Permalänk

Datorn startar inte...moderkort piper!

Jag har ett Abit KV7 moderkort. Jag har precis bytt ut fläkten på nordbryggan mot en passiv kylfläns. När jag trycker på Power-knappen så går alla fläktar och hårddiskarna igång, men sen händer det inget.
Det kommer ett pip (ca. 1 sekund långt) var 5:e sekund, tills jag stänger av strömmen till datorn.

Det har fungerat felfritt fram tills nu och jag har inte bytt ut några andra delar i datorn förutom kylflänsen.
Kan det vara så att jag har råkat skada moderkortet vid installationen?

Tacksam för snabba svar!

Edit: Jag har testat att reseta BIOS, men det hjälpte inte.

Permalänk

I min moderkortsmanual finns en sida som tar upp vad som är fel när det piper på olika sätt. Verkar kanske lite långsökt men du kan ju faktiskt ha rubbat minnet eller något liknande. Titta om du hittar någon sådan sida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diminished
I min moderkortsmanual finns en sida som tar upp vad som är fel när det piper på olika sätt. Verkar kanske lite långsökt men du kan ju faktiskt ha rubbat minnet eller något liknande. Titta om du hittar någon sådan sida.

Ja jag tror desamma ...Lätt hänt att rubba nått typ minnet ecc när man bökar inne i burken...

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

minnet sitter på fel plats

Visa signatur
Permalänk

Tack för svaren.
Det enda jag gjorde var att installera en ny kylfläns på nordbryggan, så det kan ju inte varit att något satt på fel plats, eftersom jag inte rörde något annat.
Men jag testade att installera om allting (GFX, HDD, RAM m.m), fast det hjälpte inte. Det slutade med att jag sprang och köpte ett nytt moderkort. Nu funkar allt finfint igen. Känns lite tråkigt bara att lägga ut 600:- i onödan.

Permalänk

Använder du något ESD armband?
Mitt tips som baserar sig på egna erfarenheter och dumheter, börja med det

Visa signatur

# Passive income is the shit

Permalänk
Medlem

Om inte nordbryggan är inkapslad ligger core crunch nära till hands. Skadade kopparbanor mellan nordbrygga och minnessocklarna är annan lågoddsare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara