Fem projektorer under 20 000 kronor testade

Permalänk
Melding Plague

Fem projektorer under 20 000 kronor testade

<font style="font-size: 10pt"><b>Fem projektorer under 20 000 kronor testade</b></font> <small class="small">söndag 6 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
<a href="http://www.tomshardware.se/" target="_blank">Toms Hardware</a> har gjort en jämförelse på hela 25 sidor där de testar fem projektorer på en prislapp under 20 000 kronor styck. <br /><br /><i>"Tiden då högpresterande videoprojektorer var reserverade för de lyckliga är långt bakom oss. Efter att ha testat fem modeller mellan 14 000 för Toshiba TDP MT 200 och 21 000 för Sanyo PLVZ2, kan vi tala om att kvaliteten nu är tillräckligt bra för att du seriöst ska betänka ett köp. Efter att ha fattat det beslutet måste du bestämma hur mycket du kan investera och vilken installationskonfiguration du kan använda med ditt hems begränsningar i åtanke. Dessutom måste du välja mellan DLP- och LCD-teknologi."</i><br /><br />Läs hela jämförelsen <a href="http://www.tomshardware.se/graphic/20050206/index.html" target="_blank">här</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Håller med dom att Z2 är ett mycket bra val. Synd bara att dom inte hade med Z3 eller Panasonic 700 då dom inte är så mycket dyrare men på pappret ganska mycket bättre.

Permalänk
Avstängd

bra skrivet, glad jag blir när jag köpte min z2 för någon månad sedan Med vetskapen om att z3 snart ändå sjunger på sista versen...menmen...

Permalänk
Medlem

Inga crtprojektorer? Fast det kanske är svårt att hitta en sådan <20.000, om den inte ska vara begagnad.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Mjo, undrar med varför dom inte hade med Panasonics.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
"Tiden då högpresterande videoprojektorer var reserverade för de lyckliga är långt bakom oss.
</a>.

men man blir väll lyckliga av prylar?

iaf, kul med nått nytt. sonyn verkar trevlig. lampriser hade vart bra, det är den verkliga prishöjaren för projar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

en gammal review, z2an kostar ju 13-14K ny nu ... z3an finns ute, sonys nya hs50 med 6000:! i kontrast finns också ute! kostar 20 000 om man köper den från england

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Sanyo PLVZ2 är redan slutsåld i sverige och lär inte dyka in igen. Z3 verkar inte lika lovande med tanke på pris/prestanda förhållandet.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på www.hembiobutiken.se och där kostar:
Z2: 13 395kr
Z3: 15 990kr

Som OSX skrev så är Z2 slut i lager men vilka LCD projektorer för 16000kr matchar Z3? Har testat DLP projjar men gillar inte riktigt bilden det är nått som får mina ögon att bli trötta :/ kanske bara var tillfälligt men men.

Permalänk
Medlem

Tomshardware.se är inte lika köpta som sin modersajt hoppas jag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunna
Kollade lite snabbt på www.hembiobutiken.se och där kostar:
Z2: 13 395kr
Z3: 15 990kr

Som OSX skrev så är Z2 slut i lager men vilka LCD projektorer för 16000kr matchar Z3? Har testat DLP projjar men gillar inte riktigt bilden det är nått som får mina ögon att bli trötta :/ kanske bara var tillfälligt men men.

den som matchar Z3 bäst är väl Panasonic 700.

Själv föreslår jag en Sony HS50 som kostar typ 20.000 i England. Smidigt att importera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Tomshardware.se är inte lika köpta som sin modersajt hoppas jag...

Dom flesta tester på th.se är översatta från andra delar av th...

Permalänk

Tyvärr kan inte 10% av befolkningen ha en DLP, detta beror på ett vanligt synfel och kan upplevas som regnbågar i konturer på bilden. Dock inget jag har problem med och är mycket nöjd med min Optoma H30 för 16000kr inköpt i april förra året. En DLP har mycket klarare bild än en LCD i 95% av alla filmer, undantag är tecknat och datoranimerade filmer vilket får alla projar att se bra ut. Inget att köra som test material för att se svagheter i bilden med andra ord. Glöm ej heller bort att duken gör halva bilden så snåla inte!

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk

"Tyvärr kan inte 10% av befolkningen ha en DLP, detta beror på ett vanligt synfel och kan upplevas som regnbågar i konturer på bilden."

FEL! Inte är det frågan om synfel inte.. snarare så är det så att dom som ser regnbågseffekten har extremt bra syn och reaktionsförmåga.

Visa signatur

Shuttle SB61G2V3 | P4 2.8C | 1Gb RAM | HIS 9600 XT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rthunstrom
"Tyvärr kan inte 10% av befolkningen ha en DLP, detta beror på ett vanligt synfel och kan upplevas som regnbågar i konturer på bilden."

FEL! Inte är det frågan om synfel inte.. snarare så är det så att dom som ser regnbågseffekten har extremt bra syn och reaktionsförmåga.

om 10% har extremt bra syn, så är det väl något fel? då 90% inte har det ;D

Visa signatur

i5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunna
Kollade lite snabbt på www.hembiobutiken.se och där kostar:
Z2: 13 395kr
Z3: 15 990kr

Som OSX skrev så är Z2 slut i lager men vilka LCD projektorer för 16000kr matchar Z3? Har testat DLP projjar men gillar inte riktigt bilden det är nått som får mina ögon att bli trötta :/ kanske bara var tillfälligt men men.

700:an. Det snack som går om VB är skitsnack, har en 700 själv som är knäpptyst och utan VB. Gäller bara att ställa in flicker adjust och använda huvudströmbrytaren.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Load Up The Dishwasher, Nuke The Popcorn
http://graphics.tomshardware.com/video/20050126/index.html

"Ladda diskmaskinen och poppa popcornen"

En mer eller mindre direktöversättning är inte så kul att läsa om man kan originalspråket

Permalänk

Varför så gamla projektrorer egentligen? Z2 är över 1½ år gammal...
Sen läser man att de gämför projektorerna med testbilder som de överför med komposit video och s-video. då är inte testet vidare seriöst. PLV Z2 är ensam om att erbjuda DVI i denna gruppen, men gemensamt för de alla är att de har YpBpR = komponent, som ger MYCKET bra bild.. ungefär som att testa radeon 9800 grafikkort med enbart quake och unreal tournament ...gammal skåpmat

Tips.. gå inte efter detta testet, utan gämför tex Sony HS50 med BenQ 7800 om du vill ha RIKTIGT bra bild för pengarna!

Permalänk
Medlem

Sanyo Z3

Sanyo Z3 borde vart med istället för Z2, Z3 ligger i prisklassen runt 16000:- samt som tidigare användare nämner så är Z2 på väg ut.

Skulle vilja se ett riktigt test med "nya" projektorer och inte dom här lite äldre. samt med rätt anslutng.

mvh

//Jocke

Permalänk
Avstängd

gör ett eget test då.
Återigen, testet var bra och väljer man att beställa utomlands får man en Sanyo z2 för 10500 och då är den fraktad till dörren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Inga crtprojektorer? Fast det kanske är svårt att hitta en sådan <20.000, om den inte ska vara begagnad.

Försök med omöjligt

Nä, inte direkt ett bra test. Alltför dåliga anslutningar som används. Väldigt svårt att få en riktig uppfattning om bildkapaciteten om man endast använder Komposit och S-Video. Komponent (YpBpR) är minimum.

Förstår inte syftet i att jämföra så gamla projjar. Aja, bättre än inget. Eller förresten det tycker jag inte alls

Varför skriver ni i nyheten: "...och 21 000 för Sanyo PLVZ2" då de skriver i texten att Z2:an kostar runt 13,000 kr?