Permalänk
Medlem

Xbox moddnings projekt inleds

Nu har jag köpt min xbox, crystal och till det köpte jag ett xecuter 2.6 chip som jag ska ha in i boxen i veckan. Men jag har redan börjat modda lådan.. det första jag gjorde när jag kom hem efter att ha köpt den var att öppna upp, och klippa bort lite av plåten runt, mest vid fläkten.. får den lät tillräckligt redan.. en delta på 60mm om jag inte e har helt fel! sen hittade jag nån fläkt som jag haft i min förra pc som låg nånstans, en 80mm med 4 blåa lysdiorer i som jag nu gjort plats för och ska trycka i. jag hoppas även att komma ihåg till classe i veckan o köpa hem en mängd dioder och värmelim, får det kommer gå åt! även en switch till dioderna så man slipper ljuset om det vore så. idén jag fick när jag väl börjat o funderat på hur jag ska spraya om chassit är den att jag ska bara tona ner det stora X'et uppe på, samt fronten med nån svart spray färg (matt) sedan täcka det övriga med samma färg, fast med flera lager.. i sedan sätta dioder under xbox loggan mitt uppe på som lyser utåt från mittden.. jag hoppas på att det kommer funka så att det stora Xet lyckas lysa upp, men svagt iom att det ligger ett tunt laget matt svart på!! skriv gärna era funderingar och tips, öppen för allt, och jag tål kritik så va inte feg nu!!

OBS!! bilder kommer

Permalänk

Är du säker på att Xecuter 2.6 chippet klarar av din version av moderkortet? Är det inte bara Xecuter 3 som klarar av 1.6 ... För jag antar att det är en 1.6 du har då du säger att du precis köpte den.

Kolla upp det..

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

jodå jag har kollat upp det ska inte vara några problem. här kommer lite bilder..

chippet och dess tillbehör...

gallret bort klippt o filat

hårddisk lådan tillkapad o fin

nästan tomt chassi då..

ersättnings fläkten verkar funka.. men när jag satte in den i xboxen o kopplade ihop allt lös bara 2/4 dioder :S

fläkten på plats efter lite kapning o våld

andra sidan fläkten, skruvad nere o buntad uppe, sitter som smort!

sådär, ja då va fläkten klar..

imorn ska jag börja förstå var chip delarna ska ta plats och var dom ska lödas, och om jag hinner iväg till classe o köpa lim o dioder o sånna goa grejjer

Permalänk
Medlem

Inga bilder funkar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koddi
Inga bilder funkar.

Stämmer!!

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Är du säker på att Xecuter 2.6 chippet klarar av din version av moderkortet? Är det inte bara Xecuter 3 som klarar av 1.6 ... För jag antar att det är en 1.6 du har då du säger att du precis köpte den.

Kolla upp det..

Är du säker på att det inte är brister i dina kunskaper i ämnet xbox?

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koddi
Inga bilder funkar.

Visa signatur

|Pentium 4 3.06|Maxtor 320 gig|512 mb|Geforce fx 5600 ultra 256 ddr|Chieftec DA-01 Full-tower|
Övriga Ämnen
RIP 2005-05-10

Permalänk
Medlem

sådär, vet inte vad som hände me webservern ja använde. hittade en ny som jag hoppas ska hålla bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggge

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41417...

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
Är du säker på att det inte är brister i dina kunskaper i ämnet xbox?

/Daniel

Det är mina brister i ämnet Xecuter möjligtvis

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

nice bygge.....ska du göra mer än, ny fläkt och chippa?

jag e oxå från åkersberga

88a vi kanske vet vilka varann e:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Det är mina brister i ämnet Xecuter möjligtvis

eftersom du frågande påstod att "Är det inte bara Xecuter 3 som klarar av 1.6" så är det dina xbox kunskaper som bristar, för som de flesta vet (som håller på och intresserat sig mer än bara "få det funka") så är det sanslost sällan chippen som ställer till vilka versioner som inte funkar på respektive versioner, vi pratar då om de absolut första chippen som släpptes, och kanske nån cheapmod (dvs riktiga hembyggen, ett minne och massa sladdar) som ställer till det.

Annars är det som sagt en biosfråga, xecutor har inte ens än släppt ett bios till sina x2 modeller, utan det är evolutionx som släppt sina m8 bios som folk använder, det är egentligen bara x3 som har ett bios som är chipspecifikt

/Daniel

Permalänk

Vill inte vara en besservisser men snälla sluta med särskrivningen, tex. "hårddisk lådan" ska vara "hårddisklådan".

OT:
Blir nog bra det där, se bara till att du är mycket försiktig när du löder fast chippet.

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
nice bygge.....ska du göra mer än, ny fläkt och chippa?

jag e oxå från åkersberga

88a vi kanske vet vilka varann e:D

hmm jo jag ska måla om o försöka med hjälp av en mängd lysdioder få X-et att lysa upp.. sen får jag se, kanske blir lite dioder i kontroller-portarna samt i handkontrollen.. men det är dett senare stadium.. jag håller även på att komma på nån ide för ett hemma byggt chassi, typ plexiglas.. typ som moddningsnisses.

kom gärna med ideer folk!!!

hmm jag går ut 3an i röllingby nu i vår iaf..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golvplankan
Vill inte vara en besservisser men snälla sluta med särskrivningen, tex. "hårddisk lådan" ska vara "hårddisklådan".

OT:
Blir nog bra det där, se bara till att du är mycket försiktig när du löder fast chippet.

jopp ska löda fast det i plugget på onsda nu. har inga bra grejer hemma.. men det kändes fegt o lämna in den för det, vill ju göra så mycke jag kan själv eller med hjälp av kompisar..

Permalänk

Nå, jag får väl ta mig en sväng i denna tråden också då eftersom att det nu handlar om x-box..

Till att börja med så tycker jag att det är för många inlägg om chippet... Det räker med att några skriver samma fråga istället för hela forumet..
När man köper ett chip i dagen läge så spelar det inte någon roll vad du har för version på din x-box, utan vad du kan flasha chippet till. Allt är precis likadant på alla moderkort i x-boxarna, men saken är den att allt sitter lite annorlunda med motstånd på dom nyare. Så principen är den samma..

När man köper ett Xecuter 3 chip så gäller följande specifikationer:

Product Features:

Plays every Import and Backup Game from any region.
Plays all homebrew (emulators, media player, mp3, divx.....)
2MB Flash Rom With 15 Bios Storage Options
Dedicated 256K Backup Rom with a new Linux based bios (Can be upgraded to any bios you wish)
i2c Bus for X3 Config LIVE!
Flashing operations controlled by onboard HID compliant USB controller.
New Enhanced I/O Bus for Full LCD support (and other future hardware add-ons)
2 Modes Flash Protection Control (On Switch and on Mod itself)
Multi-Bios support
Auto-detect the Xbox version and region (NTSC, PAL) - doesnt worry which country youre in.
All MODS packaged in anti-static bags for prevention of ESD damage.
HDD Activity LED
New external programming interface
Compatible with all current bioss
High quality branded components

Product Compatibility:

Xbox Live compatible
Compatible with all Xbox versions (V1.0, V1.1, V1.2, V1.3, V1.4, V1.5 and V1.6 USA/PAL/JAPAN)
The Xecuter 3 Xbox modchip does *not* affect the original functionality of your Xbox.

Package Contents:

Xecuter 3 Mod-Chip
External Switch & Cables
Special customer online guide (with diagrams and step-by-step guide)
Shipped in anti-static bag

Hoppas det kommer gå bra för dig och din x-box.. Kommer följa detta projektet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse

Hoppas det kommer gå bra för dig och din x-box.. Kommer följa detta projektet..

tackar, ska som sagt jobba vidare idag.. bilder kommre på eftermidagen någon gång..

Moddnings nisse: hur blev det med ditt senaste? missade visst det..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fille182
tackar, ska som sagt jobba vidare idag.. bilder kommre på eftermidagen någon gång..

Moddnings nisse: hur blev det med ditt senaste? missade visst det..

Jo då, jag har grejat lite med det.. Kommer upp lite mera bilder idag.. Har dock spelat några dagar nu. Har ju inte fått spela på nästan ett halvår..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse
Jo då, jag har grejat lite med det.. Kommer upp lite mera bilder idag.. Har dock spelat några dagar nu. Har ju inte fått spela på nästan ett halvår..

hehe förståligt!! det blev inga dioder eller så idag.. hann inte med det. får se om det blir mer imorn. efter att jag chippat o förhoppningsvis lyckats med det.. sen måste det köpas hårddisk också, original disken kommer inte räcka nånstans!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddnings nisse

Allt är precis likadant på alla moderkort i x-boxarna, men saken är den att allt sitter lite annorlunda med motstånd på dom nyare. Så principen är den samma..

Ville bara påpeka att det ÄR lite större skillnad mellan nya och gamla xbox, Tex dom har olika video chip, olika ram minnen, man måste göra så kallad "lpc reubuild" på 1.6`orna eftersom lpc debbugingen är helt annorlunda konstruerad, aja finns en gäng skillnader

Permalänk
Medlem

yees sant sant!! idag eller, om ca 2 timmar ska jag o polarn chippa xlådan.. skulle bara hem en sväng o trycka ut några bilder.. mer info om hur det gick, samt bilder kommer ikväll hoppas jag..

Permalänk
Medlem

ett tips är att du tar bort den svarta klisterlappen på fläkten så den pasar in mer med chassit

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
ett tips är att du tar bort den svarta klisterlappen på fläkten så den pasar in mer med chassit

hehe tack för det tipset, ska riva loss den imorn.. nu pallar jag inte mer.. chippet o jag har jävlats med varandra hela dagen. blir nya tag imorn!!

Permalänk
Medlem

Det är en bugg på xecuter 2.6 chippet när du använder det till en xbox 1.6/b. Så du måste lägga in bios:et på minnesbank 2 annars kommer du inte kunna starta några spel m.m, om du har bioset på minnesbank 1.
Bara så du vet, jag höll på att kasta ut xboxet bra många gånger innan jag fick reda på det.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
Det är en bugg på xecuter 2.6 chippet när du använder det till en xbox 1.6/b. Så du måste lägga in bios:et på minnesbank 2 annars kommer du inte kunna starta några spel m.m, om du har bioset på minnesbank 1.
Bara så du vet, jag höll på att kasta ut xboxet bra många gånger innan jag fick reda på det.

ahh ok.. hmm, 1.6b.. hur vet man att man har det och inte "vanliga" 1.6? nu blev ja osäker här.. men hur som helst. jag har inte lyckats flasha nånting alls, den läser inga skivor.. o ja vet inte hur jag ska få över nånting till hårddisken.

Permalänk
Medlem

skillnad på 1.6 och 1.6b.. minnes kretsarna är av märket samsung på 1.6 och hynai på 1.6b.

xecuter 2.6 rekommenderar jag till en crystal då kontrollpanelen passar mycket bättre in på den än.. x3:ans.

1.6 xbox med samsung läsare har fruktansvärda problem att läsa skivor. lär du flasha den/installera disken/ etc.. bränn på DVDr skivor av hyffsad kvalitet.

har du en 1.6 xbox med philips läsare kan du skatta dig lycklig. den är klockren. har inte haft ett enda problem med den.. däremot den där jävla samsung saken. isch billigt skrot. (*min uppfattning*)

jag har inte stött på någon 1.6b ännu. vilket jag tycker är konstigt. jag chippar runt 4xbox i veckan och några ps2. (litet extrajobb)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
skillnad på 1.6 och 1.6b.. minnes kretsarna är av märket samsung på 1.6 och hynai på 1.6b.

xecuter 2.6 rekommenderar jag till en crystal då kontrollpanelen passar mycket bättre in på den än.. x3:ans.

1.6 xbox med samsung läsare har fruktansvärda problem att läsa skivor. lär du flasha den/installera disken/ etc.. bränn på DVDr skivor av hyffsad kvalitet.

har du en 1.6 xbox med philips läsare kan du skatta dig lycklig. den är klockren. har inte haft ett enda problem med den.. däremot den där jävla samsung saken. isch billigt skrot. (*min uppfattning*)

jag har inte stött på någon 1.6b ännu. vilket jag tycker är konstigt. jag chippar runt 4xbox i veckan och några ps2. (litet extrajobb)

ok då ska jag kika på minnes kretsarna senare idag när jag kommit hem.
Jag är rädd att det är en samsung läsare jag har, inte 100%. Men ja antar att det inte är så lätt att ta en dvd-läsare från datorn eftersom strömsladden till läsaren på xboxen är nån skum gul mojj.
Var bor du någongstans? tänkte kanske att det kan finnas en minimal chans att du kan kika på min låda.. Tack för all hjälp hittils!

Permalänk
Medlem

jag bor i en liten by kallad sala ... 4mil från västerås

för att vara riktigt säker på versionen på din xbox.. kika http://www.xbox-scene.com/versions.php

tyvärr är det inte så enkelt med en dvdläsare..
men jag har läst lite om folk som har modifierat sin samsung läsare, vilket verkar fungerat bra.

har du en samsung så bränn allt på dvd skivor. ingen idé med cd-r skivor när 1/25 kanske fungerar. och med dvd 1/1 (min erfarenhet, kanske inte alla som haft problem med dessa läsare)

lär kila till jobbet nu. men lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mekme
jag bor i en liten by kallad sala ... 4mil från västerås

för att vara riktigt säker på versionen på din xbox.. kika http://www.xbox-scene.com/versions.php

tyvärr är det inte så enkelt med en dvdläsare..
men jag har läst lite om folk som har modifierat sin samsung läsare, vilket verkar fungerat bra.

har du en samsung så bränn allt på dvd skivor. ingen idé med cd-r skivor när 1/25 kanske fungerar. och med dvd 1/1 (min erfarenhet, kanske inte alla som haft problem med dessa läsare)

lär kila till jobbet nu. men lycka till!

ok, jag bor lite norr om sthlm så det sket sig..
jag har snabbt kollat den guiden till vilken version man har, men ja borde kanske kolla igen.
jahapp, tog precis slut på dvd skivor hemma.. jag brände ut superdisc på min sista igår kväll i ett försök att få nånting att hända. men inte gjorde det det. jaja, ska jobba vidare o löda om allt igen.

Permalänk

Jag hade enorma problem med att få mitt xbox at boota från superdisc. Den tar alla skivor jag brände ut superdisc på (musik och dvd-r filmer) men den vägrade ändå boota från dom. Efter att konstant suttit o provat samma skiva flera gånger om o om igen så helt plötsligt boota den från skivan. Så mitt råd e att prova samma skiva flera gånger (iallafall minst 10ggr) då jag bara lyckas boota mitt xbox från skiva ungeför var 10:e gång...

Permalänk
Medlem

ok. ska försöka... men känner nån igen, att vid start av xboxen (med chippet aktiverat) att boxen startar, går nån sekund. sen dör, startar igen och går nån sekund. dör, o sen går en tredje gång konstant, och i det läget är det slumpmässigt (för min del iaf) om läsaren går att trycka ut eller ej.
Jga lokaliserade minnes chippet, det stog samsung på det. och på dvd'n står det toshiba samsung.... jag har en 1.6 vet jag nu iaf. hårddisken kom på posten idag, ska ev. trycka in den med..