Permalänk
Melding Plague

AMD Turion

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD Turion</b></font> <small class="small">lördag 8 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20050107080442.ht..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att AMD skall lanasera en motsvarighet till Intels Centrino-plattform. AMD:s version, som heter Turion, är tänkt för tunna bärbara datorer och ger stöd för bland annat 64 bitars instruktioner vilket inte Centrino har idag. En talesman för AMD sade detta på CES tidigare idag:<br /><br />"<I>AMD is announcing that it plans to introduce a new family of simultaneous 32- and 64-bit PC processors uniquely optimized for mobility, to be named AMD Turion 64 mobile technology</I>"<br /><br />Turion skall lanseras första hälften av detta år. Vilken typ av processorkärna som används är oklart, men troligen kommer den ha AMD:s buffer overrun-skydd som kallas <a href="http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2239" target="_blank" >NX-bit</a>. Försäljningen av AMD64-baserade bärbara datorer har inte sålt lika mycket som AMD satte ut för cirka ett år sedan. Med en plattform, som Turion, kan de likt Intel sälja en plattform och inte bara styrkrets och processor.<br /><br />Läs lite mer hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20050107080442.ht..." target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Uncle för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

står också på idg.se

Men, är det en optimerad A64a eller vad är det frågan om?

Och, jaha, Intel tappade det enda försprång dom hade på AMD...

EDIT: enda "tekniska" försprång, deras ekonomiska försprång är rätt rejält t.ex...

Permalänk

Trevligt! En sån i en bärbar som jag äger skulle inte vara fel! Nice work AMD!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
står också på idg.se

Men, är det en optimerad A64a eller vad är det frågan om?

Och, jaha, Intel tappade det enda försprång dom hade på AMD...

EDIT: enda "tekniska" försprång, deras ekonomiska försprång är rätt rejält t.ex...

Det vet vi ingenting om än va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
står också på idg.se

Men, är det en optimerad A64a eller vad är det frågan om?

Och, jaha, Intel tappade det enda försprång dom hade på AMD...

EDIT: enda "tekniska" försprång, deras ekonomiska försprång är rätt rejält t.ex...

Låter juh som du tagit ut AMDs seger i förskott? Jag menar, jag tror inte Intel är speciellt sugna på att släppa denna marknad utan en fight...

Visa signatur

"K3, IF YOU AIN'T CAV, YOU AIN'T !!"

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Ska bli kul att se hur det blir när det väl kommer ut i handeln, så man kan se verkliga siffror och resultat.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

En Dothan dödare kanske?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt. Vi får verkligen hoppas att det är något att hänga i julgranen.

Frågan är dock om den kan konkurrera med Pentium M, att nå det prestanda/värme-förhållandet blir svårt.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Trevligt. Vi får verkligen hoppas att det är något att hänga i julgranen.

Frågan är dock om den kan konkurrera med Pentium M, att nå det prestanda/värme-förhållandet blir svårt.

Nja ingenting är omöjligt. Jag tror att AMD har förberets sig väldigt länge för att göra nåt sånt här. Prestanda har ju AMD det vet vi sen värme problem har dom lyckats att hantera rätt så bra. Jag tror att dom kommer att överaska oss alla hur bra den kommer att vara. Eller vi konsumnter får väl hoppas på det iaf, men jag tror att AMD kommer att ge en bra match Intel här oxå. Kanske inte med dom första rev. men dom efterföljande kommer nog att vara ett starkt ASS på marknaden.

Permalänk
Medlem

är inte så insatt i AMD eller Intel.. men jag som konsument är glad iaf om AMD lyckas.. då kan det bara betyda en sak.. prisfall på bärbara..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Så fort vi får reda på något om en amd produkt, till och med en som inte är släppt, så verkar hela forumet, eller, iaf många här väldigt säkra på hur bra den kommer vara; "skulle vara perfekt för min XXX".

Vi vet ingenting, knappt än. Sluta vara sånna Fanboys.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Flaskhalsen i bärbara är ju grafikkortet. Dom flesta prestandamodellerna kör med R9700 eller nån enstaka med fx5700. Såg en r9800 hos Dell, men när man hade plockat färdigt den i konfiguratorn hade man inte råd längre.

Skulle vara kul att se en 6800 vanilj eller liknande från Ati till bärbara.

Den mest prisvärda datorn just nu verkar vara Acer TravelMate 4502WLMi, men för 12-13 lax vill man ju ha liite bättre grafikkort...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag

Skulle vara kul att se en 6800 vanilj eller liknande från Ati till bärbara.

Acer aspire 1800 har ett ATi X600 i pci-E
Acer 1800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahoof
Acer aspire 1800 har ett ATi X600 i pci-E
Acer 1800

ATi X600 är väl inte alltför mycket att hurra över, eller?

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Har AMDs produktionslinjer verkligen kapacitet för ännu en modell, jag tycker dom borde försöka få ut sina nuvarande produkter på marknaden innan dom stopar in fler saker som konkurerar om fabrikerna. Dock ligger det här väll en bit in i framtiden och det är kanske inte ens samma fabriker så man kanske inte ska gnälla (än i alla fall ).

Annars är det kul att det kommer fler energisnåla produkter och om AMD lyckas med det här så har dom ökat konkuransen ytterligare och det är ju bra för oss :).

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Vem ska köpa upp transmetas processor teknologi om dom kkar nu då?
:/
Om dom släpper den till 939 så vore den bra, 754 är också accepterat.
Det vore ett dåligt drag om dom kommer med en ny sockel.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer de väl att använda sig av kommande A64 "Venice", eller någon snarlik variant av denna. Troligtvis är de också handplockade för att klara låg spänning, likt AthlonXP-M. En Athlon64 "Winchester" på 2GHz och 1.2V verkar utveckla ungefär samma effekt som en P-M Dothan på 2GHz (~25W), så det skall nog inte vara omöjligt att konkurrera. Det enda man kan undra är varför det tog AMD så länge att komma på detta koncept...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Vem ska köpa upp transmetas processor teknologi om dom kkar nu då?
:/
Om dom släpper den till 939 så vore den bra, 754 är också accepterat.
Det vore ett dåligt drag om dom kommer med en ny sockel.

Intel vem annars..
Dom köpte upp något ryskt företag för något år sedan som hade verkligen strömsnålla cpu samt gjorde många beräkningar på cycel ..

Denna teknologi borde väl komma snart också , sedan om intel köper transmetas teknologi ja då blir dom nog överlägsna ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Det vet vi ingenting om än va?

Tja, om det är en energisnål välpresterande processor som dom säger, även om den inte är lika välpresterande/watt som Pentium M så är den iaf ett stort steg närmre...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Minky

Låter juh som du tagit ut AMDs seger i förskott? Jag menar, jag tror inte Intel är speciellt sugna på att släppa denna marknad utan en fight...

Släppa ifrån sig och släpap ifrån sig, Intel kommer ju fortfaradne sälja bäst...

Och dom gav ju inte upp desktop prestandan utan en fight, men dom ligger efter där ändå...

Permalänk

hmm

alltså de bästa bärbara datorerna på marknanden måste väll helt enkelt vara Mac powerbook..

helt underbara att sitta och arbeta vid, liten och smidig, skön skärm, bra batteritid samt snabb.

nakdelen är väll att det inte släpps så enormt med spel till Mac. men det kommer mer och mer, tex, Ut 2k4, warcraft 3 osv finns ju till Mac.
dessutom är det väll inte tänkt att en bärbar ska vara en speldator med tanke på alla laptops med kassa gfx..

grafiskt arbete osv vinner ju Mac stort med..

skippa Intel/AMD och köp en powerbook/Ibook

spelsugna? köp en stationär dator...

Ps. stavar inget vidare men men..

Visa signatur

zapen

Permalänk
Medlem

Re: hmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnieboy
grafiskt arbete osv vinner ju Mac stort med..

Är inte det där mest en myt? MAC har ju i alla fall inte särskilt mycket att komma med rent prestandamässigt. De är väl på sin höjd lika snabba. Däremot kan jag inte säga så mycket om hur det ligger till med mjukvaran. Kan ju hända att mjukvaran för grafiskt arbete på MAC är överlägsen.

Permalänk

Re: Re: hmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Är inte det där mest en myt? MAC har ju i alla fall inte särskilt mycket att komma med rent prestandamässigt. De är väl på sin höjd lika snabba. Däremot kan jag inte säga så mycket om hur det ligger till med mjukvaran. Kan ju hända att mjukvaran för grafiskt arbete på MAC är överlägsen.

vadå inte särskilt mycket att komma med ren prestandamässigt?
kan ju inte säga att jag är 100% insatt i det hela. coh det kan ju vara en myt. men designer osv föredrar ju Mac verkar det som..

Visa signatur

zapen

Permalänk
Medlem

snälla, måste vi dra upp det där igen blir alltid samma skit.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: hmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnieboy
vadå inte särskilt mycket att komma med ren prestandamässigt?
kan ju inte säga att jag är 100% insatt i det hela. coh det kan ju vara en myt. men designer osv föredrar ju Mac verkar det som..

Nyheten har ingenting med powerbooks att göra. En sån här prolle i en Sony Vaio blir ju minst lika bra som en Powerbook om man ser till hårdvaran.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: hmm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Nyheten har ingenting med powerbooks att göra. En sån här prolle i en Sony Vaio blir ju minst lika bra som en Powerbook om man ser till hårdvaran.

Om man ser till verkligheten då?

Nu idag alltså om du hade en sådan cpu hemma hos dig?

Blir svårare va?

För ingen kan förutse framtiden,rätta mig om jag har fel:-)

MvH albanen:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Hur menar du?

Tror knappast att powerbookens g4-prolle är bäst. Däremot är apples powerbook en bra bärbar men sonys vaios är bättre tror jag.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Sony Vaio är överskattad som fan, i jämförande tester så hamnar ju den inte direkt överst...
Sen är den DYR för vad man får...

Permalänk
Medlem

ok då

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Men därmed inte sagt att Apples är bättre...