PCI-SIG godkänner Crush 19

Permalänk
Melding Plague

PCI-SIG godkänner Crush 19

<font style="font-size: 10pt"><b>PCI-SIG godkänner Crush 19</b></font> <small class="small">torsdag 10 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Industriorganisationen <a href="http://www.pcisig.com/developers/compliance_program/integrato..." target="_blank" >PCI Special Interest Group</a> som har hand om PCI-Express godkände igår Nvidias kommande styrkrets för Pentium 4-plattformen. Styrkretsen, som har arbetsnamnet Crush 19, eller C19, sägs ligga nära i tiden och bör dyka upp i andra kvartalet detta år.
<br />
<br />Vad vi hört och vet sedan tidigare stödjer C19 en 1066 megahertz systembuss, den stödjer också Intels 64-bitarsinstruktioner EM64T samt DDR2-minne i frekvenser om 533/667 megahertz. Troligen kommer det också lanseras en SLI-variant av C19.
<br />
<br />Sydbryggan vilket kommer paras ihop med C19 heter MCP04 och kommer enligt rykten att inkludera Nvidias RAID-stöd, ActiveArmor-brandväggen, Nvidias gigabit-kontroller samt Nvidias SerialATA-300-stöd. Som det ser ut nu kommer C19 revolutionera Pentium 4-marknaden som idag domineras till mycket stor del av Intels egna styrkretsar.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

TCPA? Hur ligger det till med det?
Jag antar att det inte är med, ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
den stödjer också Intels 64-bitarsinstruktioner EM64T

Aaargh, vi måste sluta sprida den här lögnen. Det här är bara Intels namn på AMD's utökande av x86, det s.k. x86-64.

Det är bara Intel som döpt om det eftersom de inte längre är innovativa utan måste följa i AMD's fotspår numera.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

isecore

Vem orka bry sig
------

Folk har ändå glömt det tills imorgon.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

var det inte så att intel testade 64-bitar redan 1989 typ en av intels konkurenter konkade pga att ingen köpte det deras pga fanns inge stöd m.m så inativa var dom redan då men det är bara nu marknaden är redo

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Ska man riktigt snacka om 64-bitars CPU:er så har de väl egentligen funnits ett ganska bra tag. Fast inte för x86, även om Itanium(IA64) har stöd för x86?
Sen har väl både Sun och Apple(IBM? G5) kört 64-bitar ett tag. Detta kan väl inte liknas med Intel/AMD egentligen pga. större skillnader, men ändå, det har funnits ett tag.

Skoj iaf att det kommer fler chipset till Intel CPU:er.

[edit: glömde ett ord.]

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Hjälpsam

Shit i EM64T hit o dit, det e inte så noga i detta fallet.

Det intressanta är att Intel för första gången i modern hårdvaruhistoria släpper på monopolet till sina chipset. Om det enbart beror på att AMD/nForce4/SLI hadde ätit dem levande annars eller att de lägger om sin marknad & productions strategi vet jag inte. Men det är stort iaf.

(Itaniu, har inte x86 stöd, men du kan mjukvaruemulera x86 och tappa ca 10ggr prestanda på det. Det går men inte bra)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Aaargh, vi måste sluta sprida den här lögnen. Det här är bara Intels namn på AMD's utökande av x86, det s.k. x86-64.

Det är bara Intel som döpt om det eftersom de inte längre är innovativa utan måste följa i AMD's fotspår numera.

Om du inte visste det så var det Intel som utvecklade x86 (IA-32) och AMD är egentligen bara parasiter. Och att säga att Intel bara har "döpt om" AMD64 är ju lite fel, de har lagt till egna instruktioner (innovation).. Intel -äger- allt på bärbarmarknaden atm, speciellt med den nya Sonoma-plattformen. Så, är inte det innovativt nog?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluf
Shit i EM64T hit o dit, det e inte så noga i detta fallet.

Det intressanta är att Intel för första gången i modern hårdvaruhistoria släpper på monopolet till sina chipset. Om det enbart beror på att AMD/nForce4/SLI hadde ätit dem levande annars eller att de lägger om sin marknad & productions strategi vet jag inte. Men det är stort iaf.

(Itaniu, har inte x86 stöd, men du kan mjukvaruemulera x86 och tappa ca 10ggr prestanda på det. Det går men inte bra)

Trodde det var uppemot 70% emuleringskraft av IA-32 Itanium2 kunde klara av.. Jag menar, det är ganska bra med tanke på att bara 1% av die innehåller instruktioner för IA-32.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpen
Om du inte visste det så var det Intel som utvecklade x86 (IA-32) och AMD är egentligen bara parasiter. Och att säga att Intel bara har "döpt om" AMD64 är ju lite fel, de har lagt till egna instruktioner (innovation).. Intel -äger- allt på bärbarmarknaden atm, speciellt med den nya Sonoma-plattformen. Så, är inte det innovativt nog?

Eftersom vi nu ändå är på hårstråklyvarhumör så kan vi ju fortsätta och säga att egentligen så borde Charles Babbages ättlingar stämma Intel/AMD, eftersom allting ju härstammar från honom. Osv osv.

Seriöst. Intel pratade vitt och brett om hur Itanium skulle rocka världen, sen när den inte slog igenom alls så blev attityden att 64-bitars inte är viktigt på desktopen, och nu när folk faktiskt vill ha 64-bitars så ändrar Intel attityden igen.

Personligen ser jag inte riktigt vitsen med ett 64-bitarssystem på desktopen då det inte har några direkt praktiska fördelar, men jag vill att rätt ska vara rätt. AMD's 64-bitars extensions har de själv utvecklat, även om det är påhakat den gamla x86-standarden.

Men sån är ju världen idag, ingen heder och ingen ära. Röj och Böj, och ljug gärna lite extra så att konkurrenterna framstår som extra dåliga.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.