Permalänk
Melding Plague

AMD64 mot EM64T

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD64 mot EM64T</b></font> <small class="small">torsdag 10 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Microsoft släppte för inte så länge sedan sin "Release Candidate 1" av Windows XP 64 vilket kommer närmare en lansering varje dag.
<br />
<br /><a href="http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> har jämfört AMD64 och Intels EM64T-teknologier och hur de fungerar prestandamässigt i denna utgåva av Microsofts första 64-bitars operativsystem för hemanvändare. Prestandan är rätt skiftande, i vissa program (32/64-bitars) vinner Intel väldigt ofta och i vissa program vinner AMD överlägset:
<br />
<br />"<I>Here we see a completely different situation than the results of SiSoft Sandra 2005 SP1. Athlon 64 processor runs 25% faster with 64-bit AMD64 extensions involved than in 32-bit mode. Intel Pentium 4 with EM64T, on the contrary, loses about 25% of its speed in 64-bit mode.</I>"
<br />
<br />Läs jämförelsen hos <a href="http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

oj vad skönt att ni lägger ut nyheter på dagtid ..
kan man läsa lite o njuta av morgon kaffe..
tack swe

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Nää... samma bakgrund som vanliga XP. Hoppas de har förbättrat andra saker istället

Kunde de inte fixa mer medan de var i farten

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Är det jag som är dum eller blir det faktiskt bara sämre med win64? Iof är det inte klart, men ändå...

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

någon som har testat win64 beta som kan berätta hur det känns i spel o så vidare ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Jag testade först men orkade inte med det strul som vart då jag var ivrig att få igång nya datorn och nu är jag för lat att formatera om och kanske få göra om allt om jag vill tillbaka...

alt. att köpa en till raptor och ha xp64 på den

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

WinXP64 fungerar inte bra alls. Eller jo, själva operativsystemet var det väl inget fel på, men däremot drivrutinerna.

nVidias ForceWare (64-bit) fungerade fint. VIA's Hyperion64pro var det dock sämre med, då de inte hade någon AGP-driver med (i någon readme stod det faktiskt att det inte behövdes - wtf!). Jaha, och Creative's drivrutiner (till Audigy2) ville inte ens installeras då deras datum hade gått ut. Och någon 64-bit nätverksdrivrutin hittade jag aldrig. Iaf så måste man ha 64-bit drivers. Jag försökte en gång att installera vanliga 32-bit drivers, men det gick inte så bra.

Testade inte så många program dock, men jag orkade inte pula med detta så mycket, så nu är det borta från hårddisken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Release Candidate 2 släpptes så sent som igår. Kan ju vara värt att notera iaf.
Källa: <a href="http://www.betanews.com/article/Windows_XP_x64_Edition_Reache...">Betanews</a>

Permalänk
Medlem

hur många candidater ska det släppa innan det släpps på riktigt.

Vad vinner man på renderinging amd eller intel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
hur många candidater ska det släppa innan det släpps på riktigt.

Vad vinner man på renderinging amd eller intel?

de släpper så många RC de anser behövs innan programvaran är "fulländad".. det finns ju tydliga tecken på att de skulle behöva RC99+ när det gäller windows egentligen (kolla alla j*vla SP:s som har kommit under åren..

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Avstängd

Känns som om sisoft borde göra något åt den compilern dom använder. Då det ser ut som den medvetet cripplar A64 system.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att microsoft inte släppt 64-bitars XP är kanske så enkelt som att det inte fungerar bra än. Inte att de blivit mutade av Intel som vissa hävdat.

Permalänk
Medlem

Tror nog man ska vänta tills majoriteten av program gjorts om till 64bit innan man börjar kolla tester.

Även om dessa bench program har stöd för det så lär det inte göra någon skillnad ifall programen man verkligen använder fortfarande kör på 32bit kod.

Kommer nog att vänta ett bra tag innan jag bytar upp mig från min 3GHz Nortwood.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teletubbie
Är det jag som är dum eller blir det faktiskt bara sämre med win64? Iof är det inte klart, men ändå...

Tja, då är det nog du som är dum...
I en mängd tester så blir det ju en jäkla prestandaboost i 64-bitars läget...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Känns som om sisoft borde göra något åt den compilern dom använder. Då det ser ut som den medvetet cripplar A64 system.

Sannerligen, skrämmande missvisande...
Men sisoft är ju inte direkt välkänt för att visa AMD i bra ljus...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
hur många candidater ska det släppa innan det släpps på riktigt.

brukar vara 2 ibland så jag misstänker att nästa version blir en RTM som kommer inom 4-6 veckor.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om 64 bitars program kan ge en mycket bra prestanda boost vilket är bra, speciellt i spel som sedan lanseringen av den senaste generationen graikkort är extremt begränsade av CPU'n.

Ska också bli intresant att se om det blir någon skillnad i det ständigt aktuella AMD/Intel "kriget", hur man än tolkar artikeln så ser det ju ut som om 64 bitars OS/program kommer att förändra saker och ting.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

The Chronicles of Riddick har vad jag kommer ihåg fler olika exe filer för att starta spelet där en är för just Windows 64, varför testar dom inte prestanda skillnaden i det?

Permalänk
Avstängd

Har för mig att Riddick har:
1. Icke SSE
2. SSE1
3. SSE2

men inget 64bits läge.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Tja, då är det nog du som är dum...
I en mängd tester så blir det ju en jäkla prestandaboost i 64-bitars läget...

Jag ser inte en enda enligt de där testen? Hmm, kanske inte tittade tillräckligt nogrant...

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teletubbie
Jag ser inte en enda enligt de där testen? Hmm, kanske inte tittade tillräckligt nogrant...

Det kan du sannerligen inte ha gjort...

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1_10.ht...
där t.ex...