Permalänk
Medlem

Väldigt imponerad, han skulle kunna bli designer av htpc-lådor. Gillar flänsarna på sidan av lådan.

Permalänk
Sötast

mycket fint jobbat! synd där inte var lite prisinfo på den med

Permalänk

Fint bygge.
Helt plötsligt längtar jag till farsans garage

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
Var kan man köpa en sån där CF>IDE-adapter?

http://www.cfide.co.uk/
eller
http://linitx.com/

De två ställena han länkade till.

Permalänk
Medlem

jag tycker det var ett väl dokumenterat bygg, stilrent med bra funktioner och lösningar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

troligen så ligger installationen kvar på minneskortet och jag tror inte det kopieras in i ramminnet för det är rätt svårt att få det att fungera

man kan köra en kraftigt modifierad w98 från CD (utan hdd) och detta kan man givetvis även göra när det gäller en installation på CF för att spara antalet läs/skrivcykler

vid daglig användning så räcker ett minneskort flera år...
(mina har en garanterad livstid på minst 1.000.000)

exempelvis så bootar jag min webbserver från CF (se sign)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

ligger Oslo inte lite fel i hans väderprogram eller är jag väck, kanske för långt österut.

http://overklokking.no/art.php?artikkelid=12995&side=9

Visa signatur

Heder och mord hör inte ihop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
ett fint arbete som skulle kunna vara lite bättre på flera områden...

Mjo... T.ex inte fixar alla dessa stora hål samt onödiga belysning. Sedan så skulle bygget kunnas krympas en den med t.ex mindre nätagg. Annars trevligt bygge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Dålig hårdvara?

Man behöver inge mer för att kunna se på film, flytande. Är ju bara onödigt slöseri på pengar att trycka i saker man inte fullt kommer utnyttja.

När man lägger ner så pass mycket tid och pengar på att bygga nått känns det iaf för mig att göra något halvdant. Om han ska komprimera inspelad video är det bra med snabbare processor, och varför inte satsa på ett riktigt grafikkort och få lite kvalitet iaf.

Permalänk

Orkade inte läsa, jobbig sida med massa dåligt placerad reklam. Tycker det ser bra ut, iaf från bilden här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne
ligger Oslo inte lite fel i hans väderprogram eller är jag väck, kanske för långt österut.

http://overklokking.no/art.php?artikkelid=12995&side=9

Deras land är smalare än vårat så de måste kludda över vårat land

Permalänk
Medlem

imponerande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr SpruceTwig
När man lägger ner så pass mycket tid och pengar på att bygga nått känns det iaf för mig att göra något halvdant. Om han ska komprimera inspelad video är det bra med snabbare processor, och varför inte satsa på ett riktigt grafikkort och få lite kvalitet iaf.

Han har nog inte tänkt att komprimera ner fulla filmer till 3-400mb Meningen kanske är att kunna spela upp dvd-r och streama filmer från datorn via lan.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefffe
Han har nog inte tänkt att komprimera ner fulla filmer till 3-400mb Meningen kanske är att kunna spela upp dvd-r och streama filmer från datorn via lan.

Han hade väl tv-kort? Då kan det ju vara trevligt att komprimera till mpeg4 i realtid, och det hade ju inte blivit så mycket dyrare med ett socket a-kort, en 2200+ eller så och ett gamalt ati-kort.

Permalänk
Medlem

Nej, han hade inget TV-kort. Han hade inget expansions kort då ett sådant inte skulle få plats på höjden i den konstruktionen han ville ha.

Därmed skulle inte heller ett vanligt grafikkort få plats etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
Men vaaarför fönstret i taket.. blir ju bara irriterande blått uppåt då ju vilket leder till att man inte kan ha den överst i stereoracket ifall man har det öppet och i närheten av TVn.

Jag tror det skulle vara hål i botten och taket för luftflöde.. (alltså inte fönster) kolla på vilken förstärkare som helst så har de alltid massa hål i taket.. sen håller jag med dig om att han kunde fixat någon strömbrytare för alla ledsen.. typ en silent mode så man inte behöver störas av det blåa ljuset...

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Nej, han hade inget TV-kort. Han hade inget expansions kort då ett sådant inte skulle få plats på höjden i den konstruktionen han ville ha.

Därmed skulle inte heller ett vanligt grafikkort få plats etc.

Jo, han har ett tv-kort.
Titta på den här bilden så ser du att han har en pci-raiser
http://overklokking.no/artikkelbilder/12995/picssml/mini-bq_0...
Och så skriver han

Hardware-oversikt:

* EPIA Mini-ITX Nehemia 1GHz
* 256Mb DDR PC333 RAM
* 512Mb Compact Flash HD (med CF=>IDE konverter)
* Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in
* Fo
* Hauppauge! WinTV PCI FM, TV-kort m/radio
* Trådløst multimedia tastatur med trackball
* Ira-2 IR mottaker
* BC-9310 programmerbar fjernkontroll

Men det verkar inte finnas några bilder på det isatt.

Permalänk
Medlem

Ah, då ser jag. Men jag hade iaf. rätt med att det inte skulle få plats "stående". Men ett vanligt graffe hade då inte funkat.

Permalänk
Medlem

Jag hade planer på att göra exakt samma sak, boota från CF kort. Men jag frågade runt på lite olika htpc siter och de sa direkt att det kan man glömma. Windows sliter ut ett sånt kort på nolltid.

Men vill man ändå försöka så har komplett sådana adaptrar.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=121280&cks=PRL

Anyway.. jag tycker det borde finnas hårddiskar som snurrar typ 1500 varv lr så.. med dagens densitet skulle det funka prestandamässigt och de skulle bli väldigt strömsnåla och funka perfekt i en htpc.

Permalänk
Medlem

fy fan vad snyggt bygge. skulle lätta vilja beställa en sådan

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Han skulle lugnt kunna bli Norges svar på Jens of Sweden fast då inom htpc.

Permalänk
Medlem

Lite som pwrdesigns låda faktikst.. www.x3mtech.org

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk

hmm... jag funderar på bygga mig ett sånt där chassi, orkar inte ha en grå ful burk framme vid TV:n.

Är det svårt?
tror nog jag skulle kunna få tag på metallen och de mesta som behövs för att göra den gratis o jag har en gammal dator..... hmm...

Visa signatur

E6750, p5k, 8800gtx, 2gb 6400 corsair dominator, antec case precformance 182p, 500+200 HD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggy-Poggy
hmm... jag funderar på bygga mig ett sånt där chassi, orkar inte ha en grå ful burk framme vid TV:n.

Är det svårt?
tror nog jag skulle kunna få tag på metallen och de mesta som behövs för att göra den gratis o jag har en gammal dator..... hmm...

Det beror på hur nogrann du vill vara, om du har massa resurser eller om du har kontakter. Det som behöver fräsas är baskunskaper inom fräsning, Sedan behövs det planslipas om man vill ha fin finnish utåt. Sedan behövs det en del elkunskaper om psu.

Finns andra sätt att göra något liknande. Kreatvitet, kunskap, nogrannhet och en massa tålamod behövs.

Permalänk

Ett ord: Imponerande!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Nån som vet vad det var för tangentbord han använde? Han skriver ju bara "Trådløst multimedia tastatur med trackball".

Jag letar efter just ett trådlöst tangentbord med inbyggd trackball till min HTPC, men har inte hittat några prisvärda än... :/

Edit: Nu såg jag att det är Deltaco:s TB-5N han hade köpt... Det kostar runt 650-700 kr i de flesta affärer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ice Frontier
Anyway.. jag tycker det borde finnas hårddiskar som snurrar typ 1500 varv lr så.. med dagens densitet skulle det funka prestandamässigt och de skulle bli väldigt strömsnåla och funka perfekt i en htpc.

Det finns väl lite proggs som låter en sänka hastigheten på vissa diskar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE] "Fint bygge, men varför i hela friden förstöra det med så dålig hårdvara och massa lysen och fönster?"

Hele poenget med det, var å se på filmer, emulator osv.
Det var antagelig bare for å ha det morro , og for å ha noe å gjøre, syns det er et kjempe fint prosjekt, og det at det er blått lys, og hull i toppen er for at det ska virke litt fint med lyse, og at det blir temmelig varmt i kassa.

tenker dere 2sekunder, så får dere svaret. Bare husk og tenk da

Visa signatur

heisann =)- Stian