Vattenkylning till SLI

Permalänk
Medlem

lmao @ prien. good one!

Näää, och sen flödet ska vi inte tala om. Det här blocket kommer ju dräpa allt vad flöde heter. Skulle vara kul att veta vilken idiot som hitta på det här- Skulle vilja peka på honom och skratta högt.

Permalänk
Medlem

Gainward får sina vattenkylningar från Innovatek.de, därför dom alltid är i aluminium.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
lmao @ prien. good one!

Näää, och sen flödet ska vi inte tala om. Det här blocket kommer ju dräpa allt vad flöde heter. Skulle vara kul att veta vilken idiot som hitta på det här- Skulle vilja peka på honom och skratta högt.

Du tror inte att dom har testat blocket innan dom gick ut med lansering ..
Det är inte så att det är idioter som sitter där o kommer med massa ideer o sedan får dom för sig att lansera något utan att ha testat ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det skulle döda så många grafikkort? De hänger på två grafikkort och väger nog inte så sjukt mycket med tanke på att alu är en väldigt lätt metall.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Totalt värdelöst, rent skräp!

Det är aluminium. Mycket sämre kylförmåga än koppar. Väljer du att ha ett koppar block i din loop tilsammans med detta SLI block kan man råka ut för otrevligheter tå man ALDRIG! ALDRIG! blandar aluminium och koppar.

Vilket jäkla skräp! Två silverprop fusion slim kommer vara så oändligt många gånger bättre!

Du kan ju börja med att tänka efter ordentligt innan du kritiserar något du antagligen inte kunde gjort bättre.

För det första är skillnaden i kylförmåga mellan alu och koppar inte alls specielt stor i praktiken. Alla som har lite kunskaper innom datorkylning vet detta. Med två likadant designade block, det ena i koppar och det andra i aluminium så brukar temperaturskillnaden ligga mellan en till tre grader. Om man sen tar med i designen att man kanske inte vill ha en enkilos kopparklump hängandes i grafikkorten så är inte valet av aluminium dumt någonstans.

Sen så får man väll skylla sig själv om man inte har Waterwetter/Bilglykol eller liknande som innehåller antikorrisionsmedel i vattnet. Tiden det tar för ett kopparblock att äta upp aluminiumblocket så det blir lekage lär ligga på bra många år. Jag vet massor med folk som har blandat koppar och aluminium i samma vattenkylningssystem utan några som helst problem i praktiken.

Du har helt klart en viss grund i ditt påstående att hela det här blocket är värdelöst eftersom det är tillverkat i aluminium. Men jag kan nog utan problem hitta större nackdelar med att använda koppar. Pris och vikt är nog de största.

Ta och tänk lite innan du börjar skrika en massa nästa gång.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Du kan ju börja med att tänka efter ordentligt innan du kritiserar något du antagligen inte kunde gjort bättre.

För det första är skillnaden i kylförmåga mellan alu och koppar inte alls specielt stor i praktiken. Alla som har lite kunskaper innom datorkylning vet detta. Med två likadant designade block, det ena i koppar och det andra i aluminium så brukar temperaturskillnaden ligga mellan en till tre grader. Om man sen tar med i designen att man kanske inte vill ha en enkilos kopparklump hängandes i grafikkorten så är inte valet av aluminium dumt någonstans.

Sen så får man väll skylla sig själv om man inte har Waterwetter/Bilglykol eller liknande som innehåller antikorrisionsmedel i vattnet. Tiden det tar för ett kopparblock att äta upp aluminiumblocket så det blir lekage lär ligga på bra många år. Jag vet massor med folk som har blandat koppar och aluminium i samma vattenkylningssystem utan några som helst problem i praktiken.

Du har helt klart en viss grund i ditt påstående att hela det här blocket är värdelöst eftersom det är tillverkat i aluminium. Men jag kan nog utan problem hitta större nackdelar med att använda koppar. Pris och vikt är nog de största.

Ta och tänk lite innan du börjar skrika en massa nästa gång.

Bra skrivet.

Permalänk
Medlem

En sak som jag har undrat över, att man inte ska blanda koppar och alu i ett vattenkylningsystem osv. MEN varför funkar det ypperligt i bilar där man blandar friskt med koppar, mässing, alu och gjutjärn?

Visa signatur

En rondell är inget farthinder, det är en utmaning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dredden
En sak som jag har undrat över, att man inte ska blanda koppar och alu i ett vattenkylningsystem osv. MEN varför funkar det ypperligt i bilar där man blandar friskt med koppar, mässing, alu och gjutjärn?

dom har tillsatser i vattnet

Visa signatur
Permalänk

Det är en kopparkärna för gpu:n, inte rent aluminium.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Den biten som sticker ut till höger på bilden skall skruvas fast där man skruvar fast korten, den lär ju ge bra med stöd. Blocket är alltså uppochner på bilden... tror jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Åååh.. Hoppas man har råd med det där sen när man har sparat pengar efter att ha köpt 3500+ o nForce4 o ett 6800Ultra

ett 6800Ultra ???

kan du be någon förklara SLI för dig

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

hm, undrar hur dom har tänkt sej att lösa problemet med att vattnet tar den lättaste vägen ? det ena blocket lär ju få mindre vatten än det andra,? eller har dom seriekopplat dom ? ^^

Visa signatur

kaka

Permalänk
Medlem

Blir fasiken trött på dom här mega sakerna, det är kul när folk gör byggen som det här på egen hand men inte när de går att köpa för den lättlurade =P

När jag får för mig nått så blir det så och me den egenskapen är såna här prylar djävligt otrevliga *ler.. Nej, ja vetefan.. Ny teknik skulle behövas, krävs ju halva atlanten för att kyla en bra hem-pc snart.. ush.. vetefan va ja babblar om men tycker det är för mycket pengar som dom lurar oss folk på.. fyfan.. men de va ju annars GRYMT häfftigt.. =P

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fungus
Den biten som sticker ut till höger på bilden skall skruvas fast där man skruvar fast korten, den lär ju ge bra med stöd. Blocket är alltså uppochner på bilden... tror jag

En som använder ögonen, Det kommer altså inte att knäcka en massa grafikkort pga vikten. Och nej, blocket är inte uppochner, det är ju som någon sa tidigt i tråden gjort för BTX.
Det fanns ju en länk att klicka på i nyheten, gjorde man det så framgår det ju lite bättre.

Visa signatur

MSI P45 Platinum, E8500, Corsair XMS2 4GB, Gainward HD4870, 36GB raptor, Zalman GT1000
Konverterat tillbaka till intel

Permalänk
Medlem

En annan fråga är då, dom kör det där vattenblocket på ett ASUS moderkort, det finns ju inget annat moderkort som har så mycket mellanrum mellan PCIE platserna.
Så det är ett ASUS A8V-SLI GFX kylare endast då!

Vikten är ju inga problem det ser man att man skruvar fast kylarn i chassit.

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag fåreslår att folk tittar in på

forums.procooling.com

innan de fortsätter skämma ut dig!

Permalänk
Medlem

http://www.theinquirer.net/images/articles/gwsli.jpg

Bara jag som ser att det ÄR en ASUS-brygga mellan Gainward-korten?!

Som de säger under följande länk: Asus-kortet har 2 platser mellan portarna och resterande har 1 plats mellan. Hur svårt skulle det vara för gainward att göra 2 varianter? de har ju inte lanserat den än så det är bara dumt att spekulera.

http://forums.procooling.com/vbb/showthread.php?t=11161

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodan3
pris?

Jag gav ca: 2200:- för mina.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem

Vill bara säga en sak till alla som säger att det är olika långt mellan PCIe-platserna.

Det stämmer inte. Dom måste ju passa in till chassit.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddy.S
Vill bara säga en sak till alla som säger att det är olika långt mellan PCIe-platserna.

Det stämmer inte. Dom måste ju passa in till chassit.

Självklart måste dom göra det men, skillnaden ligger i hur många "virtuella" pci platser det är imellan dom.
1 på MSI
2 på Asus

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1