Dra sig ur bostadsrätts köp, vad har jag för rätt?

Permalänk

Dra sig ur bostadsrätts köp, vad har jag för rätt?

Tja,

Har ett litet problem här, jag har betalt handpenning på en lägenhet genom mäklare som jag ska flytta in i den 1 april, grejen är den att jag inte vill ha den nu pga lite personliga problem.

Kan jag bara dra mig ur och förlora handpenningen eller kommer det att kosta mig mer, vad har jag för val.

Behöver hjälp snabbt!

Permalänk
Avstängd

svårt att säga
har du inte skrivit på något än så kan du kanske få tillbaka alltihop

Permalänk
Medlem

Ett köp är aldrig klart innan giltigt kontrakt har skrivits, oavsett muntligt ord eller skrivet heller för den delen. Har du skrivit giltigt kontrakt så är du bunden att köpa lägenheten, eller förlora insatsen. Insatsen används för säljaren som en merkostnad för att du dragit dig ur köpet, nya annonser, visningar etc. Säljaren har samma rätt att dra sig ur affären innan giltigt kontrakt skrivits.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Hedersmedlem

Det som är annorlunda vid bostadsköp är att muntliga avtal inte är bindande. Har du skrivit på papper är du nog fast, om inte den andra är vänlig nog att häva avtalet förståss

Permalänk

Jag va lite otydlig.

Jag har pröjsat 10% av lägenhetens värde som handpenning och vi har skrivit köpeavtal den resterande summan ska betalas den 1april vid inträdesdagen på banken det är då jag får tillgång till nycklarna, nu vill jag dra mig ur detta köp jag vet att handpenningen ryker eftersom jag bryter avtalet men det jag undrar över är ifall jag behöver pröjsa någe mer?

Alltså jag är medveten om att jag förlorar handpenningen men jag vill veta ifall jag blir tvungen att pröjsa för någe mer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakeplisken
Jag va lite otydlig.

Jag har pröjsat 10% av lägenhetens värde som handpenning och vi har skrivit köpeavtal den resterande summan ska betalas den 1april vid inträdesdagen på banken det är då jag får tillgång till nycklarna, nu vill jag dra mig ur detta köp jag vet att handpenningen ryker eftersom jag bryter avtalet men det jag undrar över är ifall jag behöver pröjsa någe mer?

Genomför köpet, och sälj den sedan?

Tror inte man får bryta ett kontrakt bara sådär.

Men jag vet som sagt inte

Permalänk
Avstängd

Tror inte det heller, men du kan ju alltid fråga. Någon laglig rätt har du nog inte men man kan ju alltid se om det finns någon goodwill hos säljaren. Självklart kan man förstå om säljaren inte går med på det, det är mycket förlorad tid osv. Men gör som Mental säger, köp och sälj vidare

Permalänk

Hur tolkar ni detta?

Avtalsbrott:

Vid köparens avtalsbrott ska säljarens skada, inklusive förmedlingsprovision, regleras ur betaldhandpenning. Överstiger säljarens skada handpenning är köparen skyldig att omgående betala mellanskillnaden till säljaren.

Så står det i paragrafen. Vad kan räknas som säljarens skada?

Permalänk
Medlem

Köp den och sälj den sen , Det är nog lättast.

Permalänk
Medlem

Säljarens merkostnad i form av hyra, annonser, ny visning etc.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

ta ett snack med säljaren vettja. inte sweclockers.

Permalänk
Avstängd

Kanske så här (bara en tanke)

Säljaren har köpt en ny lägenhet för 1 miljon samtidigt som han/hon säljer sin nuvarande lägenhet för 600 000kr. Säljaren har fått 60 000kr i handpenning och ska lägga själv 10% i handpenning på den nya lägenheten, dvs 100 000kr.

I ovanstående exempel saknar säljaren 40 000kr och kan således inte köpa lägenheten. Atagligen måste då köparen av säljarens lägenhet betalan summa som saknas, dvs 40 000kr.

Låter det helt galet?

Permalänk

Antagligen är det som August skrev, kolla det inlägget.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

Jag ska snacka med mäklaren på måndag och se vad som gäller, tänkte bara kolla om någon va insatt i ämnet.

Permalänk
Medlem

Hela ideen med handpenning är väl att köparen ska binda sig till att köpa lägenheten och inte gärna hoppa av så som du tänkt göra utan att förlora något.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

Handpenningen får du inte tillbaka - annars är det ingen mening med handpenning.
Har erfarenhet från VILLA (mina föräldrar var säljare).
Dock finns det väl alltid undantag, du skriver personliga problem!
Det jag kommer att tänka på då är att du och din eventuella partner har separerat,
det kanske går att fixa nåt läkarutlåtande o på så vis få tillbaka handpenningen.

Edit:
Fan också, läste inte hela inlägget tydligen. Det är bara handpenningen du förlorar (ska vara så iaf).

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Avstängd

Re: Dra sig ur bostadsrätts köp, vad har jag för rätt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakeplisken
Tja,

Har ett litet problem här, jag har betalt handpenning på en lägenhet genom mäklare som jag ska flytta in i den 1 april, grejen är den att jag inte vill ha den nu pga lite personliga problem.

Kan jag bara dra mig ur och förlora handpenningen eller kommer det att kosta mig mer, vad har jag för val.

Behöver hjälp snabbt!

Du kan dra dej ur köpet, men du förlorar handpengen..

Det är därför som handpeng betalas, för att man som köpare visar att man menar att fullfölja köpet..

Detaljerna kan du läsa i avtalet som du skrev hos mäklaren.. Då du betalade in handpengen. Där skall det anges ifall handpenningen räcker som skadestånd eller ej!

Kontakta mäklaren & se om säljaren via honom kan gå med på att ge tillbaka handpengen (tror dock inte det då säljaren får börja om med ny försöljning med visningar & allt)

PS! Säljaren har INTE tillgång till handpenningen, Handpenningen är insatt på mäklarens "klientmedelskonto" & sparas där tills affären blir av eller avblåses... Då först förs pengarna över till säljarens konto. DS!

Permalänk
Medlem

jag tror på något sätt man kan ångra men handpenningen går aldrig få tebax

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur handpenningsavtalet är formulerat. I grund o botten så handlar det om att du begått ett avtalsbrott. Du ska ersätta de skador som ditt avtalsbrott har lett till som ligger inom rimliga gränser "Vilket i många fall inte är rimligt".

67 § Skadestånd på grund av avtalsbrott omfattar ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet. Skadestånd enligt denna lag omfattar dock inte ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Som indirekt förlust anses
1. förlust till följd av minskning eller bortfall av produktion eller omsättning,
2. annan förlust till följd av att varan inte kan utnyttjas på avsett sätt,
3. utebliven vinst till följd av att ett avtal med tredje man har fallit bort eller inte har blivit riktigt uppfyllt, och
4. annan liknande förlust, om den varit svår att förutse.

Nu beror detta på lite hur handpenningavtalet är skrivet eftersom det går att avtala bort. Oftast skrivs det in att om inte avtalet genomförs så ersätts detta med handpenningen och inget mer. Tänk på att du ska ha tillbaka pengar om ersättning blir för hög för att täcka deras kostnader. Det är inte ovanligt att se ersättningar i klasserna kring en halv miljon.

Gör aldrig som den här killen har gjort det kan leda till helt sjuka konsekvenser. När det rör sig om köp av boende är det extra viktigt eftersom det ofta rör sig om så mycket pengar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kukilon
Det beror helt på hur handpenningsavtalet är formulerat. I grund o botten så handlar det om att du begått ett avtalsbrott. Du ska ersätta de skador som ditt avtalsbrott har lett till som ligger inom rimliga gränser "Vilket i många fall inte är rimligt".

67 § Skadestånd på grund av avtalsbrott omfattar ersättning för utgifter, prisskillnad, utebliven vinst och annan direkt eller indirekt förlust med anledning av avtalsbrottet. Skadestånd enligt denna lag omfattar dock inte ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Som indirekt förlust anses
1. förlust till följd av minskning eller bortfall av produktion eller omsättning,
2. annan förlust till följd av att varan inte kan utnyttjas på avsett sätt,
3. utebliven vinst till följd av att ett avtal med tredje man har fallit bort eller inte har blivit riktigt uppfyllt, och
4. annan liknande förlust, om den varit svår att förutse.

Nu beror detta på lite hur handpenningavtalet är skrivet eftersom det går att avtala bort. Oftast skrivs det in att om inte avtalet genomförs så ersätts detta med handpenningen och inget mer. Tänk på att du ska ha tillbaka pengar om ersättning blir för hög för att täcka deras kostnader. Det är inte ovanligt att se ersättningar i klasserna kring en halv miljon.

Gör aldrig som den här killen har gjort det kan leda till helt sjuka konsekvenser. När det rör sig om köp av boende är det extra viktigt eftersom det ofta rör sig om så mycket pengar.

Exakt. Det bästa han hade gjort var att köpa lägenheten, och sälja den på en gång efter att ha pratat med bostadrättsföreningen för att dom skall förstå varför. Där hade han kanske förlorat mäklarens arvode men det är mycket mindre än vad en handpenning hade stått för.
(beror dock på vart han köpt sin lägenhet dock)

Visa signatur

Döv och hemmabio? Går det? Jovisst! http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=151

Permalänk

Ofta har man ett vilkor i avtalet om att köpet inte fullföljs om köparen inte blir beviljad banklån....det är väl bara att se till att banken nekar dig ett lån

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk

Tack för tipsen, det har löst sig jag har fixat nya köpare till lägenheten så det blev inte så allvarligt som jag trodde!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är lite småotrevligt att se så mycket folk lämna en massa råd i en sådan här tråd baserat enbart på hörsägen. VET man inte svaret, ska man inte svara eller kort och gott förtydliga att man gör ett antagande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McAroni
Personligen tycker jag det är lite småotrevligt att se så mycket folk lämna en massa råd i en sådan här tråd baserat enbart på hörsägen. VET man inte svaret, ska man inte svara eller kort och gott förtydliga att man gör ett antagande.

Håller helt med dig.