Ett komplett grafikkortstest

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Har sett tidigare tester där pci-e fått stryk av AGP även fast det varit likadana cpuer.

Det är mkt möjligt men ni kan inte jämföra AGP & PCI-E resultaten i detta test, i vissa benchar/spel så går P4 bättre & i andra så går A64 bättre. Speciellt när det rör sig om cpu limiterade upplösningar...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Som den budgetuppgraderare jag är så fastnade jag för ATI 700X Pro som plockar 6600GT i Sourcemotorn (vilket jag spelar i 50%). Såg att den kostar 1500 så det blir lätt en sån. SLI verkar inte vara nåt då jag skulle bli asförbannad om jag köpt en sån rigg och många spel inte skulle ha fungerat.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk

Denna test är jag väldigt skeptisk till, det är många saker som är lite skumma för att man ska kunna ta det seriöst. Det man MEST undrar över är ju hur 6600gt kunde vara bättre än 6800gt i hl2 och cs:s, konstant. Visst det skulle ju kunna vara så att det är någon bugg i kortet eller spelet i just det fallet, men i alla andra tester så har ju 6800gt varit bättre, som de borde, än 6600gt i dessa spel. Sen att dom inte kört samma datorer så långt det går, det är ju bara korkat.

Sen att alla Xx00 kort presterade bättre i förhållande till nvidia i om man jämför med resultat i andra tester.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Som sagt AGP och PCIE-resultaten går ej att jämföra i detta test, PCIE-korten får sämre resultat tack vare P4systemet. Ganska dåligt att bunta ihop resultaten sådär också.

En summering av testet iövrigt, ser inte särskilt bra ut för Nvidia.
Detta är mitt intryck iaf, får stryk framförallt när det används AA + AF.

Edit: En sak värt att notera dock, iaf nyare Nvidia-kort skulle fått bättre prestanda i en del fall med bruk av nyare drivrutiner, tyvärr finns dessa bara i beta format och ger dessutom buggar i vissa fall så jag påstår inte att det var fel att använda 66.93. (använder den själv).
Svagt av Nvidia dock att inte ha släppt nyare officiella drivisar på rätt länge nu.

Permalänk
Medlem

jag tycker det är lustigt att AGP vinner över PCIe helskumt.. någon som har en förklaring? :E

Visa signatur

Say what you mean, mean what you say

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av massiive
jag tycker det är lustigt att AGP vinner över PCIe helskumt.. någon som har en förklaring? :E

Har du överhuvudtaget läst något av vad som skrivits i tråden?

Permalänk
Medlem

ehrm kanske inte det var mer titta på bilderna ala lekis

men kan någon säga vilket kort som vann?

Visa signatur

Say what you mean, mean what you say

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Denna test är jag väldigt skeptisk till, det är många saker som är lite skumma för att man ska kunna ta det seriöst. Det man MEST undrar över är ju hur 6600gt kunde vara bättre än 6800gt i hl2 och cs:s, konstant. Visst det skulle ju kunna vara så att det är någon bugg i kortet eller spelet i just det fallet, men i alla andra tester så har ju 6800gt varit bättre, som de borde, än 6600gt i dessa spel. Sen att dom inte kört samma datorer så långt det går, det är ju bara korkat.

Sen att alla Xx00 kort presterade bättre i förhållande till nvidia i om man jämför med resultat i andra tester.

Förmodar att du pratar om PCI-e resultaten. Om du läser nedanför grafen så står det:

Citat:

By the way, we met a strange problem after we had installed the latest game update. All PCI Express graphics cards from NVIDIA began to run this game very slow, and our reinstalling the driver didn’t help at all. Installing ForceWare 67.02 didn’t help, either. We tried to replace the hard drive with a backup one (with a copy of the OS and the games), but to no effect – the PCI Express cards from NVIDIA still performed too slow.

Vilket förmodligen förklarar de konstiga resultaten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Som sagt AGP och PCIE-resultaten går ej att jämföra i detta test, PCIE-korten får sämre resultat tack vare P4systemet. Ganska dåligt att bunta ihop resultaten sådär också.

En summering av testet iövrigt, ser inte särskilt bra ut för Nvidia.
Detta är mitt intryck iaf, får stryk framförallt när det används AA + AF.

Edit: En sak värt att notera dock, iaf nyare Nvidia-kort skulle fått bättre prestanda i en del fall med bruk av nyare drivrutiner, tyvärr finns dessa bara i beta format och ger dessutom buggar i vissa fall så jag påstår inte att det var fel att använda 66.93. (använder den själv).
Svagt av Nvidia dock att inte ha släppt nyare officiella drivisar på rätt länge nu.

Håller med fullständigt, som jag skrev tidigare så var det detta jag var lite rädd för, folk som bara skummar igenom i tron att testet har utförts korrekt & sprider informationen vidare, om det är 2st i denna tråd där det finns information om felet som ändå inte sett det hur ska då den almänna uppfattningen vara?

Vad det gäller drivare så är det mkt dåligt av nvidia att inte ha släppt en ny officiell release än, 66.93 presterar i många fall ganska dåligt i jämförelse med nyare beta, men med detta sagt så är det som du säger inget fel att använda 66.93 i tester då det är senaste officiella drivaren...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

AGP är bättre..

Ser man ju tydligt, så stor skillnad mellan Intel/AMD är det inte.

Tur att man köpte ett X800XT PE, med lite överklockningen tar det allt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Håller med fullständigt, som jag skrev tidigare så var det detta jag var lite rädd för, folk som bara skummar igenom i tron att testet har utförts korrekt & sprider informationen vidare, om det är 2st i denna tråd där det finns information om felet som ändå inte sett det hur ska då den almänna uppfattningen vara?

Vad det gäller drivare så är det mkt dåligt av nvidia att inte ha släppt en ny officiell release än, 66.93 presterar i många fall ganska dåligt i jämförelse med nyare beta, men med detta sagt så är det som du säger inget fel att använda 66.93 i tester då det är senaste officiella drivaren...

Ja dagens kids är ju som dom är, skumma igenom snabbt och missa det mesta av den viktiga informationen. Sväljer man all info okritiskt blir det ju som det blir, och det verkar hända alltför ofta tyvärr.
En annan sak. Häva ur sig frågor utan att ha läst först. Hur ofta ser man inte att nån ställer en fråga som redan blivit besvarad i en och samma tråd?
Händer ideligen och det ger ett ganska dumt intryck om jag ska vara ärlig.

thisell
Och varför är det tydligt att AGP är bättre?
PCIE är betydligt snabbare nämligen, inte för att det har någon större betydelse för dagens gfx-kort.

Permalänk
Medlem

Re: AGP är bättre..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thisell
AGP är bättre...

Ser man ju tydligt, så stor skillnad mellan Intel/AMD är det inte.

Tur att man köpte ett X800XT PE, med lite överklockningen tar det allt...

Snälla, läs tråden innan du skriver.

P4 Prescott + PCI-E är långsammare än Athlon64 + AGP, dels pga P4ans sämre spelprestanda, dels pga att PCI-E bara har funnits i några månader. Drivrutiner med mera är säkert inte helt "färdigutvecklade" än.

PCI-E ger däremot ingen extra prestanda i dagsläget, om man inte kör SLI. Det beror på grafikkortens begränsningar, inte på PCI-E.

Att X800X PE "tar allt" stämmer inte heller. ATI är snabbare i shaderintensiva DX9-spel. Nvidia är snabbare i OpenGL och med hög "polygon count". De enda extrema skillnaderna finns i Half-Life 2, till ATIs fördel, och i Doom3, till Nvidias fördel. Precis som xbitlabs skriver, är det svårt att utse en vinnare. Tycker däremot att de skulle testat, och jämfört med nyare beta-drivrutiner. De är snabbare i DX9 (nvidia).

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Min fråga kvartsår, är det ingen som lirar CS:Source med ett 6800GT pci-e som kan jämföra prestandan med resultaten som visas i testet, går det verkligen i så låga FPS?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Förmodar att du pratar om PCI-e resultaten. Om du läser nedanför grafen så står det:

"By the way, we met a strange problem after we had installed the latest game update."

Vilket förmodligen förklarar de konstiga resultaten.

Resultaten är ju väldigt konstiga ja, och man undrar ju varför, om man kollar på:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041222/vga_charts-...

Half-Life 2 - 4x AA/8x AF 1600x1200 längst ner. Så kommer ett X700 XT upp i 61.5% av 6800gt kortet

Medans på x-lab så presterar det hela 87% av 6800gt´s prestanda.

Nu är det inte precis samma demo dom kört osv. Men skillnade borde ändå vara försummbar, här är den 25%

Om man kollar på x800xl och 6800gt på toms hardware så är skillnade som störst inte ens 20% på den sista bilden, på den översta är den 0.8%!

Men på X-labs är den 45% på 1280.x1024 pure speed testen. vad beror detta på, är det nått fel på x-labs tester, eller är det en större konspiration mellan ATI och VALVE som gör att dom programmerat spelet så att det ska prestera sämre på ett nvidia-kort? Som x-labs verkar vela få oss att tro?

Ja, man kan ju alltid fundera ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av One.84
Min fråga kvartsår, är det ingen som lirar CS:Source med ett 6800GT pci-e som kan jämföra prestandan med resultaten som visas i testet, går det verkligen i så låga FPS?

Som jag sa i mitt förra inlägg så ser man om man läser texten nedanför grafen att de säger att nåt inte står rätt till med nVidias PCI-e kort i detta spel:

Citat:

By the way, we met a strange problem after we had installed the latest game update. All PCI Express graphics cards from NVIDIA began to run this game very slow, and our reinstalling the driver didn’t help at all. Installing ForceWare 67.02 didn’t help, either. We tried to replace the hard drive with a backup one (with a copy of the OS and the games), but to no effect – the PCI Express cards from NVIDIA still performed too slow.

pekkasteele, återigen, nVidias PCI-e kort presterar ju inte som de skall, förmodligen en bugg i drivrutinerna. Tycker inte man skall bry sig så mycket om de värden eftersom x-bit tydligt säger att det är nåt strul i det spelet med nVidias PCI-e kort.

Vad gäller olika testsidors resultat så behöver skillnaden inte alls vara försummbar. Det kan variera en väldig massa beroende på vilken bana som används, hur långt demot är och hur mycket "action" det är i demot som används.

Permalänk
Medlem

pekkasteele: för det första använder sig THG och Xbit av helt olika demon och det kan skilja väldigt mycket mellan olika partier/banor i samma spel. För det andra skiter jag fullständigt i THG's resultat och rekomenderar alla andra att göra det samma då dom är kända för att t.ex vara mycket "Intel-vändliga", nu spelar kanske inte det så stor roll i grafikkorts test men...

thisell: Jo skillnaden är så stor mellan en A64 4000+ och en P4 560 (3.6Ghz), det har ingenting att göra med AGP/PCIe.

-=AgV=-: ingen har hävdat att X800XTPE tar allt, för det gör det självklart inte, men det tar tveklöst det mesta och är ett bättre kort än 6800U.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
-=AgV=-: ingen har hävdat att X800XTPE tar allt, för det gör det självklart inte

Svarade på thisells inlägg.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
pekkasteele: för det första använder sig THG och Xbit av helt olika demon och det kan skilja väldigt mycket mellan olika partier/banor i samma spel. För det andra skiter jag fullständigt i THG's resultat och rekomenderar alla andra att göra det samma då dom är kända för att t.ex vara mycket "Intel-vändliga", nu spelar kanske inte det så stor roll i grafikkorts test men...

Ja men thgs resultat stämmer mer med andra sidors tester, medan dessa är helt annorlunda. Om du inte läst det själv så kan jag posta länkar sen, hinner inte nu.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Håller med, därför jag hellre tittar på till ex. hardocp´s tester istället för xbits..... xbit har som jag skrev tidigare en förmåga att vinkla saker och ting, har mkt litet förtroende för xbit....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Håller med, därför jag hellre tittar på till ex. hardocp´s tester istället för xbits..... xbit har som jag skrev tidigare en förmåga att vinkla saker och ting, har mkt litet förtroende för xbit....

Vad exakt är det dom vinklar?

Menar du genom val av banor/demo eller vad? Du tror inte att HardOCP vinklar? Ta t ex när HL2 resultaten började dyka upp. Då visade X-Bit, Firingsquad, Anandtech och ett antal andra sidor på väldigt annorlunda resultat jämfört med HardOCP. De visade på ett klart övertag för ATI medan i HardOCPs test var nVidia korten näst intill lika snabba och presterade t o m bättre än ATI på Canals banan, som konstigt nog är den bana som visar på störst ledning för ATI hos de andra.

Vad HardOCP hade gjort i sin test var att de hade använt ett väldigt långt demo (en hel bana tror jag) och det medför att resultaten mellan korten blir mer lika. Stor del av deras demo var förmodligen mer CPU krävande än GPU krävande.

Det jag är intresserad av är hur korten presterar när de blir pressade så jag har större intresse av de resultat som X-Bit, Firingsquad med fler kom fram till än det resultat (medelvärdet på en bana) som HardOCP visade.

Så kort och gott alla sidor "vinklar". Det är svårt att komma ifrån nu när fler och fler sidor använder egen gjorda benchmarkdemos (vilket är bra, för hindrar optimering från korttillverkarna) . Personligen är mina favoriter X-Bit (har absolut störst utbud av testspel), firingsquad och Anandtech. Dock gillar jag även HardOCP för de brukar ha välskrivna tester men gillar inte riktigt deras sätt att testa på (att köra med så bra inställningar som möjligt på varje kort). Skall man ha teknisk information om korten är det dock Beyond3D som gäller men de testar aldrig flera kort från olika tillverkare tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ja men thgs resultat stämmer mer med andra sidors tester, medan dessa är helt annorlunda. Om du inte läst det själv så kan jag posta länkar sen, hinner inte nu.

THG's tester i 3Dmark05 (med exakt samm drivrutiner som Xbits test) visar helt klart på ett större övertag för ATI. I dom andra testen båda sidor kör används helt olika demon vilket får till följd att ibland ser ATI bättre ut hos THG än hos Xbit, ibland tvärt om.

Överlag ser THG ut att ha "lättare" demon som överlag ger ganska mycket högre FPS vilket i sin tur brukar leda till att det kortet som har övertag i det testade spelet får en mindre segermarginal (se doom3, HL2 och Far Cry). Kanske är det test-filosofin som skiljer, eller så kanske det bara är tillfälligheter...

Jag har väldigt lite förtroende för [H] då dom alltid testar fabriksklockade nvidia kort (BFG's "OC" modeller) och använder sig av olika inställningar för olika kort, jag vill se hur 2 kort presterar jämfört med varandra inte vilket som är den högsta spelbara inställningen på kort X.

Xbit och Anandtech är dom enda test jag litar på till den grad att jag baserar mina uttalanden och köpbeslut men det händer att man tittar in på andra test men tyvär får man oftast känsan att dom mer eller mindre spelar in ett demo på första bästa bana dom hittar och slår på Fraps medans anandtech och Xbit verkligen försöker göra ett så bra test dom kan hur mycket tid och arbete det än krävs.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Det finns socket 939 med pci-e och sli så jag förstår inte varför de ska blanda intel och amd. Syftet med testet är att testa grafikkort och inte processorer.

Permalänk
Medlem

Appropå [H], de har en bra sak i sina tester, de visar även minimum framerate under ett bänktest och inte bara genomsnittet.
Man vill ju att det lägsta fps:et ska vara så högt som möjligt, sen spelar det inte så mycket roll om man har 100 eller 150fps annars.
Dock visar ju även Anand och Xbit och andra min fps i vissa tester men jag vill se mer av det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
THG's tester i 3Dmark05 (med exakt samm drivrutiner som Xbits test) visar helt klart på ett större övertag för ATI. I dom andra testen båda sidor kör används helt olika demon vilket får till följd att ibland ser ATI bättre ut hos THG än hos Xbit, ibland tvärt om.

Överlag ser THG ut att ha "lättare" demon som överlag ger ganska mycket högre FPS vilket i sin tur brukar leda till att det kortet som har övertag i det testade spelet får en mindre segermarginal (se doom3, HL2 och Far Cry). Kanske är det test-filosofin som skiljer, eller så kanske det bara är tillfälligheter...

Jag har väldigt lite förtroende för [H] då dom alltid testar fabriksklockade nvidia kort (BFG's "OC" modeller) och använder sig av olika inställningar för olika kort, jag vill se hur 2 kort presterar jämfört med varandra inte vilket som är den högsta spelbara inställningen på kort X.

Xbit och Anandtech är dom enda test jag litar på till den grad att jag baserar mina uttalanden och köpbeslut men det händer att man tittar in på andra test men tyvär får man oftast känsan att dom mer eller mindre spelar in ett demo på första bästa bana dom hittar och slår på Fraps medans anandtech och Xbit verkligen försöker göra ett så bra test dom kan hur mycket tid och arbete det än krävs.

Ja du har säkert rätt i de du skriver, jag är inte så insatt på testsätten på de olika sidor, jag brukar kolla på så många tester som möjligt och försöka göra en egen analys av resultaten, se tendenserna lixom, då får man en sorts medel för alla kort, eftersom om någon site vinklar åt ett håll, en annan till de andra märkets fördel, så jämnar det ut sig lite. Men jag reagerade på att jag tyckte dessa resultat skillde sig mycket jämfört med andra siter jag tittat på.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS