Kommunikation mellan två WLAN Routers?

Permalänk
Medlem

Kommunikation mellan två WLAN Routers?

Förnärvarande har jag en trådlös router som delar mitt internet mellan en stationär dator och en bärbar. Nyligen köpte jag en xbox samt en ny dator som behöver kopplas in i nätverket. Men dessa står mycket långt från min nuvarande routers position och att dra kablar innebär väldigt mycket jobb. Därför tänkte jag införskaffa en trådlös router till och låta denna nya router kommunicera med den gamla routern trådlöst och sen dra kablar från den nya routern till min xbox och den nya datorn.

Jag vet att en accesspunkt hade garanterat fungerat ifall jag endast ville koppla in en xbox till nätverket, men eftersom jag nu även måste koppla in en dator så känns det billigast ifall jag kunde köpa en trådlös router till istället för att köpa en accesspunkt + ett trådlöst nätverkskort.

Så till min fråga, kan man konfigurera en router så att den kan agera "klient" på det trådlösa nätverket och endast vidarebefordra paket från trådbunden trafik till trådlös trafik och vice versa?

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem

Jepp det går och det kallas WDS så leta efter det ordet i din router och den du vill köpa

Permalänk
Medlem

Ok, vad exakt står WDS för? Jag har letat lite i inställningarna på min D-Link 624 men det verkar som att den inte har stöd för detta. Men jag antar att det endast är den router som ska agera klient på nätverket som behöver denna funktion? Har du några rekommendationer på routrar som har stöd för WDS?

Visa signatur

Studerande på Fucking U.

Permalänk
Medlem

Nej bägge måste stödja WDS tyvärr

http://en.wikipedia.org/wiki/WDS