka om att få ersättning då du kopierar något av mina verk? Nope. Det går inte eftersom jag inte är kulturarbetare.

Citat:

Det är inte enbart musiker som får ersättning, Copyswede har många olika medlemmar
http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2148

Mjukvaruföretag och programmerare ingår inte där. Kopiering av mjukvara är ett större problem än kopiering av musik. Kopiering av all mjukvara är förbjudet även för privat bruk medans det är tillåtet att kopiera för enskilt bruk då det gäller musik. Lite olika regler där. Om mjukvarubranschen kunde få in mer pengar skulle fler jobb kunna skapas där än inom musikbranschen. Det är inte rätt att enbart musiker och andra kulturdönickar får pengar då deras verk inte kränks.

Citat:

Att ersättningen går till precis den artist man kopierat är ohållbart, då får man gå över till att all kopiering är olaglig och man måste köpa vartenda exemplar man vill ha. Att JOS struntar i lagen tycker jag är fel.

Då lagen är luddig om vad man skall betala för, vem som skall betala och då vissa kan gå fria för något som är snudd på samma sak så tycker jag att JOS gör rätt. Enligt JOS så går ju bolagen som tillverkar mobiltelefoner fria fastän det är en MP3 spelare i dom flesta nya telefonerna och för MP3 spelare skall man betala. Om nu Ericsson slipper, varför skall då JOS betala?

Över till det första du skrev där (orkar inte klippa och klistra och citera ordentligt idag).
"En ytterligare förutsättning för att individuell kassettersättning skall kunna betalas ut är att rättighetshavarens verk faktiskt har kopierats i någon omfattning. "
Så står det på Copyswedes hemsida. Har dom listor på vad som kopieras? Vem avgör vad som kopierats i någon omfattning? Du? Jag? Någon tomte på Copyswede? Hela utbetalningsprocessen uppmanar till fusk och bedrägeri eftersom det inte finns en chans i helvete att kontrollera uppgifterna om vad som kopierats och i vilken omfattning verken har kopierats. Det finns ingen statistik över det.

Citat:

TheLV Som sagts många gånger innan så är Copyswede paraplyorganisation för journalister, skådespelare etc föreningar. Inte en lobbygrupp för skivbolagsdirektörer. Att de som gör immateriella saker ska få ersättning genom en avgift när vi kopierar deras verk tycker jag är helt ok. [/B]

Jag antar att du kopierat program nångång så ge mig pengar då för att mina program nångång blivit kopierade. Mjukvara är lika immateriellt som en låt eller en bok men någon ersättning kommer ALDRIG att gå ut till mjukvarubranschen fastän det är ett större problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipper70
Jag antar att du kopierat program nångång så ge mig pengar då för att mina program nångång blivit kopierade. Mjukvara är lika immateriellt som en låt eller en bok men någon ersättning kommer ALDRIG att gå ut till mjukvarubranschen fastän det är ett större problem.

Hur svårt kan det vara, mjukvara är olaglig att kopiera och därmed ett brott. Musik däremot är lagligt att kopiera inom en viss gräns. Det är den kopieringen man betalar för och det är en avgift. Skulle man betala någonting för att man kopierar mjukvara, så är det böter eller skadestånd pga att du begått ett brott.

Personligen tycker jag att kassetavgiften är idiotisk och bör tas bort, men nu finns den.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Nu är jag inte 100%-igt insatt, men det är ju därför man får privatkopiera. Om man har en orginal-CD hemma och vill ha en i bilen också är det ju inte direkt så att man går och köper två exemplar av skivan, när man får privatkopiera till sig själv.

Precis. Grejen är att hade det varit t.ex. en rakapparat du ville ha två av så är du tvungen att köpa ett till exemplar. Det behövs inte med immateriella saker eftersom de är så lätta att kopiera, oavsett om det är du som köpt ett exemplar eller din kompis. För att göra det lite mer rättvist så får immateriella skaparna ersättning via kassettavgiften. Alternativet tycker jag är att all kopiering är olaglig, ingen ersättning men man måste köpa varje exemplar av ett verk som man vill ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipper70
[B]

Kan jag även ansöka om att få ersättning då du kopierar något av mina verk? Nope. Det går inte eftersom jag inte är kulturarbetare.

Mjukvaruföretag och programmerare ingår inte där. Kopiering av mjukvara är ett större problem än kopiering av musik. Kopiering av all mjukvara är förbjudet även för privat bruk medans det är tillåtet att kopiera för enskilt bruk då det gäller musik. Lite olika regler där. Om mjukvarubranschen kunde få in mer pengar skulle fler jobb kunna skapas där än inom musikbranschen. Det är inte rätt att enbart musiker och andra kulturdönickar får pengar då deras verk inte kränks.

[/B]

Så för att lagen skiljer på datorprogram och annan immaterialrätt så ska inte de övriga få ersättning? Vinsten för datorprogramsskaparna är ju att privatkopiering inte är tillåten.

Citat:

Då lagen är luddig om vad man skall betala för, vem som skall betala och då vissa kan gå fria för något som är snudd på samma sak så tycker jag att JOS gör rätt. Enligt JOS så går ju bolagen som tillverkar mobiltelefoner fria fastän det är en MP3 spelare i dom flesta nya telefonerna och för MP3 spelare skall man betala. Om nu Ericsson slipper, varför skall då JOS betala?

Det går inte att skriva perfekta lagar som fungerar i alla situationer. Det blir alltid en bedömningsfråga. Den springande punkten här är "särskilt ägnad" åt att framställa exemplar av ljud och bild. Min bedömning är att en mobiltelefon inte är det men en mp3-spelare definitivt är det. Det kan ju givetvis förändras i framtiden, antingen att domstolarnas bedömning eller lagen ändras. Tillverkare av VHS-apparater måste betala den här avgiften, tycker du det är fel?

Citat:

Över till det första du skrev där (orkar inte klippa och klistra och citera ordentligt idag).
"En ytterligare förutsättning för att individuell kassettersättning skall kunna betalas ut är att rättighetshavarens verk faktiskt har kopierats i någon omfattning. "
Så står det på Copyswedes hemsida. Har dom listor på vad som kopieras? Vem avgör vad som kopierats i någon omfattning? Du? Jag? Någon tomte på Copyswede? Hela utbetalningsprocessen uppmanar till fusk och bedrägeri eftersom det inte finns en chans i helvete att kontrollera uppgifterna om vad som kopierats och i vilken omfattning verken har kopierats. Det finns ingen statistik över det.

Copyswede får listor över vad som spelats/visats i radio och tv och fördelar därefter. Verkar som det bästa systemet tycker jag och i vilket fall något som upphovsrättsinnehavarna får göra upp om inom sig.

Citat:

Jag antar att du kopierat program nångång så ge mig pengar då för att mina program nångång blivit kopierade. Mjukvara är lika immateriellt som en låt eller en bok men någon ersättning kommer ALDRIG att gå ut till mjukvarubranschen fastän det är ett större problem. [/B]

Du får inte ersättning eftersom precis som du sagt innan, man inte får kopiera datorprogram för eget bruk som man får med andra immateriella verk. Sen så kan man inte fällas till ansvar för det i vissa fall enligt 53§ Upphovsrättslagen.

Själv kan jag tycka att man borde få privatkopiera även datorprogram men att de producenterna får ersättning efter beräkning hur mycket som sålts, så som det funkar för övriga immaterialla verk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krexx
Sänk priserna > folk köper mer > mindre piratkopiering > samma förtjänst, om inte t.o.m större,

Tyvärr, det där stämmer inte. Det är en myt. Läs national ekonomi så lär du dig.
Det kommer ske en marginell försäljnings uppgång om de sänker priserna, men iom att alternativet är gratis, och nedladdning är lagligt finns det få insitament för att börja handla om man inte redan gör det.

OnTopic
Det intressanta i allt det här är vilka media som ska beläggas med avgiften, avgiften i sig är en helt annan debatt. Som sagt tidigare sagt så borde copysweden ge sig efter sonyeriksson och nokia mfl ang deras mobiler med mp3 spelare, vilekt inte sker. Intressantare är om minnesstickor med hörlurutag skall beläggas med avgift. Om jag säljer sådana, men utan uppspelnings möjligheten aktiverad, är den så avgiftsskyldig? osv med alla varianter man nu kan hitta på.

Vidare så kan man ifrågasätt att Copysweden först nu tar till dessa utgärder, inom det första halvåret av företagets drift bör detta vara uppklarat, på något sätt.

Jag skulle vilja se en ordentlig utredning göras av en oberoende organistation (förslagsvis regering eller ett universitet) om hur dagens lagstiftning skall tolkas, och hur den bör ändras med de nya mediaformerna som finns idag, för att ge alla mer klarthet, på gott och ont.

Sist vill jag avsluta med att säga att trots den otroligt intressant debatten om privatpersoner och piratkopieringens inverkan så är den så minimal i sammanhangen så det är inte sant. Enda andledningen att den hålls är för att de stora företagen har svårt att angripa de verkliga bovarna som sitter i asien och masskopierar musik, film och program. Och glöm inte, om ni inte vill ha en komunistisk stat så måste det få finnas profit och möjlighet att försvara sina tankar.

Så långt det blev.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd

Det mest patetiska med upphovsrätten och kopieringsmedia är följande:
Vad köper jag?
-En CD-skiva med innehåll, innehållet eller bara CD:n?

Om min CD:skiva går sönder/blir repad skall jag alltså ha rätt till en ny kopia eftersom jag köpt rätten till en kopia av innehållet på CD:n......eller har jag de facto bara köpt CD:n?

Hur kommer det sig då.......att privatkopiering kan finansieras med 6Kr avgiften......?

Något att tänka på!!!

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av krexx
Sänk priserna > folk köper mer > mindre piratkopiering > samma förtjänst, om inte t.o.m större,

Ursprungligen inskrivet av during
Tyvärr, det där stämmer inte. Det är en myt. Läs national ekonomi så lär du dig.
Det kommer ske en marginell försäljnings uppgång om de sänker priserna, men iom att alternativet är gratis, och nedladdning är lagligt finns det få insitament för att börja handla om man inte redan gör det.

Jag tror också att det är en myt men jag har personligen inte upplevt att det har praktiserats.
Jag har väntat sen VIC 20's dagar på att spelföretagen skulle testa att sänka priserna.
Nu har väl priserna inte riktigt hängt med inflationen så lite sänkning kan man nog tala om men det har aldrig varit ett antaget beslut att sänka för att komma i bukt med piratkopiering.
Nationalekonomi eller inte var har du fått de uppgifterna ifrån.

Visa signatur

TheLV

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJ
Det mest patetiska med upphovsrätten och kopieringsmedia är följande:
Vad köper jag?
-En CD-skiva med innehåll, innehållet eller bara CD:n?

Om min CD:skiva går sönder/blir repad skall jag alltså ha rätt till en ny kopia eftersom jag köpt rätten till en kopia av innehållet på CD:n......eller har jag de facto bara köpt CD:n?

Hur kommer det sig då.......att privatkopiering kan finansieras med 6Kr avgiften......?

Något att tänka på!!!

Vad är du ute efter? Du har köpt en skiva, du får kopiera den hos en kompis oavsett om du har köpt den själv eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Då kan du ansöka om att slippa kassettavgiften.

Sen så får man verkligen hoppas att kassettavgiften försvinner när alla skivor blir kopieringsskyddade och att man enligt lag inte får gå förbi skyddet.

Som om nån jävel bryr sig om man enligt lag inte får gå runt skyddet, Staten har inte råd med att åtala alla som leechar här i landet så e det ett tandlöst påhitt.

Visa signatur

Lady Hear me Tonight :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLV
Jag tror också att det är en myt men jag har personligen inte upplevt att det har praktiserats.
Jag har väntat sen VIC 20's dagar på att spelföretagen skulle testa att sänka priserna.
Nu har väl priserna inte riktigt hängt med inflationen så lite sänkning kan man nog tala om men det har aldrig varit ett antaget beslut att sänka för att komma i bukt med piratkopiering.
Nationalekonomi eller inte var har du fått de uppgifterna ifrån.

Jag tror inte att myten är så helt fel ute.
Men jag har i och för sig inte läst national ekonomi.

Och att spelen inte hängt med inflationen håller jag inte med om.
När halflife (1) släpptes var kostade spel som max (normalt) 400 kr, och den siffran har bara stigit sen dess.

Däremot har företagen varigt rätt bra på det på sistone.
Warcraft 3 var ett exempel på ett hyffsat nytt spel som var billigt vid lanseringen.
Ett närmare exempel är Half-Life 2 som man kan få för 329 kr (och då är det inte den billigaste versionen utan den med CSS också) och det har verkligen motiverat mig att köpa.
Inte en chans i världen att jag betalar över 500 kr för ett spel, och samma känsla får jag ofta när jag kollar på musik och film.

Såg nån trailer för ett annat spel som vars lanseringspris låg på lite drygt 100 kr.
Visst jag tyckte att spelet verkade tufft men inte att det skulle vara värt att köpa då det verkade vara ett spel man skulle tröttna på rätt fort. Men när jag såg prislappen så blev jag riktigt intresserad och tänkte köpa det bara för att stödja idén om inte annat.

Fasst det var i USA och har nu glömt vad spelet hette men tvivlar på att det kommigt till Sverige ännu (och priset kommer ju vara högre här också, men fortfarande (antagligen) billigt).

Nu började jag i och för sig prata om spel vilket är lite OT. Men samma sak gäller för mig vad gäller musik också.
Däremot så skulle det bästa enligt mig vara att köpa musik på nätet så man slipper köpa en massa kassa album där kanske två-tre låtar är bra. Men då vill jag också i sämsta fall ha CD-kvalitet och hellst bättre kvalitet eftersom möjligheten till det finns.
Men nu kör ju alla med mp3or eller andra förlustformat och dessutom försöker ju många tvinga på en massa DRM skit.
Nä, ska jag köpa musik så ska det inte finnas DRM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edmund81
Som om nån jävel bryr sig om man enligt lag inte får gå runt skyddet, Staten har inte råd med att åtala alla som leechar här i landet så e det ett tandlöst påhitt.

Samma argument kan du ju applicera på att ladda ner filer. Visst bryr sig många men frågan är om de har resurser för att sätta dit dig i alla fall.
Ska du köpa en skiva, sen fixa olaglig programvara (eller skriva egen vilket är minst lika olagligt det) för att ta dig förbi kopieringsskyddet (vilket även det är olagligt) så kan du ju lika gärna ladda ner musiken istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggler
Olirc: Titta på medlemmarna i Copyswede:

http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2148

Såg förtroendegivande ut så jag kanske är ute och cyklar på hal is

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheLV
Ursprungligen inskrivet av krexx

Jag tror också att det är en myt men jag har personligen inte upplevt att det har praktiserats.
Jag har väntat sen VIC 20's dagar på att spelföretagen skulle testa att sänka priserna.
Nu har väl priserna inte riktigt hängt med inflationen så lite sänkning kan man nog tala om men det har aldrig varit ett antaget beslut att sänka för att komma i bukt med piratkopiering.
Nationalekonomi eller inte var har du fått de uppgifterna ifrån.

Saken är den att om man vet att det inte hjälper finns det ingen mening med att försöka, och paralleller kan dras med tex svartspriten där man har flera exempel, nu senast finland.

Det där med inflationen har du fullständigt rätt med, se nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Jag tror inte att myten är så helt fel ute.
Men jag har i och för sig inte läst national ekonomi.

Och att spelen inte hängt med inflationen håller jag inte med om.
När halflife (1) släpptes var kostade spel som max (normalt) 400 kr, och den siffran har bara stigit sen dess.

Däremot har företagen varigt rätt bra på det på sistone.
Warcraft 3 var ett exempel på ett hyffsat nytt spel som var billigt vid lanseringen.
Ett närmare exempel är Half-Life 2 som man kan få för 329 kr (och då är det inte den billigaste versionen utan den med CSS också) och det har verkligen motiverat mig att köpa.
Inte en chans i världen att jag betalar över 500 kr för ett spel, och samma känsla får jag ofta när jag kollar på musik och film.

Såg nån trailer för ett annat spel som vars lanseringspris låg på lite drygt 100 kr.
Visst jag tyckte att spelet verkade tufft men inte att det skulle vara värt att köpa då det verkade vara ett spel man skulle tröttna på rätt fort. Men när jag såg prislappen så blev jag riktigt intresserad och tänkte köpa det bara för att stödja idén om inte annat.

Fasst det var i USA och har nu glömt vad spelet hette men tvivlar på att det kommigt till Sverige ännu (och priset kommer ju vara högre här också, men fortfarande (antagligen) billigt).

Nu började jag i och för sig prata om spel vilket är lite OT. Men samma sak gäller för mig vad gäller musik också.
Däremot så skulle det bästa enligt mig vara att köpa musik på nätet så man slipper köpa en massa kassa album där kanske två-tre låtar är bra. Men då vill jag också i sämsta fall ha CD-kvalitet och hellst bättre kvalitet eftersom möjligheten till det finns.
Men nu kör ju alla med mp3or eller andra förlustformat och dessutom försöker ju många tvinga på en massa DRM skit.
Nä, ska jag köpa musik så ska det inte finnas DRM.

Samma argument kan du ju applicera på att ladda ner filer. Visst bryr sig många men frågan är om de har resurser för att sätta dit dig i alla fall.
Ska du köpa en skiva, sen fixa olaglig programvara (eller skriva egen vilket är minst lika olagligt det) för att ta dig förbi kopieringsskyddet (vilket även det är olagligt) så kan du ju lika gärna ladda ner musiken istället.

Saken är den att iom att priset för nedladdad musik är konstant (om du har någon form av bredband iaf, vilket tämligen många har, eller känner någon som har) så blir efterfrågakurvan nästan helt elastiks, du får ut hur mycket musik/film du vill till samma pris. det enda du konsumerar är tid i att hitta den (vilket är mindre än att leta rätt på skivan i en butik, oavsett slag, oftas).

Ang. inflationen. Du vet, inflation betyder att priser stiger. Du konstaterar att half life kostade vid sin relese 400kr. det betyder att spelet indriver 333.33kr till företagen (moms; 400/1,20), då spel importeras. Inflationsmålet är c:a 2%. dvs på sex år (hl släpptes 98) är inflationen 1,02^6=1,13. Således får vi 333.33*1,13=376.66kr indriva per spel. sedan skall man även betala moms så 376.66*1.25= 470.83kr. Sedan kan det tilläggas att du idag har bättre möjlighet att just hitta de billigare försäljningsplatserna än för sex år sedan. tycker vi kan konstatera att pc spel förljer inflationen ganska väl. tvspel är bättre, men jag orkar inte dra dem just nu.

jösses vad jag babblar ibland....

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd

Till Juggler!

Jo sörru att om du enbart köper CD:n........så leder detta till problem.
Om du köper innehållet så skall du ju ha rätt till en ny kopia om den gamla går sönder.........(möjligtvis om du betalar CD:n själv)....
Vilket innebär att du har rätt att privatkopiera.........
Om du enbart köper CD:n och innehållet följer med liksom utan att du anses äga en kopia av innehållet så.....kan man ju ifrågasätta vad privatkopieringkassettavgiften har för syfte......

Iochförsig kan det ju motiveras att MP3 enbart är till för musik.....dock så borde branschen vara smartare och erbjuda kombinerade MP3spelare och exempelvis 3G uppkopplingar........alternativt medföljande abonnemang där du kan ladda ned samtliga "Swedecopys"-medlemmars låtar för typ 5-10Kr/styck.........Helt överlägset det tidigare fjanteriet med kassettavgift.....
Poängen är den att det skall vara lättare och billigare att ladda ned via abonnemanget än att ja leta reda på en kompiz med en bra kopia av den eftersökta musiken.....OK Kazaa lär vara rätt snabbt men......
ok annars ska jag banne mig starta en intresseförening för mina musikintresserade kamrater och börja stämma allt och alla...............får vi igenom 1/10 öre/spelare så lär vi inte behöva arbeta heltid iallafall.........

Förövrigt så är det hela nog bara en PR-kupp av "JOS"......

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

"Copyswede vill ha så lite publicitet som möjligt kring den här stämningen, det är ingen tillfällighet att den kommer strax efter att en av världens värsta katastrofer inträffat", säger Jens Nylander till di.se" - Jens Nylander på www.di.se

Häver man som företagare ut sig sådana saker så är man inte riktigt klok i skallen! Jag hoppas han får stora böter. Om jag förskingrar ett par hundratusen kr så hamnar jag bakom galler. Det borde Nylander också göra.

Synd att inte Copyswede(som inte är någon nyhet i branchen) kan anlita mindre nogräknade inkassoföretag för att få tillbaka de pengar som Nylander stulit genom att fullkomligt skita i SVENSKA regler och lagar.

Kan inte förstå de som stödjer denna person!
Det är ingen fattig martyr vi har att göra med! Utan en notorisk smitare!

Alla gör vi fel som kopierar, men när man gör profit på det då ska man bannemig betala också!

Folk verkar tro att Copyswede är på Nylander för att jävlas!
Inse att Nylander fullkomligt skitigt i att respektera våra förordningar och det är just det som Nylander gör som kommer att trappa upp Kassetavgiften ännu mer.
Sluta tacka honom för att han skiter i att betala det han är skyldig!

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red

Så musiken var sämre förr när de inte hade dagens studios? Skulle inte tro det.

Inte musiken, inspelningskvaliten.

Jag håller fullständigt med om att skivbolagen tar alldels för mycket pengar. Men säg inte att de inte gör ett bra jobb.

Som artist väljer du väl att ligga på ett stort bolag av någon anledning?

Det finns ju alternativa vägar att ge ut en skiva. Men varför tror ni så gott som om inte all musik medelsvensson lyssnar på ligger hos de stora skivbolagen?

Nämn 3 världsartister som inte ligger hos ett stort bolag.

(Jag har absolut ingen fakta som stödjer det jag säger, jag bara tror att det är rätt.)

Visa signatur

ang. de, dem och dom. Det är i skillnaden mellan subjektsform och objektform som skillnaden mellan de och dem ligger; De åt bananen men bananen åts av dem.
Tips: de kan bytas ut mot han och dem mot honom. Om du inte kan skilja använd dom, funkar till allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inf00n3
Inte musiken, inspelningskvaliten.
.
.
.
(Jag har absolut ingen fakta som stödjer det jag säger, jag bara tror att det är rätt.)

Dire Straits - Brothers in arms räknas fortfarande som en av världens bästa CD-pressningar, 1986 kom den ut om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Om musikbolagen istället kunde sänka sina skivpriser till 100:- då skulle nog flera köpa skivor, jag kan inte säga att det blir super mycket minde pirat kopiering, men det skulle ändra synen på kopiering så att folk tänker "vafan, jag behöver inte kopiera, den kostar bara 100spänn", det får snart vara slut med alla straffavgifter och skatter,(!! OT !!) varför ska staten hålla uppe bensinpriset? 2/3 av det man betalr på bensinpriset är just skatter av olika slag,, ska det bli så med datorer med?

Permalänk
Medlem

MainEgo, läs lite ovan. Sedan, bensin taxeras högre för att bensin skapar externaliteter.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Stoffe det är för att de är avundsjuka på att JoS gör så grymma spelare att de vill få dem i konkurs

JoS har aldrig tillverkat några spelare, de har inte heller tagit fram några spelare utan de är bara en simpel återförsäljare som har anpassar produkterna till den svenska marknaden och lägger på ett par tusen för besväret.

T.ex. kostar billigaste JOS MP-130 512MB enligt Pricerunner 2988kr. Spelaren är egentligen en IOPS MFP-300 och går att köpa på http://www.mp3players.co.uk/site/uk/iops_mfp300.html för £129 (1650kr).

Billigaste JoS MP-300 512mb kostar enligt Pricerunner 2788kr. Spelaren är egentligen en Nextway D-Cube NMP-612 och går att köpa på http://www.officeit.dk för 1921 DKK (2300kr)

Tycker man det är värd pengarna för en jos-logga och svenska menyer får man väl betala det då men jag tror att de allra flesta hellre skulle välja det lägre priset.

För att dra en paralllell. Jag är emot att man höjer fordonsskatten från och med i dag, skall jag skita i betala den och låta ärende gå till domstol då? Blir jag hyllad som en hjälte som motarbetar de (makt?)giriga politikerna? Vill man ändra på någonting så får man göra det genom att rösta in rätt representanter till riksdagen. Jens har ingen en chans att kunna gå som segrare ur den här tvisten eftersom lagstiftningen, enligt mig, är solklar.