Hur gäller garantier på komponenter köpta utanför EU?

Permalänk
Medlem

Hur gäller garantier på komponenter köpta utanför EU?

Är det någon som vet hur man kan utnyttja garantin på komponenter som har köpts utanför EU och går sönder (innan garantitiden har gått ut) när man har återvänt till Sverige? Måste man kontakta säljaren i tex. USA eller kanske Asien och sedan betala dyr frakt till dem eller finns det någon smartare och billigare väg? Någon som har erfarenhet av detta lilla dilemma?

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vilken grej det är. Vissa tillverkare har samma garanti över hela världen, och du kan lämna in den var du vill. Vissa kräver att du lämnar saken i det land du köpte varan.

Utan att veta vad det är för sak kan ingen här hjälpa dig. Men du kan se det som en tumregel att du måste lämna varan i det land du köpte den. Så är det offtast.

Visa signatur

Det socialistiska liket lever medelst frankensteinliknande åtgärder.
Flygande anka! Akta den bitts!
Gud är som Alfons osynliga kompis. Få ut det ur skallen och bli en normal människa... För guds skull... Väx upp.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om flertalet kunder som köpt en produkt som har "världs garanti".
Om kunden lämnar in tex en philips produkt till en återförsäljare i Sverige som är köpt i tex Frankrike så blir det ett jäkla strul, kvitto m.m är bara en liten del av det.

Kontakta tillverkaren direkt istället, hett tips!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Glöm inte bort att USA i många fall har 90 dagars garanti, så redan efter 3 månader kan man vara körd på en produkt man skulle haft 2 år på sig att reklamera i Sverige.

Billiga produkter kan bli dyra om de går sönder, det säkraste är att köpa inom EU då man iaf. har en viss säkerhet på garantifronten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10