Athlon64 med dubbla kärnor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErnstVogel
" Dubbla 64bits processorer med dubbla kärnor Radeon X800XT Med 512mb minne x2 i SLI, 4st 1024mb DDR minne i Dual Channel. 4st 24Tums TFT Dell widescreen paneler 10 hårddiskar."

Om du inte hajjat det än så gör det inte att köra ATI kort med SLI.

Om du inte hajjat det än så pratar han en liten bit in i framtiden, och så kan man köra ATI-kort i "SLI"...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hypno toad
Alla os som jag känner till kan utnytja flera kärnor/cpuer.

Hört talas om Windows 98?
Hört talas om Windows Me?

Har Windows XP Home stöd för 2 cpuer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
Tror ni man skulle kunna använda en sådan prosessor på sitt nuvarande 939 moderkort efter eventuell bios uppgradering ?

Hade du läst tråden så hade du vetat svaret...
Som är: Ja, troligen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Nu när både Intel och AMD satsar på Dual Core så kommer säkert spel och programvara anpassas för att kunna utnyttja det. Det är ju inte allt för många som har använt en dator med dubbla cpuer till att spela på innan, därav "inga" optimeringar.

En FX-55 med dual core hade inte suttit fel, bara det inte blir dual price också

Ja, spel är ju faktiskt inte så svårt att optimera till flera CPUer, Q3 har väll stöd för det?
Går ruggigt snabbt om jag inte minns fel, 80% i prestanda ökning...

Men något som jag har problem med ofta är att jag har en massa program i bakgrunden som jobbar lite, och när jag spelar eller ser på film så laggar det till ibland, sånt skulle ju vara väldigt härligt att slippa...

Eller när man packar en stor fil t.ex, kan ju knappt använda datorn samtidigt...

Nä, Dual-Core verkar väääldigt lovande...

Permalänk

Dual core och SLI är framtiden

Men visst går väl X850 serien att köra i SLI ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
[B]Har Windows XP Home stöd för 2 cpuer?

Stöd för 2 fysiska processorer, NEJ.
Men defixar ju t.ex. Intels hyperthreeding så då måste de väll snällt fixa cpu:er med 2st kärnor också? Begränsning i XP Home är ju mest till för att visa kunder ska bli tvugna att köpa en dyrare licens.

Sen med 2st kärnor borde väll en systemet kunna köras på ena kärnan och t.ex spelet på den andra, vilket borde innebära en stor presta vinst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Dual core och SLI är framtiden

Men visst går väl X850 serien att köra i SLI ?

Idag är det bara nvidias kort som går att köra i sli...
Eller har jag missat något?
Men inom en månad så kommer väl ATi med sin motsvarighet till SLI...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Stöd för 2 fysiska processorer, NEJ.
Men defixar ju t.ex. Intels hyperthreeding så då måste de väll snällt fixa cpu:er med 2st kärnor också? Begränsning i XP Home är ju mest till för att visa kunder ska bli tvugna att köpa en dyrare licens.

Sen med 2st kärnor borde väll en systemet kunna köras på ena kärnan och t.ex spelet på den andra, vilket borde innebära en stor presta vinst?

Dualcore är ju 2st fysiska processorer, fast på samma kärna, så krävs nog en uppdatering eller något för att Home ska klara av det då tror jag...

Det är ju inte så att Home inte klarar 2 CPUer, bara Microsoft som har "stängt av" det...

Ja, typ, man har en "CPU" dedikerad till spelet, systemet och alla bakgrundsprogram körs på den andra, bara det tror jag kan hjälpa en del...

Permalänk

Sli funkar bara för nvida 6600GT och 6800GT/ULTRA. Och NEJ sli kommer ALDRIG komma till nått annat än nvida, för det är deras teknik och dom kommer aldrig dela med sog, och ingen kommer vilja ha den, många andra grafikkorts tillverkare har redan liknande tekniker på gång. Och kan nämnas att nvidas värsting kort 6800ULTRA får spö av x850xt, ÄVEN när dom är i sli, och kan nämnas att dom är mycket dyrare än x850xt, VARFÖR SIG.

Dual core betyder att deb har två kärnor. Dom delar bara på register och liknande.

Win XP pro ska då funka med två kärnor, och det finns andra som gör det, typ linux och bsd.

Visa signatur

Många bäcker små bildar en å

Permalänk
Medlem

Kör ni DOS fortfarande eller, använder ingen här mer än ett program åt gången ???
Klart man ska ha smp ju, allt flyter på helt annorlunda, dessutom kan man köra lite äkta multitasking

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Ja, spel är ju faktiskt inte så svårt att optimera till flera CPUer, Q3 har väll stöd för det?
Går ruggigt snabbt om jag inte minns fel, 80% i prestanda ökning...

Men något som jag har problem med ofta är att jag har en massa program i bakgrunden som jobbar lite, och när jag spelar eller ser på film så laggar det till ibland, sånt skulle ju vara väldigt härligt att slippa...

Eller när man packar en stor fil t.ex, kan ju knappt använda datorn samtidigt...

Nä, Dual-Core verkar väääldigt lovande...

Någon som har länk till Q3 dual-testet? Jag googlade lite, och det enda testet jag hittade var ett där dom bara fick några procents ökning när dom satte på mp-stödet. Dock känner jag oxå igen 80% ökningen, så är det jag som googlar dåligt lr e det bara en myt?

Ett gissning från mig är att det inte alls är speciellt lätt o skriva spel för flera CPUer, och ju mer av vertex/pixel-jobbet som flyttas över till GPUns shaders så försvinner ju en del som är rätt lätt o göra parallellt, och kvar blir saker som fysikmotor och AI vilket iaf lär kräva en hel del omdesign för att fungera på flerprocessor-system.

Permalänk
Medlem

Alltså börja designa om dagens spel känns ju rätt onödigt, men att man börjar skriva nyare spel med dual i tanka, samt alla vanliga program som man gärna vill ha mera boost till.

Sedan som någon/några tidigare har nämnt, då blir det fri och fröjd att sitta bara i typ windows och köra flera saker samtidigt, allt flyter bättre.

Permalänk
Medlem

Joo.. ati's kärnor går att köra i cluster... ok.. det heter inte just SLI... men de har en teknik för att köra flera GPU tillsammans i dagens kort, bara att det inte används på dem... det används bara i professionella "renderingsservrar" så att säga, där man behöver det...
ATI har själv sagt att de skulle lätt kunna tillverka kort som kör parallelt... men de såg inte marknadspotentialen som hög nog för sådana investeringar... utan att de skulle tjäna mer pengar att köra på gammal teknik. Och det är just därför ATi troligtvis tjänar mer pengar än nVIDIA eftersom ATi kör på mestadels gamla grejer... medans nVIDIA pumpat in rejält med pengar in i R&D... det handlar inte om kompetens... det handlar om marknadsstrategi...

http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20041105071257.htm...

Permalänk
Medlem

Men VIA ska ju med sina nya kretsar har något som hette typ dualgfx, och där skulle man kunna blanda hej vilt med korten, kanske inte gäller längre dock, men tyckte det var en jädrans babbel om det förrut.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ungefär vilka frekvenser det handlar om på varje cpu? Lär ju knappast bli tal om 2x2.4ghz cpuer för AMDs del.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Men något som jag har problem med ofta är att jag har en massa program i bakgrunden som jobbar lite, och när jag spelar eller ser på film så laggar det till ibland, sånt skulle ju vara väldigt härligt att slippa...

Eller när man packar en stor fil t.ex, kan ju knappt använda datorn samtidigt...

Nä, Dual-Core verkar väääldigt lovande...

Just det du nämner beror nog minst lika mycket på att spelet får slåss med de andra programmen om åtkomst till hårddisken.

Men om man tänker sig ett system om några år med fyra kärnor som CPU (kanske dubbla dual core eller en "quad-core") och ett grafikkort med parallelliserad GPU, så visst fan kommer det göra stor skillnad i spel som är anpassade för det. Borde vara rena drömmen för simulatoraktiga spel (bilspel, flygspel, osv) och spel som har mycket "AI"-beräkningar.

"Inses enkelt" att sådant går att parallellisera i stor grad, för att tala mattespråk

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

Men jag har 332 trådar som körs "låtsas-parallellt" med min enkla processor nu. Så man får nog köra en del låtsas-parallellt med två processorer också..

Permalänk
Medlem

MPI Japp P4 3.2GHz släpptes sommaren 2003, men 3.06GHz släpptes redan november 2002. Så det har inte ändrats så jättemycket förutom ny kärna med mer cache och en mängd chipset som snabbat upp plattformen sedan P4an släpptes i slutet av 2000.

Det finns fint utbud av spel och program kompilerat för x86-64 och SMP (SMP är inget nytt finns massvis med program som tar tillvara på det och det är inget som måste skrivas om för denna processor.).

UT2003&2004 finns i välfungerande 64bitars versioner för Linux, kommer säkerligen en 64bits version till Windows XP64 när operatativsystemet släppts.
Gamla hederliga Q3 stödjer SMP, benchmarks på Q3 För att se spelprestanda med SMP system, multicore/SMP system kommer aldrig vara särskilt ämnat för spel, det en förbättring på SMP kapabla spel, men inget under som 80-100% fps-ökning. Fördelarna finns främst på annat håll.

Nackdelen med multicore är inte bara delat register, utan delad minneskontroller som i multi cpu system med AMD64 har en dedikerad minneskontroller som får minnesbandbredden att skala riktigt bra i flervägssystemen. Cache finns dock separat för varje kärna (execution core), vilket är att föredra fast det tar ju upp större delen av die storleken. HT bussarna har många fördelar, riktigt bra arkitektur för flervägssystem.
Det jag längtar efter är dock mobile dualcore kärnan som enligt rykten bara ska dra 25-30W, körs på en egen socket för mobile processorer (med DDR2 stöd) och går under kodnamnet Taylor. Det är vad jag kommer hålla ögonen öppna för nästa år.

Bios uppdatering är allt som behövs för att få Dual-core Opterons att fungera i nuvarande S940 kort, så man kan med gott samvete säga att det rätt säkert kommer stämma för S939-plattformen också.
Källa om S940 och dualcore: AMD.COM

Permalänk
Hedersmedlem

När det gäller multicore och windows xp så är det inte säkert ännu hur det blir (iaf inte enligt den här artikeln, dock några månader gammal):
http://www.microsoft.com/licensing/highlights/multicore.mspx
Det mesta här gäller serverwindows.

Inget nämns om home edition:

Citat:

Q. How does this licensing policy affect products such as Microsoft Windows XP Professional?

A. Windows XP Professional is not affected by this policy as it is licensed per installation and not per processor. Windows XP Professional supports up to two processors regardless of the number of cores on the processor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Någon som har länk till Q3 dual-testet? Jag googlade lite, och det enda testet jag hittade var ett där dom bara fick några procents ökning när dom satte på mp-stödet. Dock känner jag oxå igen 80% ökningen, så är det jag som googlar dåligt lr e det bara en myt?

Ett gissning från mig är att det inte alls är speciellt lätt o skriva spel för flera CPUer, och ju mer av vertex/pixel-jobbet som flyttas över till GPUns shaders så försvinner ju en del som är rätt lätt o göra parallellt, och kvar blir saker som fysikmotor och AI vilket iaf lär kräva en hel del omdesign för att fungera på flerprocessor-system.

Grejen var ju att grafikkortet snabbt blev flaskhalsen, så det var i 640x480 med low quality settings som det blev 80% prestanda ökning.

Har jag för mig...
Det testet du hittar kansek köri en vettig upplösning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Alltså börja designa om dagens spel känns ju rätt onödigt, men att man börjar skriva nyare spel med dual i tanka, samt alla vanliga program som man gärna vill ha mera boost till.

Sedan som någon/några tidigare har nämnt, då blir det fri och fröjd att sitta bara i typ windows och köra flera saker samtidigt, allt flyter bättre.

Japp, precis...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
När det gäller multicore och windows xp så är det inte säkert ännu hur det blir (iaf inte enligt den här artikeln, dock några månader gammal):
http://www.microsoft.com/licensing/highlights/multicore.mspx
Det mesta här gäller serverwindows.

Inget nämns om home edition:

Det där var nog bara licensfråga, har dock inte läst, men kände igen det. Men det har blivit beslutat att licensen ska gå som en cpu.

Permalänk
Medlem

Jag har inte förstått vart ni har fått det ifrån att kärnorna kommer att dela på några register?? Det kommer de garanterat inte göra...

De kommer inte ens dela på L2-cachet som det ser ut nu, även om man skulle kunna göra det rent teoretiskt. POWER4/5 t.ex. har ett rätt intressant distribuerat L3-cache som ser ut som ett gemensamt cache för alla kärnor.

Men problemet kommer att bli minnesanvändningen som petterk säger... Två kärnor kommer ta upp två gånger bandbredden och minnesanvändningen kommer bli mer icke-lokal, så både cache-hierarkin och minneskontrollern kommer att bli väldigt viktiga. Jag tror dock att AMD kommer klara sig bättre då AMD64 verkar bra mycket mindre bandbreddshungrig än P4.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Det där var nog bara licensfråga, har dock inte läst, men kände igen det. Men det har blivit beslutat att licensen ska gå som en cpu.

Men läsa då
Det gäller serverlicenserna verkar det som på sidan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

En annan sak jag kom och tänka på, även om själva spelmotorn inte drar så stor nytta av flera cpuer, antingen för att det är GPUn som är flaskhalsen eller för att det helt enkelt inte är så många parallela instruktioner som behöver göras.

PRE-LOAD AV NÄSTA BANA!

Tänk er, spela igenom hela ett FPS utan en enda paus för laddning av nästa bana, vilken våt dröm...
Eller, RPG, typ baldurs gate eller Knights of the old republic, vilken grej va?

Vilken enorm potential dual-core har om man utnyttjar det på rätt sätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
En annan sak jag kom och tänka på, även om själva spelmotorn inte drar så stor nytta av flera cpuer, antingen för att det är GPUn som är flaskhalsen eller för att det helt enkelt inte är så många parallela instruktioner som behöver göras.

PRE-LOAD AV NÄSTA BANA!

Tänk er, spela igenom hela ett FPS utan en enda paus för laddning av nästa bana, vilken våt dröm...
Eller, RPG, typ baldurs gate eller Knights of the old republic, vilken grej va?

Vilken enorm potential dual-core har om man utnyttjar det på rätt sätt...

Det är faktist GPU som är flaskhalsen ..
Du skulle inte kunna ladda ny bana innan du har kommit dit alltså preloada ..
tyvär..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Det är faktist GPU som är flaskhalsen ..
Du skulle inte kunna ladda ny bana innan du har kommit dit alltså preloada ..
tyvär..

Ööhh, så man skulle inte kunna lägga in en preload zon innan den egentlgia laddningen skulle ske och på så vis göra mjuka överlappningar?

Varför i hela fridens namn skulle inte det gå?

Permalänk
Medlem

Vill också tillägga, utöver vad alla skrivet som positivt om SMP. Med ett SMP system blir det stabilare också. Om dåliga program hänger kärnan/Coren (CPU), så kan man stänga av programmet med den andra coren (CPU). Hårdvaruhägningar kommer vi trots allt inte undgå, som ex. vissa PCI kort osv som jag förstått det hela. Rätta mig gärna ni som vet.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz