Permalänk
Hedersmedlem

Lågbudget extremkylning. Blötsnö!

Dagens överklockare tar till allt extremare och dyrare metoder för att kyla sina processorer och grafikkort. En ganksa populär inte inte allt för dyr variant är CO2 i fast form, eller "torr-is" som det ofta kallas i folkmun. Tyvärr var detta också en kylningsform som sträckte sig både utanför budgetens ramar och mitt kompetensområde.
Istället valde jag att testa vad naturen har att ge under de sista vinterdagarna, nämligen blötsnö. Detta är inte helt oväntat diväteoxid (H2O)i frusen form blandat med vatten i flytande form. Denna blandning är både miljövänlig, gratis och håller en relativt låg temperatur, cirka 0 grader. Förutom den aningen för höga temperaturen är detta ett alldeles utmärkt kylmedium till ett alldeles förträffligt pris.

Dock är det förenat med vissa risker. Vatten leder till viss del ström vilket inte är en önskvärd egenskap. Det är också blött och kallt vilket gör det en aning otrevligt att handskas med.
Med dessa risker och nackdelar i åtanke var det dags att skrida till verket. Hårdvaran handplockades direkt från samlingen och valdes ut med stor omsorg.

Här synes i stort sett alla komponenter.
Moderkortet är ett tämligen okänt Intel 430FX kort med 256k PB-cacheminne vilket ger ytterst bra minnesprestanda även utan EDO-minnen.
Grafikkorttet har en kraftfull GPU med accelererad 2D grafik och hela 1mb minne vilket ger tillgång till höga upplösningar med stort färgdjup. Ett S3 Trio64v+ med PCI-gränssnitt.
Ett nätverkskort installerades för kommunikation med nätverket.. tyvärr kom detta aldrig till användning då jag inte orkade leta fram någon tillräckligt lång nätverkskabel.

Moderkortet är utrustat med en 321pinnars zif-socket vilket gör det möjligt att använda det tillsammans med högpresterande Intel Pentium processorer.

Processorn valdes ut efter nogranna kontroller och långvariga förberedelser. Klockfrekvensen är hisnande 100MHz vilket ger mycket bra prestanda.

Här synes alltsammans hopmonterat och är färdigt för start. En hårddisk med en kapacitet på drygt 1200mb har installerats. Denna gör det möjlighet att lagra stora mängder data och programvaror.

Som operativsystem valdes Microsoft Windows 98. Tyvärr visade det sig att den där förbannade musjävlen inte ville fungera vilket får ses som ett stort nederlag.

Efter att hårdvaran kontrollerats nogrannt och systemet var färdigkonfigurerat var det dags att påbörja förberedelserna för kylningen. Eftersom vissa komponenter är mer känsliga än andra så tätades dessa med smältlim.

Cacheminnena visade sig sitta på ett väldigt utsatt ställe vilket gjorde att de fick tätas med smältlim.

Hela moderkortet är färdigtätat och datorn är påväg att starta.

Baksidan på socketen tätades nogrannt.

Eftersom snö i flytande form, dvs vatten, är blött och svårkontrollerat på plana ytor så var det bäst att stoppa ner alltsammans i ett lämpligt uppsamlingskärl. En stor blomkruka visade sig passa alldeles utmärkt.

Kompenterna placerades på ett optimalt sätt. Hårddisken är dold bakom moderkortet.
Notera också att jag högaktningsfullt skiter i mina vanliga esd-paranoida åsikter.

Så var det då dags att införskaffa det viktigaste råmaterailet till hela experimentet. Efter lite velande valdes en hög med orörd snö utan rådjurskit ut och togs sedan med in till labbet.

Alltsammans var nu väl förberett och det var bara att fortsätta för att se om alla hypoteser och beräkningar stämde överens med verkligheten.

En mindre snöklump applicerades på processorn vilket gjorde att temperaturen sjönk mycket snabbt. Kylegenskaperna var som förväntat alldeles utmärkta.

Mer snö applicerades vilket även kylde strömförsörjningen till processorn. Tyvärr gick det inte att påvisa någon förbättra stabilitet av detta men teoretiskt sett bör detta ge jämnare spänning till processorn och därmed bättre överklockningsmöjligheter.

Eftersom även L2 cacheminnena utvecklar en del värme, och speciellt vid överklockning, så var det bäst att kyla även dem. En hög med snö sänkte temperaturen avsevärt.

Även sydbryggan behövde extra kylning varefter mer snö lades till för att täcka även den.

De högrepresterande minnen som användes visade sig utveckla mer värme än förväntat. Även dessa kyldes med lite snö för att inte riskera överhettning eller instabilitet.

Trots att ett specialutvecklat benchmarkprogam kördes konstant så var datorn utomordentligt stabil. Prestanan var i det närmaste otrolig när krukan fyllts till hälften med snö.

Då det inte fanns några säkra beräkningar på i vilken takt snön förbrukades var det bäst att fylla på den med ytterligare lite mer snö. Grafikkortet saknade dessutom kylning vilket kan ha varit orsaken till att de önskvärda resultaten inte hade gått att uppnå.

Dessvärre visade sig detta vara ett ödesdigert beslut. När snön kortslöt pci-bussen fethängde sig datorn och startvägrade efter detta. Felsökning pågår.

Som vanligt så får man skylla sig själv om man skulle få för sig att testa detta. Det var absolut inte allvarligt menat med detta men det var ändå ett ganska roligt experiment. Får hoppas det går bättre nästa gång..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Häftigt. Jag skulle aldrig våga stoppa en massa snö i min dator.

Visa signatur

Citera för att jag ska hitta tillbaka.

Permalänk

haha.. mkt seriöst.. bra jobbat

Visa signatur

-Intel Core2duo E7500, 2x2GB corsair ddr2 800mhz, xfx geforce 9800gtx+, gigabyte matx, windows xp x64.

- Acer aspire one A150, 1gb ram, Vista ultimate.

Permalänk
Medlem

åååå, vart kan man köpa sådana där datordelar, jag vill också prova

Permalänk
Medlem

Fint, tempraturer?

Permalänk
Medlem

Nice
Fick du fram några resultat? Skulle vara kul att se ;D

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem

Hahaha fy fan, klockrent

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Haha, startade den ens?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

sjukt bra skrivet

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk

HIHIHIHI

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prien
åååå, vart kan man köpa sådana där datordelar, jag vill också prova

Skroten

Alla grejerna jag använde är skrotfynd. Skolor och företag ger ofta bort gamla skrotade datorer om man frågar snällt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andron
Fint, tempraturer?

Ingen aning. Hade ingen termometer så jag kunde inte mäta något. Runt 0 grader.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turez
Nice
Fick du fram några resultat? Skulle vara kul att se ;D

Nja.. byglarna till att ändra multipeln på processorn var under all snö så det blev lite svårt. Ska testa imorgon och se om jag lyckas bättre då. Det borde funka bra att förlänga byglarna till ett par knappar istället så behöver jag inte krånga så mycket.

Måste fixa en nätverkskabel så jag kan få in lite vettiga program på datorn.. vill ju gärna köra prime så det blir lite varmt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Yea! snö f0r teh win, nästa är ju avjoniserat snö

Permalänk
Medlem

niiiiice ...

Permalänk

Det var kul!:D Haha men jag kan inte förstå hur minnena och det klarade av att omringas av snö? Tål dem sånt? Eller är det bara äldre minnen som pallar det?:)

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Hahah snyggt jobbat och roligt skrivit.

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s

Permalänk

klockren tråd. dagens bästa:D

Permalänk
Medlem

Hett!
Jag gillar din blomkruka. Förstår verkligen inte hur datorn kan fungera med snön... Den borde ju paja direkt. (Gjorde det sen, jag vet.)

Permalänk
Medlem

Ballt... denna kylning låter inte så mycket heller... helt klart ett bra alternativ till en arbetsdator...

Permalänk
Medlem

Kul med en tråd som sticker ut lite från mängden, snyggt jobbat OSkar000!

Permalänk

*Sneglar på skrivarservern som innehåller en råstabil Pentium 75 och ett toksnabbt ISA-grafikkort*

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Nästa gång kan du testa att isolera alla anslutningar med silicon, och sedan lacka allt

Visa signatur

854T

Permalänk
Medlem

Var ju någon som smörjde in sitt grafikkort med vaselin när han körde torris. Och det har ju alla hemma. 8]

Snyggt jobbat var det! Sugen på att gå ner på 486:a nu för att bli mer oldschool!

Permalänk
Medlem

Klockrent! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Bra budget alternativ.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer en uppföljare så småningom.. just nu är moderkortet en aning dött men jag hoppas att det löser dig. Annars får jag börja leta efter en efterträdare.

Biltema har spraylack för elektronik som borde vara ganska användbar och förlänga livslängden med ett par minuter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Det dära var väl ganska onödigt... En P1 166 MMX klarar 3H full load utan nån kylning alls. Tro mig. Jag testade det på 4st datorer. Bara ena rök.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

För att sporra dig lite med klockningen så får jag väl utmana dig! Pentium 90@133 MHz (47% OC, intern cache avstängd ) och detta luftkylt. P100 är väl inte heller multipellåst? Min P133 var det. =/

Permalänk
Medlem

*Letar i skrot lådan*

Det här måste jag bara testa skall leta fram lite minne bara... Men skulle isf köra bara på processorn

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Grymt säger jag bara =D

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Ska genast testa själv....

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |