Permalänk

Vad är "snabbast" Linux/Win95

Jag har precis sålt min PC och i väntan på min nya Powerbook så behöver jag ha nån burk... Och det snabbaste jag verkar ha liggande är en p200 med 64 mb ram å 10gig hdd. Denna dator ska ENBART användas för Surfning, mp3-spelning å MSN. Och att göra det i win95 miljö går ju skapligt... Men frågan är om det går bättre i Linux? Har ni några idéer om det? och vilka program å distro ska jag använda isåf .. Å jag vill ha GUI på programen ska kanske tilläggas.

Permalänk
Medlem

En tunn linux dist borde vara helt okej. Windows 95 skulle jag inte ens se som en valmöjlighet med tanke på hur gammalt det är och drygt.

Slackware eller debian is the way to go tror jag.

[edit] se även, http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=22713...[/edit]

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra typ Win98
För GUI med linux tycker jag går slött med 64 MB ram
finns ju altenativ som Damn small linux och Puppylinux som
är anpassad för slöare datorer som vill ha GUI..
Sen kan du ju även köra Slackware eller debian med
nån lätt fönsterhanterare.

Permalänk
Medlem

BeOS kanske är nåt?

(har aldrig testat det själv men hört att det ska va bra.)

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vilken dist du kör och hur du confar den, men linux går att få myyycket snabbare än windows om man vill, ex med egenkompilerad minimal kärna och fluxbox drar den inte många klockcykler...
Problemet är väl browsern, men firefox beter sig nog okej på den hårdvaran. Gaim för MSN och XMMS för musik. Debian som dist, alternativt gentoo om du orkar vänta på kompilering på en 200...

Absolut inte Gnome/KDE-baserade distar som Mandrake/Fedora/SuSe iaf.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beos eller Win98se bör du köra, X för linux är nästan för tungt, det går snabbare med Win98 och IE för surfning. Men ett *nix system som links 2 med bilder går nog snabbast

Permalänk
Medlem

Nu över jullovet då jag är hemma kör jag enbart FreeBSD med X.Org och XFCE. Kör det på en P2 233 Mhz 128 MB RAM, 15" skärm (max 800x600 ). Det går att sufta, lyssna på MP3 och kompilera samtidigt. Det som kan gå lite segt är just att surfa, lite lagg när man ska trycka på knappar. Men annars går GUI:t mycket snabbt för denna dator tycker jag.

Screenshot: http://www-und.ida.liu.se/~marbu932/desktop.png

Annars är nog BeOS riktigt passande.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Kommer nog gå lite småslött i Linux, kör win95/98 på den så kan du spela några gamla trevliga dosspel också

Permalänk
Avstängd

Absolut ska du köra Linux, mycket snabbare och säkrare. Allt annat är bara dåliga skämt. Mandrake med en alternativ fönsterhanterare eller Slackware?
Om du vill ha något gammalt utdött så ta typ Slackware 5 eller så.

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk

Linux är stabilare men går nog slöare än win98. Glöm Win95 den är helt ute, buggig som fan (värre än 98an). Har själv kört ME på en dator med samma specifikationer som din utan problem, om det är så du har kort och enheter som du inte har drivrutiner till så installeras detta normalt med ME. Men men upp till dej.

Testa 98an..så kan du ev. uppgradera till ME.

PS. Har du alla licenserna ? Annars LINUX för d e gratis DS.

Permalänk
Avstängd

win2k helt klart.
vet dock ej minspec men xp har 266 så nog lär en 200 greja win2k

Permalänk
Medlem

gnu/linux är mysigare än windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
Linux är stabilare men går nog slöare än win98. Glöm Win95 den är helt ute, buggig som fan (värre än 98an). Har själv kört ME på en dator med samma specifikationer som din utan problem, om det är så du har kort och enheter som du inte har drivrutiner till så installeras detta normalt med ME. Men men upp till dej.

Testa 98an..så kan du ev. uppgradera till ME.

PS. Har du alla licenserna ? Annars LINUX för d e gratis DS.

NEJ, ALDRIG ME.

ME är ett totalt failery, 98se ska han köra, inte någon hemsk efterträdare.

Permalänk
Medlem

Linux med looking glass på

Hehe.. Nej. Men windows 2000 pro går ju fint att köra på en p200 med 64mb ram. Iaf tyckte jag det. Dock swappade den lite mycket.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fordie
win2k helt klart.
vet dock ej minspec men xp har 266 så nog lär en 200 greja win2k

njää.. när jag körde win2k på min gamla 200mhzare segade den ner utav bara h-e..
tog 7minuter och starta datorn.. den hade juförsig bara 48mb ram... men ändå..

man kanske skulle ta fram den igen och leka med slackware eller nåtannat kul

Permalänk
Medlem

På en av mina bärbara P150mhz, 64mb ram kör jag Win2000pro.. Funkar helt utmärkt bara att det tar typ ett halvår att starta datorn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
NEJ, ALDRIG ME.

ME är ett totalt failery, 98se ska han köra, inte någon hemsk efterträdare.

Förespråkade att han skulle köra den ifall han inte hade drivisar till hans.

Har hört / vet också att ME inte är nån stabil version. Kört den innan och fick blue screen kom jag ihåg under nån installation som jag annars aldrig brukade få. Men annars...vad är det som är så dåligt, har inte använt den sååå länge.

Permalänk
Medlem

NT4 går bra på 200/64.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JanErik
NT4 går bra på 200/64.

Mjo, NT4 är mysigt om man vill köra Windows Kör det själv på en P75 med 64MB RAM som agerar skrivarserver. Det går nästan att använda den för enklare uppgifter som att t.ex. surfa utan att det känns alderles för segt

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

BeOS skulle jag rösta på om du vill klämma ut det mesta ur burken.
Annars FreeBSD + X.Org + OpenBox kanske? Massa pillande med konfig, kompilering och sånt som tar en jävla massa tid. Men när du har fixat det så funkar det faktiskt fint.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Jag håller på FreeBSD + X.Org + fluxbox kör bara med binärpaket och håll dig till bara 5-3REL så går allt snabbt och simpelt. Finns det inte binärpaket får du jobbet att kompilera.. vilket på en sådan maskin lär ta lite tid. Men då finns alltid http://distcc.samba.org/

Ja.. jag tror på FreeBSD eller NetBSD som är ännu mer slimmat.

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

FreeBSD, Debian eller Slackware med fluxbox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Mjo, NT4 är mysigt om man vill köra Windows Kör det själv på en P75 med 64MB RAM som agerar skrivarserver. Det går nästan att använda den för enklare uppgifter som att t.ex. surfa utan att det känns alderles för segt

Håller med! NT4 is the way to go!!

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om du väljer en linuxdistribution (vilken som) eller *bsd. Det viktiga är att du väljer en enkel fönsterhanterare t.ex. fluxbox eller någon liknande.

Alltså, installera:
- Valfri linuxdist eller *bsd
- Enkel fönsterhanterare t.ex. fluxbox
- xmms för mp3
- firefox för surfning
- gaim för msn/icq/aol m.fl.

Vill du sedan optimera lite:
- kompilera din egen kärna
- Se till att det inte startas massa onödiga saker vid uppstart

Klart!

Permalänk
Medlem

Debian + fluxbox is the shit

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle köra Slackware eller Arch Linux om det ska vara Linux, annars någon av BSD:arna (NetBSD eller OpenBSD främst ) med PekWM.
Sist jag körde PekWM användes 25,2 MB RAM utav 256 MB.

Har även kört RedHat 6.2 med X + GNOME på en P90, 16 MB RAM.

BeOS tror jag inte så mycket på med tanke på det dåliga hårdvarustödet (gråter pga detta), beror ju iof på vad det sitter i burken, du kan ju prova...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Arch Linux är för i686, dvs inte för pentium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
BeOS tror jag inte så mycket på med tanke på det dåliga hårdvarustödet (gråter pga detta), beror ju iof på vad det sitter i burken, du kan ju prova...

Nu är det ju en ganska gammal maskin han skall installera det på, så BeOS borde förhoppningsvis fungera perfekt.

Permalänk
Medlem

win98 trimmat med 98lite går mycket snabbt och tar liten plats och blir stabilt

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Jag säger också Debian med fluxbox. Men inte firefox! Det blir alldeles för tungt. Mitt tips är kazehakase, en mycket tunnare webbläsare med flikar. Det enda man måste komma ihåg att fixa är att lägga till vilka ändelser (.se ex) den ska ta som webbadresser. Dessvärre minns jag inte VAR man ställde in det...

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!