vad är det som gör?

Permalänk

vad är det som gör?

grabbar eftersom ni som hänger har stor erfarenhet av datorbutiker och allmänt handlande över internet. då jag själv har en datorbutik så vill jag gärna veta vad det är som tilltalar en att handla just i en butik och inte i en annan. förutom priset då.
då jag ser mig själv som jäkligt billig i sammanhanget men kan inte ens börja att gemföra mig med jättarna typ datorbutiken, pcaction, dustin, komplett osv osv även om man är billigare. så då måste det "brista" någon annastans, eller? är det designen på butiken? är det supporten? litar man mer på de "stora"? min webshop som har varit uppe i drygt 1 månad nu börjar så smått att sälja, men det är långt ifrån så mycket som jag hade tänkte mig. nu inser ju jag också iförsig att marknadsföring är A och O när det kommer till handel så jag har kontaktat folk bla här och torget och lite andra sajter osv.
så nu vill jag gärna höra lite vad vill man som konsument ha från en webbutik?

www.datorgallerian.com är hemsidan

Visa signatur

// Hämt/Butik 09:30 - 22:00
// Över 25 000 produkter

Permalänk
Medlem

För det första måste man ha ett gott rykte. Detta tar flera år att bygga upp.
Bra kundservice och tillgänglighet.
Snabba leveranser är ett måste idag när alla vill ha prylarna igår.
Bra priser. Skulle påstå att billigaste priser är inte viktigast generellt sett.

Jag handlar exempelvis en del från Dustin trots att jag kanske kan få varan billigare ifrån någon annan.
Varför? Jag vet att jag får varan dagen efter och inte behöver vänta i veckor, inga problem med reklamation om varan är trasig, någon som svarar om jag ringer.
Service kostar och det är jag beredd att betala för.

En annan sak är fraktpriser.
Behöver man en USB-kabel för typ 10 spänn går butiker som tar 150 spänn enhetsfrakt fetbort.
Därför handlar jag ofta från Webhallen och Dustin home.

Skall jag köpa tunga högtalare eller chassi går företag som komplett fetbort eftersom de tar betalt efter vikt.
Då blir det istället oftast företag som Dustinhome som tar 49:- enhetsfrakt eller inet (99:-) (Självklart är det totalpriset som gäller)

Så det är ingen dans på rosor att driva datorföretag med de kraven vi kunder ställer.

Har själv lagt 18 ordrar hittills i år hos sammanlagt 6 företag.
Så viss finns det potentiella köpare om man klarar kraven.

Sen finns det kunder som bara ser till lägsta pris och inte vill betala för kundservice. Sen när de får vänta längre eller det strular så startar de trådar och varnar alla för detta skitföretaget.

Permalänk
Medlem

Bra priser, stort utbud, snabb leverans och billig frakt. Enkelt va?

En lättöverskådlig och lättnavigerad sida får jag lägga till, er site är kass. De flesta lämnar nog sidan efter att ha stegat igenom 5 kategorier för att finna att det inte finns något under produkt > produkt > kategori > tillverkare > modell. Jag antar att denna webshopslösning är billig och idiotsäker för jag "känner" kille med ett skrivbordsföretag som använder den samma.

Då har jag fastställt några problem.

* Sidan är omöjlig att navigera.
* Sidan ger intryck av att det är ett litet skrivbordsföretag.

Anledningar till att jag inte vill handla av skrivbordsföretag.

* Dom har nästan inget i lager och är helt beroende av sina leverantörer.
* Det är problem att byta grejjer för företaget vill inte bråka med sina leverantörer.
* Dom har inte råd att ersätta kunder när det blir fel.

Så en snygg och lättnavigerad sida tror jag skulle generera fler beställningar till att börja med.

Permalänk
Medlem

Låter som om den inte är särskilld känd, du kunde ju börja med att posta en länk till sidan här.

Ryktet är bland det viktigaste, en majoritet av sweclockare vägrar antagligen att köpa från Dataprice pga det usla ryktet företaget har. Om du bemöter kunder på ett bra sätt kommer dom säkerligen komma tillbaka och kanske än viktigare rekomdendera dig till andra.

Har du en webbutik tror jag inte designen är det viktigaste, bara har en väl fungerade desgin skulle inte jag bry mig alls om den är "ok" eller "jättebra".

Generellt sett litar väl folk mer på stora företag men återigen är ryktet mycket viktigt, har du ett bra sådanat kommer många att lita på dig.

Ett tips för att locka till dig kunder vore ju att under ett par veckor sälja en populär vara väldigt billigt för då kommer folk att prova butiken även om dom inte känner till den. Du kommer inte att tjäna snabba pengar på detta med jag tror absolut att det lönar sig slutändan.

Fraktpriserna är väldigt viktiga om du vill få ordar för några hundralappar, 100:- mer eller mindre i frakt när man köper en dator för 10000:- spelar väl ingen större roll men om man vill köpa ett par fläktar och lite små saker för 300:- vill man inte åka på fraktkostnader på 150-200:-. Jag själv skulle säkert kunna ha handlat för 500:- mer det senaste året om jag inte hade varigt tvungen att betala farkt för varorna.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

1) vet man inte om vilken det är så kan man inte heller handla där, annonsera i nått dagblad kanske?
2) sidans layout måste se bra ut och värka seriös ha bra kontakt info mm
3) ha SNABB leverans tid, folk börjar gnälla ibland efter bara några dagar här värkar det som
4) konkuranskraftiga priser är mkt viktigt, om du tex inte kan mäta dig med datorbutiken där så måste du ha nått annat som är bättre än dem för att motivera folk att handla där istället.
5) gratis frakt vid >500kr ordrar går alltid hem hos massorna

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Låter som om den inte är särskilld känd, du kunde ju börja med att posta en länk till sidan här.

http://www.datorgallerian.com/

Permalänk
Medlem

Finns du inte dina priser och produkter med på pricerunner så skulle jag förmodligen aldrig hitta dit.

Permalänk
Medlem

Tips:

- Sidan ser fin ut men kan bli mycket bättre. Snabbare länkar, menyer etc. är vissa saker som hade kunnat bli _mycket_ bättre.
- "Uppläget" i sidan är typiskt, nästan alla datorhemsidor har desamma.. Försök "ändra" det på ett sätt så att den välkomnar ALLA, färgerna på sidan är något som du kan fundera över.
- Skippa alla undermenyer på sidan som t.ex. gruppering av tillverkare, gruppering efter modell eller passningsform är bättre.
- Försök fylla alla tomma delar på sidan, det ser jäävligt trist ut! Några Annonser (Måste inte vara från billionföretag utan lokala affärer etc).
- Länka till recensioner, specifikationer av produkten, bilder m.m.!

Vad jag tycker:
- Frakten, ett system för frakten hade varit riktigt bra som t.ex. Idéerna från grabbarna ovan.
Alla varor under 0,2kg borde ha frifrakt. Allt från 0.2-0,7kg 49:- 1-4kg 99:- Allt över 1000kr frifrakt!
- Leverans! Garantera att ni kan skicka de beställda varorna (Ifall i lager) inom samma dag!
- Priset är självklart! Försök konkurera ut de stora företagen

Det finns oändligt mycket man kan skriva, synpunkter, tips och råd m.m. men jag tycker att du borde läsa i forumet och se vad folk är missnöjda över. Det finns flera flametrådar om Datorbutiken etc. ta och läs de =P

Edit: Förök komma med i buggy, pricerunner, kelko, google, msn ~

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Inaktiv

Bilder på varan, även om jag vet vad jag ska ha innan stärker det helhets intrycket.

Permalänk
Medlem

Indelningen av märke i webshoppen är så fel då jag inte alls bryr mig om vilket märke det är då jag först går efter pris så istället ha som på Datorbutiken.com t.ex att man kan rangordna varan efter pris, tillgång osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weezer
http://www.datorgallerian.com/

Det såg bra ut förutom dom lite krångliga meyerna. Jag avskyr verkligen när jag måste välja tillverkare, tittar jag på grafikkort vill jag ha Gainward, Leadtek, ASUS, MSI och alla andra på samma sida så att jag kan gämföra priserna på olika tillverkare utan att behöva klicka på 5-6 olika kategorier. Nu kanske jag klagar på väldigt små detaljer.

Och som sagt försök komma med på Buggy (http://buggy.no-ip.com) och pricerunner, det skulle antagligen generera en hel del beställningar.

En annan detalj borde rättas till är att tydligt skriva ut om priserna är inkl eller exkl moms.

Till sist måste jag berömma och tacka dig för att du inte döpte företaget till Datagallerian!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att sidan ser snygg ut, men som tidigare sagts; den är väldigt "tom". Färgerna är bra - de behöver du inte byta ut - för färgerna kommer efter att du har "fyllt" sidan lite mer. Sen att kanske ha lite mer produkter på lager kan ju vara bra

Ta även bort kategorin "modekort", eftersom "moderkort" redan finns

Och sedan, som flera påpekat, ta bort märkesindelningen av produkter; det är bara jobbigt!

Sedan den där texten "Låt oss se vad vi har här." kan du nog ta bort, den passar liksom inte in.

Annars tycker jag att sidan är snygg, så: bra priser + låga fraktkostnader = fler beställningar. Lockvara/-or rekommenderas!

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Enhetsfrakt i all ära... men betala med ditt bankkort & få riktigt billig frakt... många butiker som kör med det nu.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Jag kan bara tala för mig själv och jag föredrar bra support/service och snabba frakter framför låga produkt priser, därför har jag i stort sett handlat det mesta från Dustin "numera även Dustin Home" de senaste 6 åren. Vissa produkter ur tex Plextors sortiment har jag handlat där det har varit billigast men det är endast pga av Plextors egna collect & return garanti. Jag behöver alltså alldrig blanda in företaget jag har köpt ifrån och då kan jag lika gärna köpa den där det är billigast.

Permalänk

Man ska kunna se frakten i direkt i varukorgen utan att behöva logga in och skapa ett konto. Jag verkligen HATAR när man måste skapa ett konto för att se frakten. För att jag änns ska stanna på den sidan måste de ha väldigt bra priser eller något annat så jag verkligen är intereseard av att handla där. Har inte kollat hur du har det på din sida så det kan ju vara så att det redan finns i din shop.

mvh

Permalänk
Medlem

Bra utbud
Bra support
Bra pris
Är de egenskaper jag värderar högst, problemet vi har idag är att posten bara blir sämre och dyrare Exempel på butik jag favoriserar är komplett.
Att finnas med på prislisttjänster som buggy och pricerunner också nödvändigt, man letar billigaste möjliga butik lite då och då, beroende på vad det är för varor, eftersom man ändå har garanti från tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Säger som de andra, gruppernigarna av företagen är inget jag gillar så skarpt.
Designen tycker jag är väldigt lätt vilket jag tycker gör den bra. Ett minus är laddningstiderna på sidan.
Men annars ser det rätt bra ut, stort utbud av varor.

Men jag vet i alla fall vart jag ska köpa min Samsung SyncMaster 997DF i alla fall Extremt bra pris!

*EDIT*
Såg inte att du hade postförskott förrens jag skulle beställa varan, det vill säga när jag skulle lägg ordern.

*EDIT2*
Kan man inte komma in och hämta ut varan!?
Bor ju så nära malmö så det känns lite onödigt, precis som att jag bor 100 meter från datorbutiken.com....(vilket jag faktiskt gör, kan ta foto för de som vill).

Permalänk
Medlem

Den där vagnen i loggan såg inte allt för vacker ut.
använd denna istället

(eller lite större)

och vector bilden är här

Permalänk

tack grabbar...
jag tar verkligen åt mig kritiken och jag hoppas att de flesta av er
( omöjligt att få alla att tycka om sidan )...blir "nöjda" med sidan
efter att jag ha pillat och fixat "felen" som finns..jag trodde verkligen
att folk ville ha märkesindelning, det var därför jag kör med det, men
ja kommer fixa det ja lovar

Visa signatur

// Hämt/Butik 09:30 - 22:00
// Över 25 000 produkter

Permalänk

En annan sak, det är ju att försöka så gott man kan att lägga upp information om produkterna. Det var bla. det som lockade mig att handla från komplett de 2 senaste gångerna jag handlat. Det är så trevligt om man har detaljerad fakta om de produkter man funderat på att köpa

Tex. ska man köpa en fläkt, o surfar runt på olika datorbutiker. Så ser man att det står "ADDA 80mm 3000rpm" det säger mitt mig nått alls om hur bra den presterar. Då kan det vara bra att bla. se ljudnivå och hur mycket luft den flyttar.

Permalänk

jo visst jag satsar mycket av min tid nu på att få in bilder och beskrivning på produkterna. tyvär så är det lite att tex vi har drygt 5000 produkter och det tar tid att "köra" in allt i systemet. och sen så har inte alla leverantörer beskrivning så man får leta på internet och i vissa falla översätta osv så det tar tid, men det är sånt som kommer med och sånt jag räknat med men som sagt det tar tid och jag hoppas att jag kommer bli bättre med tiden. "huvudargumenten" hos oss nu är lägre priser änn många konkurenter, men där vi kanske brister lite i just webhandel delen som vi såklart kommer att förbättre efter att ha lyssnat på er.

tack igen.
ps. jag vet inte om jag får skriva det här och om det räknas som reklam.
men alla som köper nått för 20 kr eller för 10 000 får varan fraktfritt om ni skriver sweclockers i meddelanderutan..
ifall det räknas som reklam ta bort det här tack.

Visa signatur

// Hämt/Butik 09:30 - 22:00
// Över 25 000 produkter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bosanac94

ps. jag vet inte om jag får skriva det här och om det räknas som reklam.
men alla som köper nått för 20 kr eller för 10 000 får varan fraktfritt om ni skriver sweclockers i meddelanderutan..
ifall det räknas som reklam ta bort det här tack.

Så trevligt, då ska jag beställa lite saker ifrån dig för att gynna dig.
Blir väl lite kablar, kontrollerkort och lite annat skräp om du har det. Ska kika lite.

+ Fin design
+ Bra språk

- Inga bilder
- Märkesindelning
- Tomt under visa kategorier
- Modekort bör du ta bort.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bosanac94
<SNIP>
ps. jag vet inte om jag får skriva det här och om det räknas som reklam.
men alla som köper nått för 20 kr eller för 10 000 får varan fraktfritt om ni skriver sweclockers i meddelanderutan..
ifall det räknas som reklam ta bort det här tack.

Otur om man hittar något för 21 kr då, eller?

Permalänk

hehe....ja förmulera mig fel där tror jag :D..
det spelar ingen roll för hur mycket eller hur lite man köper
så är det fraktfritt....:D...
nu hoppas jag att alla förstod..;)..:D

Visa signatur

// Hämt/Butik 09:30 - 22:00
// Över 25 000 produkter

Permalänk
Medlem

Fri frakt, det gillar vi.

Du har två kategorier på moderkort varav den ena är felstavad (modekort.)
Tangenbord stavas tangentbord.
Små stavfel, men det kan betyda mycket utåt.

Du har alltför många underkategorier där resultatet blir "Det finns inga produkter att visa i denna kategori."
Detta är rätt jobbigt om man klickat sig fram flertalet gånger.
Speciellt när sidan inte är blixtsnabb.
Plocka bort dessa kategorier så länge du inte har varorna.

Skall se om jag kan hitta lite prylar som inte äter upp vinsten på frakten.
Ser att du saknar Memorystick. Jag är lite spekulant på 2st Memorystick Duo 128MB till vettigt pris.

Permalänk

humm... vad ska man tycka om denna site...??

rött på vitt....... ja det funkar det med.... lite svag toning på ruter och menyer.
Kanske lite mer färg för att bryta av ämnen och huvudkatergori för produkter.

listen med texten:

Startsidan | Betalningssätt | Köpvillkor | Om Oss | Kontakta Oss

Gör denna större med ordentliga knappar. Ska vara lätt att knappa runt.
Generellt för alla "huvudmenyer" gör den större med kanske något tydligare "knappar".

Förtroendet väger tungt.
Ryktet väger nog mer.
Priset har en viss betydelse.
Suport och kundbemötande på rätt nivå för kunder.

Jag kan erkänna att jag inte handlar till de absolut billigaste priserna jag hittar på nätet. Oftasta så andvänder jag nätet för att göra en prisjämförelse och skapa mig en prisbild på det jag kommer att handla.
Jag handlar hos en lokal datorbutik... visst de har site och sånt med... siten är f*n inte den bästa. Men det som en dator består av finns där.
De har valt linjen att ha få men bra produkter, medd hög kvalité, som funkar.

Tex: tangentbord. Att ha 5-6 olika billiga enkla tangentbord och 10 mellan tgb, ett gäng med mer avancerade tgb.

Min åsikt om detta: varför så mycket "skit"?
Vill nån ha ett enkelt tgb, så är priset mer viktigt. Utseénde och modell spelar väldigt liten roll.
Det ska funka bara. Utan en massa installationer.
De mer avancerade grejjerna har en egen "kundkrets" de vet vad de vill ha. Oftast kan de med en mindre installation.

Det bästa är nog att få kunder att säga:
- Kolla hos <url> dom är bra..! Jag beställde/köpte därifrån. Jag fick grejjerna på 3 dar.

Om du vill kolla siten på den butiken jag handlar hos så pm mig så skickar jag url.
Vill inte göra reklam om jag inte får det...!

Permalänk
Medlem

1. Pålitlig och tydlig lagerstatus. Om en vara anges finnas i lager ska den också vara tillgänglig DIREKT från butik. Ingen är intresserad av lagersaldot på något "hemligt" mellanlager.

2. Korta leveranstider, leverans dagen efter beställning är något man bör kunna begära på lagervaror.

3. Snabb behandling av returer/garantiärenden.

Visa signatur

Tell 'em like it is and not like it might be, that's why some fools don't like me...

Permalänk

tack för alla inlägg.
jag håller på och jobbar med sidan nu och hoppas att jag hinner med
när uppdateringen på priser sker imorgon på morgonen.
svar på ovanståene.
1. nope har inget "mellanlager" utan en butik i centrala malmö som räcker gott och väl..:D..

2. jo korta leveranstider är nått som vi strävar efter och försöker förhandla fram ett "kontrakt" med ett alternativ till den allt sämre posten ( tycker själv att 1 dags väntan från leverantören är 1 dag för mycket så jag förstår er )

3. har inte haft några returer och/eller garantiärenden för köp över nätet då vi inte varit uppe så länge, och jag hoppas ocskå att vi inte kommer behöva göra det. då det tar onödig tid från kunden och oss, så vi försöker få kunden att känna sig nöjd genom att ge de en ny vara eller pengarna tillbaka alltid, för folk som har köpt grejer hos oss i butiken.

Visa signatur

// Hämt/Butik 09:30 - 22:00
// Över 25 000 produkter

Permalänk
Medlem

Nu är mitt internet i princip dött... BBB suger apa. Så det här blir lite kort...

1. Angående leverans. Jag beställde ett kasein från FX i Nol, "farmacia.cc", och dom skickade det med DHL. Fraktpriset var inräknat i produktens pris, så det gick på 239 kr inkl frakt. Då vägde det över 1 kg, och kartongen var på 6.5 kubikdm. Då fick jag paketet snyggt hemkört av DHL. 1 kg paket och hemkörning kostar en del med posten. Så ett tips är stt slå en pling till DHL. (DHL Express Sweden AB) Kanske kan dom fixa något fördelaktigt.

2. Jag tycker inte att det ska vara något problem att leverare en vara samma dag som den beställts, eller möjligen dagen efter. Det finns ju ingen anledning att bygga berg av varor... Så snabb leverans är både bra för kunden och butiken.

3. Det här med förtroende är viktigt. Sidor som man ser direkt är bara något program (typ OSCommerse) installerat på en webserver och produkterna inlaggde ger inte lika bra intryck som en mer välutvecklad butik.

4. Levererar du med posten, så kan ett tips vara att ha leverans med brev. Som Webhallen. 39 kr i frakt för små-grejjer gör att man har beställt ett och annat minneskort till digitalkameran och någon USB-kabel därifrån. Ett stort plus, speciellt om man är intresserad av mindre orders.

5. Idag tittar alla efter priset, och det går inte att kombinera lägsta pris med bra service. Det är bra service och högre pris, eller usel service och billiga prylar som gäller. Vill du konkurera med Datorbutiken.com, komplett, mm så kan du nog inte kosta på dig så bra service. Det är vad jag tror, men försöka går ju alltid.

6. Webhallen är en bra butik. Bra upplägg, snygg design. Helt igenom 100% välgjord butik. Snegla på den om du vill designa om. Nu tvivlar jag på att det där CMS som du använder är speciellt konfigurerbart så, men endå. Jag säger det. Se till att sortera efter pris, och inte efter varunamn som default.

7. Får jag gratis frakt? Gött. Får se om det finns något jag behöver. En USB förlängningkabel iaf. Har tröttnat på att lyfta upp laptopen på en bok för att kunna koppla in MP3-spelaren. Och lite fläktar så...

Själv har jag inte handlat så mycket datorgrejjer på internet. Det har väl varit Webhallen, Dustin, JMEData och ITbutikken i Danmark som fått mina orders.

Visa signatur

Det socialistiska liket lever medelst frankensteinliknande åtgärder.
Flygande anka! Akta den bitts!
Gud är som Alfons osynliga kompis. Få ut det ur skallen och bli en normal människa... För guds skull... Väx upp.

Permalänk
Medlem

Tycker din sida är alldeles för lik datorbutiken.com.

Att dessutom köpvillkoren är klipp och klistrat från just datorbutiken.com gör inte att jag får större förtroende för shoppen.

Ett tips är att formulera egna köpvillkor, tex finns ordinarie-pris och webpris inte på din sida.

/ Mjam

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!