111 processorer jämförda

Permalänk
Melding Plague

111 processorer jämförda

<font style="font-size: 10pt"><b>111 processorer jämförda</b></font> <small class="small">söndag 2 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.se/cpu/20041230/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> publicerade i torsdags den största jämförelsen av olika processorer som någonsin gjorts. Totalt är det 111 processorer som figurerar i de olika testerna som utförs. Allt från Athlon64 FX-55 och Pentium 4 EE 3,46 GHz till Pentium 100 MHz och Duron 650 MHz.
<br />
<br />Testerna sker i OpenGL-, DirectX8/9-baserade testprogram. Vi ser också en mängd tester för att ta reda på vilken processor som är bäst i video- och ljudapplikationer. Kort och gott det största enskilda testet på processorer som gjorts. En mycket läsvärd jämförelse.
<br />
<br /><I>"Med stolthet kan vi tillkännage att detta är den mest heltäckande jämförelsen av processorers prestanda på hela Internet. Läsaren kan gå in och direkt jämföra totalt 111 olika processorer och analysera dem genom att lita på 3 330 tester i olika kategorier.</I>"
<br />
<br />Läs den gigantiska jämförelsen hos <a href="http://www.tomshardware.se/cpu/20041230/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

detta blir intressant läsning.

Permalänk

Jodå det var mkt trevligt att läsa och underbart att jag äntligen fick chansen att jämföra min nuvarande processor med mitt kommande processorköp: athlon 64 3000+.
Var mycket mer skillnad än vad jag trodde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha bland de processorerna på första sidan ligger en 386:a

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk

Hehehe, ja jag undrar just hur lång tid det tog att utföra alla de testerna.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hur kommer det sig egentligen att det är någorlunda jämt i spel- och komprimeringstesterna men i många syntetiska tester så vinner Intel totalt överlägset? Borde inte resultaten ligga någorlunda nära varandra?

Trevligt test förresten!

MisterBister: "Efter 12 veckors ihärdigt testande är det största testet av processorer äntligen färdigt." Andra meningen på förstasidan

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd

Aj aj, nu blir inte Intel glada när AMD vann så många test =/

Permalänk
Medlem

Får AMD vinna hos Toms Hardware? Va som fan...

Fan vad sur jag är att de inte kan ge Winchesterprollarna en chans mot Clawhammer. Varför får winchester sitta på jävla VIA-kretsar medans Clawhammer får nForce3?!

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm, kollade bara tabellerna

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

är det bara jag som e blind eller har dom glömt bort å ha med en endaste Pentium 2 i testet =/

Permalänk
Medlem

Trist när man kollar på DX9-testet med Far Cry.
Athlon64 3000+ som jag funderar på är bara knappt 3ggr snabbare än min P3 (866 finns inte med men lär ju va några fps snabbare än 800:an i testet).
Fan jag hade väl tänkt en sån uppgradering från en 4-5 år gammal CPU skulle ge uppåt 7-8ggr prestanda, även om grafikkortet säkert gör mycket i det spelet, jag har ju trots allt spelat Far Cry på min P3

Förstår inte heller varför alla skriker efter nya Winchester, den verkar ju långsammare än gamla?
Eller är det nåt med nya instruktioner? Mindre värme kanske? Nåt annat?

EDIT: Typ samma med Doom 3 ju, Athlon64 3000+ är typ 3-4 ggr snabbare än min gamla P3. Fan, hade jag inte behövt en pc till i huset så hade jag kanske köpt grafikkort istället....en snart 5 år gammal P3 verkar ju rätt ok ändå i denna jämförelse

EDIT2: Och sen är det ju som vanligt. 3000+ verkar ligga 25-30% under den värsta FX55 i de flesta tester, medans priset är 1500kr vs 7500kr. Många tusenlappar för de där procenten, men så är det ju alltid. Alltid bäst att köpa billigaste och uppgradera senare.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Avstängd

Intel Versus AMD by Tom´s.... undrar resultatet vilka är det som tar dom på allvar? not me

och märker att det är små pojkar

Citat:

[b]Många läsare kommer nog fortfarande ihåg då ett datorsystem med en 100 MHz Pentium och 16 MB ramminne var det senaste på marknaden och räknades som det ultimata för en entusiast

[/b]

Minns när jag satte mig framför en IBM 8MHz och lirade "chopper", "silent service" samt "ski or die".. sedan avancerade mig till en siemens 12MHz.... och ett par år senare till något skit på 33MHz med turbo upp till 66MHz och en fet avbrott fram till IBM Aptiva P2 300MHz

OBS, kanske märker att jag inte är fjorton.. när jag var fjortis sög dagens fjortisar på mammas tutte (fast det gör dom nog idag med)

Och enligt deras tester ska Quake 3 inte änns fungera med P2 300MHz... hallo

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

486dx 4 var länge med o slogs minns att jag kunde köra p2 400 mhz spel utan problem .. Sedan när krävande spel kom ja då var det dags för bettan att gå i graven..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Är det inte bara jag som har frågor om detta test.... det jag speciellt syftar på är minneshanteringstesterna .... så vitt jag vet så är AMD FX-55 vida överlägsen Intel på detta område.. trots det får den så pass dåliga test resultat... någon som har en bra förklaring ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Är det inte bara jag som har frågor om detta test.... det jag speciellt syftar på är minneshanteringstesterna .... så vitt jag vet så är AMD FX-55 vida överlägsen Intel på detta område.. trots det får den så pass dåliga test resultat... någon som har en bra förklaring ??

Du kanske borde skriva till Tom o fråga tror inte någon kan ge dig ett bra svar på detta..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Minns när jag satte mig framför en IBM 8MHz och lirade "chopper", "silent service" samt "ski or die".. sedan avancerade mig till en siemens 12MHz.... och ett par år senare till något skit på 33MHz med turbo upp till 66MHz och en fet avbrott fram till IBM Aptiva P2 300MHz

OBS, kanske märker att jag inte är fjorton.. när jag var fjortis sög dagens fjortisar på mammas tutte (fast det gör dom nog idag med)

Och enligt deras tester ska Quake 3 inte änns fungera med P2 300MHz... hallo [/B]

Vet inte, men jag tycker du låter som fjorton, med tanke på det du skriver...

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem

läste testet o blev förvånad hur bra intel presterade mot AMD i 16 bitars grafik i Q3:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

jag skulle gärna vilja se en slotA athlon 1ghz med 256kb l2 cache på en 100Mhz SDR fsb som står med i deras lista på processorer.
De måste ha varit på julenubben när de skrev den.
En annan är ju deras Athlon MP 2800+ som tydligen ska ha 166Mhz fsb, inte så troligt när 760 bara stödjer 133Mhz.

Permalänk
Avstängd

Vän av ordning måste ju påpeka att:

#1 Inga P2:or levererades med VIA MVP super socket 7 eftersom intel hade gått över till slot 1 vid den tiden......möjligtvis någon garagefirma.......

#2 Syntetiska benchmarks kan man ju inte ge en krona för.......hehe.

#3 övrigt: Ovanlgit ärligt för att vara THG.......P4B och P4A blev faktiskt benchade mer rätt chipsets........

LOL

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Intel Versus AMD by Tom´s.... undrar resultatet vilka är det som tar dom på allvar? not me

och märker att det är små pojkar

Minns när jag satte mig framför en IBM 8MHz och lirade "chopper", "silent service" samt "ski or die".. sedan avancerade mig till en siemens 12MHz.... och ett par år senare till något skit på 33MHz med turbo upp till 66MHz och en fet avbrott fram till IBM Aptiva P2 300MHz

OBS, kanske märker att jag inte är fjorton.. när jag var fjortis sög dagens fjortisar på mammas tutte (fast det gör dom nog idag med)

Och enligt deras tester ska Quake 3 inte änns fungera med P2 300MHz... hallo [/B]

Första gången jag satte mig vid en dator hette den ABC 80.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^

Bluekiwi. Finns väll iof Nforce3 moderkort till s754 med?

T.ex.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASK8N
och
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GIGK8NSNXP
och
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK8NPLS754
och
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SOLK8AN2E-GR
(finns fler men pallade inte länka mer)

Men du kanske inte syftade på det här? (:

Vad snackar du om?
Det som är orättvist mot winchester är att de inte får nForce3 moderkort. Både clawhammer och Newcastle som är de gamla kärnorna fick sitta på nFroce3 chip medans Winchester endast testades på Via's chipset.

EDIT: Och det finns som du säger nForce3 till båda socklarna (754 och 939) så båda borde testats på ett nForce3 moderkort.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cango
Vet inte, men jag tycker du låter som fjorton, med tanke på det du skriver...

Nää, finns fjortonåringar skriver bätre än jag

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluekiwi
Vad snackar du om?
Det som är orättvist mot winchester är att de inte får nForce3 moderkort. Både clawhammer och Newcastle som är de gamla kärnorna fick sitta på nFroce3 chip medans Winchester endast testades på Via's chipset.

EDIT: Och det finns som du säger nForce3 till båda socklarna (754 och 939) så båda borde testats på ett nForce3 moderkort.

Testresultaten blir nästan likdana vare sig du har via's eller nvidia's chipset om du benchar allt oklockat...Nforce 3 är ju betyligt bättre på att klocka men så var väl inte fallet nu.

EDIT: Inte finns väl 4000+ med clawhammer kärnan?...verkar ju inte stämma detta

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Testresultaten blir nästan likdana vare sig du har via's eller nvidia's chipset om du benchar allt oklockat...Nforce 3 är ju betyligt bättre på att klocka men så var väl inte fallet nu.

EDIT: Inte finns väl 4000+ med clawhammer kärnan?...verkar ju inte stämma detta

Det var ju t.o.m så att ibörjan var VIA chipset bättre oklockat, inte speciellt myckte, men lite var det :D. Dels var det väl pga HT låg lite högre...

Eller blandar jag ihop detta med något tidigare tjosan..?

Permalänk
Medlem

vad jag skulle vilja se är en jämförelse fsb/cpu-hastighet kontra prestanda...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Det var ju t.o.m så att ibörjan var VIA chipset bättre oklockat, inte speciellt myckte, men lite var det :D. Dels var det väl pga HT låg lite högre...

Eller blandar jag ihop detta med något tidigare tjosan..?

Mjo det stämmer men det var Nforce3 150 som körde med en HT på 600MHz om jag inte minns fel..men oklockat är det i princip ingen skillnad mellan K8T800 och Nforce3 250

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

Finns toms hardware på svenska??! Hur länge har det funnits? Här han man ju kört på engelska i år å dar.

Visa signatur

...

Permalänk

Idiotiskt val av gfxkort?

Grymt test. Najs att se hur gammalt mäter sig mot nytt - något som ofta glöms i jämförande tester. Ofta kan ju gårdagens monster vara minst likvärdigt med dagens budget om än billigare ofta.

Men vad skådar jag när de väljer grafikkort för pcisystemen?

Om det är ett rpocessortest så ska alla datorerna ha det bäst presterande grafikkortet väl?

Är det ett gammalt matrox mystiq?

Hade vi valt mellan dagens hade det ju funnits både radeon och geforce att välja.

Hade jag valt hade det suttit ett Voodoo 5 5500 där.

Men det borde ha suttit ett par dubbla voodoo tvåor där elelr en fin voodoo 3...

Då hade de ju iaf kunnat vara med och visa resultat i Quake 3 och de andra...

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem

goblinkiller: ja det blev jag också lite förundrad över, ett geforce 2mx pci-version hade ju presterat bättre... lol..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com