Soundstorm bekräftat dött

Permalänk
Melding Plague

Soundstorm bekräftat dött

<font style="font-size: 10pt"><b>Soundstorm bekräftat dött</b></font> <small class="small">torsdag 3 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Det har varit mycket prat om Nvidias Soundstorm den senaste tiden. Först togs det bort i och med nForce3-styrkretsen men dess återuppståndelse har media spekulerat i och det har varit mycket diskussioner kring detta.
<br />
<br /><a href="http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld..." target="_blank" >Hexus</a>, som är på plats på Intel Developer Forum meddelar idag att Soundstorm inte kommer komma på en Intel-version av nForce4.
<br />
<br />"<I>We can today reveal that in a briefing with NVIDIA we have been informed that Soundstorm, the popular NVIDIA sound technology is dead. This has been confirmed to us whilst talking about the NVIDIA nForce 4 SLi (P4 Edition).</I>"
<br />
<br />Ett skäl är tydligen att Soundstorm var dyr att producera och tillverkarna inte ville ha den extra kostnaden som detta medföljde. Vi väntar dock på ett officiellt citat från Nvidia innan vi begraver Soundstorm helt.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

soundstorm är väl ändå något ruttet om man ska köra något annat än ett par biltemahögtalare

Permalänk
Permalänk
Medlem

Soundstorm är ett av dom integrerade ljudkortet som jag har testat..
Allt annat i form av intels eget crap samt Realtec kan slänga sig i väggen.

Visst är skillnaden oändlig mellan ett Creative blaster jmföres med ett Nvidia Soundstorm....

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

soundstorm är faktiskt riktigt bra...

för tillfället använder jag SoundStorm när jag knåpar i Live! på 7ms latency vid 24bit/44.1kHz

väntar på att kunna beställa ett Creamware Scope Home

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk

Fy f-n!
Har väntat på att det kommer ett nytt moderkort med Soundstorm3.
BOOO nVidia!

Nu måste jag köpa creative. bläääh!

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Inaktiv

Köp Abit's nForce4 kort så har ni med DD5.1-encodningen, det är en sak som abit lagt dit själv, och finns altså inte på andra tillverkares kort (vad jag vet iaf). Är ju igentligen bara det som är den stora fördelen med SoundStorm - Vilket jag varit riktigt nöjd med hela tiden. och detta just för den funktionen.

Permalänk

Tråkigt
Soundstorm utklassar ju Creatives skräp på alla punkter utom möjligtvis ljudkvaliteten, och det spelar ju ingen större roll när dom flesta sitter med högtalarpaket för nån tusenlapp.

Ett Soundstorm som går att köpa löst skulle vara underbart.

Permalänk
Medlem

SKANDAL! Varför har det betydelse vad det kostar, när dom själva säger "the popular soundstorm". Detta visar ju uppenbarligen på att man gärna lägger en eller två hundralappar extra på att få ett fint integrerat ljudkort. BAH!

Permalänk
Medlem

Det uttalande som gällde Soundstorm 2 var ju att det skulle komma tillbaka på ett sätt som inte skulle vara väntat, alltså kommer det nog inte som en integrerad krets. Varit diskussioner på Nforcershq.com att det kanske blir integrerat med grafikkort från Nvidia och att det då får tillgång till beräkningskraften hos ett modern grafikkort. Jag hoppas dock bara på ett herdeligt extern PCI-E-ljudkort.
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?t=55178

Citat:

SAN JOSE — Here at NVIDIA's Editor's Day event today, NVIDIA CEO Jen-Hsun Huang addressed questions about the company's plans for a possible second spin of its popular but ill-fated SoundStorm audio solution. Apparently, a reprise of SoundStorm will happen. Huang told the assembled press types, "We're gonna build SoundStorm 2. It's gonna be awesome." He was less clear on what form the next SoundStorm would take, saying that NVIDIA was still trying to figure out how to deliver SoundStorm as a product. Huang said, cryptically, that the new SoundStorm "will come in a way that you won't expect."

http://techreport.com/onearticle.x/7706

Permalänk
Medlem

Tråkigt nvidia är dumma i huvet som gör så.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att folk älskar soundstorm är ju inte det att de e bra kvalite lr nåt annat utan den inbyggda AC3/DD 5.1 encodningen, den är ju guld värd om man sitter med separat avkodning (hembioförstärkare me projje ) för man slipper dra 3st stereo kablar runt halva lägenheten/kåken... Begriper inte varför t.ex. creative inte har detta på sina ljudkort, dom har istället 3 separata spdif utgångar om man vill köra digitalt & multikanal (alla audigy kort...). hur många har möjlighet att koppla in 3st spdif källor & kovertera dessa till 5.1 i sin anläggning?

Nä man får hoppas på att dom inser efterfrågan på denna typ av ljudkort.....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

nVidia...

Ja, när man inte trodde datorföretag kunde bli något dummare, så går nVidia och gör nåt sånt här.
Jaja, dem kanske har nåt annat på gång.
Egna ljudkort?
För att få ner creative på knäna?
För att få det där, för dem, efterlängtade monopolstatuset?

Mefistofelisk marknadsstrategi. Jag är inte särskilt förtjust i det.

Visa signatur

Asus P4C800 Deluxe | Intel Pentium IV 3,0 GHz | 1024 Mb RAM | Gainward 7600GS 512Mb | Voodoo5 5500 PCI | 2x IBM Deskstar 120GXP 80Gb [RAID0]
Addtronics 7890A /w Enermax EG651P-VE 550W

Permalänk
Medlem

Eh, ni ska veta hur många som har ett Nforce 2 moderkort som säger sig använda soundstorm. Det är inte många som verkligen kör igenom soundstorm, då det krävs att man använder SPDIF, genom de vanliga utgångarna så kör alla AC97 precis som alla andra moderkort. Får en att tänka hur subjektivt det är med ljudkort och ljudprodukter.

Visa signatur

insert Funny Comment Here

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydeco
Eh, ni ska veta hur många som har ett Nforce 2 moderkort som säger sig använda soundstorm. Det är inte många som verkligen kör igenom soundstorm, då det krävs att man använder SPDIF, genom de vanliga utgångarna så kör alla AC97 precis som alla andra moderkort. Får en att tänka hur subjektivt det är med ljudkort och ljudprodukter.

Jag körde minsann via optisk kabel till min surroundreciever, och det var ett helvete att dra 3 kablar när jag bytte moderkort... samt att det blev märkbart sämre ljud.

Permalänk
Medlem

Jag tänker på motu 828

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Jag tänker på motu 828

Trevligt ljud om man inte har råd med bätre än julas hörlurar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är synd... gillar verkligen soundstorm :/

Hur många vågar slå vad om att Nvidia snart lanserar ljudkort ? Köper inte det med "för dyr" kostnad, de kom väll på vilken guldåder de hittat och försöker nu krama ur så mycket pengar de kan ur den.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydeco
Eh, ni ska veta hur många som har ett Nforce 2 moderkort som säger sig använda soundstorm. Det är inte många som verkligen kör igenom soundstorm, då det krävs att man använder SPDIF, genom de vanliga utgångarna så kör alla AC97 precis som alla andra moderkort. Får en att tänka hur subjektivt det är med ljudkort och ljudprodukter.

Nej, AC97 tar ju bara hand om AD/DA-omvandlingen, resten sköts av Soundstorm.
Det finns ju väldigt många bra saker med Soundstorm förutom DD-encodern, t.ex. otroligt bra drivrutiner och låg cpu-belastning.

Permalänk
Medlem

Tråkigt =/.

Permalänk

Det var det dummaste jag hört på länge. Det var en verkligt lyckad lösning och
framförallt konkurrenskraftig. Men som sagt var, never say never !

Permalänk

Synd att de lägger ned soundstorm, det var faktiskt en riktigt gedigen ljudlösning för de som inte hade råd med dyrare ljudkort men ändå vill ha lite bättre än standard realtec som de flesta moderkort har nuförtiden!
Vi får helt enkelt bita ihop och hoppas på att nvidia slår ihop sig med creative, det skulle vara häftigt med integrerat audigy 2 t.ex.

Permalänk

Hmm...vad är egentligen skillnaden med att köra SPDIF ut via ett soundstormkort och tex realtek 855? Inte så stor va? Den sistnämnda konfigurationen tar måhända nån extra klockcykel i anspråk med detta kan väl ändå inte anses vara ett reellt problem?

Visa signatur

Ludenben var alltid arg, alltid hungring som en varg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Trevligt ljud om man inte har råd med bätre än julas hörlurar

Jag kör med genelec 1029

Permalänk
Avstängd

mmm RIP, kommer få stort samlingsvärde för hemmabioägare. får hoppas det kommer nya ljudkort till pci-x som kan encoda i realtid till digital dolby även i spel osv

Permalänk
Medlem

zzz, DE LÄGGER INTE NER SOUNDSTORM! Det kommer bara inte på Nforce4-plattformen för Intel-prollar

Se mitt inlägg längre upp.
Och för att använda Soundstorm så behövs inte att man använder SPDIF eller annan digital utgång, det skall dock finnas med för att kortet skall kunna certifieras som Soundstorm.

Permalänk
Medlem

Inte specielt förvånande iom att Intel pushar för sitt egna Intel HD Audio ljud plattform. http://www.intel.com/design/chipsets/hdaudio.htm

Permalänk
Medlem

Synd att nVidia inte förstått hur många som jämförde kort och valde ett moderkort med just deras chipset tack vare Soundstorm.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Utgifterna blir högre än inkomsterna

Permalänk
Medlem

Om de slutar att producera soundstorm integrerat, så kan dom iaf släppa de separat på ett PCI eller PCI-X, alla soundstorm älskare skulle va Väldigt tacksamma

Visa signatur

There's No Place Like 127.0.0.1