Permalänk
Medlem

Får ej upp farten på FSB'n

Hej!

Jag har skaffat nya minnen Corsair XMS 3200XL som jag hoppades skulle sätta fart på min Athlon XP 2600+ mobile.

Det lustiga är att jag lyckas inte någon vidare fart på FSB´n ändå. 166Mhz fungerar men minnena skall ju klara en bit över 200Mhz utan problem.
När jag kör på över 170Mhz fungerar det en stund, tills datorn craschar.
200Mhz startar inte ens datorn på.
Kan det vara mitt nätaggregat på 300W som inte räcker till?
spec på datorn:
Athlon XP 2600+, Abit KV7 moderkort, Geforce 6800LE, 2st CD spelare, 2st hårddiskar, nätverkskort, ljudkort.

Har ni någon anna ide' på vad som kan vara felet?

Tack för alla tips!

Mvh AndersL

Permalänk
Avstängd

du får nog då prova höja volten lite både på cpu & minnen, eventuellt nordbryggan.

Permalänk
Medlem

Höj timingsen lite på minnena!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem

Hej!

Ungefär hur hög spänning vågar jag ge minnen,processor och nordbryggan?

Timingen är satta på 2-2-2-6 (kunde inte justera ner till så lågt som 2-2-2-5 som minnena är gjorda för att klara vid 200Mhz), ni tror ändå att jag behöver justera ner dem?

Tack för era tips, jag är minst sagt lite lam vad det gäller datormoddning för närvarande. Senast jag grejade med datorer på den här nivån var när jag sålde och servade datorer tror det var -99. PIII 450Mhz var det hetaste som fanns då, så ett stort tack för era tips.

Mvh AndersL

Permalänk
Medlem

Asså, när du överklockar måste du höja dem... så om du kör 2/2/2/6--> prova att köra 2.5/3/3/6 när du överklockar!

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem

Ok, då provar jag det. Så det där me 2-2-2-5 vid 200Mhz som corsair själva skriver är inget annat än säljarsnack?

Mvh AndersL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersL
Ok, då provar jag det. Så det där me 2-2-2-5 vid 200Mhz som corsair själva skriver är inget annat än säljarsnack?

Mvh AndersL

Nej minnena ska klara det. Det måste vara något annat som sätter stopp. Har du sänkt mulitpliern på cpun?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har provat med 9x och uppåt utan framgång.

Hur hög spänning bör jag ladda CPU, Minnen och NB med?

Finns det några andra inställningar som jag behöver se över?