Permalänk

WAN inkräcktare!

Idag när jag skulle gå in och ändra lösenord på min router upptäckte jag att inte mindre än FYRA okäda människor utnyttjar mitt nätverk och min bandbredd. Vad jag nu skulle vilja ha hjälp med är följande:

- Ett sätt man kan jävlas/skojja lite med dem
- Hur man blockerar dem/deras mac-adress

Jag har en LevelOne WBR-3400TX router. Jag har kollat igenom instruktionsboken men har inte hittat något.

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

aktivera kryptering!

eller jävlas med dom, men det får du klura ut själv hur.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Angående att blockera MAC-adresser så står det så vitt jag förstår på sidan 19-21 i manualen.
Länk till manualen: http://www.level1.com/drivers/manual_PDF/WBR-3400TX(EN).pdf

Permalänk

Undrar sj, vad man kan göra har blockat alla mina "snyltare". Men vad ska jag igenteligen göra, finns ju inget kul...

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Spärra MAC adresser, aktivera WPA/WEP kryptering, stäng av DHCP och spärra alla portar förutom på de IP nummer som du använder.

Det härligaste att jävlas med dem är att göra som ett gammalt citat på nätet säger, Dumpa 40 GB med hästporr på deras dator.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Sätter du på WEP-kryptering så tröttnar nog de flesta. Slå på accesslistor, så har du höjt säkerheten yttligare. Fimpa även SSID broadcast.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

tack så myckety för alla svaren men några frågor kvarstår.

hur tar man reda på mac-adresserna och hur skulle man kunna som någon sa, lägga över lite "fulfiler" på deras dator?

Visa signatur

Set My Path

Permalänk
Medlem

Dåligt nog så går det inte att stänga av ssid boradcast på level1 routern åtminstone inte på wbr-3406tx

Permalänk
Medlem

Står det inte i routern vilka maskinnummer de har? Konstigt isåfall. Jävlas inte med dem. Troligen så vill de dig inget ont. Att slänga över hästporr kan vara svårt såvida de inte låter vem som helst logga in i deras datorer via typ SMB. Ifall de har delat ut mappar med lösenord och du knäcker det så begår du dataintrång. Det som de gör är inte olagligt å andra sidan.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
... Det som de gör är inte olagligt å andra sidan.

Är det inte olagligt? Vad har du läst det nånstans??

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
SpelClockers

Heter nätet Defualt så räknas det vell som public och folk får använda det , ?

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johda
Är det inte olagligt? Vad har du läst det nånstans??

Han har ju "hängt ut en TP-sladd i fönstret" med en skylt där det står "surfa här gratis" och det är ju inte olagligt att koppla in sig där. snarare är det han själv som gör något som ISPen inte tillåter.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Han har ju "hängt ut en TP-sladd i fönstret" med en skylt där det står "surfa här gratis" och det är ju inte olagligt att koppla in sig där. snarare är det han själv som gör något som ISPen inte tillåter.

Jasså har han? Hur vet du det då? Du kan väl inte vara säker på personen ifråga vill att du ska använda hans internetkoppling, det är ju bara du som tolkar det så.

Men vad vet jag??
Det är därför jag var intresserad om det finns nått exempel på någon som blivit anmäld för att ha använt sig av någon annans wlan, och hur det gått i sånna fall.

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem

så länge du inte har ett uttalat tillstånd att använda nätet så begår du faktist ett intrång.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
så länge du inte har ett uttalat tillstånd att använda nätet så begår du faktist ett intrång.

det är ju DHCP'n som ger det tillståndet

-hej DHCP , datorn här, jag vill komma åt internet, får jag det ?

- självklart svarar DHCP'n och delar ut nätuppgifter så mycket det bara går

- tack svarar datorn, då kan min användare surfa lite nu...

svårare är det inte

(och för er som inte förstår detta så är det ironi)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
SpelClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
det är ju DHCP'n som ger det tillståndet

Just därför borde det vara helt okej att använda någons Wlan om man får en IP addres av routern...

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Permalänk

Bara för att man glömt låsa sin lägenhetsdörr så får ju inte vem som helst fritt tillstånd att gå in... Nog om detta...

Att jävlas är väl kanske bara onödigt. Men VILL man verkligen se vilka filurer som är inloggade via dig, så kan du ju alltid köra ett snifferprogram på en dator o logga all trafik. Då kan du ju få reda på intressanta saker, såsom epost osv som dom skickar... Då kan du ju även se vilken epost dom har i fråga osv. och skicka ett mail till dem och vänligen be dom fara år h-vete... eller liknande

Att lyssna av din egen nätverkstrafik är helt lagligt. Det är ju ditt eget nät. Och om du INTE lyssnar av det så kan du ju INTE veta OM någon är inne och begår något fuffens. Om du däremot sätter upp ett nät och gör det tillgängligt just för att du vill att folk ska ansluta via dig så du kan avlyssna deras trafik, då är du inne i en gråzon.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas Epradius
Bara för att man glömt låsa sin lägenhetsdörr så får ju inte vem som helst fritt tillstånd att gå in... Nog om detta...

Att jävlas är väl kanske bara onödigt. Men VILL man verkligen se vilka filurer som är inloggade via dig, så kan du ju alltid köra ett snifferprogram på en dator o logga all trafik. Då kan du ju få reda på intressanta saker, såsom epost osv som dom skickar... Då kan du ju även se vilken epost dom har i fråga osv. och skicka ett mail till dem och vänligen be dom fara år h-vete... eller liknande

Att lyssna av din egen nätverkstrafik är helt lagligt. Det är ju ditt eget nät. Och om du INTE lyssnar av det så kan du ju INTE veta OM någon är inne och begår något fuffens. Om du däremot sätter upp ett nät och gör det tillgängligt just för att du vill att folk ska ansluta via dig så du kan avlyssna deras trafik, då är du inne i en gråzon.

Nu är det så att han skickar ut signaler om att han har en uppkoppling uppe och gående typ samma sak som att signalera att det är fest hemma hos honom och alla som vill kan joina. Själva PCförAllas chefredaktör sysslar med detta erkänner han i näst senaste numret och jag tror dem kollar upp vidare det är lagligt eller ej innan han skriver något sådant.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

Kör en "man in the middle" och sniffa all deras trafik.
Sen jävlas uteifrån det.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Kör en "man in the middle" och sniffa all deras trafik.
Sen jävlas uteifrån det.

Tycker jag låter mycket bra. Funderar själv på att öppna mitt nät, för att kunna göra det
Du kan ju då få tag i massor av passwords, username, cc# (om nu någon är så dum )

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
Nu är det så att han skickar ut signaler om att han har en uppkoppling uppe och gående typ samma sak som att signalera att det är fest hemma hos honom och alla som vill kan joina. Själva PCförAllas chefredaktör sysslar med detta erkänner han i näst senaste numret och jag tror dem kollar upp vidare det är lagligt eller ej innan han skriver något sådant.

Accesspunkten skickar inte aktivt ut signalering om sin existens.
SSID skickas endast ut om ett nätverkskort gör en sådan förfrågan.
Dvs ditt nätverkskort måste aktivt "leta" efter tillgängliga nät.
Och får sedan svar från tillgängliga nät "här är jag" (om man inte slagit av
SSID broadcast i APn).

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Om du vill jävlas lite med dom så finns det hur mycket som helst du kan göra. Du kan t.ex. köra ett program som tar över DNS förfrågningarna så hur de än försöker så kommer de bara till den site du bestämmer. Med en väl vald site så kan det bli rätt kul. Leta lite på google, flashback, netstumbler.org så hittar du nog ett och annat kul du kan göra.

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se