Permalänk
Melding Plague

Överklocka Mac Mini

<font style="font-size: 10pt"><b>Överklocka Mac Mini</b></font> <small class="small">torsdag 3 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Vi fick ett tips om <a href="http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/macmini/" target="_blank" >denna</a> sajt vilket förklarar hur man överklockar sin nya Mac Mini som släpptes nyligen. Genom att flytta jumprar på moderkortet kan man ställa om frekvensen till 1,42, 1,50 eller 1,58 gigahertz och på så sätt överklocka Mac Mini. Man kan också sänka frekvensen om man har 1,42-gigahertzversionen till 1,25 gigahertz.
<br />
<br />"<I>I have settled on 1.42GHz speed for my original 1.25GHz Mac mini. 1.5GHz settings gave me some glitches in Xbench Altivec routines and very weird behaviour at 1.58GHz - the speed was reported by the system profiler as 750MHz(?!) I would guess 1.42GHz mini owners may be able to get 1.5GHz if they bother to try. Mind you it is only 6% increase so I am not sure if it is worth it. Well, at least I have 1.42GHz now and it works fine.</I>"

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Mattias Björklund för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hehe, häftigt.
Köpa billigt och få en lite snabbare maskin för samma pengar. Känns som jag har hört detta förut..

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

imponerande, dock är det väll inte jumprar utan motstånd ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
imponerande, dock är det väll inte jumprar utan motstånd ?

De är inte märkta så det kanske är 0 resistans, dvs fungerar som en jumper. Skulle gissa på det iaf.

Permalänk
Medlem

Herre Gud vad små dom var, dom blir nog lätta o hitta i en matta

Permalänk
Medlem

En kul nyhet

Permalänk

Hur går man tillväga, rent tekniskt, när man ska ändra jumprarna? Måste man löda eller använder man pincett?

Permalänk
Medlem

Skoj, fast tror ju egentligen inte CPUn är den begrännsande faktorn i en Mac Mini.

Permalänk
Medlem

När dom ändå var i farten kunde dom ju kollat värderna på resistorerna.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
När dom ändå var i farten kunde dom ju kollat värderna på resistorerna.

Det har de ju, står ju "zero Ohm resistor"

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
När dom ändå var i farten kunde dom ju kollat värderna på resistorerna.

Det står ju, men ändå, de spelar ju ingen roll, man behöver inte fler än 3st för att kunna klocka uppåt, så de är ju bara löda loss dom och byta plats på dom.

Permalänk
Medlem

"Jumprarna/resistorerna" skall visst sitta på baksidan av CPU:n, vilket borde göra lödningen ännu svårare. Hur lödar man så små komponenter utan att bränna ihop allt. Antar att det krävs en lödstation med låg värme och väldig spetsig lödkolvsspets samt en ängels tålamod???

Någon som har utfört sådant som kan tipsa lite?

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Det där borde väl vara 0402-motstånd.
De går att löda utan några större problem, men själv skulle jag inte vilja återanvända ett som jag lödat bort.
Du behöver tunn spets, tunn tenntråd och inte ha för mycket kaffeabstinens (eller någon annan form av abstinens...)

Det verkar ju vara gott om utrymme där, så det är nog inte så svårt.

//Anders.

Permalänk
Medlem

öh, var det inte jag som tipsade? ;z

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Inaktiv

då ska man bara skaffa en Mac Mini som man kan klocka också...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
"Jumprarna/resistorerna" skall visst sitta på baksidan av CPU:n, vilket borde göra lödningen ännu svårare. Hur lödar man så små komponenter utan att bränna ihop allt. Antar att det krävs en lödstation med låg värme och väldig spetsig lödkolvsspets samt en ängels tålamod???

Någon som har utfört sådant som kan tipsa lite?

Jag har gått en ytmonteringskurs hos ericsson.
Det vi använde där var varmluftslödkolv, pinsett samt mikroskop/förstoringsglas.
Det är inga problem om man har rätt utrustning, dock skulle jag inte prova på det hemma med vanlig lödstation.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Det har de ju, står ju "zero Ohm resistor"

Hypotetisk fråga:

Kan en resistor på 0 Ohm verkligen anses vara en resistor?

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Hypotetisk fråga:
Kan en resistor på 0 Ohm verkligen anses vara en resistor?

Eftersom 0 (noll, zero, nada, nill, nichts, inte ett skett) är en omöjlighet så är det väl inget problem…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Inaktiv

borde inte det vara typ en vanlig kabel eller har jag tänkt helt fel?