MAC datorer. Är det sant det alla säger?

Permalänk
Medlem

MAC datorer. Är det sant det alla säger?

Är det sant det alla säger att om man skaffar en mac dator med os x så vill man absolut inte gå tillbaka till windows.

har hört det på många forum men är det så eller till en viss procent bara, beroende av användaren?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Du får väl testa och se vad du själv tycker.

Permalänk
Medlem

Helt klart är det så. (:

Visa signatur

Corsair PSU 620HX, Gigabyte P35-DS4, Q6600 @ 3,6Ghz, 8800GT @ ( 700, 1750, 1000 ), Corsair XMS DDR2 800MHZ (4, 4, 4, 12), WD Raptor 150 GB, Lian Li PC-A05, Thermalright 120 E, Noctua 1300rpm, Windows Vista 64

Permalänk
Medlem

Re: MAC datorer. Är det sant det alla säger?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Är det sant det alla säger att om man skaffar en mac dator med os x så vill man absolut inte gå tillbaka till windows.

har hört det på många forum men är det så eller till en viss procent bara, beroende av användaren?

Jag är ganska säker på att det är beroende på användaren.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

I mitt fall var det i alla fall så. Hade aldrig använt en mac innan jag i höstas köpte min PowerBook. Nu får jag utslag och blir frustrerad så snart jag sätter mig vid en PC med windows. OS X är bara så mycket skönare och smidigare att använda.

Visa signatur

Apple PowerBook 12" | 1.33Ghz | 768MB | 60GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte välja mac os för jag har suttit med windows sedan win 3.1 å då föredrar jag oxå windows. Skulle aldrig tro att det blir lättare om jag satt framför en mac nu.

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Jag skulle inte välja mac os för jag har suttit med windows sedan win 3.1 å då föredrar jag oxå windows. Skulle aldrig tro att det blir lättare om jag satt framför en mac nu.

Säg aldrig aldrig!

Hade knappt använt en mac innan förra sommaren då jag fick tag på ett par gammla burkar som jag lyckades pressa in OS X på. Jag blev så fast i mac så att jag skaffade en nyare mac.

Det som gör att jag föredrar mac framför PC är:
Mac OS X
Stabilt och underbart operativsystem som går stabilt, har smarta lösningar och är lätt att använda.

Plug n Play
PC har också PnP men man måste krångla med drivrutiner m.m. På macen är drivrutinerna oftast inbyggda i operativsystemet. Dock kräver det att man har "mac-kort" dvs kort som apple har godkännt och då kommer drivrutinen med i operativsystemet.

Unix-grunden
Oftast bara att kompilera.

"Virusfritt"
Jag tror det fins ett virus... Jag har dock inte haft det och jag känner inte någon som har fått det heller. Det är säkert en myt

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

En stor nackdel med Mac OS X är att det är hårdvaruspecifikt, om man t.ex. ger sig på GNU/Linux så går ju det att köra på den mesta hårdvaran. De olika BSD-varianterna vet jag inte så mycket om, angående hårdvarustöd, men NetBSD har ju rykte om sig att fungera på i stort sett allting.

För att pröva på en BSD-variant eller GNU/Linux så behöver man bara investera i litet bandbredd och ladda ner valfri distribution eller operativsystem, för att pröva på Mac OS X så måste man köpa en helt ny dator.

Visserligen är det så att den som har flest datorer när han dör vinner, men pengar styr ju också

Därför kanske det är vettigare att satsa på *BSD eller en GNU/Linux-dist framför Mac OS X.

edit
Det finns inga felskrivningar här!!

Permalänk
Medlem

Jag blev tvingad att använda mac osx en längre tid under en kurs och jag gillade det verkligen inte. Visst det fungerade, men jag upplevde att operativet hängde sig flera gånger när det inte skulle göra det.
Kanske är det så att man kan byta ut grafiken, men det guit som fanns installerat som default där tyckte jag inte alls om, alldeles för mycket runda hörn och flashiga funktioner, en del gick som tur va att stänga av :).
Sen att jag upplevde en del skumma saker som att vissa program emulerades i en ändre version av mac os för att kunna fungera.
Men visst, den gjorde vad den skulle och det fungerade för det mesta, men jag kommer troligtvis inte gå över till mac på ett långt tag (om jag inte skulle installera linux på den förståss)., och som andra säger, prova själv och se, du kanske blir frälst som så många andra

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Re: MAC datorer. Är det sant det alla säger?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
har hört det på många forum men är det så eller till en viss procent bara, beroende av användaren?

Nope, det beror inte på användaren. Det är skrivet så att man börjar ogilla Windows
Nej, men MacOS verkar inte vara något sådär jättespeciellt. Visst, jag vet att Mac OS X är bättre än tidigare versioner, men jag har kört 8 och 9 på en gammal iBook, och det är minst sagt horribelt.

Permalänk
Medlem

Alla jag har pratat med säger att Mac OS X har ungefär lika mycket med Mac OS 9 att göra som Windows XP har med MS DOS 6.0 att göra.

Mac OS 9 var inte en trevlig upplevelse, nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Jag skulle inte välja mac os för jag har suttit med windows sedan win 3.1 å då föredrar jag oxå windows. Skulle aldrig tro att det blir lättare om jag satt framför en mac nu.

Har suttit vid mac sedan sys5.4 och Win sedan dos4 (fatta rätt ) och föredrar OS X vilken dag som helst, och faktiskt nästan OS9 framför NT2k (för OS9 går att få stabilt om man får sköta det själv, och NT2K går får vingligt utan några större problem).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPENEN
Jag blev tvingad att använda mac osx en längre tid under en kurs och jag gillade det verkligen inte. Visst det fungerade, men jag upplevde att operativet hängde sig flera gånger när det inte skulle göra det.
Kanske är det så att man kan byta ut grafiken, men det guit som fanns installerat som default där tyckte jag inte alls om, alldeles för mycket runda hörn och flashiga funktioner, en del gick som tur va att stänga av :).
Sen att jag upplevde en del skumma saker som att vissa program emulerades i en ändre version av mac os för att kunna fungera.
Men visst, den gjorde vad den skulle och det fungerade för det mesta, men jag kommer troligtvis inte gå över till mac på ett långt tag (om jag inte skulle installera linux på den förståss)., och som andra säger, prova själv och se, du kanske blir frälst som så många andra

Det låter som att det var LÄNGE sedan det där. OS X 10.0 var segt som gatan, och eftersom de flesta "större" programmen ännu inte släppts för OS X var man tvungen att köra dem genom classic-läget. Sen kom 10.1 och det var en otrolig skillnad mot föregående version, men fortfarande segt i vissa lägen. Idag är OS X uppe i 10.3.7 och det är inte ens jämförbart mot de tidigare versionerna, som i vissa avseenden kunde kännas mer som en beta än en fullvärdig version. Snart är det dags för 10.4 och jag har på känn att systemet blir än mer optimerat och smidigare.

Skillnaden mellan OS 9 och tidigare och OS X är... Enorm! Det är inte jämförbart någonstans förutom smärre saker som egentligen inte har någon betydelse.

Men, alla kan inte gilla allt. Så är det bara. Är du nöjd med XP eller vad du nu använder så är det ju bara bra.

Permalänk
Medlem

Främst en fråga om vad man vill använda OS'et till imo. Duger förstås inte till spel och liknande, men det mesta annat fungerar ju fint.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Jag skulle inte välja mac os för jag har suttit med windows sedan win 3.1 å då föredrar jag oxå windows. Skulle aldrig tro att det blir lättare om jag satt framför en mac nu.

Jag har också suttit sedan Windows 3.1, sitter nu på heltid framför Linux eller OpenBSD. Snart även MacOS X.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
Främst en fråga om vad man vill använda OS'et till imo. Duger förstås inte till spel och liknande, men det mesta annat fungerar ju fint.

Klart det duger till spel! Finns en hel del till Mac OS X.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
En stor nackdel med Mac OS X är att det är hårdvaruspecifikt

Wow, du har som missat att man köper mac-hårdvara för att just köra OSX?

Permalänk
Medlem

Neco: Nackdelen är ju att man måste köpa Mac-hårdvara för att köra MacOSX. Jag är fullt medveten om varför, men det är fortfarande en nackdel. Inte alla som kan slänga upp 5000 för en Mac-Mini, eller 12k för en iMac, om man vill ha senaste generationens processor.
Tycker OSX verkar sjysst, ett användarvänligt UNIX som det finns kommersiella program till, härligt. Har inte pengar till en Mac, tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Hamman: Man tjänar ju på det!
Bra mycket vettigare arkitektur än x86 iaf.

Jag köper min iBook till en viss del pga just hårdvaran men även till stor del pga MacOS X (såklart ).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Gnälla om att OS X kräver en Mac…
Win kräver ju en x86
(…om nu någon skulle kunna tänka sig att installera Win om man inte var tvungen…)
Personligen har jag alltid råd att köpa en Mac. Det skiljer ju så lite i pris och man får så mycket för de pengarna.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Neco: Nackdelen är ju att man måste köpa Mac-hårdvara för att köra MacOSX. Jag är fullt medveten om varför, men det är fortfarande en nackdel. Inte alla som kan slänga upp 5000 för en Mac-Mini, eller 12k för en iMac, om man vill ha senaste generationens processor.
Tycker OSX verkar sjysst, ett användarvänligt UNIX som det finns kommersiella program till, härligt. Har inte pengar till en Mac, tyvärr.

Om du verkligen var medveten om varför det är som det är skulle du inte klaga alls.
Det är en extrem fördel för OS-skapare om dom vet EXAKT vilken typ av hårdvara som det ska kodas för, är inte det ganska självklart? Jag betalar jättegärna för den stabiliteten och får med en massa annat roligt och slipper ad-aware och maskar och annat skit.

Permalänk
Medlem

Jag ska berätta sanningen bakom Mac-hypen för er. Du hör av alla Mac-användare att Macen är suverän och MacOSX är den heliga Graal. Dessa otroliga, nästintill magiska, egenskaper motiverar det skyhöga priset och fastän du skulle kunna köpa två eller tre PC-datorer för samma pris, slår du till och inhandlar en Mac. När du väl börjar använda din Mac, märker du till din stora skräck att den inte alls är så speciell och otrolig som du trott att den skulle vara. Det är bara en helt vanlig hemdator, förutom att musen bara har en knapp, knapparna med krysset, fyrkanten och pinnen är utbytta mot små trafikljusknappar och ettor och nollor läggs i en annan ordning än på en PC, (vilket du i realiteten aldrig märker). Du har blivit lurad, men det kan du förstås inte erkänna för någon; allra minst dig själv. Du intalar dig själv att du bara älskar din nya, dyra Mac och du berättar Macens glädjegospel för alla som vill (och inte vill) höra. Kanske blir någon av dem också lurad och karusellen är igång.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag ska berätta sanningen bakom Mac-hypen för er. Du hör av alla Mac-användare att Macen är suverän och MacOSX är den heliga Graal. Dessa otroliga, nästintill magiska, egenskaper motiverar det skyhöga priset och fastän du skulle kunna köpa två eller tre PC-datorer för samma pris, slår du till och inhandlar en Mac. När du väl börjar använda din Mac, märker du till din stora skräck att den inte alls är så speciell och otrolig som du trott att den skulle vara. Det är bara en helt vanlig hemdator, förutom att musen bara har en knapp, knapparna med krysset, fyrkanten och pinnen är utbytta mot små trafikljusknappar och ettor och nollor läggs i en annan ordning än på en PC, (vilket du i realiteten aldrig märker). Du har blivit lurad, men det kan du förstås inte erkänna för någon; allra minst dig själv. Du intalar dig själv att du bara älskar din nya, dyra Mac och du berättar Macens glädjegospel för alla som vill (och inte vill) höra. Kanske blir någon av dem också lurad och karusellen är igång.

Dina troll är så underbara, puss på dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag ska berätta sanningen bakom Mac-hypen för er. Du hör av alla Mac-användare att Macen är suverän och MacOSX är den heliga Graal. Dessa otroliga, nästintill magiska, egenskaper motiverar det skyhöga priset och fastän du skulle kunna köpa två eller tre PC-datorer för samma pris, slår du till och inhandlar en Mac. När du väl börjar använda din Mac, märker du till din stora skräck att den inte alls är så speciell och otrolig som du trott att den skulle vara. Det är bara en helt vanlig hemdator, förutom att musen bara har en knapp, knapparna med krysset, fyrkanten och pinnen är utbytta mot små trafikljusknappar och ettor och nollor läggs i en annan ordning än på en PC, (vilket du i realiteten aldrig märker). Du har blivit lurad, men det kan du förstås inte erkänna för någon; allra minst dig själv. Du intalar dig själv att du bara älskar din nya, dyra Mac och du berättar Macens glädjegospel för alla som vill (och inte vill) höra. Kanske blir någon av dem också lurad och karusellen är igång.

jag tycker att det låter som om du är lite avis!

Visa signatur

use it or lose it!

Permalänk
Medlem

Neco: Ja, det finns många fördelar men det finns fortfarande nackdelar. Om man tycker att fördelarna överväger nackdelarna är en personlig åsikt. Jag tycker att det är jättetrevligt att datorerna är specifikt utvecklade för operativsystemet men det innebär tyvärr att jag måste lägga ut mycket pengar för att få en dator med bra prestanda som kan köra OSX. Det är säkert värt det, men om jag inte har råd så har jag inte.
Jag tror vi vet varandras ståndpunkter nu, men om du vill argumentera vidare så kan vi ta det via PM, så slipper Trinitas få sin tråd förstörd.

OnT: Bara för att många tycker om OSX så behöver inte du gilla det. Om du köper datorn mest för OSets skull, så se om du inte kan få pröva det innan du slår till. Bara en tanke.

EDIT:Stavfel

Permalänk
Medlem

Finns videoredigeringsprogram för fyratusen kronor också...

..som warez.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det låter som att det var LÄNGE sedan det där. OS X 10.0 var segt som gatan, och eftersom de flesta "större" programmen ännu inte släppts för OS X var man tvungen att köra dem genom classic-läget. Sen kom 10.1 och det var en otrolig skillnad mot föregående version, men fortfarande segt i vissa lägen. Idag är OS X uppe i 10.3.7 och det är inte ens jämförbart mot de tidigare versionerna, som i vissa avseenden kunde kännas mer som en beta än en fullvärdig version. Snart är det dags för 10.4 och jag har på känn att systemet blir än mer optimerat och smidigare.

Skillnaden mellan OS 9 och tidigare och OS X är... Enorm! Det är inte jämförbart någonstans förutom smärre saker som egentligen inte har någon betydelse.

Men, alla kan inte gilla allt. Så är det bara. Är du nöjd med XP eller vad du nu använder så är det ju bara bra.

Tror det var 10.3.6 eller liknande för jag kommer ihåg att den inte hade de senaste funktionerna man kunde läsa om. Kursen hade vi för cirka en månad sendan.

Visa signatur

http://www.dvp.nu
#dvp @ quakenet.org

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ibook för kanske 1.5mån sen, hade alldrig tagit i en mac förut.
Kan säga att är jäkligt nöjd! os x är ljusår ifrån windows xp. Jag kan dock inte förstå att folk påstår att osx är snabbt, jag upplever det ganska mycket segare än xp.

ps. Min pc med xp på var en a64@2.2-2.5ghz med 512mb ram och ett 9500pro.

Permalänk
Medlem

om det var någonting jag önskade så var det att kunna köra Mac OS på en PC...
Anledningen att jag inte vill ha (hårdvaru)mac är att den är:
1 dyrare i inköp
2 dyrare att reparera

Det hade ju vart najs med ett dual-boot system med macOS X och Windows
(windows för spel, OSX för allt annat)

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Angående virusfritt så beror det på att alla program som körs kräver systemadminstratörslösenord för att redigera i systemmapparna. Ett eventuellt virus kan således bara ställa till med elände i användarmappen och den har man ju backup på.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
om det var någonting jag önskade så var det att kunna köra Mac OS på en PC...
Anledningen att jag inte vill ha (hårdvaru)mac är att den är:
1 dyrare i inköp
2 dyrare att reparera

Det hade ju vart najs med ett dual-boot system med macOS X och Windows
(windows för spel, OSX för allt annat)

På vilket sätt är det dyrare att reparera?

Förbrukningsvara i en dator är hårddiskar. Och det är går att byta... Det mesta annat brukar ju hålla för evigt. Kanske fläktbyte på sin höjd är nödvändigt.