Permalänk
Melding Plague

VIA K8N800A

<font style="font-size: 10pt"><b>VIA K8N800A</b></font> <small class="small">fredag 25 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Kretstillverkaren VIA har idag lanserat styrkretsen K8N800A till AMD:s Turion-plattform för bärbara datorer.
<br />
<br />Det erbjuder ett integrerat grafikkort från S3 som heter UniChrome Pro. Det har också en HyperTransport-länk mellan nord- och sydbrygga som körs i 800 megahertz DDR vilket ger en bandbredd på 6,4 gigabyte per sekund internt.
<br />
<br />K8N800A kommer högst troligen skeppas med VIA:s sydbrygga VT8237 vilket har ett 6-kanaligt ljudkort från VIA (Vinyl), integrerat 10/100-nätverkskort, 2 SerialATA-portar och en hel del mer.
<br />
<br />"<I>Taipei, Taiwan, 25 February 2005 - VIA Technologies, Inc, a leading innovator and developer of silicon chip technologies and PC platform solutions, today announced the VIA K8N800A, a high-performance, low-power IGP chipset optimized for the upcoming AMD Turion™ 64 mobile technology, as well as the complete range of Mobile AMD Athlon™ 64 and Mobile AMD Sempron™ processors.</I>"
<br />
<br />VIA har ännu inte presenterat några tillverkare som kommer använda sig av K8N800A, men det lär dyka upp bärbara datorer som baseras på denna Turion/VIA-plattform inom kort . Pressmeddelandet finns hos <a href="http://www.viatech.com/en/resources/pressroom/2005_archive/pr..." target="_blank" >VIA</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad har Pentium M för bandbredd?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

bara för mig sweclockers.com ser miffat ut idag? alla bilder etc är borta, texten ful, etc etc...? pm:a om ni kan säga något om detta..

ont: den skulle man vilja se nån review på......

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Nä, samma för mig isak88...helskumt.

Ont: Hur står sig AthlonM 64 gentemot pentiumM och dothan osv?

Permalänk
Medlem

Det går att ersätta grafikkortet vid behov synd att det inte är PCI-E bara
Tycker det är märkligt eftersom det är ett nytt chipset...
Man vill ju inte ha en seg intel :S

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Det går att ersätta grafikkortet vid behov synd att det inte är PCI-E bara
Tycker det är märkligt eftersom det är ett nytt chipset...
Man vill ju inte ha en seg intel :S

det är ju till MOBILA-plattformen, brukar det gå att byta grafikkort i bärbara?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det är ju till MOBILA-plattformen, brukar det gå att byta grafikkort i bärbara?

Normalt inte, men:
När man läser pressmeddelandet, som är riktade till Notebooks, står det att den har AGP8x för uppgradering.
Men med de flesta nya PCI-Express lösningarna jag sett kan man uppgradera grafikkortet.
Dell har lanserat 9300 och så finns det en del på alienware, eurocom m.m. Tyvärr har det inte lanserats till AMD64 ännu, så att VIA väljer AGP8x ser jag som en besvikelse. Jag väntar på AMD:s PCI-E till bärbara, hade tänkt mig AMD64 med GeForce Go 6800 Ultra eller liknande

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Känns som man vill se vad den där Turion går för.
Enligt AMD är det en från grunden nydesignad processor. Men jag tror det är BS. Antagligen bara en A64 som är nedvoltad på en ny serie moderkort med speciella Turionspecs.