Thermaltake och Coolermaster satsar på flytande metall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josef
Hur funkar det med ventiler, som skulle rinna bort vid 70 grader celsius? Måste vara ruggigt bra kylning av toppen i den motorn...
Vem har byggt en sådan maskin? Jag har hållt på med rally i många år (både som mekaniker, och co-driver), och har aldrig hört talas om detta.
Det vore roligt att se hur de löst det. Kanske det bara är en legering med en viss procent av denna metallen.

Han säger "i" då menar han att dom är till dels fyllda med en metall,
Jag har dock bara hört talas om natrium kylda avgasventiler, eller hört min far har haft en saab turbo med natrium(salt)kylda ventiler. Så de finns säkert ventiler fyllda me nån slags metall, tekniken går frammåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
alltså inne i ventilerna som var ihåliga, men jag tror inte på det själv då ihåliga ventiler skulle vara klenare.
Sen hittade jag bara en metal som smälte vid 98 eller liknande

Om du inte tror på de ta å kika runt lite, kan nämna "It's fun 2" Porsche , den har natriumkylda ventiler. Och som sagt, min fars 80-tals saab hade det.

http://www.itsfun.nu/itsfun2.htm - läs om motorn

Permalänk

Men magnetfältet kommer inte finns i datorn väl. Och den flytande metallen ska inte leda elektrisk ström eller?...nej, utan värme. Jag tror inte det handlar heller om enorma magnet fält på över 25T.

Alla förutsättningar finns för att göra idén verklig. Enda stora nackdelen blir att det kanske blir dyrt att framställa. Men var det inte så med allt annat också från början? Jag gillar människor som vågar tänka i nya banor. Utan nytänkande och innovation skulle all utveckling stanna på den blåa planeten. Jag gillar idén, och jag tror att det kommer slå igenom rätt snart om det finns nåt intresse för det, vilket jag tror att det gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av littleflash
Hmm, kommer det inte krävas ett mycket kraftigt magnetfält för att få en tillräckligt stor pumpkapacitet?

edit:

Lär ju också bli ruggit svårt o skärma av magnetfältet så det inte skall påverka dom andra komponenterna i datorn.

Helt klart tveksam till om detta blir verklighet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
En liten dum fråga bara:
Varför kan man inte helt enkelt ha ett vanligt vattensystem fast man byter ut vattnet påt kvicksilver?
För trögt? För dyrt?

Då kan du räkna med att ingen kommer kunna köpa den utan specialtillstånd,

Permalänk
Medlem

Men snälla barn.. skulle det skada så mycket att läsa på lite?... nej skoja bara, vill inte vara besser-wisser är snarare en lesser-wisser.

Men... c3o: Cesium är inte mer radioaktivt än vanligt vatten (alltså inte). Du kanske blandar ihop det med en känd isotop (Cs-137) som vi fick rikliga mängder av 1986?

Gissar också att de kommer använda neodym magneter (som de i hårddiskarna fast större) för att skapa ett statiskt magnetfält. Problemet är att det inte kommer vara särskilst starkt.

Det kommer man antagligen kompensera genom att använda en större ström. För detta måste legeringen ha mycket låg resistens. Värmen som utvecklas ökar med kvadraten av strömmen och linjärt med resistensen (P = RI^2).

Legeringen måste ju vara flytande ned till låg rumstemperatur (10-15*C kanske).

Drömmen vore att metallen också hade hög värmekapacitet, men den kommer de inte kunna påverka i någon större utsträckning.

Visa signatur

AMD X2 4000+ | 4096 MB | 320 GB RAID1 | Vista x64 / Ubuntu x64 || VIA EPIA 800 512 MB / Ubuntu server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c3o
Cesium smälter ju vid 28 grader. Tyvärr exploderar det vid kontakt med vatten/luft. Sen så är det en av det mest Radioaktiva metallerna som finns. Cesiumhydroxid är också det mest basiska ämnet som finns och förstör t.o.m glas.

Annars var det ju finfint!

Gallium finns också, det smälter vid 29 grader. Tyvärr så ökar volymen när det stelnar. Vilket resulterar i att rören spricker (illa).

Rubidium självantänder i luft och exploderar i kontakt med vatten. Inte roligt att ha i sin dator. Det smälter vid ca 40 grader.

Jag misstänker starkt att de kommer att använda en legering.

Mysiga ämnen!
Om man använder dessa i sitt kylsystem så bör man nog vara noga med att ha tätt system.
Och får man väl en läcka så kommer man att upptäcka det med all önskvärd tydlighet
Plötsligt känns inte ett dött grafikkort eller moderkort som en inte allt för allvarlig konsekvens av läckage i kylsystemet.

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janzzon
Mysiga ämnen!
Om man använder dessa i sitt kylsystem så bör man nog vara noga med att ha tätt system.
Och får man väl en läcka så kommer man att upptäcka det med all önskvärd tydlighet
Plötsligt känns inte ett dött grafikkort eller moderkort som en inte allt för allvarlig konsekvens av läckage i kylsystemet.

kul, då får vi se första modden "jag har byggt in min dator i en sprängkista" i galleriet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Finns en metal som blir flytande vid 70°C och användes i ventilerna på vissa dyrare rally motorer...

Smart att ta upp Ubåtar i detta nyhet, skilnaden är att tempen är något högre i kärnreaktorer än på CPU:n...

Det är Natrium som ligger i en inneslutning i avgasventilerna. Bland andra SAAB har haft det på vissa modeller (Turbo) sedan 80-talet om jag inte minns helt galet. Har för mig att det använts riktigt länge på bilar.

Edit: någon hann visst före.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det är Natrium som ligger i en inneslutning i avgasventilerna. Bland andra SAAB har haft det på vissa modeller (Turbo) sedan 80-talet om jag inte minns helt galet. Har för mig att det använts riktigt länge på bilar.

Alfa har haft natriumkylda ventiler på bilar sedan femtio-talet. Så det är en gammal teknik. Det finns även på sugmotorer.
Man skulle ju kunna tänka sig att man har någon form av flytande metall I ventilerna också, och kanske få någon form av värmetransport när metallen ändrar aggregationstillstånd.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Detta hände ett par gånger. Systemet som skulle hålla kylmedlet varmt fallerade med totalhaveri som följd. Alfa-ubåtarna var den värsta skiten som ryssarna någonsin producerat, alla från varvsarbetare till amiraler hatade dem. Projektet gjorde av med två chefskonstruktörer, båda fick finna sig i att räkna träd i Sibirien. Det var visserligen världens snabbaste ubåtar, men de var hopplöst förlegade eftersom de bullrade riktigt rejält mycket.

Vah? Synd =/

Permalänk
Medlem

verkar ju kunna funka. som sagt det blir MYCKET svårare att göra egen kylning.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD