Permalänk
Medlem

Passiv kylning på A8N-SLI

Den lilla ettriga nordbryggefläkten på A8N-SLI låter ju lika mycket som resten av fläktarna i en normal dator, så jag beslutade mig för att göra något åt eländet. 55kr och lite pyssel gav följande resultat:

Det är alltså en Zalman ZM-NB47J det handlar om. Den blir ganska varm men det ser jag som ett tecken på att kylpastan gör sitt jobb

Permalänk

*tell us if it breaks* <- menat på ett snällt sätt

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

har också funderat på att göra nåt åt den...låter alldels för mycket...

Permalänk
Medlem

Det här var ju intressant, jag ser att ditt desktopsystem är i princip samma som jag tänker köpa. Och ungefär samma överklockning som jag siktar på. (hoppas iaf) Trevligt att kunna reducera ljudnivån såpass för så lite pengar

Permalänk

Har du mätt temperaturen på chipet? Har du kört ett tag? Har den hängt sig någon gång?

Permalänk
Medlem

Har kört 3Dmark mm och det har inte varit några stabilitetsproblem.

Permalänk
Medlem

Weiman: Snyggt jobbat. Gjorde själv en lite dyrare lösning; köpte en Zalman fan-mate, sänkte hastigheten och vips så är det nästan ljudlöst. Har inte märkt något konstigt än.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

Blev det inte trångt för grafikkortet där?

Har en likadan på mitt NF7. Små fläktar är ett ondskans påfund...

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
Blev det inte trångt för grafikkortet där?

Nej, Asus har designat väl och placerat nordbryggan så att den inte är ivägen för någon av 16x-platserna, även med en sån här kylfläns. Möjligen kan det bli problem om man har en stor dual-slot kylare på det övre grafikkortet. Här är några andra bilder som visar vad jag menar:
http://episteme.arstechnica.com/eve/ubb.x?q=Y&a=tpc&s=5000956...

Permalänk
Medlem

Kan även jag meddela att den blir riktigt varm. Bottenplattan på heatsinken blir så het att det knappt går att hålla fingret på den, men några stabilitetsproblem är det inte. Skall dock kompletera med en Papst 412/2 40 mm 18dBA samt Zalman Multiconnector (köra 5 volt) för säkerhets skull.

Visa signatur

"And when he gets to Heaven To Saint Peter he will tell: One more soldier reporting, Sir – I've served my time in Hell."

Permalänk
Medlem

Weiman: va man tvungen att ta o montera av moderkortet för att byta kylaren (typ såna tryckpins på baksidan man ska klämma ihop så flyger kylaren av) ? om det är så så orkar jag nog inte byta på min... eller hur gjorde du?

Permalänk
Medlem

Japp det är "tryckpinnar" som man måste komma åt på baksidan.

Kan förresten tipsa om att jag använde dom existerande tryckpinnarna, dom som följde med Zalman-flänsen kändes lite för korta och hade svagare fjädrar.

Permalänk
Medlem

Weiman kolla hur varm den är så kan väl någon med orginal också göra. Tror man ser tempen i Asus Probe. Skulle vara intressant och se skillnaden.

Permalänk
Medlem

Man kan inte se tempen i Asus Probe svjv. Helt klart är att orginalkylaren också blev väldigt varm, tror inte den är speciellt effektiv.

Permalänk

Zalman håller på att göra värme test för att se om ZM-NB47J klarar av att kyla NForce4. Resultatet ska publiceras på deras hemsida i slutet av Januari.

Permalänk

nån som hört, DFIs Nf4 nordfläkt?

Man kan väl ta en gammal(oldtimer) gpufläkt och sätta på zalmankylaren!

Visa signatur

"Huggormsyngel, hur skulle ni kunna säga något gott, ni
som är onda? Munnen säger vad hjärtat är fullt av."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwäjn Äddy
nån som hört, DFIs Nf4 nordfläkt?

Man kan väl ta en gammal(oldtimer) gpufläkt och sätta på zalmankylaren!

Då är du ju tillbaks på 40mm-fläkten.......

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Hur det än blir om Zalman rekommenderar eller inte så ska jag använda en ZM-NB47J och sen med hjälp av 120mm fläkten fram i lådan (Sonata chassi) bygga en liten tunnel så det blåser lite extra på flänsen. Borde fungera utan problem

Permalänk
Medlem

Vilken proffsmoddning

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

yeah, bara det fungerar och är tyst

Permalänk

bran:

min lilla tunna gamla 40mm låter inte så mkt, kyler väl inte så kraftfullt heller men tänkte att det kunde vara en lösning om nu originalfläkten till bryggan är ettrig... annars som någon nämnt, är väl en fanmate ett alternativ!

Visa signatur

"Huggormsyngel, hur skulle ni kunna säga något gott, ni
som är onda? Munnen säger vad hjärtat är fullt av."

Permalänk
Medlem

En liten fråga till Weiman, är det ditt kort som är med på den undre länken med två grafikkort? ( den--> http://episteme.arstechnica.com/eve...5148631&p=2 ) För på den bilden så ser det ut som om dom har en "Zalman CNPS7000B-AlCu P4/AMD" som cpu kylare, alltså zalmans mindre modell med en 80mm fläkt, jag hade tänkt ta deras stora "zalman CNPS7700-Cu" som är helt i koppar och har en 120mm fläkt, men den kanske blir för stor om man har två grafikkort.

Eller vad tror ni?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Kolla Zalmans hemsida om den passar. Btw så har 7000 en 92mm fläkt.

Permalänk
Medlem

ant: Inte min bild. Men vad har CPU-kylaren med det andra grafikkortet att göra, det sitter ju i den nedre platsen..

Permalänk
Medlem

okej, men det första grafikkortet då Något av dom jäkla grafikkorten... känns som det kan bli trångt, men jag ska kolla zalmans hemsida!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Re: Passiv kylning på A8N-SLI

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Den lilla ettriga nordbryggefläkten på A8N-SLI låter ju lika mycket som resten av fläktarna i en normal dator, så jag beslutade mig för att göra något åt eländet. 55kr och lite pyssel gav följande resultat:
http://galleri.sweclockers.com/chassi_img/6009_3.jpg

Det är alltså en Zalman ZM-NB47J det handlar om. Den blir ganska varm men det ser jag som ett tecken på att kylpastan gör sitt jobb

Har gjort exakt samma sak idag, Funkar perfekt på min polares Sli Deluxe
Ska byta ut VGA kortets kylning mot ett passivt coolermaster snart åt han med

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

note: zalman 7700 har en 120mm fläkt!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

hur bra funkar den om man ska köra sli på moderkortet, flänsen är väll inte ivägen..?

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av potatisodlare
hur bra funkar den om man ska köra sli på moderkortet, flänsen är väll inte ivägen..?

Se mitt svar till Biggus Dickus längre upp.

Permalänk

thx

edit: är rktigt sugen på o moda mitt när det kommer, om det låter så mycke som ni säger

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC