Transmeta slutar med processorer?

Permalänk
Melding Plague

Transmeta slutar med processorer?

<font style="font-size: 10pt"><b>Transmeta slutar med processorer?</b></font> <small class="small">onsdag 5 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://news.com.com/Transmeta+mulls+exit+from+processors/2100..." target="_blank" >CNet</a> rapporterar att processortillverkaren Transmeta allvarligt funderar på att sluta tillverka egna processorer och istället licensera ut tekniken till andra företag. Det har inte gått lika bra som de önskat hos Transmeta och istället sägs det att de ska fortsätta licensera ut diverse teknik till andra bolag.
<br />
<br />"<I>Transmeta kicked off a licensing effort late in 2003. In the most recent quarter, licensing revenue came to $3.7 million, while chip sales came to $3.3 million. It also lost $27.5 million during the three months. Typically, Transmeta loses more than $20 million a quarter.</I>"
<br />
<br />Transmeta har producerat en hel del intressanta processorer genom åren, bland annat Crusoe TM5900 vilket var en extremt liten processor som mätte 21x21 millimeter som hade en integrerad minneskontroller samt nordbrygga. Det har också producerats en hel del riktigt tunna klienter på Crusoe-processorerna. Vi får se hur detta slutar, men det ser riktigt mörkt ut just nu.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket pengar som bara försvinner... Synd då de har haft en relativt bra produkt.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Men shit, går de fortfarande 150 miljoner kronor/kvartal?! Jo kanske dags att fundera på något annat...

Permalänk
Medlem

Tråkigt om de läggs ner. Men hur ofta har man sett en Transmeta-CPU till salu i en datorbutik? Jag vet iofs inte vilka användningsområden de har.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Bara jag som aldrig hört talas om "Transmeta" eller är jag bara efter

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
Bara jag som aldrig hört talas om "Transmeta" eller är jag bara efter

Känner igen namnet men kan verkligen inte placera det ngn stans :S

Permalänk
Medlem

Crusoe-processorerna är coola som sjutton. Man kan ställa in dem att köra x86-instruktioner och då kör de vilka x86-program som helst om man vill.

De drar sjukt lite ström och avger sanslöst lite värme. Jag hade den goda turen att få leka med en Crusoe-baserad laptop ett tag, och den hade tokig batteritid (7-8 timmar!) och gick i helt acceptabel hastighet, samt kunde såklart köra WIndows etc om man hade den i x86-läge.

EDIT: För er som inte kan associera Transmeta till nånting så är det ganska känt eftersom Linus Torvalds jobbade där i några år.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Känner igen namnet men kan verkligen inte placera det ngn stans :S

Jag tycker att namnet låter som prometia
men det är nog bara jag som tycker det..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

strömsnålhet har alltid varit ett starkt argument för Transmeta
synd om dom försvinner då de har ett stort användningsområde

jag vill själv ha en att leka med...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Hur går det med OQO nu då?
De kör ju transmeta. Död åt ultraportabla fram till okänd framtid?

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
Hur går det med OQO nu då?
De kör ju transmeta. Död åt ultraportabla fram till okänd framtid?

Aldrig hört talas om det, usch vad sugen jag blev på en sån nu, synd att jag itne har så mycket pengar tillgängligt just nu.

EDIT:
Dom har bara gjort model 01 än så länge, den lär inte dö så lätt...

EDIT2:
Tog bort " runt mycket, eftersom att jag hade räknat fel, dom var visst inte så billiga *rknade med 200$ av misstag*.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

många TabletPC's kör me sånna.. även några Sony VAIO..

synd.. förstår inte rikigt hur ekonomin kan gå så tokfel..

Permalänk
Medlem

Ja, lite småtrisst, då de som sagt är väldigt strömsnåla per prestanda och har en del intressant teknik, som t.ex. att emulera x86 i ett mellanmjukvaruskikt och därmed kunna göra den fysiska processorn både mindre snålare och effektivare.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

var det inte transmeta som skulle göra en 1ghz processor med dubbla kärnor och dra endast 3.5watt?

Visa signatur

tweakzorrrr