4 millisekunders TFT inom kort?

Permalänk
Melding Plague

4 millisekunders TFT inom kort?

<font style="font-size: 10pt"><b>4 millisekunders TFT inom kort?</b></font> <small class="small">tisdag 8 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/news/a20050308A4020.html" target="_blank" >DigiTimes</a> rapporterar att monitortillverkarna ViewSonic och BenQ inom en överskådlig framtid kommer lansera TFT LCD-monitorer med en responstid på fyra millisekunder.<br /><br />ViewSonic kommer lansera en modell som heter VX924 under april vilket har fyra millisekunders responstid. Vilken typ av panel det rör sig om nämns inte, men skärmen har en upplösning på 1280x1024 bildpunkter samt 500:1 konstrastförhållande. BenQ förväntas lansera sin modell under andra kvartalet detta år.<br /><br />Dock är inte responstid allt, som vi bland annat kom fram till i vår senaste <a href="http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040526_tft_lcd_...">TFT-jämförelse</a> och vi får verkligen hoppas att tillverkarna satsar på kvalitetspaneler och beaktar andra bildkvalitetsaspekter.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Johan "Overlord" för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Då kanske man borde satsa på en tft-skärm till spel.

Permalänk
Medlem

Det som saknas nu är paneler av bättre kvalitet så inga döda/defekta pixlar förekommer samt att panelen är i 16/9-format. Då börjar det bli riktigt intressant! 5/4 vilket dagens 17"-TFT samt de flesta(?) 19"-TFT är gör att det tar emot att köpa TFT-skärm. Widescreen åt folket!

Permalänk
Medlem

Lär nog inte få se 16:9 skärmar, till datorer verkar det bli 16:10.
Iallafall är det så dom widescreen skärmar som finns idag och på alla laptops med widescreen.

Gissar på att det blir för litet upp o ner med 16:9 så därför ökade dom med 1.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är rätt att gå ner till 4ms, men sen bör dom stanna där ett tag och förfina tekniken på övriga aspekter. Däremot tycker jag idag inte det är något större problem med döda pixlar, på min BenQ hade jag ingen, och de flesta andra verkar inte heller ha någon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Det som saknas nu är paneler av bättre kvalitet så inga döda/defekta pixlar förekommer samt att panelen är i 16/9-format. Då börjar det bli riktigt intressant! 5/4 vilket dagens 17"-TFT samt de flesta(?) 19"-TFT är gör att det tar emot att köpa TFT-skärm. Widescreen åt folket!

Det där var inte riktigt sant? Tror du syftar på gånga tider, i dagens läge är mycket sällsyntare med döda pixlar. Det är min uppfattning iaf. Fast 16/9 skärmare är inte fel!

Permalänk
Medlem

Vad va nu CRT för något? =P
TFT till folket!

Visa signatur

GameStation: ||Gigabyte K8NXP-9||AMD A64 3700+ "San Diego"||Corsair XMS 2x1024||XFX 7800GT 450/1100 + ArticCooling||75Gb Raptor + 250Gb Hitachi||Hiper Type-R 580W||Lian-Li PC7 "Scandinavian-edition"||Razer Coperhead-blå||
3DMark05 - 7220p 3DMark06 - 3528p

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit så förbannat dyrt hade man självklart investerat i en TFT. Som det ser ut nu så får jag hålla mig till min 17" Compaq CRT.

Permalänk
Medlem

Håller med bupp, det dom borde jobba på nu är att få ned priset.

Permalänk
Medlem

det är satans inte dyrt jämfört med vad en ny Flatskärms - CRT i samma storlek kostar...

Däremot så behöver de förbättra färgkvalitén då det är det bestående problemet bland de "snabba" skärmarna idag.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

För det första så är 4 ms i svartvitt, spelar ni i svartvitt??

Anledningen till att svart-vitt är snabbst är att då är strömmen i
sina ytterlägen. Emedans i färg så är det nyanser.

På billigare skärmar ligger vissa nyanser uppemot 60ms...

Det där med att mäta kvaliteten på skärmar i ms i svart och vitt
är så otroligt dumt...

Lägg märke till att dom nya stora (20"+) TFT skärmarna som ska ta över bildbehandling mm ligger runt 40 ms.

Blir bättre bild med riktigare färger då.

om olika färgers hastighet ->

http://www.eizo.com/support/wp/pdf/wp_04-005A.pdf

Ännu så regerar 21" crt i färg och hastighet och skärpa!
(ok 21" i cad/bildb./osv)

Permalänk
Medlem

Visst stämmer inte 4ms med verkligheten, men skärmarna kommer definitivt vara snabbare än dagens, där ghostningen i princip redan är borta fr.o.m. 12m skärmarna.

Visa signatur

-----=Mc Fille *vruum vruum*=-----
MSI Mega 865 | P4 Northwood 3.0 GHz | 2 x 512 MB Kingston PC3200 DDR RAM | Gainward 6800GT@Ultra 256 MB m. Zalman VF700-CU | Maxtor 160 GB SATA HD | Hyundai L90D+ 19" 8ms TFT

Permalänk
Medlem

erik_x: Inte skärpa...

Permalänk
Medlem

Blahhzt, nej, men en CRT klarar oftast högre upplösningar vid samma storlek också, så kantigheten blir mindre, men visst, lika skarpt är det ju inte.

Jag väntar nog tills de har fått ordning på OLED, 19" OLED skulle sitta riktigt fint!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Är det lite tidigt med TFT nu när de ligger på 8ms eller ?

Vad fan för CRT är "bäst" då -_-
Om man ej kollar på priset vilken CRT ger den bästa prestandan...

Permalänk
Medlem

Vad det är som gör att en crt är skarpare vet jag inte,
men i samma upplösning (jag kör alltid 1280 x 1024)
så syns det framförallt på liten svart text att den blir pixligare
och spretigare på tft.

Tror det har något att göra med att min crt har 0.22
dot pitch. Och det har definitivt inte tft'n.

Om man sitter framför en tft så ser det ju kanske bra ut men ställer man en
crt 21a i pro kvalite vid sidan om så kan man bli rätt ledsen...

Jo och sen vet väl alla att det är lika mycket elekrisk strålning på en tft
men att en tft saknar magnetisk strålning. (elektormagnetisk strålning)

Största nakdelen förutom storleken tycker jag är att crt blir väldigt varma.
I alla fall dom riktigt stora och dyra.
Jo och så det att dom är dyrare också... (21"crt 19" tft)

Permalänk
Medlem

Kan man mäta responstid på en CRT, och i så fall vad är den? Bara så att man har nåt att jämföra med..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Kan man mäta responstid på en CRT, och i så fall vad är den? Bara så att man har nåt att jämföra med..

Till å börja med så kan man ju inte jämföra TFT skärmars responstider med varandra egentligen.

Permalänk
Medlem

Under 3ms på en crt, sett siffran 1 också.
Antagligen i svart och vitt också.

Permalänk
Medlem

Vad har du rökt människa? Responstid på crt skärmar existerar inte.......hela skärmen uppdateras ett visst antal gånger per sekund (Mhz)

Permalänk
Medlem

Tja, fast lite fördröjning finns säkert, iom att fosforpricken(pixeln) ska sluta och börja lysa, kanske går med ljusets hastighet, men lite fördröjning blir det iaf, dock inte alls jämförbart med en tft.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Vad det är som gör att en crt är skarpare vet jag inte,
men i samma upplösning (jag kör alltid 1280 x 1024)
så syns det framförallt på liten svart text att den blir pixligare
och spretigare på tft.

Tror det har något att göra med att min crt har 0.22
dot pitch. Och det har definitivt inte tft'n.

Om man sitter framför en tft så ser det ju kanske bra ut men ställer man en
crt 21a i pro kvalite vid sidan om så kan man bli rätt ledsen...

Jo och sen vet väl alla att det är lika mycket elekrisk strålning på en tft
men att en tft saknar magnetisk strålning. (elektormagnetisk strålning)

Största nakdelen förutom storleken tycker jag är att crt blir väldigt varma.
I alla fall dom riktigt stora och dyra.
Jo och så det att dom är dyrare också... (21"crt 19" tft)

Ursäkta mig, men det var inte många rätt där...

Vad gäller skärpa är tft överlägsna, tack vare att man kan tända och släcka individuella pixlar utan att påverka de intilliggande pixlarna. Något som inte är möjligt på en crt, pixlarna blöder alltid litegranna oavsett hur dyr skärmen är. Du säger ju själv att du tycker text blir pixlig och spretig på en tft, där har du anledningen. (jag förutsätter att du kör tft:n i dess native-upplösning)

Nej, en tft har inte en dot pitch på 0,22 mm, men däremot en på 0.294 mm, en skillnad på ett par hundradelars millimeter. Det skulle vara intressant att höra hur du kopplar dot pitch till skärpa.

Sen, "elektrisk strålning"?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Elektromagnetisk strålning är en våg eller ström av partiklar som i vacuum utbreder sig med ljushastigheten. Strålningen har alltså både våg- och partikelegenskaper och är en växelverkan mellan ett elektriskt fält och ett magnetiskt fält.

Du tycker altså att en pixlig bild är skarpare??

edit: elektriska växelfältet menade jag,
och det gör inte att det blir bättre bild på
en tft för att jag inte skrev rätt där.

Fortfarande jobbigt att läsa tunn och spretig text.
Och sen har vi ju färgerna.... speciellt på snabba tft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Elektromagnetisk strålning är en våg eller ström av partiklar som i vacuum utbreder sig med ljushastigheten. Strålningen har alltså både våg- och partikelegenskaper och är en växelverkan mellan ett elektriskt fält och ett magnetiskt fält.

Jo. Men nu skrev du "elektrisk strålning". Det vi pratar om är EM, inget mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x

Du tycker altså att en pixlig bild är skarpare??

Skärpan har fortfarande inget med pixligheten att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x

edit: elektriska växelfältet menade jag,
och det gör inte att det blir bättre bild på
en tft för att jag inte skrev rätt där.

Fortfarande jobbigt att läsa tunn och spretig text.
Och sen har vi ju färgerna.... speciellt på snabba tft.

Sant. För att inte tala om betraktningsvinklarna. Hoppas de jobbat lite mer på färg och betraktningsvinkel på dessa nya modeller, för hittills har det varit rätt dåligt på den fronten tycker jag...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Nu ere inte så att jag tycker att tft är det sämsta som gjorts
bara att alla bara berättar hur fantastiska deras nya tft är.
och tidningarna hakar på med att "nu går dom nästan att spela på"
"och snart lika bra färger som crt" hela tiden år efter år.

Helt okritiskt nämner alldrig saker som att det sitter nå sketet plastglas
som sviktar om man trycker på det, kommer skärmen i klämm så blir det svarta märken som aldrig går bort.

Och att det faktiskt är bra skuggning när man spelar eller ser film,
utan att då sägs det att "har faktiskt blivit mycket bättre" typ.
Någon som nämnt att det faktiskt är strålning på en tft?

Nä mer kritik till plattskärmstillverkarna så dom får ändan ur vagnen.
Riktigt behandlat glas och bra färger osv tack!
Förstår inte varför tft skärmar blivit en sån helig ko som ingen får säga något dåligt om.
Har skjälv ett par platta skärmar och dom är bra till vad jag har dom till
men det ska mer till inanna jag vill använda dom till spel/cad/bildbeh.

Permalänk
Medlem

Jag har en tft skärm med 16ms responstid och jag har inte uuplevt min tft skärm som att sacka efter när jag spelar snabba fps spel. Jag har även jämfört den med en crt skärm och ser ingen skillnad..

Men snabbare är vell bättre.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Jag har en tft skärm med 16ms responstid och jag har inte uuplevt min tft skärm som att sacka efter när jag spelar snabba fps spel. Jag har även jämfört den med en crt skärm och ser ingen skillnad..

Men snabbare är vell bättre.

På de viset att du inte känner av någon skillnad ska du kanske tom vara lycklig för det.
Själv har man testat säkert ett dussintal TFT och CRT skärmar och aldrig inte ens med 8ms kännt att man kommer inärheten av samma uppdateringsförmåga å prestanda som med en CRT skärm på 100Hz... Så just nu e jag väldigt nöjd att jag sitter med min Iiyama 22" å spelar spelen i 1600x1200 i 100Hz... Känns som att TFT har en lång väg kvar för de riktigt inbitna spelarna när det gäller prestanda. Även om det på ett sätt är kul att man känner sådan stor skillnad ^_^...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shredder
Vad har du rökt människa? Responstid på crt skärmar existerar inte.......hela skärmen uppdateras ett visst antal gånger per sekund (Mhz)

Då har du också rökt lite då

MHz = Megahertz, dvs miljoner uppdateringar per sekund.

En CRT med skuggmask klarar sällan mer än 60 uppdateringar per sekund (Hz) innan den börjar tappa skärpa (i rekommenderad maxupplösning).

Trinitron har betydligt bättre skärpa, och de dyrare modellerna kan oftast köras i 75-85Hz innan de börjar bli suddiga (i rek. maxupplösning).

En TFT med DVI-anslutning kan aldrig bli suddig, det är en teknisk omöjlighet. En CRT "försöker" återskapa pixel för pixel, en TFT gör det utan problem.

Så här ser t ex min LG-skärm ut på väldigt nära håll, och den har inte ens DVI:

Så här stor är "original-bilden":

Och eftersom jag tycker det är otroligt kul att ta närbilder så kommer här en bild på en bit av detta inlägg:

Sen är det inga problem att spela på en bra 16ms skärm. Jag har testat 12ms-skärmar som har varit betydligt långsammare än de snabbaste 16ms. Millisekunder på pappret är inte allt.

Det är däremot väldigt intressant att Viewsonic skriver "average response time of 4ms", dvs inte som bäst, när solen skiner och fåglarna kvittrar, som en del tillverkare verka köra med nuförtiden. Stämmer Viewsonics specifikationer så kommer nog en viss 19-tummare att stå på mitt skrivbord snart

Edit: Om någon vill veta meningen med mina bilder så är svaret enkelt. Det finns ingen.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Då har du också rökt lite då

MHz = Megahertz, dvs miljoner uppdateringar per sekund.

haha
I stand corrected

men attans vilken fräck skärm d skulle va.....