Siba! Vilka tomtar...

Permalänk
Medlem

Siba! Vilka tomtar...

Fick precis tillbaka min Acer Aspire från Siba där den varit på service.
Hade/har problem med att AMD PowerNow inte vill funka som det ska, processorn går konstant på 796 MHz.

Verkstaden kunde givetvis inte hitta något utan jag får tillbaka datorn i samma kassa skick.

Säljaren klämmer då ur sig: -Det är nog något spyware program som ligger i bakgrunden som gör att processorn går så långsamt.

Hur jevla puckad får man bli????

Datorns klockfrekvens påverkas ju nästan garanterat inte av ett spyware eller virus....om det nu inte är så att någon har gjort ett virus just för att slå ut AMD PowerNow.

Däremot borde ju processorn få jobba mer om det ligger en massa spyware eller virus och lurar i bakgrunden. Vilket då borde dra upp frekvensen om datorn nu funkat som den ska.....

Hur lite behöver man veta för att bli säljare????

Visa signatur

Kan det jävlas så jävlas det!

Permalänk

tycker dedär felet du beskriver låter lite långsökt va,. har du testat att installera om operativsystemet och kollat med andra som har samma modell om det inte är så den ska fungera egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Re: Siba! Vilka tomtar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pjoter
Fick precis tillbaka min Acer Aspire från Siba där den varit på service.
Hade/har problem med att AMD PowerNow inte vill funka som det ska, processorn går konstant på 796 MHz.

Verkstaden kunde givetvis inte hitta något utan jag får tillbaka datorn i samma kassa skick.

Säljaren klämmer då ur sig: -Det är nog något spyware program som ligger i bakgrunden som gör att processorn går så långsamt.

Hur jevla puckad får man bli????

Datorns klockfrekvens påverkas ju nästan garanterat inte av ett spyware eller virus....om det nu inte är så att någon har gjort ett virus just för att slå ut AMD PowerNow.

Däremot borde ju processorn få jobba mer om det ligger en massa spyware eller virus och lurar i bakgrunden. Vilket då borde dra upp frekvensen om datorn nu funkat som den ska.....

Hur lite behöver man veta för att bli säljare????

Du vet väl att det går att klocka i Windows, det lär nog gå att integrera något i ett virus som klockar ner processorn. Testa formatera.

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk

verkar vara Pjoter som är tomten nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I min bärbara så verkar det som om min processor i min bärbara också går i 796 MHz.
Dock så stämmer det inte eftersom hastigheten rapporteras fel i windows.
Processorn ligger på ca 44% av hastigheten helatiden med power now förutom när ett program behöver mer kraft. Då går processorhastigheten upp till 100%.

Finns program på amd.com som visar information om hur processorn jobbar. Leta efter "PowerNow! Dashboard"

Btw, Sisoft Sandra rapporterar 1800 mhz vilket stämmer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
I min bärbara så verkar det som om min processor i min bärbara också går i 796 MHz.
Dock så stämmer det inte eftersom hastigheten rapporteras fel i windows.
Processorn ligger på ca 44% av hastigheten helatiden med power now förutom när ett program behöver mer kraft. Då går processorhastigheten upp till 100%.

Finns program på amd.com som visar information om hur processorn jobbar. Leta efter "PowerNow! Dashboard"

Btw, Sisoft Sandra rapporterar 1800 mhz vilket stämmer.

jäpp
*bekräfta*

edit: har nog 10 kunder om dagen som är helt förbannade för att de *tror*sig fått en 800 mhz dator när det skulle vara en 1,8 ghz.
Kanske förstår 1/10 hur det fungerar ...

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Nej en säljare har inte som uppgift att kunna lika mycket som tex en tekniker. De ska ju ha vissa baskunskaper om det de säljer så klart. Men hans jobb är ju inte att veta vad som är problemet med din dator. Han försökte på sig en förklaring, och så långt från sanningen kanske han inte var.

Permalänk
Medlem

vadå aegd?

Permalänk
Medlem

I'm back!
Grejen är den att jag givetvis har tankat nere AMDs verktyg för att kolla hur processorn jobbar....
Och det är den som visar att den inte klockar upp sig!

Och det jag gnällde om angående säljaren på siba var att han påstår att processorn kan gå på en lägre frekvens pga spyware. Varje process tar ju en viss procent av processorns kraft, därför skulle ju processorn gå på full fart om det var en massa spyware och AMD Power now skulle klocka upp sig. Inte tvärtom som säljaren påstod.

Mike The Spike om du läser mitt inlägg så ser du att jag om detta, jag har redan varit där och använt dom + några till verktyg. Alla visar samma. Och det står även i dokumentationen att man kan ställa in datorn att alltid ha full prestand, vilket jag gjort.

Så fjalar3000 läs inlägget innan du uttalar dig!

olirc jag har redan frågat här i en annan

Körde en CPU benchmark och detta är resultatet:

tråd...

Visa signatur

Kan det jävlas så jävlas det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pjoter
olirc jag har redan frågat här i en annan tråd...

Ok! Och svaret var att gå tillbaks till SIBA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Ok! Och svaret var att gå tillbaks till SIBA?

Här är tråden:Länk

Visa signatur

Kan det jävlas så jävlas det!

Permalänk
Medlem

Re: Siba! Vilka tomtar...

Skäms på dig! Gå och ställ dig i skamvrån!
Tror du inte det finns en anledning till att du köper din dator på SiBA din n00b?
Inget fel på dem, men fel på dig - tror du att du kan något eller? Tror du det är något fel?
Vad trött jag blir på alla totalt IQ-befriade besserwissers som tror att de kan något när de har så fel, så fel, så fel. Visserligen kan inte teknikern på SiBA ge dig något korrekt svar heller, men du tar ju faktiskt priset. Det är INGET fel på din dator, den SKALL gå på 796MHz normalt sett din knaper.

(för de som inte vet vad knaper är - kolla susning.nu)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pjoter
Fick precis tillbaka min Acer Aspire från Siba där den varit på service.
Hade/har problem med att AMD PowerNow inte vill funka som det ska, processorn går konstant på 796 MHz.

Verkstaden kunde givetvis inte hitta något utan jag får tillbaka datorn i samma kassa skick.

Säljaren klämmer då ur sig: -Det är nog något spyware program som ligger i bakgrunden som gör att processorn går så långsamt.

Hur jevla puckad får man bli????

Datorns klockfrekvens påverkas ju nästan garanterat inte av ett spyware eller virus....om det nu inte är så att någon har gjort ett virus just för att slå ut AMD PowerNow.

Däremot borde ju processorn få jobba mer om det ligger en massa spyware eller virus och lurar i bakgrunden. Vilket då borde dra upp frekvensen om datorn nu funkat som den ska.....

Hur lite behöver man veta för att bli säljare????

Permalänk
Medlem

Sen är det inte Siba som reparerar dator heller. Utan det är Sibas partner Solid(försäkringsbolag) som skickar den till en verkstad.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
Sen är det inte Siba som reparerar dator heller. Utan det är Sibas partner Solid(försäkringsbolag) som skickar den till en verkstad.

Nej, försäkringsbolaget har hand om just, försäkringar.

Enklare reparationer utförs i butik om servicepersonal finns, annars skickas produkten iväg till korrekt servicepartner vilka är olika för olika produkter/märken.

Permalänk
Medlem

Knaper fanns ju inte på susning, nu blir jag besviken.
Antar att det är ungefär som pucko?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Siba! Vilka tomtar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Skäms på dig! Gå och ställ dig i skamvrån!
Tror du inte det finns en anledning till att du köper din dator på SiBA din n00b?
Inget fel på dem, men fel på dig - tror du att du kan något eller? Tror du det är något fel?
Vad trött jag blir på alla totalt IQ-befriade besserwissers som tror att de kan något när de har så fel, så fel, så fel. Visserligen kan inte teknikern på SiBA ge dig något korrekt svar heller, men du tar ju faktiskt priset. Det är INGET fel på din dator, den SKALL gå på 796MHz normalt sett din knaper.

(för de som inte vet vad knaper är - kolla susning.nu)

Öhh va hur mår du egentligen?

Du menar att alltså att dom värdena på benchmarken är ok? Att datorn funkar som den ska...

Ok förlåt mästare, men får jag be dig läsa mitt inlägg igen och sen återkomma.

Visa signatur

Kan det jävlas så jävlas det!

Permalänk
Sötast

Re: Re: Siba! Vilka tomtar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Skäms på dig! Gå och ställ dig i skamvrån!
Tror du inte det finns en anledning till att du köper din dator på SiBA din n00b?
Inget fel på dem, men fel på dig - tror du att du kan något eller? Tror du det är något fel?
Vad trött jag blir på alla totalt IQ-befriade besserwissers som tror att de kan något när de har så fel, så fel, så fel. Visserligen kan inte teknikern på SiBA ge dig något korrekt svar heller, men du tar ju faktiskt priset. Det är INGET fel på din dator, den SKALL gå på 796MHz normalt sett din knaper.

(för de som inte vet vad knaper är - kolla susning.nu)

Du kan ju bara ta å kasta dig i havet såfall.... hans dator ska gå i 800MHz i IDLE inte när den "ska" jobba, å om man kör ett cputest så ANTAR jag att den SKA jobba, duh. skulle gissa på att du aldrig ens rört en laptop med powernow.

Själv så hoppar min A64-3200+ (laptop) ner i 800Mhz konstant för att den blir överhettad på c:a 1-5minuter i ett spel... totalt äckligt värdelös dator alltså, vill kasta den i havet med... men det skulle bli för dyrt.

Så min fråga är, varför skickar du inte din dator där den hör hemma? Acers service?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Siba! Vilka tomtar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Själv så hoppar min A64-3200+ (laptop) ner i 800Mhz konstant för att den blir överhettad på c:a 1-5minuter i ett spel... totalt äckligt värdelös dator alltså, vill kasta den i havet med... men det skulle bli för dyrt.

Kan bero på att det sitter en processor som är menad för stationära datorer i den?

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Re: Siba! Vilka tomtar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Kan bero på att det sitter en processor som är menad för stationära datorer i den?

Stämmer helt, men om jag köper en ny dammsugare så förväntar jag mig att den kan suga i full effekt, gör inte du det?

Köpa en laptop för 16000, sen så fungerar den som en 800:a värd 4000kr för att dom har byggt dåligt... är sjukt att man kan bli så blåst

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: Siba! Vilka tomtar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Stämmer helt, men om jag köper en ny dammsugare så förväntar jag mig att den kan suga i full effekt, gör inte du det?

Köpa en laptop för 16000, sen så fungerar den som en 800:a värd 4000kr för att dom har byggt dåligt... är sjukt att man kan bli så blåst

Tyvärr ser marknaden ut på detta sättet.

En kund ser höga siffror och mycket prestanda, den känns helt enkelt mycket mer prisvärd. Man både blir lurad och lurar sig själv. För att inte tala om batteritiden...

Den enda bra lösningen för bärbara datorer är i dagens läge Centrino från Intel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Siba! Vilka tomtar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Du kan ju bara ta å kasta dig i havet såfall.... hans dator ska gå i 800MHz i IDLE inte när den "ska" jobba, å om man kör ett cputest så ANTAR jag att den SKA jobba, duh. skulle gissa på att du aldrig ens rört en laptop med powernow.

Själv så hoppar min A64-3200+ (laptop) ner i 800Mhz konstant för att den blir överhettad på c:a 1-5minuter i ett spel... totalt äckligt värdelös dator alltså, vill kasta den i havet med... men det skulle bli för dyrt.

Så min fråga är, varför skickar du inte din dator där den hör hemma? Acers service?

Underbart att någon äntligen fattar (ni är några fler än Allexz)

Jag vet att jag köpte en billig (skit) dator. Men som sagt man förväntar sig iaf att få vad man betalar för.

Jag har denna datorn endast som resedator och hade vid inköpstillfället inte råd att lägga mer pengar, och är dessutom inte sugen på att lägga 20 000:- på något jag inte behöver konstant.

Tyvärr så har garantin på datorn gått ut så jag känner inte för att pynta acer en massa pengar. köpte dock SIBAs 3 åriga extra försäkring.
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att lämna in den tidigare då jag har varit ute på resande fot 2v och sen hemma 2v sen jag köpte datorn och har inte vågat riskera att bli utan datorn om servicen skulle dra ut på tiden.

Hade PowerNow funkat som det skulle vore det ju en jättebra grej men i mitt fall gör den ju inte detta och det stör mig som feen.

Visa signatur

Kan det jävlas så jävlas det!

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Re: Siba! Vilka tomtar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pjoter
Underbart att någon äntligen fattar (ni är några fler än Allexz)

Jag vet att jag köpte en billig (skit) dator. Men som sagt man förväntar sig iaf att få vad man betalar för.

Jag har denna datorn endast som resedator och hade vid inköpstillfället inte råd att lägga mer pengar, och är dessutom inte sugen på att lägga 20 000:- på något jag inte behöver konstant.

Tyvärr så har garantin på datorn gått ut så jag känner inte för att pynta acer en massa pengar. köpte dock SIBAs 3 åriga extra försäkring.
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att lämna in den tidigare då jag har varit ute på resande fot 2v och sen hemma 2v sen jag köpte datorn och har inte vågat riskera att bli utan datorn om servicen skulle dra ut på tiden.

Hade PowerNow funkat som det skulle vore det ju en jättebra grej men i mitt fall gör den ju inte detta och det stör mig som feen.

DÅ kan jag förstå dig.... acers service är rätt bra dumma dom med... nu vid senaste samtal berättade jag vad jag tyckte om deras A64 Datorer, och han förklara då att man skulla ladda ner senaste biosen... för den fixar den versionen...... alltså.. jag fick hålla mig där, jag skulle nog få samma svar om jag sa "Hjälp min laptop jagar mig med en yxa" aa.. ladda ner den där 1.6 den fixar dom där buggarna.. haha

Men powernow tydligen både för dig och mig är skrattretande, förut skrev jag inte anledningen till att datorn är jobbig, det är så ... om datorn blir varm, så enligt mig SKA fläkten snurra på för bara livet, och sen klocka ner datorn om det behövs.

men så fungerar det inte i verkligheten istället klockar den först ner den till 800 SEN snurrar den på om det behövs, tror du att det nånsin behövs? knappast

allt är så bakvänt.. å man blir bara så gnällig :/ att "byta ner mig" till centrino skulle kosta en massa lappar enligt acer, även OM mitt mobo å cpu SKULLE bytas så vill dom inte sätta i något billigare åt mig...

Men visst, jag har lärt mig min läxa.

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag sett nåt bugfix hos microsoft för just den där funktionen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magoo
Tips...
http://cbid.amdclub.ru/

Smack sa det sen gick processorn i rätt hastighet!!!:D

Man tackar så mycket för hjälpen!!

Det blev lite skillnad:

Och slutligen Fredrol din lilla tomte, kryp tillbaka under den lilla stubbe du nu kröp fram ifrån!! Det visade sig ju att jag hade rätt ändå och uppenbarligen visste något

Visa signatur

Kan det jävlas så jävlas det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pjoter
Smack sa det sen gick processorn i rätt hastighet!!!:D

Man tackar så mycket för hjälpen!!

Det blev lite skillnad:
http://www.mobilsiten.se/Image2.gif

Och slutligen Fredrol din lilla tomte, kryp tillbaka under den lilla stubbe du nu kröp fram ifrån!! Det visade sig ju att jag hade rätt ändå och uppenbarligen visste något

Vilket program på siten körde du för att få "rätt" hastighet?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Vilket program på siten körde du för att få "rätt" hastighet?

Jag kör båda två. Först CBId för att kontrollera ClkRatio osv sen la jag till Prcnm.exe i autostart (ställ in ClkRatio först givetvis)

Verkar funka perfa, det lite lustiga är att fläkten verkar gå mindre nu än innan....

Visa signatur

Kan det jävlas så jävlas det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pjoter
Jag kör båda två. Först CBId för att kontrollera ClkRatio osv sen la jag till Prcnm.exe i autostart (ställ in ClkRatio först givetvis)

Verkar funka perfa, det lite lustiga är att fläkten verkar gå mindre nu än innan....

Okej. Btw, är din 2200+ på 1.8Ghz? Min Sempron-M 2800+ är också på 1.8Ghz ju. Iofs är det inte frekvensen som är det viktigaste på en bärbar dator, men ändå.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1